2018. Június 22., Péntek

Frissitve:07:21:32

BMW 120d xDrive teszt (2018) – A csábítás ereje

Nyomtatás

Veszélyes játékszer a csáberő, hiszen az érzékekre hat, rabul ejt és elcsavarja a fejet, miközben képes teljes mértékben feledtetni azokat attribútumokat, amelyek a hatás kiteljesedését megelőzően az ellenállás alappilléreit képezték. Ezúttal is könnyen csapdába eshetünk, hiszen tesztalanyunk, a BMW 120d xDrive több fronton is igyekszik ostromolni a vezetés szerelmeseinek szíve köré tornyosuló falakat.

A BMW ugyanis tökéletesen tisztában van azzal, hogy a vezetni és autózni imádók számára milyen finomságok képezik azt a mézesmadzagot, amire borzasztóan nehéz nemet mondani. Mindezt kompakt méretben, prémium körítéssel tálalják a bajorok. Noha a kétliteres dízelmotorral, összkerékhajtással és M csomaggal „megbolondított” 1-es sorozat már a második generációban, illetve annak ráncfelvarrását követően is tiszteletét tette szerkesztőségünk garázsában, ezúttal újabb, apró frissítések ösztökélték a márkát, hogy ismét megmutassa alsó-középkategóriás modelljének igazi vonzerejét, s persze tudását.

A csábítás pedig a BMW oldaláról totális, hiszen az élményeket megelőzve már küllemével is próbálja puhítani a sziklaszilárd férfiúi szíveket. Az ötajtós formátum a hátsókerékhajtás okán klasszikus, a szemnek kellemesebb arányokat eredményez, s egyben olyan összhatást, ami a sportosan elnyúló, hosszú motorháztetővel, a hátratolt utascellával és a markáns kerékjárati ívekkel már önmagában véve is erőteljes, domináns jellemet tár elénk.

A narancs-piros határmezsgyéjén táncoló szín telitalálat az autóhoz, ahogy a látványosabb elemekkel operáló M csomag ugyancsak jelentősen hozzájárul a mokány kiálláshoz. A sportos pakk egyébként első-hátsó lökhárítót, küszöbtoldatot is tartalmaz, továbbá vele együtt jár a szintén tetszetős LED-es fényszóró is.

Az utastérben történt némi fejlődés is a technika oldaláról, miközben az alapvető környezet maradt. A jellegzetes, jó értelemben vett BMW-s életérzés átéléséhez mindenképpen a bal első ülés ölelése szükséges, ott helyet foglalva minden pillanat, minden mozdulat a világ legtermészetesebb momentumának hat.

A vezetői pozíció – amellett, hogy a sportülések megfelelően kényelmesek – tökéletes, ráadásul az ergonómia is kiváló a gyártótól megszokott módon. Az ülések oldaltámasza is állítható, ennek megfelelően a különféle testalkatú sofőrök is megtalálhatják a számukra legmegfelelőbb beállításokat. A műszerfal lényegi újdonságát az új áttetsző burok alá rejtett, így látványosabb óracsoport jelenti egyrészt, aminek tekintetében meg kell jegyeznünk, hogy a márka szakít a teljesen narancs megvilágítással, hiszen immáron éjszaka is csupán a mutatók burkolóznak borostyán színbe, a skála fehér marad.

A másik, talán fontosabb újdonságot az új generációs iDrive jelenti, amely már lapfüleket tartalmaz, még átláthatóbb struktúrát képezve. Amellett sem mehetünk el szó nélkül, hogy a képernyő érintős, habár ezt a funkciót a remekül használható tekerőgomb és a panel távolsága miatt vélhetően nem sokan használják majd.

Az viszont továbbra is igaz, hogy minden kézre áll, a kapcsolók működése pedig minőségérzetet sugall – egyedül az iDrive tekerője került túlságosan hátra, ami picit kényelmetlenebb használatot eredményez. A tetszetős textúrájú, szálcsiszolt alubetét jól passzol a miliőhöz, az M sportkormány pedig remek fogásával járul hozzá a prémium érzéshez – ezt bizony öröm tekergetni.

A helykínálat terén persze nincs új a nap alatt, a prémium kompaktok szűkössége az 1-esben csúcsosodik ki: elöl nincs semmi baj, azonban a hátsó sorba 180 centinél magasabb utasokat nem ajánlatos száműzni hosszabb utakra, és a csomagtartó is elég szűk. A ráncfelvarrás után ugyan egyértelműen jobb összeszerelési minőséget állapíthattunk meg a korábbiakban, ám még így is maradtak olyan illesztések, amelyek felől érkezik némi zörgő, vagy cicergő hang.

Noha a hátsó lökhárító alól csupán az egyik oldalon bújik elő egy dupla kipufogóvég, nem szabad leírni tesztalanyunkat, hiszen a motorháztető alá az a B47 motorkódú kétliteres, kettős megfúvású turbótöltővel lélegeztetett dízelmotor került, amely 190 lóerővel és 400 Nm-rel felvértezve teszi próbára az abroncsok és az aszfalt gyengéd kapcsolatát. Az izmos 20d motor és az összkerékhajtás párosát kizárólag a nyolcgangos automatával lehet választani, ami a magas ártól eltekintve nem baj; a hátsókerekes verzió megmaradt kézi váltóval (is) élménydúsabb modellnek, míg az xDrive jellegéhez jobban passzol a ZF remek nyolcgangos, bolygóműves szerkezete.

Habár a 20d némileg csendesebb lett a korábbi variánsokhoz képest, kívülről, vagy lehúzott ablaknál még mindig hallható kemény, kulturálatlan járása. Belül azonban halk a morajlás, ráadásul a fordulatszám megugrását sem követi zavaró hangorkán. Az 1995 köbcentis négyhengeres magabiztosan teszi a dolgát, úgy, hogy gyakorlatilag már-már feleslegesen dinamikus a hétköznapi használathoz: összkerékhajtással 7 szekundumon belül 'megvan a 0-100', ráadásul a gyors váltónak is köszönhetően bármilyen élethelyzetben komoly teljesítmény áll rendelkezésre.

Annak ellenére, hogy jóformán bárhonnan képes bőséges vonóerőt előhúzni a németek dízele, étvágya sem túlzó, bár az erősödéssel együtt néhány decivel torkosabb lett a valóságban elődjénél. A teszt során nagy átlagban épp 6 liter fölött abrakolt a 120d, azonban tény, hogy országúton haladva könnyedén marad 5 liter alatt az étvágy. Autópályán sem iszákos a kis 1-es, valamint a városban sem kell 6 liter feletti étvágytól tartani. Egészen biztos tehát, hogy nem a fogyasztásban fog elszegényedni egy 120d gazdája.

Az M csomag révén feszesebb futómű kerül az autó alá, azonban ezúttal az M adaptív futóművet is bepipálták, ami képes némiképp feloldani a nyugalmasabb kilométerek és a sportosság közötti feszültséget. A csillapítás EcoPro és Comfort módban puhább valamelyest, míg a sportosabb üzemmódokban nagyon helyesen felkeményedik alattunk az autó.

Gyorsan vett kanyarokban a remek futómű és az összkerékhajtás párosa kifejezetten jól jön, s összességében még a tapadás elvesztését megengedő Sport+ vagy DTC üzemmódban sem akar látványos táncra perdülni a 120d fara, szinte végtelen stabilitást és kiegyensúlyozottságot sejtetve – persze a remek kanyarképességekben nem kis szerepük van a 225 mm széles, remekül dolgozó Continental WinterContact abroncsoknak. Egyedül az elektromos szervokormányba köthetünk bele, ami kissé plasztikus érzést kelt és kevés információt továbbít az aszfaltról, ám a hasonló technológiájú rendszerektől sajnos nem is igazán várhatjuk el, hogy ennél közvetlenebbek legyenek. Mi bizony visszasírjuk a jó öreg hidraulikus szerkezeteket...

Amikor épp nem kívánjuk próbára tenni az abroncsok képességeit, érdemes kihasználni az EcoPro funkciót, ugyanis a ZF váltószerkezete ebben az üzemmódban képes vitorlázni, ilyenkor sokat és jól lehet gurulni a kis BMW-vel a takarékosságra fókuszálva. És épp az imént felvázolt két eltérő arcban, azaz a sokoldalúságában rejlik tesztalanyunk zsenialitása.

Képességei révén már-már sportautós dinamizmussal csal mosolyt a sofőr arcára, miközben szűk, de kényelmes utasterével utazóautónak is alkalmas, ráadásul ilyenkor a fogyasztás láttán is elégedett lehet a tulajdonos. A sokoldalúság persze alapvetően a vezetési élményre koncentrálódik, hiszen praktikus autónak méretbeli szűkössége miatt aligha nevezhető az 1-es sorozat.

Mindezért sajnos vaskos összeget kell letenni az asztalra, ami már az alapár esetében is meghökkentő tekinteteket eredményez. A 120d xDrive ugyanis extrák nélkül 10,6 millió forint felett indul, s az Autó Pult normafelszereltségéhez nélkülözhetetlen tételeket bepipálva épp, hogy befér 12 millió forint alá listaáron. Ez rengeteg pénz, főleg annak tükrében, hogy a remek vezetési élmény mellé korlátozott praktikum társul, ami a mindennapok során nem elhanyagolható. Az M csomaggal, LED-fényszórókkal, navigációval, asszisztensekkel stb. megtömött tesztautó ára listaáron majd’ 15 millió forintra adódik, márpedig ennyiért józan felszereltség esetén egy méretkategóriával feljebb is bőven válogathatunk.

Ugyanakkor ha már valódi BMW és élménykompakt, akkor érdemes egy gyors pillantást vetni az 1-es sorozat kínálatának tuti tippjére, a kézi váltós, hátsókerékhajtású, benzines 120i-re, amiben a márka izmos és hatékony B48-as 2-literes turbós benzinmotorja dolgozik, 184 lóerőre 'fojtva'. Ráadásul így összességében már csak a hajtásláncon bő 1,6 millió forintot spórolhatunk, amiből pont kijön mondjuk a dögös, számos hasznos extrát tartalmazó 'M Sport Shadow Edition' csomag. 

Végül jöjjön gyorsan néhány konkurens: az Audi A3 Sportback hasonlóan normaszintre hozott, kétliteres, 184 lovas dízelmotoros variánsa minimálisan magasabb áron kelleti magát, míg a Mercedes-Benz épp kifutófélben lévő A-osztályának 177 lóerős 220 CDI 4MATIC verziója ugyancsak a 11-12 milliós ársávba esik, de utóbbit szerényebb kvalitásai révén nem tudjuk tiszta szívvel ajánlani a BMW ellenében – ha mindenképp Mercedes, várják meg inkább a rövidesen érkező új A-osztályt.

Kár, hogy az általunk nemrégiben tesztre fogott Volvo V40-hez még a CrossCountry verzió esetén sem elérhető az összkerékhajtás és az izmos dízelmotor párosa, hiszen árban biztosan a német prémiumtrió alá lőne a svéd kompakt. Így olcsóbb alternatívát a Mercedes A-osztály alapú Infiniti Q30 képezhet, vagy mondjuk egy Golf, ami bár nem prémium, objektíven nézve mégis nagyon erős csomagot ad.

Néhány szóban

A BMW a jól sikerült ráncfelvarrást követően minimálisan bár, de még egyszer hozzányúlt az 1-es sorozathoz. A végeredmény M sportcsomaggal és a 190 lóerőt és 400 Nm-t nyújtó 20d dízelmotor kombinációjával kiváltképp meggyőző, már ami a dinamikát és a vezetési élményt illeti. Az összkerekes 120d egyenesben és kanyarban is gyors, mégis takarékos, árazásával pedig a konkurencia szintjén állva megfontolandó alternatívát jelent, noha igencsak borsos összegről van szó, aminek kifizetését követően a szűk helykínálattal meg kell barátkoznunk.

Az 1-es BMW (még...) az utolsó 'hátsókerékhajtás-alapú' kompakt, ennek megfelelően érdemes kihasználni különlegességfaktorát, és az egyébként remek, nagyon stabil xDrive hajtás helyett olcsóbb hátsókerékhajtással választani a modellt, és ha már a vezetési élmény irányába indulunk el, a kézi váltó az automatánál sokszor nagyobb örömet okoz, ráadásul a drága automatához képest spórolhatunk is, akárcsak a remek 20i benzinmotort választva a 20d helyett. Így a 120d xDrive-nál bő 1,6 millió forinttal lenne olcsóbb a 'mi képzeletbeli 1-esünk', amiből pont kijön mondjuk a jó kis 'M Sport Shadow Edition' csomag – csak hogy tovább erősítsük a sportos irányvonalat...

Előnyök: Sportos, klasszikus felépítés; Jó minőségű, ízléses és sportos beltér; Nyomatékos, erős, mégis takarékos 20d motor; Gyors futómű; Remek sportülések; Sportos hangulat; Az utolsó hátsókerékhajtás-alapú kompakt

Hátrányok: Még mindig kulturálatlan dízelmotor; Szűkös hátsó üléssor; Kissé plasztikus kormányzás Legfeljebb átlagos csomagtér; Ezzel a hajtáslánccal (20d xDrive Aut.) nagyon drága

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark