2017. Május 25., Csütörtök

Frissitve:03:05:34

Citroën C3 (2016) hazai menetpróba - Újat hozott

Nyomtatás

2002-ben mutatkozott be, eddig két generációt élt meg és több mint 3,5 millió példány kelt el belőle eddig - mi az? Na jó, nyújtok még egy kis segítséget: a Citroën legsikeresebb modellje, amely az eladások egyötödét teszi ki, és nemrég teljesen megújult. A nyitókép alapján nyilván már mindenki tudja, hogy miről van szó, de azért álljon itt feketén fehéren: a vadonatúj Citroën C3 sajtóbemutatóján jártunk nemrég, ahol alkalmunk nyílt kipróbálni a franciák kisautóját.

Ahogyan a fentiekből láthatják, a Citroën számára az egyik legfontosabb modell a C3, melynek előző generációja még kifutóként is a legkeresettebb típusa volt a márkának. Ami talán még ennél is érdekesebb, hogy az autó vásárlóinak nagy része ötven év feletti volt, így a gyáriaknak nagyon kellett figyelnie, hogy miközben nyitnak a fiatalok felé, ne veszítsék el az eddigi vásárlóikat – ez pedig nem könnyű feladat.

A formatervezők mindenesetre nem finomkodtak, és a C4 Cactus-szal elindított jellegzetes stílust örökítették át kisautójukra is, mely így igazán izgalmas külsőt kapott – sőt, még a különc Cactus különleges AirBump elemeiből is jutott a C3-ra. A kockázat persze nem kicsi, hiszen az egyedi megoldások nem feltétlenül állnak közel az idősebb korosztály szívéhez, de a Citroën azért igyekezett úgy megalkotni a kisautót, hogy visszafogottabb összeállításokban is elérhető legyen.

A felülre került, hangsúlyos emblémával összejátszó LED-es nappali menetfények egyértelműen elviszik a show-t, miközben a főfényszórók külön házba, egy szinttel lejjebb kerültek – akárcsak a C4 Cactus vagy a C4 Picasso esetében. Az összkép ezzel fiatalos és különleges lett, amire a pufók hátsó is ráerősít – ide már kevesebb izgalom jutott, de a látványos grafikával megáldott hátsó lámpák sokat dobnak a megjelenésen. A crossoverek térhódítása már annyira jelentős, hogy az egyébként normál kisautóként harcba szálló C3-nál is érezzük a hatását, köszönhetően az autót minden irányban körbevevő műanyag elemeknek, de az egész autó próbálja magát kissé hobbiterepesnek mutatni.

Ezekben a kategóriákban mára már kiemelt szerepe van a személyre szabhatóságnak, ami természetesen a C3 esetében is kiemelt szerepet kapott. A háromféle tetőszínnek (fekete, fehét és piros) – amiket egyébként a ködlámpák keretei és a visszapillantók házai is megkapnak – és a kilencféle fényezésnek köszönhetően 36 kombinációban tudjuk megrendelni a C3-at, amiben benne vannak azok is, amikor a karosszéria színében kérjük a tetőt is. Az Airbump elem sem kötelező, hiszen el is hagyhatjuk az autó oldalán található fekete betéteket, míg a keréktárcsák újabb variációs lehetőségeket nyújtanak.

A 3,99 méter hosszú, 1,75 méter széles és 1,47 méter magas és 2,54 méteres tengelytávval rendelkező kisautó tehát igazi kaméleon, és ami még ennél is jobb, hogy mindez folytatódik az utastérben is, ahol négyféle „téma” közül választhatunk. Ezek az ülésekre és a műszerfali betétek színeire vannak hatással, és valóban képesek különböző stílusokat képviselni, még ha a formák nem is változnak. Ha már itt tartunk, a tervezők célja egy látványos, de mégis egyszerű, a teret bővítő műszerfal kialakítása volt, ami bizony sikerült is nekik. Az utastér egész szélességében végigfutó, a jópofa légbefúvókat és a puha, az utas előtt szép kontrasztvarrással ellátott betéteket közrefogó színes vonalak megadják az alaphangot és optikailag szélesítik is a teret.

A középkonzol sincs túlbonyolítva, hiszen a tetején található érintőképernyőről vezérelhetünk mindent, így gyakorlatilag csak néhány gomb és egy kisebb rekesz kapott rajta helyet, ezzel tovább növelve a rendelkezésre álló helyet. A C3 megkapta a C4 Cactus bőröndfogantyút mintázó ajtóbehúzóját is, ami kifejezetten jól mutat. Az ülésekkel azonban nem spóroltak, és méretes, és elsőre kifejezetten kényelmes fotelek kerültek a kisautóba – bár a deréktámaszt hosszabb távon hiányolhatjuk majd.

A második sorban minimálisan nőtt a hely, de csodákat ne várjunk, míg a csomagtér maradt 300 liter – azt azonban kiemelték, hogy a C3-é a kategória legnagyobb kesztyűtartója. Az anyaghasználat egyébként átlagos, arra azonban kiválóan éreztek rá a mérnökök, hogy hová kell puha matériákat helyezni annak érdekében, hogy ez ne zavarjon minket. Érintkezni tehát ritkán fogunk a rideg, kopogós műanyagokkal, míg a látványos megoldások a tekintetünket is elterelik róluk.

A lemezek alatt ismerős erőforrásokkal találkozhatunk, hiszen benzines fronton a Citroën 1,2 literes háromhengerese teljesít szolgálatot kétféle szívó (68 és 82 lóerő) és egy turbós (110 lóerő) verzióban, addig a dízel palettán az 1,6-os BlueHDi van jelen kétféle teljesítményszinten (75 és 100 lóerő). Míg a két gyengébbik benzines a két öngyulladós csak ötfokozatú manuális, addig a 110 lóerős turbós csak 6-os automataváltóval lesz elérhető. A gázolajosok fogyasztása egyébként a gyári adatok szerint 3,5 és 3,7 liter között alakul, míg a 0-100-as sprint 10,6 és 13,7 másodperc közé tehető – terheletlenül. A benzineseknél a turbóshoz még nem rendeltek hozzá fogyasztási adatot, de a szívó verziókra 4,7 litert ígérnek míg, a gyorsulás – amiben már a turbós is benne van – 9,8 és 14,2 szekundum között mozog.

A menetpróbán egyébként a legoptimálisabb erőforrást sikerült próbára tennünk, méghozzá az 1,2 literes háromhengeres benzines 82 lóerős verziójának képében. A valós fogyasztást ugyan egyelőre nem állt módunkban letesztelni, de a menetteljesítmények tekintetében nem okozott csalódást a C3. A vezetővel együtt is 1,1 tonna alatti autót kellemesen mozgatta, mindenre elegendő volt, amit egy ilyen autó setében kívánhatunk, miközben a háromhengeresekre jellemző vibráció sem volt zavaróan jelen, legfeljebb magasabb fordulatszám-tartományoknál – a jellegzetes hangját pedig mi továbbra is kedveljük, noha sokan nem így gondolkodnak.

Ami azonban talán még a motornál is fontosabb, az a Citroën által hirdetett kategóriaelső kényelem, melyet új programjuknak, az Advanced Comfortnak köszönhetünk, ami a futóműtől kezdve az ülésekig mindenre kiterjed. Ahogyan azt korábban már említettem, az utastérben nincs gond, de kíváncsian vártam, hogy vajon valóban képes voltak-e a franciák átlag feletti eredményeket elérni az elöl MacPherson, hátul pedig csatolt lengőkaros futóművek finomhangolásával – természetesen leginkább az egyszerű hátsó felfüggesztésre voltam kíváncsi.

Csodák nincsenek, szoktuk mondani, és bár ezt a szintet ezúttal sem érte el a francia mérnökök produkciója, így is minden tiszteletet megérdemelnek, ugyanis kategóriájában valóban az egyik legjobb lett kényelem terén a C3. A kisautó ügyesen és a lehető legfinomabban lépi át az úthibákat, ami a jól sikerült hangolás mellett a szegmens legnagyobb átmérőjű kerekeinek is köszönhető – amik egyébként szintén a crossoveres megjelenést erősítik. A C3 ugyanis 640 mm-es papucsokat kapott, ami azt jelenti, hogy még a nagyobbik, 17 colos keréktárcsák mellett is méretesebb oldalfalú gumik kerülnek alá, ezzel növelve a komfortot.

A kanyarokban persze továbbra is hajlamos elpattogni a csatolt lengőkaros hátsó futómű, és a puhább hangolásnak köszönhetően nem leszünk a gyors kanyarok királyai, de nem is erre való egy kisautó. Ezt pedig az „egyujjasra” puhított kormányzás is megerősíti, mely nem túl sokat közvetít arról, hogy éppen mi történik az úton. Ezt azonban a komfort oltárán feláldozva megbocsátunk a C3-nak.

A vadonatúj C3 másik ütőkártyája a modern technológiai megoldások jelenléte. A Citroën olyan opciókat kínál már alapáron is a kisautóba, mint a sávváltásra figyelmeztető jelzés és a tempomat – persze ezek közül sokan elcserélnék valamelyiket a klímára, amely a legalacsonyabb szint mellé 250 ezer (!) forintba kerül, de rádiót is csak 130 ezer forintért kapunk. Mindezek ellenére kifejezetten előremutató extrákat kínál ezeken kívül is a gyártó, mint például a holttérfigyelő, a tolatókamera

A legnagyobb durranás ugyanakkor a világ első gyári fedélzeti kamerája, melyet a belső visszapillantó mögé helyeztek el a mérnökök. Noha a bemutatón leginkább a szórakoztató funkcióira hegyezték ki a hangsúlyt, sokkal fontosabb lehet, hogy a leállítás előtti 2 órányi anyagot bármikor lehívhatjuk róla, míg egy baleset esetén az ütközést megelőző 30 és követő 60 másodpercet automatikusan átküldi a mobiltelefonunkra, ahol egy applikáció segítségével tudjuk pillanatok alatt előhozni a tartalmat.

A felbontása egyébként HD, és bármikor készíthetünk vele fotót vagy videót egy egyszerű gombnyomással, amit ugyanúgy okostelefonunkra küld, de az alkalmazás képes akár rögtön is posztolni a különböző közösségi oldalakra – kétségtelenül jópofa dolog. Az árát is megkérik a franciák, a legalacsonyabb szinthez nem is elérhető, a középsőhöz kilátás és ködfényszóró csomagokkal együtt 197 ezer, míg a legmagasabb mellé önmagában 94 ezer forintba kerül.

Ha már itt tartunk, ideje beszélni az árakról. A C3 beszállóját a konkurensekhez igazította a hazai importőr, így egy hajszállal 3 millió forint alatt juthatunk hozzá a feljebb már részletezett Live szinthez, ám ez csak a 68 lóerős benzinessel párosítható. Az egyel magasabb szintet a Feel felszereltség jelenti, amihez már jár többek között a rádió és a klíma, de kapunk LED-es nappali menetfényt és bluetooth kihangosítót is. Ez a 68 lovas motorral mindössze 300 ezres pluszt jelent – nem kérdés tehát, hogy megéri, hiszen csak a klíma kerül majdnem ennyibe a Live mellé. Az eggyel nagyobb motor – ahol már ez jelenti az alapszintet – mindössze 150 ezerrel drágább, így mi, és egyébként az importőr is ezt tartja a befutónak a maga 3,44 milliós árával.

A Shine szinthez az előzőeken felül már jár az érintőképernyős multimédiás rendszer – ami a Feel szinthez egyébként 110 ezer forint –, az Airbump, a tolatóradar, az automata klíma, 16 colos keréktárcsák, esőérzékelők és automata fényszórók is – többek között. Ezért már félmillióval kérnek többet, ami 3,94 milliót jelent. A 110 lovas, alapból is automataváltóval érkező benzines már csak ezen a szinten elérhető, de ára szinte horrorisztikus a többi verzióhoz képest: 4,81 millió.

A dízelek sem éppen olcsók, hiszen 75 lóerős, Feel felszereltségű öngyulladós 4,05 millió, amihez ugyanúgy további félmilliót kell hozzáadnunk a legdrágább csomagért. A csak Shine felszereltséggel elérhető 100 lóerős kivitel pedig már 4,95 millió alapáron. Az összes extráért egyébként érdemes ellátogatni a gyáriak oldalára, hiszen rengeteg lehetőség áll rendelkezésünkre a C3 esetében, és nem szabad megfeledkeznünk a külső és belső optikai opciókról sem – a színes tetőkért 95 ezret, míg a belső stíluselemekért felszereltségi szinttől és kiviteltől függően 63-235 ezret kérnek. Mindenesetre a franciák kisautója igazi divatikon lett, és alig várjuk már, hogy egy teszt alkalmával részletesebben is megvizsgálhassuk mire képes.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark