2018. Augusztus 17., Péntek

Frissitve:03:20:32

MINI Cooper (2018) menetpróba – új logóval és számos újítással frissültek a MINI-k

Nyomtatás

A MINI január közepén, tehát 4 hónapja jelentette be legkisebb szériájának frissítését, amely az eddigiekhez hasonlóan 3 tagot számlál: a ‘legeredetibb’ mind közül a klasszikus 3 ajtós modell, a sorozatot pedig a háromajtós alapjaira épített Cabrio és a nyújtott tengelytávú ötajtós kivitel teszi teljessé – bár utóbbi arányait tekintve nem annyira eredeti, mint két testvére, azonban praktikus kialakításával lehetővé teszi a városi és a kisebb távú családi használatot is, így számos rajongót szerzett magának világszerte.

A frissítés kapcsán óriási újdonságokra nem kell számítani és a négy erőforrást számláló paletta sem változott, azonban a számos technikai változtatásnak és személyre szabási lehetőségnek köszönhetően még jobbak és kívánatosabbak lettek a ‘legigazibb’ MINI modellek, amik megújult márkalogóval folytatják pályafutásukat. Magyarországra meg is érkeztek az újdonságok, a hazai importőr pedig a héten meginvitált bennünket egy élménydús tesztvezetésre: gyönyörű tájakon, a Balaton-felvidéken volt alkalmunk próbára fogni mindhárom karosszériával az új szériát. Motor- és karosszériaváltozattól függetlenül széles mosolyt képesek csalni a kis MINI-k a vezetni szeretők arcára. Még mindig a legolcsóbb MINI, vagyis a 3-ajtós a legmókásabb, de az ötajtóst is közel olyan jó vezetni, miközben praktikumban sokkal jobb, a kabriót pedig a nyitott autózás kedvelői imádni fogják, hiszen élmény vezetni, merev, hátul elfér két gyerkőc, a meredek A-oszlop pedig páratlan szabadságérzetet biztosít – nekünk emiatt az egyik kedvenc kabriónk az egész piacon.

Hogy mit hozott a frissítés? Kívülről nem könnyű kiszúrni a változásokat, igaz, a külsőre eddig sem nagyon kellett panaszkodni a MINI-k esetében. A külső világítótestek azért megújultak, és felkerült az opciós listára a mátrix technológiás LED-fényszóró, valamint az opcionális LED-es hátsó lámpákat stílusos brit zászló díszíti. Előbbi teljesen új felosztást kapott, minden eddiginél nagyobb fényerőt kínál, a mátrix funkcióval pedig a szembejövők kitakarása mellett is távolsági fénnyel tudja a környezetet bevilágítani. A külső lehetőségek bővülését három új színárnyalat (egy szürkés, egy kék és egy narancssárga metálfényezés), zongoralakk fekete külső részletek, valamint átrajzolt felnik teszik teljessé. Az utastér stílusát vadonatúj bőrkárpitok, dekorbetétek és színkompozíciók fokozhatják. A malátabarna árnyalatú Chester bőrkárpitozás és színkompozíció újdonságként vált elérhetővé az új 3- és 5-ajtós MINI-khez.

A MINI Yours Interior Style Piano Black felszereltségi csomag tételei mostantól hangulatos háttérvilágítással is elérhetők; a műszerfal jobb első ülés előtti része mellett már a középkonzol és az ajtókárpitok is világítanak. Az elemek mindegyike magas fényű fekete fényezést visel, a műszerfal jobb első ülés előtti részén pedig egy elegáns britzászló-motívum látható. A háttérvilágítás árnyalatát a sofőr a MINI Excitement csomag hangulatvilágításához hasonlóan változtathatja.

A MINI által fémjelzett exkluzivitás új szintre lép: a brit prémiumgyártó a MINI Yours Customised névre keresztelt innovációs csomag képében 2018-tól minden ügyfelének felkínálja a lehetőséget, hogy saját maga által megtervezett, egyedi stílusú, személyre szabott dizájnelemekkel varázsolja minden korábbinál exkluzívabbá négykerekű kedvencét. A MINI Yours Customised termékpaletta az oldalsó irányjelző panelektől a jobb első ülés előtti műszerfal-betéteken és a világító küszöbtoldatokon át egészen a LED-es alsó kivetítésig terjed. Az innovatív stíluselemek megtervezésére a MINI egy önálló online felületet hozott létre, ahol az ügyfelek kiválaszthatják, részletekbe menően személyre szabhatják és meg is rendelhetik a MINI Yours Customised termékportfólió bármely elemét. Az ügyfelek megannyi színárnyalat, minta, felületkezelés és stíluselem közül választhatnak, s a kiegészítőket saját feliratokkal, vagy aláírásukkal is elláthatják.

A motortérben csere nem történt, azonban a motorblokkra, turbóra, elektronikára, kenési és szívó traktusra, hűtőkörre és kipufogóra kiterjedő módosítások, illetve a váltókínálatban történt változás révén átlagosan 5 százalékkal alacsonyabb fogyasztást értek el a mérnökök. A tervezők az erőforrások saját tömegét is csökkentették, a BMW i modellek számára kifejlesztett szénszál-erősítésű műanyag alkalmazásával pedig még a motorburkolat is könnyebb lett elődjénél. A benzinmotoroknál a közvetlen befecskendezés maximális nyomását 200-ról 350 barra emelték és a széria részecskeszűrővel a legszigorúbb előírásokat is teljesíti a 3-hengeres 1,5 literes (Cooper) és a 4-hengeres 2-literes (Cooper S) turbómotor. A MINI Cooper D orrában dolgozó 3-hengeres dízel maximális befecskendezési nyomását 2.200 barra, míg a MINI Cooper SD négyhengeres dízelmotorja esetében 2.500 barra növelték; az erősebb dízelt mostantól két turbófeltöltő (egy kisebb és egy nagyobb) lélegezteti.

Az alapfelszereltségként kínált hatfokozatú manuális váltó alternatívájaként a MINI Cooper, a MINI Cooper S és a MINI Cooper D modellek mostantól egy vadonatúj hétfokozatú, duplakuplungos automataváltóval is rendelhetők. Mire számíthatunk a csere hatására? Egyrészt szemmel látható változásra, ugyanis az egység egy új, elektronikus előválasztó kart kapott, amely a BMW egyes modelljeinél látottakhoz hasonlóan ugyanabba a központi pozícióba tér vissza az adott menetfokozat kiválasztása után, a parkoló funkció pedig a P gomb megnyomásával kapcsolható; a Cooper S-hez váltófülek is elérhetők. A vitorlázásra is képes hétgangos egység erőfolyam-megszakítás nélküli kapcsolásokat kínál, ami jól illik a modellek sportos hangulatához, a több fokozatnak köszönhető szélesebb áttételtartomány pedig nagy tempónál hatékonyabb működést szavatol.

A váltó vezérlése össze van hangolva a jármű többi rendszerével, így az opcionális navigációval is; a térképadatok alapján a hétgangos automata igyekszik felkészülni az előtte álló ‘akadályokra’: hajtűkanyarokhoz, kereszteződésekhez közeledve visszavált, hogy fokozza a motorféket, sportos kanyarvételű íveken pedig indokolatlanul nem vált fokozatot. Az új automata a menetpróbán szépen dolgozott, egyedül normál módban lehetett zavarba hozni hirtelen, nagy gyorsításokkal; amikor több fokozatot kellett visszaváltania, volt egy kis gondolkodási szünete – sport módban már nem tapasztaltuk a jelenséget. A Getrag által fejlesztett új váltó maximum 300 Nm nyomaték átvitelére képes, vagyis a Cooper SD-hez és a kínálathoz később csatlakozó új JCW modellhez nem elérhető. Persze van más: a MINI Cooper SD már az alapfelszereltség részeként megkapja az Aisin nyolcfokozatú bolygóműves automatáját, ami ugyancsak az új fejlesztésű elektronikus előválasztó karról vezérelhető.

A motorváltozatokat már érintettük, de nem árt az ismétlés. A több, mint kellemes beszállót a Cooper 1,5 literes, háromhengeres turbós benzinese biztosítja 136 lóerővel, akár 7,8 másodperces gyorsulással, 210 km/h-s végsebességgel és 4,8-5 l/100 km-es fogyasztással. A 192 lóerős Cooper S már kétliteres, négyhengeres, akár 6,7 szekundum alatt letudja a 0-100-at végsebessége eléri a 235 km/h-t, fogyasztása pedig a legtakarékosabb összeállításban 5,2-5,3 l/100 km is lehet. Az 1,5 literes háromhengeres dízel 116 lóerőt kínál (akár 9,2 s, 204 km/h és 3,8 l/100 km), míg a kétliteres 170 lóerőt (akár 7,2 s, 225 km/h és 4,2 l/100 km). A nehezebb kabrióban és ötajtósban, az extrák és nagyobb kerekek kiválasztásával ezek az értékek értelemszerűen romlanak valamelyest, de csak minimális különbségekről beszélhetünk, amiket a gyakorlatban alig lehet észrevenni.

Még mindig nincs vége: belül új kormánykereket üdvözölhetünk, és alapból jár a 6,5 colos színes multimédiás rendszer. A feláras nagyobb egység esetén a kijelző érintőképernyőként is működik. A kínálatban megjelent a vezeték nélküli telefontöltő, és ha már digitális világ, a MINI Connected szolgáltatások szintén kibővültek. Újdonságként érkezett a palettára a valós idejű forgalmi információkat kínáló funkció (RTTI - Real Time Traffic Information), a központi navigációs rendszer mobiltelefon-kapcsolaton keresztül lehívott automatikus térképfrissítése, a személyre szabott Concierge Service szolgáltatás, valamint a legfrissebb hírekkel, aktuális időjárás-előrejelzésekkel és pontos üzemanyag-árakkal szolgáló, gépkocsiba épített MINI Online internetes portál. Sőt, végre a MINI modelljeiben is megjelent az Apple CarPlay előkészítés.

Az új 3- és 5-ajtós, valamint Cabrio MINI-modellekhez most vált elérhetővé a MINI Find Mate funkció, ami az ügyfelek leggyakrabban használt hétköznapi tárgyait és utazási kellékeit, így például a táskákat, a pénztárcákat és a kulcscsomókat úgynevezett digitális címkékkel jelöli meg, majd azokat stabil vezeték nélküli hálózat vagy Bluetooth-kapcsolat esetén folyamatosan követni tudja. A rendszer ráadásul a rögzített tárgyak helyzetét nem csupán a MINI központi kijelzőjén, de a MINI Connected alkalmazásnak köszönhetően a felhasználó okostelefonján is képes megjeleníteni, a keresett tárgyak és kellékek megtalálását pedig külön hangjelzésekkel segíti. Apróság, és valóban nem ez tűnik a legjobb opciónak az új MINI-kben, ám a gyakorlatban gyakran jöhet jól a Find Mate funkció.

Miután mindent leírtunk a kis MINI-modellek frissítéséről, már csak az árak vannak hátra. A paletta legolcsóbb tagja a 136 lóerős háromajtós Cooper, ami listaáron bruttó 6,19 millió forinttól elérhető. A 192 lovas Cooper S indulóára 7,26 millió forint, a 3-hengeres Cooper D 6,77 milliótól, a 170 lovas Cooper SD pedig 8,19 milliótól indul (széria automatával). Az ötajtós verzió felára 300 ezer forint, míg a hangulatos kabrió a konfiguráció függvényében 1,1-1,4 millióval kóstál többet a 3-ajtósnál.

A szinte végeláthatatlan extralista révén a felső árhatár közel a csillagos ég, de drágaságuk ellenére a MINI-k még mindig nagyon szerethető és élvezetes luxuscikkek. Mi már alig várjuk a frissített tesztautók érkezését!




Hozzászólások  

 
#3 reflelkész 2018-05-23 22:25
Kedves Tibor! Köszönöm válaszukat!
Idézet
 
 
#2 Kenéz Tibor 2018-05-23 16:29
Kedves Reflelkész!

Ugyan a rendezvényen Vajda kolléga vett részt, nem pedig én, de biztosan állíthatom, hogy a képeken szereplő autó a Solaris Orange nevű fényezéssel rendelkezett, ami a frissítéssel együtt jelent meg a palettán.

Így amennyiben az Ön által látott MINI nem egy frissített példány (amire szerintem jó esély van, hiszen forgalomban egyelőre legfeljebb néhány darab lehet belőle Magyarországon) , úgy a két szín biztosan nem egyezik. Ettől még persze lehet, hogy a valóságban másképp mutat a szín, mint a képeken, de az biztos, hogy élőben is egyértelműen narancssárga - ezt pedig az imént Vajda kolléga is megerősítette nekem. (Egyébként a képeken lévő kék szín is a frissítéssel jelent meg MINI kínálatában, és a neve Starlight Blue.)

Remélem tudtunk segíteni!

Üdvözlettel:
Kenéz Tibi


Idézet - reflelkész:
Kérdezném, hogy a tesztben szereplő Cooper a valóságban narancs, vagy piros színű-e? -nem vagyok színvak, de a fotón narancsos beütésűnek tűnik és nagyon jól néz ki, viszont nem messze parkol tőlünk egy piros, ami nagyon hasonlít erre a narancsosra (ha az), és az kevésbé tetszik...
Idézet
 
 
#1 reflelkész 2018-05-23 14:40
Kérdezném, hogy a tesztben szereplő Cooper a valóságban narancs, vagy piros színű-e? -nem vagyok színvak, de a fotón narancsos beütésűnek tűnik és nagyon jól néz ki, viszont nem messze parkol tőlünk egy piros, ami nagyon hasonlít erre a narancsosra (ha az), és az kevésbé tetszik...
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark