BMW 330e teszt - A legjobb alternatíva?

Nyomtatás

Sokan még mindig nem hisznek benne, de egyre biztosabban kijelenthetjük: az elektromos meghajtás jelenti a jövőt. A kezdeti próbálkozások, és egy-egy mellényúlás után a villanyos és hibrid technológia már ott tart, hogy a dízelmotorok joggal érezhetik veszélyben magukat. Ezt pedig mi sem bizonyítja jobban, mint a BMW komoly konnektoros hibrid offenzívája, amelynek talán legfontosabb, és egyben legjobb tagja látogatott el szerkesztőségünk garázsába a 330e képében.

A bajorok ugyan a múltban is készítettek már hibridmodelleket, ám az ActiveHybrid sorozat sokkal inkább a márkában rejlő potenciál kinyilatkoztatásáról szólt, mintsem egy valódi, takarékos benzin-elektromos alternatíva megalkotásáról. A közel 2 éve bemutatott „i” széria is inkább a lehetőségek tárházának kibontakoztatásáról szól(t), ám az i3 és az i8 esetében már érezhettük, hogy itt többről van szó, mint egyszerű erőfitogtatásról. A hétköznapokban is kiválóan használható extravagáns modellek bemutatásával bizony egyértelműen állást foglalt a BMW, méghozzá az elektromos hajtás mellett.

Tavaly pedig robbant a bomba: elsőként az X5 xDrive40e érkezett meg, majd nem sokkal később jött a 225xe Active Tourer és a 330e, hogy végül a hamarosan szintén elérhető 740e tegye fel a pontot az i-re. Ezzel pedig – ha beleszámoljuk az i3-at és az i8-at – hat tagúra bővült a BMW zöldrendszámos palettája, így jelenleg ők büszkélkedhetnek a legszélesebb kínálattal a konkurensek között, ami ráadásul az összes fontos méretkategóriát lefedi. Nyártól egyébként minden e-jelű típus iPerformance néven fog piacra kerülni, ami az M Performance mellett logikus és ügyes húzás a bajoroktól.

Most azonban ideje rátérnünk tesztünk főszereplőjére, hiszen a 330e a zöldrendszámos BMW-paletta egyik, ha nem a legfontosabb tagja, hiszen ez a kategória szólítja meg a legszélesebb vásárlóréteget. Aki az „i” modellek után azt gondolná, hogy az iPerformance típusok is harsányan hívják fel magukra a figyelmet, az téved. A BMW célja ugyanis éppen az volt, hogy vásárlóik szinte változatlan formában kapják meg az autót, miközben a hibridtechnológia minden előnyét magukénak tudhassák. Noha a 330e hazánkban zöld rendszáma révén rögtön lebukik, ezen kívül csupán a C-oszlopok eDrive logói, és a sofőr ajtaja előtt található töltőnyílás-fedél árulkodik arról, hogy ez bizony nem egy hétköznapi 3-as.

A külsőről talán kár is tovább értekezni, habár ezúttal is kiemelhetjük a frissített verzió fényszóróinak látványos grafikáját illetve a tipikus BMW-s formajegyeket, amelyek a Luxury Line csomaggal járó bőséges krómdíszítésekkel együtt igazán jól mutatnak. Az összkép kétségkívül elegáns. Talán még a dupla kipufogócsövet érdemes megemlíteni: bizonyos gyártók a hasonló jellegű autóknál igyekeznek azt a látszatot kelteni, hogy semmilyen káros anyagot nem pöfögnek a levegőbe, ám a BMW-nél ezt az elemet sem rejtegetik – persze nem is lenne értelme.

A kifejezetten elegáns vajszínű bőrkárpitozás és fabetétek kombinációjából összeálló konfigurációban hozzánk érkező 330e belül sem igazán árulkodik hovatartozásáról, sőt! Gyakorlatilag csak a váltó előtti eDrive gomb alapján mondhatjuk meg, hogy ez nem egy átlagos 3-as. Ezen kívül csupán a műszerfali digitális kijelzőn jelenik meg egy eDrive logó a gyújtás rákapcsolása után. Apropó, a kis kijelző esetében talán kissé átestek a ló túloldalára a mérnökök, ugyanis innen nekünk hiányzott egy töltöttségi szintjelző, amelyet csak a fedélzeti számítógép végignyomkodásával tudunk elővarázsolni, ám akkor a többi fontos adatról kell lemondanunk.

A továbbra is kiváló iDrive rendszer esetében is csak a beállításokban kutakodva találunk arra utaló nyomokat, hogy egy konnektoros hibriddel van dolgunk. Ilyen például a töltési beállítás, amely maximális, csökkentett vagy alacsony állást kínál fel, annak függvényében, hogy milyen hálózat áll rendelkezésünkre az akkumulátorok „feltankolásához” – és ez persze a töltés sebességére is hatással van. Természetesen a hibrideknél megszokott állapotkijelzőt elő tudjuk varázsolni: ezen kiválóan nyomonkövethetjük, hogy éppen melyik erőforrás dolgozik. Az ergonómia és az összeszerelés továbbra is példás, ahogyan a helykínálatra illetve a praktikumra sem lehet panaszunk – de ezekből a szempontokból már jól ismerjük a bajorok középkategóriását.

Egyedül a csomagtér tekintetében kell lemondásokkal számolnunk, hiszen az eredetileg 480 literes térből a padló alá helyezett akkumulátorok ellopnak tőlünk 110 litert – ez azonban elhanyagolható lemondás a kiváló képességek tudatában, és a 2:1:2 arányú dönthető üléstámlák is megmaradtak. Ha már itt tartunk, ideje rátérni a technikára: a csomagtér alá egy 7,6 kWh-s, lítium-ionos energiatároló került, amiből legfeljebb 5,7 kWh-t tudunk kihasználni, és az autó rendszere ezt is veszi 100%-nak.

Egy teljes feltöltés az otthoni hálózatról tapasztalataink szerint átlagosan 3-4 órát vesz igénybe, de ez attól függ, hogy hány Amperes, illetve mennyire leterhelt az adott hálózat – egy-egy nagyobb fogyasztó a körön bizony jócskán képes megnyújtani a töltési időt. Így mondjuk egy 16 A-es hálózatnál az akár 3,7 kW-os töltési teljesítmény révén, az átlagosan 20 százalék körüli töltési veszteséget is beleszámolva akár 2 órán belül letudhatjuk a műveletet, ami 'gyengébb' hálózattal akár 4 óránál is hosszabbra rúghat. A BMW persze kínál kulturált otthoni gyorstöltési megoldást is: a feláras, 3,7 kW teljesítményű fali töltővel akár 1,6 óra alatt 80%-ra tölthetjük az akkumulátorokat.

Ez azonban még csak a jéghegy csúcsa: innen indulnak az igazi finomságok. A BMW egy rendkívül összetett és bonyolult, ám kiválóan működő hibridrendszert varázsolt a 3-asba. Mielőtt még a részletekbe bocsátkoznánk, nézzük meg, mire is képes a hajtáslánc: a márka új fejlesztésű, B48 kódjelű 2-literes turbós négyhengeres benzinese 184 lóerőt és 290 Nm-es nyomatékot küld a rendszerbe, míg a villanymotor maximum 88 tagú ménest és legfeljebb 250 Nm-t képes kipréselni magából. A kérdés adott, hogy akkor miért „csupán” 252 lóerős és 420 Nm-es összeredményekről beszélünk. A válasz nem egyszerű, mégis érthető: sem a benzinmotor, sem pedig az elektromotor nem képes minden tartományban leadni a maximumot.

Amint a 88 lóerős teljesítményt, úgy a 250 Nm-es nyomatékcsúcsot is csak rövid ideig képes leadni az elektromos szerkezet; ennek okát elsősorban az akkumulátorban kell keresnünk, ami nem képes ekkora teljesítményt tartósan leadni. Mindez egyébként bőven elég arra, hogy amíg a benzines 'keresi az erejét', a villanymotor lendületesen megindítsa a 3-ast, hogy aztán a belső égésű erőforrás bekapcsolódásával ne szakadjon meg a gyorsulás – éppen ezért alacsony fordulaton is kiváló erőben van az autó, a reakciók pedig szuperek.

Csak hogy ne legyen egyszerű az élet, teljesen elektromos módban kissé más adatokkal számolhatunk. Ilyenkor tartósan 100 Nm-rel kell gazdálkodnunk, ami elsőre nem hangzik soknak, de a valóságban kiválóan használható, hiszen késlekedés nélkül érkezik meg, így a 'sima' hibridekkel ellentétben egy percig sem okoz gondot tartani a tempót a sokszor igencsak dinamikus fővárosi forgalommal – még a 70-es szakaszokon sem. Ha már szó esett a menetteljesítményekről: a 330e semmiben nem szenved csorbát. Noha a hibridrendszer 230 kilogrammos pluszsúlya az alapot adó 320i-hez képest (így üresen 1660 kilogrammot nyom az autó) azért érződik a 3-ason, az általunk mért 6,5 másodperces 0-100-as sprintidő tökéletesen bizonyítja, hogy semmilyen lemondással nem kell számolnunk - sőt, a gyári adat 6,1 szekundum.

Még nincs vége az érdekességeknek! Tartsanak velünk a következő oldalon is!



Hozzászólások  

 
#2 Vaskó László 2017-06-22 14:23
Tisztelt Lesli Úr! Én mint közlekedés gépész, így látom:
-Toyota priusz és minden Toyota hibrid; egy találmány. Úgy tudom, szabadalmi oltalom védi.
-A hibrid BMW; egy tákolmány. Elnézést a BMW-t kedvelőktől. De, ez nem ízlés dolga. Ez technika.
-A gyorsulás az lehet ízlés dolga (olykor biztonsági). A külső is, márkanév is.
Idézet
 
 
#1 Lesli 2016-07-24 11:59
Húszmilló !! Egy marhaság ennyi pénzt adni érte, próbálja ki az új Toyota Priust !! Az tízmillió, az is rengeteg egy autóért, gyors, kényelmes szerethető !!!
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark