Opel Grandland X menetpróba – Tudatos divattervezés

Nyomtatás

Az SUV-k és crossoverek korának hajnalán talán még maguk az autógyártók sem sejthették, mekkora trendet indítanak hódító útjára, ma pedig már jóformán fontosabbak az emelt divatmodellek, mint a konvencionális kategóriákba tartozó típusok. Az Opel és a PSA immáron közösen dolgozva a villámos márka számára teljes palettát tervezett, amely ezúttal a legnagyobb, Grandland X névre keresztelt modellel egészült ki, melyet Frankfurt környékén tehettünk próbára.

A francia-német fúzió ezúttal határozott a célközönségre fókuszált: divatos, fiatalos, sportos, de elegáns jegyeket is magán hordozó SUV megépítése volt a cél, amely tágasságával és sokoldalúságával egyaránt vonzza a vásárlókat. Az induló motorpaletta is ennek jegyében született, hiszen az első két motor – egy dízel és egy benzines – a gyártó elmondása szerint a piac igényeinek több mint 50%-át képes lefedni. Persze a későbbiekben bővebb lesz az erőforrások kínálata, de elsőre csak a legfontosabbakat töltik csőre a villámosok.

A Grandland X egyébként a 2017-es, 7 tagú offenzíva részeként érkezett a háromféle kivitelű Insignia, a Crossland X, az Ampera-e és az új Vivaro variáns mellett. A C szegmensű SUV, azaz a kompakt méretű hobbiterepjárók kategóriájába tartozó újdonság egyébként a Peugeot 3008-assal közös alapokra épül, azonban az Opel szakemberei igyekeztek a lehető legjobban elkülöníteni a villámos verziót az oroszlánostól, legyen szó a megjelenésről vagy épp az utastér dizájnjáról.

Kívülről egyébként tényleg dinamikus és elegáns tud lenni a Grandland X, amiben a formai jegyek mellett a króm díszeknek és a markáns megjelenésű, a határozott élekkel együtt precizitást sugárzó külső fényeknek is szerepük van. A divatos megjelenést egyébként a látványos felnik, valamint a kéttonusú fényezés is biztosítja.

Az utastérben ugyancsak opeles jellegzetességekkel találkozunk, ennek megfelelően a műszerfal egy az egyben a rüsselsheimiektől érkezett, a multimédiás rendszer felülete ugyancsak a villámosokét idézi (noha a hardver francia), sőt az ülések is a villámosoktól megszokott módon ortopéd orvosi ajánlással rendelkeznek.

A helykínálat valóban korrekt, elöl-hátul bátran terpeszkedhetünk a 4,5 méter alatt maradó hosszznak és a 2675 mm-es tengelytávnak köszönhetően, s akár 180-190 centi magasak számára is vállalható hosszabb távon a hátsó sor. Az ülés az ígéreteknek megfelelően tényleg kényelmes, azonban a megfelelő vezetői pozíció megtalálása nehézkes, sőt, a kormány fura pozíciója miatt az ideális állapot talán nem is érhető el a magamfajta átlagos méretű felnőtt számára. Ez sajna belerondít az amúgy jó ergonómiába, de a többi tényleg rendben van. A csomagtér alapból is 500 liter feletti, a hátsó sor eliminiálását követően pedig mintegy 1,6 köbméter várja a temérdek holmit.

Extrák terén sok-sok apróság áll rendelkezésre, azonban látszik, hogy a Grandland esetében a gondtalanságot nyújtó extráknak is jutott hely. Így gyors szélvédőfűtés, kormánymelegítés és egyéb nyalánkságok is foglaltatnak a csomagban a már megszokott tételek, illetve a kiterjedt biztonsági asszisztensek mellett. A modern kor szellemében 4G hotspot, 360 fokos kamera, 3D térkép és Denon prémium hifi is elérhető az autóhoz.

Műszaki oldalról az Opel kiemelte, hogy a könnyű építés fontos szerepet játszott mind a tervezésben, mind a motorpaletta kialakításában. A dinamikusnak és agilisnek beharangozott Grandland X az elején már pedzegetett tények szerint tehát eleinte kétféle motorral lesz megvásárolható: a PSA 120 lovas 1-os dízele, valamint a háromhengeres 1,2-es turbós benzines szerepel a listában, utóbbi 130 lóerővel.

A későbbiekben az ezt keveslők számára egy 180 lóerőt tudó kétliteres, négyhengeres francia dízel is választható lesz, illetve az opelesek egy konnektorról is tölthető, azaz PHEV hibrid hajtás érkezését is beharangozták a sajtóeseményen. A hatgangos manuális váltók mellett automaták is jönnek, mi több, a kétlitereshez nyolcgangos szerkezet lesz pipálható. Kicsit sajnálom, kár érte, hogy az Opel frissen kifejlesztett hajtásai, különös tekintettel az ultrahalk 1,6-os dízelmotorra, pont a Grandlandból maradtak ki, de nyilván nem lett volna költséghatékony döntés az Opel erőforrásait ráfejleszteni a PSA platformjára.

Persze a legfontosabbkérdés, hogy az elmondottakat mennyire képes valóban tükrözni az újdonság, azaz a gyári szakemberek elmondásait mennyire támasztja alá maga az autó – induljunk hát útnak! Első körben a dízelmotoros verziót csíptem el, hiszen karakterében a nyomatékosabb erőforrások illenek a hobbiterepesekhez. A 120 lóerős, eredetileg HDi-ként szereplő négyhengeres sok újat nem mutatott, azonban az bebizonyosodott, hogy az Opel hangszigetelésben nagyon ott van. A franciáknál kerregős kisdízel ezúttal halnak bizonyult, erőben pedig a könnyű építésnek köszönhetően a 120 paripa (300 Nm) sem tűnt kevésnek a C-SUV lendületben tartásához, mi több, az étvágya a kis tömeg miatt simán 6 liter alatt tartható még az erőltetetteb menetek ellenére is.

A 130 lovas (230 Nm), háromhengeres már jóval vidámabb, s ugyan 'csak' 10 lóerővel combosabb, a karaktere valahogy csábít a pörgetésre, a fürgébb közlekedésre. A szigetelés itt is példás, de azért a háromhengeres mivoltát nem tudja letagadni az 1,2-es. A kis tömeg jótékony hatása a dinamika mellett a fogyasztásban is megmutatkozik, hiszen a dízelnél csupán 1 literrel abrakol többet a kis benzines turbómotor. A futómű abszolút stabil, kellemes balansz, korrekt komfort jellemző rá, meglepően nem SUV-os érzésű, mi több, a kormányzás is szokatlanul direkt, amiért ugyancsak pirospont jár.

Összességében tehát nagyon korrekt csomagot pakolt össze a PSA és az Opel, az alapmotorokkal is dinamikus, jó egyveleget képezve. Opeles minőség, tisztességes műszaki tartalom, ráadásul az induló ára sem vészes, ugyanis listaáron a benzines Selection már 6,5 milliótól elhozható, amit a meghirdetett 750 ezer forintos kedvezmény mérsékel vállalhatóbb szintre. A dízelmotor felára kerek félmillió lesz, ami a fogyasztáskülönbség tükrében leginkább a sokat közlekedők választása lehet. Vagányságban nem tud versenyre kelni az alapokban közös Peugeot 3008-assal, ám korrekt és józan ajánlatként sokakat elcsábíthat a Grandland X.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark