Lada Vesta exkluzív: minden infó a jövő héttől rendelhető új, 3 milliós Ladáról

Nyomtatás

A Lada friss fejlesztésű, mondhatni első ‘teljesen európai’ modelljének, a Vestának a fontosságáról már akkor megbizonyosodhatunk, ha ellátogatunk az orosz gyártó magyarországi importőrének hivatalos honlapjára: az oldal tetején már jó ideje egy nagy visszaszámláló trónol, ami azt mutatja, hogy pontosan mennyit kell még várni a Vesta hazai bemutatójáig.

Cikkünk megjelenésekor pontosan 4 napnál tart a visszaszámláló, és a Ladánál hazánkban vélhetően piros betűs ünnep lesz a március elseje, hiszen jövő szerdától a 18 magyarországi Lada szalon végre egy, a jelenlegieknél jóval kompetensebb, modernebb modellel, és így sokkal jobb lapokkal folytathatja a vásárlókért a küzdelmet. A hivatalos magyarországi Vesta sajtópremierre különben jövő kedden kerül sor, így a cikkek minden bizonnyal ezt követően érkeznek, azonban az Autó Pult olvasói már most minden fontos információt megtudhatnak a Lada új reménységéről, amit 21129 típusjellel látott el a gyártó: ’lefüleltük’, hogy Németországban ezen a héten mutatkozott be a sajtónak az európai piacos Vesta, ami specifikációit tekintve - legalábbis a többi Lada modell alapján - meg fog egyezni a magyarországival, egyedül a felszereltség között lehet különbség.

Egy, a kimondottan az árérzékenyebb vásárlókhoz szóló Ladáról lévén szó a legfontosabb kérdés az Olvasók részéről minden bizonnyal a Vesta árazása. Rövidesen erre is kitérünk, és bár pontos számokkal csak jövő kedden fogunk tudni szolgálni (rögtön frissíteni is fogjuk írásunkat), egyelőre legyen elég annyi, hogy a kínálat legdrágább modelljével van dolgunk. Persze nem csoda, hiszen az új Vesta szinte minden téren nagyságrendekkel fejlettebb márkatársainál, ráadásul formaterve is modern, tetszetős. Kezdjük az elején: az alapokat egy 2635 mm tengelytávolságú padlólemez biztosítja, amely érték mm-re megegyezik a Dacia Logan vonatkozó adatával, mégpedig vélhetően nem véletlenül, hiszen az oroszok számos ponton együttműködnek a Daciával.

Az elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű hangolását az orosz modellhez igazították a mérnökök, aminek 178 mm-es hasmagassága eléri a kisebb crossover modellek értékét, így a Vesta biztosan nem ijed majd meg az aszfaltútról letérve a kisebb nyomvályúktól. A tengelytáv mellett az elöl-hátul 151 centis nyomtáv is meglehetősen nagy, ami a stabilitást szolgálja, akárcsak a (Németországban) széria 16 colos, alufelnikre húzott gumiszett. A német kollégák elmondása alapján a Vesta futóművén bár érződik, hogy nem annyira szofisztikált, mint a ‘komolyabb’ kompakt konkurenseké, és bár van benne némi bizonytalanság, az átlagos igényeket tökéletesen kielégíti, a rugózási komfort pedig elégséges, akárcsak a zajszigetelés. Nagyobb tempónál állítólag az utastér egészen csendes, egyedül magasabb fordulaton szűrődik be a kellemesnél jobban a terhelve nem éppen halk motor hangja. Minderről azután tudunk objektíven nyilatkozni, ha kipróbáltuk a Vestát.

A meghajtás az első kerekeken keresztül történik, mégpedig egyelőre egyetlen motor által, aminek károsanyag-kibocsátását az aktuálisan érvényben lévő Euro 6 normákhoz igazították a tervezők: a 4-hengeres szívó egység nem Renault, hanem saját Lada erőforrás, s a jelenlegi Granta / Kalina 16 szelepes motorjainak továbbfejlesztett változata. Ennek megfelelően kicsit erősebb is lett: 98 helyett immár 106 lóerőt teljesít 5800/perces fordulaton, csúcsnyomatéka pedig 145-ről 148 Nm-re emelkedett, utóbbi érték 4200/percnél érkezik. Teljesen tisztességes értékek ezek, így nem csoda, hogy az üresen néhány kilóval 1,2 tonna alatti Vesta menetteljesítményei rendben vannak: a széria 5-fokozatú kézi váltóval a Vesta 11,8 másodperc alatt képes teljesíteni a 0-100 km/h-s sprintet, végsebessége pedig eléri a 180 km/h-t. A megállásról elöl belső hűtésű tárcsafékek, míg hátul dobfékek gondoskodnak ABS-szel kiegészítve, és persze a menetstabilizáló rendszer is széria.

Opcionálisan a kuplungpedál ellenzői a Dacia modelljeihez hasonlóan egy robotizált ötfokozatú váltót is kérhetnek a modellhez, amivel a lassú, ‘bólogatós’ váltások révén kicsit romlik a gyorsulás, de a százas sprintet így is 12,8 másodpercben adja meg a Lada. Viszont a robotizált váltótól már látatlanban is mindenkit óvnánk, amit a menetpróba alapján a német kollégák is megerősítettek: akárcsak a Loganban, úgy a Vestában is lassúak, bólogatósak a váltások, olyanok, mint sok-sok évvel ezelőtt a Smartokban voltak, de legalább létezik automata üzemmód. Tényleg csak azok válasszák majd a kézi helyett a robotváltót, akik valamilyen okból kifolyólag nem tudnak váltani, vagy szívből utálnak kuplungozni. A Vesta gyárilag megadott fogyasztása különben országúton 5, városban 8, vegyesben pedig 6 liter körül alakul, az üzemanyagtank 55 literes.

A 441 cm hosszú, 1764 mm széles és 1,5 méter magas Vesta nem csupán nagyobb, de minden bizonnyal lényegesen biztonságosabb is a márkatársaknál. Bár hivatalos EuroNCAP törésteszt egyelőre sajnos sem a Vestáról, sem pedig a többi Ladáról nincs (igaz, az oroszok már tesztelték a 2 légzsákos orosz belpiacos modell biztonságát, a videó a bekezdés után tekinthető meg), a nagyobb és merevebb kaszni, valamint a kibővített biztonsági felszereltség biztosan magasabb biztonságot szavatol. A Vestához például végre szériában jár a négy légzsák, ami bár manapság teljesen alapelvárás, a többi Lada esetében mégis be kell érnünk a két első légzsákkal. Az oldallégzsákok mellett az ajtók biztonsági merevítést kapnak, és persze öt fejtámla illetve öt 3-pontos biztonsági öv is van a fedélzeten, az első üléseknél övfeszítővel ellátva. Szintén örülünk a kikapcsolható utasoldali légzsáknak, valamint az Isofix gyerekülésrögzítő pontoknak.

A Vesta utas- és csomagtere szintén korrekt, az autó méretei tökéletesek egy átlagos családnak. Belül négy felnőtt kényelmesen elfér, és némi kompromisszummal persze öt főt is gond nélkül elszállít a Vesta A-ból B-be. A csomagtartó, aminek padlója alatt elfér a pótkerék, alapesetben 480 literes, és a szériában 40/60 arányban előredönthető hátsó üléstámlák révén tovább bővíthető. A csomagtérajtó lengőzsanéros, ám érdekessége, hogy a rugóerő mechanikusan, a rugó egyszerű ‘áthelyezésével’ több fokozatban állítható. Ha nem lenne elég a négyajtós karosszéria praktikuma vagy csomagtérmérete, érdemes lehet várni picit, hiszen a pletykák szerin a Lada rövidesen bemutathatja a kombi Vestát is, aminek koncepcióváltozatát nemrégiben már prezentálták az oroszok. A Vesta hasznos terhelhetősége egyébként közel fél tonna, a tető 50 kilóval terhelhető.

A beltér nem csak elegendő helyet kínál, de egészen tetszetős is, érződik rajta, hogy sokat dolgoztak rajta a tervezők. A kárpitok rendben vannak, a műszercsoport és a középkonzol jól néz ki, persze a műanyagok kemények, az összeszerelés pedig nem tökéletes, de ennyi bőven belefér a kedvező ár ismeretében. Praktikus rekeszekből nincs hiány, a kesztyűtartó nagy. Az extrák terén a Ladától eddig nem látott szintet képvisel a Vesta, ami a Daciát is lekörözte ezen a téren: van multikormány, automata klíma, fedélzeti számítógép, ülésfűtés, könyöklő, tempomat, tolatóradar, bluetooth-os telefonkihangosító, USB- és Aux-csatlakozó, irányjelzővel ellátott, elektromosan mozgatható és fűthető külső tükrök, a hátsó mellett első szélvédőfűtés, eső- és fényérzékelő, ködlámpa, elektromos ablakemelők, négy irányba állítható kormány és állítható magasságú vezetőülés.

Ráadásul bármennyire is meglepő, a fenti tételek nagy része a szériafelszereltség részét képezi, a már korábban említett alufelnikkel együtt - legalábbis Németországban. A két felszereltségi szintből a drágábbhoz a felsorolt tételek közül csak az első szélvédőfűtés és a (manuális helyett) automata klíma tartozik, plusz még valami: a Lada kormányról is vezérelhető, vélhetően Android-alapú 7-colos színes érintőképernyős multimédiás rendszere, tolatókamerával és navigáció funkcióval ellátva. A térképadatbázis egyelőre hiányos, hiszen egyelőre csak Oroszország, Németország és Magyarország (!) útjait ismeri. Modern, vezetőt támogató asszisztens rendszerekről természetesen szó sincs, de ebben a(z ár)kategóriáabn nincs is szükség rájuk, a Vesta felszereltsége pedig így is minden igényt kielégít és bőven többet kínál az autó, mint vártuk.

A Lada szintjén, és a reálisan elvárható határokon belül maradva alapvetően minden adott ahhoz, hogy hazánkban rengeteg Vesta találjon gazdára, ám a siker kulcsa természetesen a jó ár. Annyi bizonyos, hogy a Vesta lesz a legdrágább Lada modell, de hogy pontosan mennyi az annyi, azt még nem tudjuk. Az árakról érdeklődtünk a Lada kereskedésekben, de azt a választ kaptuk, hogy február 28-án számíthatunk véleges számokra; állítólag jelenleg is folynak a végső tárgyalások a gyártóval. Annyit tudunk, hogy a 18 magyarországi Lada szalon álma a 3 milliós lélektani határ alá szorítható alapár lenne, de hogy ez végül sikerül-e, az csak a jövő héten derül ki. Mi bízunk benne, hogy igen, mert 3 millió forintért nagyon jól hangzik a Vesta tudása, kinézete. A garancia egyébként 3 év lesz minden Vestára, amit némi felár ellenében 4 vagy 5 évre ki lehet majd bővíteni.

Az is elképzelhető, hogy a fentebb részletezett két német felszereltségi szinten kívül nálunk lesz egy ‘csupaszabb’ verzió is az olcsóbb indulóárra törekedve, hiszen a kinti alapfelszereltséggel nagy csoda lenne, ha a magyar importőr 3 millió alatti árat tudna kialakítani. Mi reméljük, hogy ez sikerülni fog, ám a német mintából kiindulva a kinti alapfelszereltséggel, de a Lada hazai árazását figyelembe véve számításaink szerint 3,3 millió forint körül indulhatna a Vesta, amit a drágább felszereltségi szintet választva kb. 300, a robotizált váltóval bő 200, a metálfénnyel pedig 100 ezer forinttal lehetne megtoldani. Így sem lenne túl drága a Vesta, bár tudni kell, hogy a Dacia Logan olcsóbb, és a remek Fiat Tipo szedán most akciósan 3,5 millió forinttól indul, 4 millióért pedig teljes felszereltséget kínál, mégpedig 5 év garanciával. Nagyon kellene hát az a 3 millió körüli beszálló a Vestának, igaz, a Lada csinos újdonságának sikere hazánkban így is, úgy is borítékolható.




Hozzászólások  

 
#2 HFT 2017-02-28 21:08
Idézet - K. I. Péter:
Igen egyszerű kérdésem van. De induljunk egy kicsit messzebbről. Ha valaki autót vesz, akkor vagy a speciális vágyai és igényei alapján választ vagy szeretné a legjobb ár/érték arányú autót megvenni. Valamennyi esetben erényesíthet preferenciákat. Például, hogy az a modell vagy annak több-kevesebb alkatrésze a hazájában készül, így talán még jobban is támogatja szűkebb környezetét. Így például mi, dönthetünk a Suzuki (stb.) modelljei mellet, amik jók, és kedvezőbb az ár/érték arányuk. Vehetünk még olyan modellt is, amely országok sokat vásárolnak tőlünk, illetve a magyar ipar, mérnök generáció túlélését is segítik, modern gyárak idetelepítéséve l. Akkor most rábízom mindenkire, hogy miért ide írtam ezt a hozzászólást. Persze, írhattam volna egy kínai vagy a török szedánt ismertető cikk alá. De az előbbinek legyen mondva, hogy Ők legalább a "mindenki-mindenkivel" elv szószolói, még ha ez nekik most piaci előnyt is jelent.


Egy fontos szempontot kihagysz:
Vannak, akik nosztalgiából, szép, vagy megszépült emlékeik alapján választanak autót. Ezért lehet egyáltalán eladni a Ladát Magyarországon. Elismerem, ez az autó már fényévekkel jobb az eddigi kínálatnál, de a ma kiderült árral még mindig nem a legjobb ár-érték arányú autó.
Viszont sokan emlékeznek nosztalgikusan arra az időre, amikor Ladájuk volt, mert akkor voltak fiatalok, vagy gyerekek és tetszett nekik/szerették. Úgy emlékeznek: jobb volt a Moszkvicsnál, Wartburgnál, Daciánál, és ez elég.
Ha a jelenkori Daciák pl. lebutított Renault-k, akkor a Ladák kissé lebutított Daciák, nem?
Viszont ha ez igaz, akkor a Daciánál olcsóbbnak kellene lennie, de nem az.
Másik dolog: az orosz technikába vetett hit. Az megbízható, tartós, bírja a hideget, rossz utakat. Ez sem teljesen valós, de van egy ilyen kép a magyarokban, pl. azokból az emlék-képekből, amikor itt voltak hívatlanul az orosz katonák, és látták az orosz katonai járműveket árkon-bokron át télen-nyáron működésben.
Nem ismerem a Lada Márkakereskedés ek árképzését. Ha az, ami az Opelnél, Renaultnál, Fordnál megszokott, hogy a valós vételár akár listaár minusz 20-25 % is lehet, akkor jó ez a 3 milliós induló ár. Ha nem így van, és a 3 milla tényleg 3 milla, akkor szerintem mégsicsak sokaknál a Fiat Tipo vagy a Dacia lehet a befutó.
Idézet
 
 
#1 K. I. Péter 2017-02-25 15:17
Igen egyszerű kérdésem van. De induljunk egy kicsit messzebbről. Ha valaki autót vesz, akkor vagy a speciális vágyai és igényei alapján választ vagy szeretné a legjobb ár/érték arányú autót megvenni. Valamennyi esetben erényesíthet preferenciákat. Például, hogy az a modell vagy annak több-kevesebb alkatrésze a hazájában készül, így talán még jobban is támogatja szűkebb környezetét. Így például mi, dönthetünk a Suzuki (stb.) modelljei mellet, amik jók, és kedvezőbb az ár/érték arányuk. Vehetünk még olyan modellt is, amely országok sokat vásárolnak tőlünk, illetve a magyar ipar, mérnök generáció túlélését is segítik, modern gyárak idetelepítéséve l. Akkor most rábízom mindenkire, hogy miért ide írtam ezt a hozzászólást. Persze, írhattam volna egy kínai vagy a török szedánt ismertető cikk alá. De az előbbinek legyen mondva, hogy Ők legalább a "mindenki-mindenkivel" elv szószolói, még ha ez nekik most piaci előnyt is jelent.
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark