Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Az SUV-k és crossoverek korának hajnalán talán még maguk az autógyártók sem sejthették, mekkora trendet indítanak hódító útjára, ma pedig már jóformán fontosabbak az emelt divatmodellek, mint a konvencionális kategóriákba tartozó típusok. Az Opel és a PSA immáron közösen dolgozva a villámos márka számára teljes palettát tervezett, amely ezúttal a legnagyobb, Grandland X névre keresztelt modellel egészült ki, melyet Frankfurt környékén tehettünk próbára.

Minden porcikáján érezni az igyekezetet - galériaA francia-német fúzió ezúttal határozott a célközönségre fókuszált: divatos, fiatalos, sportos, de elegáns jegyeket is magán hordozó SUV megépítése volt a cél, amely tágasságával és sokoldalúságával egyaránt vonzza a vásárlókat. Az induló motorpaletta is ennek jegyében született, hiszen az első két motor – egy dízel és egy benzines – a gyártó elmondása szerint a piac igényeinek több mint 50%-át képes lefedni. Persze a későbbiekben bővebb lesz az erőforrások kínálata, de elsőre csak a legfontosabbakat töltik csőre a villámosok.

Élénk szívek, vagány karakter - galériaA Grandland X egyébként a 2017-es, 7 tagú offenzíva részeként érkezett a háromféle kivitelű Insignia, a Crossland X, az Ampera-e és az új Vivaro variáns mellett. A C szegmensű SUV, azaz a kompakt méretű hobbiterepjárók kategóriájába tartozó újdonság egyébként a Peugeot 3008-assal közös alapokra épül, azonban az Opel szakemberei igyekeztek a lehető legjobban elkülöníteni a villámos verziót az oroszlánostól, legyen szó a megjelenésről vagy épp az utastér dizájnjáról.

Kívülről egyébként tényleg dinamikus és elegáns tud lenni a Grandland X, amiben a formai jegyek mellett a króm díszeknek és a markáns megjelenésű, a határozott élekkel együtt precizitást sugárzó külső fényeknek is szerepük van. A divatos megjelenést egyébként a látványos felnik, valamint a kéttonusú fényezés is biztosítja.

Az utastérben ugyancsak opeles jellegzetességekkel találkozunk, ennek megfelelően a műszerfal egy az egyben a rüsselsheimiektől érkezett, a multimédiás rendszer felülete ugyancsak a villámosokét idézi (noha a hardver francia), sőt az ülések is a villámosoktól megszokott módon ortopéd orvosi ajánlással rendelkeznek.

Opelekhez méltó minőség és ergonómia - galériaA helykínálat valóban korrekt, elöl-hátul bátran terpeszkedhetünk a 4,5 méter alatt maradó hosszznak és a 2675 mm-es tengelytávnak köszönhetően, s akár 180-190 centi magasak számára is vállalható hosszabb távon a hátsó sor. Az ülés az ígéreteknek megfelelően tényleg kényelmes, azonban a megfelelő vezetői pozíció megtalálása nehézkes, sőt, a kormány fura pozíciója miatt az ideális állapot talán nem is érhető el a magamfajta átlagos méretű felnőtt számára. Ez sajna belerondít az amúgy jó ergonómiába, de a többi tényleg rendben van. A csomagtér alapból is 500 liter feletti, a hátsó sor eliminiálását követően pedig mintegy 1,6 köbméter várja a temérdek holmit.

Extrák terén sok-sok apróság áll rendelkezésre, azonban látszik, hogy a Grandland esetében a gondtalanságot nyújtó extráknak is jutott hely. Így gyors szélvédőfűtés, kormánymelegítés és egyéb nyalánkságok is foglaltatnak a csomagban a már megszokott tételek, illetve a kiterjedt biztonsági asszisztensek mellett. A modern kor szellemében 4G hotspot, 360 fokos kamera, 3D térkép és Denon prémium hifi is elérhető az autóhoz.

Műszaki oldalról az Opel kiemelte, hogy a könnyű építés fontos szerepet játszott mind a tervezésben, mind a motorpaletta kialakításában. A dinamikusnak és agilisnek beharangozott Grandland X az elején már pedzegetett tények szerint tehát eleinte kétféle motorral lesz megvásárolható: a PSA 120 lovas 1-os dízele, valamint a háromhengeres 1,2-es turbós benzines szerepel a listában, utóbbi 130 lóerővel.

A váltó lehetne valamivel pontosabb - galériaA későbbiekben az ezt keveslők számára egy 180 lóerőt tudó kétliteres, négyhengeres francia dízel is választható lesz, illetve az opelesek egy konnektorról is tölthető, azaz PHEV hibrid hajtás érkezését is beharangozták a sajtóeseményen. A hatgangos manuális váltók mellett automaták is jönnek, mi több, a kétlitereshez nyolcgangos szerkezet lesz pipálható. Kicsit sajnálom, kár érte, hogy az Opel frissen kifejlesztett hajtásai, különös tekintettel az ultrahalk 1,6-os dízelmotorra, pont a Grandlandból maradtak ki, de nyilván nem lett volna költséghatékony döntés az Opel erőforrásait ráfejleszteni a PSA platformjára.

Persze a legfontosabbkérdés, hogy az elmondottakat mennyire képes valóban tükrözni az újdonság, azaz a gyári szakemberek elmondásait mennyire támasztja alá maga az autó – induljunk hát útnak! Első körben a dízelmotoros verziót csíptem el, hiszen karakterében a nyomatékosabb erőforrások illenek a hobbiterepesekhez. A 120 lóerős, eredetileg HDi-ként szereplő négyhengeres sok újat nem mutatott, azonban az bebizonyosodott, hogy az Opel hangszigetelésben nagyon ott van. A franciáknál kerregős kisdízel ezúttal halnak bizonyult, erőben pedig a könnyű építésnek köszönhetően a 120 paripa (300 Nm) sem tűnt kevésnek a C-SUV lendületben tartásához, mi több, az étvágya a kis tömeg miatt simán 6 liter alatt tartható még az erőltetetteb menetek ellenére is.

Távol a szélsőségektől - galériaA 130 lovas (230 Nm), háromhengeres már jóval vidámabb, s ugyan 'csak' 10 lóerővel combosabb, a karaktere valahogy csábít a pörgetésre, a fürgébb közlekedésre. A szigetelés itt is példás, de azért a háromhengeres mivoltát nem tudja letagadni az 1,2-es. A kis tömeg jótékony hatása a dinamika mellett a fogyasztásban is megmutatkozik, hiszen a dízelnél csupán 1 literrel abrakol többet a kis benzines turbómotor. A futómű abszolút stabil, kellemes balansz, korrekt komfort jellemző rá, meglepően nem SUV-os érzésű, mi több, a kormányzás is szokatlanul direkt, amiért ugyancsak pirospont jár.

Összességében tehát nagyon korrekt csomagot pakolt össze a PSA és az Opel, az alapmotorokkal is dinamikus, jó egyveleget képezve. Opeles minőség, tisztességes műszaki tartalom, ráadásul az induló ára sem vészes, ugyanis listaáron a benzines Selection már 6,5 milliótól elhozható, amit a meghirdetett 750 ezer forintos kedvezmény mérsékel vállalhatóbb szintre. A dízelmotor felára kerek félmillió lesz, ami a fogyasztáskülönbség tükrében leginkább a sokat közlekedők választása lehet. Vagányságban nem tud versenyre kelni az alapokban közös Peugeot 3008-assal, ám korrekt és józan ajánlatként sokakat elcsábíthat a Grandland X.

Kommentek