2017. Június 25., Vasárnap

Frissitve:11:02:08

Legfrissebb:

Peugeot 3008 (2016) menetpróba - Stílusformáló

Nyomtatás

A Peugeot malmai mostanában igazán gyorsan őrölnek. A 308-assal megkezdett sikereket SUV fronton kívánja folytatni a márka, melynek hatására a crossover 3008 és az egyterű 5008 is szakított a hagyományokkal, és forradalmi SUV köntösben újult meg. A 3008 ráadásul megérkezett hazánkba, így nem haboztunk: alapos próbának vetettük alá.

Elődjét szinte le is tagadhatná, annyit változott. Az új Peugeot 3008 a köztes állásponttól távolodva pozícionálásban és megjelenésben is magasabbra céloz: SUV lábakra állt, a látványos külső-belső formákat pedig kimondottan fejlett extrákkal értékeli még feljebb.

Az EMP2-es platformra alapuló, vagyis a 308-cal közös padlólemezen megalkotott típus elődjénél 8,2 centiméterrel hosszabb (4,45 m). A növekmény pedig leginkább a csomagtéren érhető tetten, ahol 88 literrel több, összesen 520 liternyi csomag kaphat helyett a 12 cm-rel hosszabb és 2,3-mal szélesebb hátsó térben. Ennél is fontosabb, hogy az új alapok alaposan hozzájárultak a tömeg lefaragásához: változattól függően az elődjénél kb. 125 kilogrammal könnyebb az újdonság. A hosszúság és a magasság körülbelül azonos maradt, viszont a 22 centiméteres hasmagasság terepjárósabb összhatást biztosít.

A végső formaterv azért nagyot ugrott a sorozatgyártás irányába a 2014-es Párizsi Autószalonon bemutatkozott Quartz koncepcióhoz képest, de számos érdekes megoldást tudott így is átmenteni a 3008. A kerekded első generációhoz képest igazán újnak hatnak az éles formák, amelyekbe apró gyémántként vegyülnek a LED-es fényszórók. A határozottabb, izmosabb felépítés sokkal jobban megdobogtatja majd a férfi vásárlók szívét – az erősítésre pedig szükség is lesz az időközben alaposan telítődött kompakt crossover/SUV szegmensben.

Belül az utasok a 62 mm-rel nagyobb, összesen 2,675 méteres tengelytáv áldásos előnyét élvezhetik a 24 mm-rel hosszabb hátsó lábtér okán. Emellett az oldalsó szélesség elöl 17, hátul 4 mm-rel nőtt, miközben a kisebb hasznos magasság dacára 36 mm-rel nagyobb a fejtér is. Ennek ellenére nem árt vigyázni az opcionális panorámatetővel, az ugyanis értékes centiket fűrészel le ebből, a magasabb termetűek esetében kompromisszumot jelentve, és az is látszik, hogy a hátsó üléspad túl alacsony kialakításával nyertek a tervezők a fejtéren. Elöl fejtér tekintetében hasonló a helyzet, az anyósülésen pedig a lábtér szűkül be a széles középkonzol mellett.

De ez csak a mérleg egyik nyelve. A puszta méreteken felül az avantgárd kialakítás kimondottan meggyőzőnek hat. Az új 3008-ban ünnepli világpremierjét a Peugeot i-Cockpit névre hallgató műszercsoport-együttesének második generációja. A hangzatos név egy 12,3 colos központi kijelzőt takar, amelyet a vezető az igényeinek megfelelően ötféle nézet szerint szabhat kedvére – szériában. Az új megjelenítő szebb felbontást és folyékonyabb mozgásokat ígér, miközben átláthatóbban tárja elénk az információkat. A láthatóság az alacsonyabbra beszerelt, alul-felül ellaposodó, még kisebb kormánykerék jelenlétével fokozódott.

A rendszer mellé kérhetünk 8 colos központi érintőképernyőt is, amely az elődjénél jobban és gyorsabban reagál. Ez alatt hat, zongorabillentyűt mintázó kapcsolót találunk, amellyel a rendszer főbb funkciót érhetjük el igazán stílusos formában, alább pedig a klíma és a hifi legszükségesebb vezérlőinek is jutott hely. Továbbá lehetőség van az autó személyre szabható rendszereinek egyéni ízlés alapján történő összehangolására, így az akár AGR minősítésű, különösen kényelmes masszázs üléseket is hangulatunknak megfelelően dolgoztathatjuk egy gombnyomásra.

A csúcstechnika a további opcióknál sem marad el: a továbbfejlesztett vezetési segédrendszerek arzenálja mellett 360 fokos kamerarendszert, vezeték nélküli mobiltöltőt, online 3D-s navigációt, Android Auto és Apple CarPlay funkciót, valamint kulcsnélküli rendszerrel láblendítéses, elektromos csomagtérajtó-nyitást is kaphatunk felár ellenében. A sorozatgyártású autók történelmében először az audiorendszer megalkotásáról a Focal francia audiocég gondoskodik – a feláras rendszer 10 hangszórót, egy mélynyomót és egy 12-csatornás erősítőt foglal magában. Az összteljesítmény 515 Watt, amelyhez kristálytiszta hangzást ígérnek a mérnökök.

A motortérben nincs újdonság, feltéve, ha ismerjük a Peugeot 3008 három-, és négyhengeres turbómotorokból álló kínálatát – melynek itt már az összes tagja megfelel az Euro 6.1-es károsanyag-kibocsátási előírásoknak. Kezdjük a felsorolást a benzinesekkel, hozzá téve, hogy azok csak jövő tavasztól válnak rendlehetővé. A belépőt a feltöltött, háromhengeres 1,2-es benzines jelenti, amelynek 130 lóerős teljesítményét hatfokozatú kézi váltó vagy szintén hatgangos, vadonatúj bolygóműves automata továbbíthatja az első kerekek irányába. A méret csalóka: a feltöltéssel kitermelt 230 Nm elegendő a flott autózáshoz, különösen, hogy üresen 1250 kilót kell mozgani. Így nem meglepő a 10,5-10,8-as 0-100-a sprint sem. Felette ül az 1,6-os turbómotor 165 lóerővel, 240 Nm nyomatékkal és kizárólag automatával, amivel a modell 8,9 másodperces gyorsulásra képes.

Dízelfronton még gazdagabb a választék, ráadásul a jövő héttől már rendelhető modellek között választhatunk. Az 1.6 BlueHDi 100 és 120 lóerővel nyit – előbbi 254 Nm-rel nyomatékkal és ötfokozatú kézi váltóval nyit lefelé, utóbbi pedig hatos kézi vagy automata egységgel kínál 300 Nm-t. Az alapmotor gyorsulási adata soványnak tűnhet (13,1 s), de a 120 lóerős egység a kövér nyomatéknak köszönhetően érzésre a 11,2-11,6-os adatokra rácáfolni tűnik. Az egyhatos öngyulladósok vegyes fogyasztása magáért beszél: verziótól függően 4-4,2 l/100 km.

A kétliteres kiadás emeli a tétet: kézi váltóval 150, automatával pedig 180 lóerőt továbbít az első kerekekhez, melyhez 370 vagy 400 Nm nyomaték csatlakozik. A vegyes fogyasztás előbbi esetben 4,4, utóbbinál pedig 4,8 literre adódik 100 kilométeren.

Bizony, egyelőre az összes verzió elöl hajt – a terepes szükségleteket a 2008-hoz hasonlóan egy speciális csomag igyekszik kielégíteni (280 e), amely többcélú abroncsokat, lejtmenet-vezérlőt és különböző természeti viszonyoknak megfelelően állítható menetstabilizálót tartalmaz. Mindezt pedig próbára is tettük: a 120 lóerős dízel-automata tesztautót alaposan meghajtottuk egy homokbányában. Ezúttal is megerősíthetjük, hogy összkerékhajtásra csak igazán szélsőséges körülmények között van szükség Magyarországon, az elöl kaparó 3008 a vizes-homokos talajon ügyesen viselkedett. Az elöl 20, hátul 29 százalékos terepszög nem teszi terepjáróvá, de ezt valószínűleg senki sem várja tőle – a tulajdonosok pedig ilyen mértékű megpróbáltatások elé sem fogják állítani a típust.

A hosszabb, 60 kilométeres országúti tesztkörre a sorozat ínyencfalatját, a kizárólag 180 lóerős dízelként elérhető 3008 GT-t vittük. Esetében noha már első ránézésre látszik, hogy nem egy átlagos 3008-al van dolgunk, jobban megnézve a GT-t rá kell döbbennünk, hogy az első lökhárítóhoz egyáltalán nem nyúltak hozzá a mérnökök, és hátul is csupán a kipufogó-kivezetés lett hangsúlyosabb. A különbség mégis érezhető, amit leginkább a felárért rendelhető, látványos kéttónusú fényezésnek, a 19 colos keréktárcsáknak illetve a GT logóknak köszönhetünk – és akkor az alapáron járó LED-es fényszórókról még nem is beszéltünk. Az új 3008 vonalaira amúgy sem lehet panaszunk, hiszen már önmagában is igencsak modern és agresszív lett az autó.

Az utastérben szintén hiába keressük a feltűnő különbségeket: a legnagyobb eltérés a sportosabb kormány, aminek alján természetesen fellelhető a GT felirat is. Csúcsmodell révén azért anyagok tekintetében is fejlődött az autó, így a legdinamikusabb változathoz már alapáron is bőr/Alcantara ülések járnak, de egy kis plusz pénzért cserébe akár még ennél is finomabb, Nappal Mistral bőrt is kaphatunk. Ezeken kívül csupán a digitális műszerfal kapott egyedi színt, ami az átlagos 3008-okhoz nem lesz elérhető.

Vezetés közben a kisméretű, igazán közvetlen volán révén gyorsan barátságot köthetünk az autóval, amely utónevét alátámasztandó módon határozottan, mérsékelt oldaldőlésekkel fordul. Sajnos hátul megmaradt az egyszerűbb, csatolt lengőkaros kialakítás, amely rossz úton kellemetlen oldalirányú mozgásokat okoz, különösen gyorsan kanyarodva, amelyet csak súlyosbít a GT feszes rugózása és 19 colos kerekei. Így csak az rendelje a sportos csúcsváltozatot, aki igazán komolyan gondolja. Kisebb felnikkel és az alap hangolással ugyanis sokkal kevésbé jönnek ki ezek a korlátok, és úgy ideális kompromisszumot nyújt a 3008.

A Peugeot-nál új hatfokozatú, Aisin-től érkező automataváltó munkájára nem lehet panasz: az egység jól teljesíti kéréseinket és ügyesen osztja be az erőforrás bőséges nyomatékát. A 8,9 másodperces 0-100-as érték tökéletesen leírja a csúcs 3008 dinamikáját – túláradó erőre hiába számítunk, de amennyi kell a tempós autózáshoz, annyit megad az egészen takarékos dízelmotor.

A típus belépője listaáron 6,4 millió forintnál kezdődik, amiért már 130 lóerőt, 230 Nm nyomatékot, és a legfontosabb tételeket is megkapjuk. Ezek közé 17-es kerék, manuális klíma, 12,3 colos műszercsoport (ez minden változatnál széria), tempomat és USB-s, Bluetooth-os rádió is tartozik. A benzines alapmotorból 150 ezerért ugorhatunk át a 100 lóerős, 570 ezerért pedig a 120 lóerős dízelbe.

A felette elhelyezkedő Active szint már jóval nagyobb érdeklődésre tarthat számot. Esetében már belekóstolunk a segédrendszerek világába a sávelhagyásra és fáradtságra figyelmeztetővel, automataklímát, esőérzékelőt, automatikusan sötétedő belső tükröket is kapunk, a tolatóradarról, a táblafelismerőről és a 17-es könnyfém felnikről nem is beszélve. Ezzel listaáron a beszálló 1,2-es benzines még éppen befér 7 millió forint alá. Automatát egészen kedvezőn, 450 ezerért kérhetünk hozzá. Innen további 527 ezerért ugorhatunk be éppen 8 millió alatt az 1.6 THP erőforrásba. A 120 lóerős automatás dízel is hasonló áron van, és nála a kézi váltós, 150 lóerős kétliteres öngyulladós 100 ezerrel drágább.

A csúcsmodell - GT - jóval gazdagabb felszereltséget kap, amelynek fényében érthető a 10,8 milliós listaár. Minden típushoz 300 ezer forintos meghirdetett kedvezményt kínál a gyártó, használtautó-beszámítás esetén pedig további 200 ezret faraghatunk le, de persze ilyenkor a beszámítás ára is belejátszik a történetbe.

Első találkozásunk tehát jól sikerült a 3008-cal, hamarosan pedig részeletes teszt keretében vizsgáljuk tulajdonságait, és megnézzük, hogy miképp állja a sarat a kimondottan erős konkurenciával szemben.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark