Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

"Rapid." Ez a szó mára teljesen mást jelent, mint két emberöltővel korábban, az ösztönök és a kíváncsiság mégis arra sarkall, hogy a kilincsbe markolva, mohón faljuk az előttünk álló kilométerek sokaságát. Kezdeti megérzésünk alapján árával és formájával is csábítana az újdonság, ám a konfekcióöltöny alatt akár meglepetések is érhetnek minket, legyen szó kellemes csalódásról, vagy kényszerűen lenyelt keserű piruláról. Tesztünk a Škoda Rapid minden képességére fényt derít.

A tetszetős forma és a hangzatos név fél sikerNem ez az első alkalom, amikor egy gyártó legendás névnek ad friss tartalmat. Ezúttal a Škoda cselekedett hasonlóan, ám itt nem is a hagyományok ápolása, vagy a sokakban szép emléket ébresztő kupémodell újjáélesztése került napirendre, hiszen évtizedekkel ezelőtt a Rapid szó kiejtése a vasfüggönyön innen a kupék szabadságérzetének hangsúlyozásával volt egyenértékű, míg a 21. században egy költséghatékony tucatmodellen díszeleg a felirat.

Ezzel persze nincsen semmi gond, hiszen érthető, hogy a csehek a jól bevált marketing-eszközhöz nyúlnak: a Rapid által kiszemelt kategória ugyanis egyre népesebb, melyben az árérzékeny vevők a jobbnál jobb ajánlatok között kutatva a képességeket és a hozzáadott értéket is beleszámítják a kalkulációba, de egy jól csengő, ismert típusnév is sokat nyomhat a latban.

Alig 14 kilométeres futásteljesítménnyel egy teljesen új autót kaptunk a Porsche M5 munkatársaitól

Az igények ugyanis egy megfizethető, mégis tágas és jól kihasználható modellre irányulnak, olyan megoldásokat szülve, mint a Dacia Logan, a Renault Fluance, a szintúgy francia földről érkező Citroën C-Elysée/Peugeot 301 páros, vagy éppen a Chevrolet Aveo szedán változata.

Eleganciát, letisztultságot sugall - galériaAmi az első benyomásokat illeti, a formatervet a Škoda ezúttal sem hibázta el, a fehérben még makulátlanabbnak, még tisztábbnak tűnö ívek és felületek láttán már a kezdetek kezdetén törekvő eminenst vizionálunk. Egyszerű, letisztult, mégis elegáns az összkép, miközben az arányok a klasszikus ötajtósok közé sorolják a Rapidot, mely távolról tekintélyt parancsoló, s cseppet sem olcsónak ható. (Érdekes pont, hogy a kompakt szegmensbe kívánkozó, annál mégis valamivel kisebb autó kerékátmérője a ma megszokottaknál egy mérettel kisebb, nagyjából a G Astra és a Golf III előtti időket idézi.)

A téveszméket elkerülendő hangsúlyozhatjuk, hogy a Rapid nem egyszerűen egy méretes puttonnyal megtoldott Fabia, a mérnökök ugyanis alaposan átszabták az alapokat adó modellt. A tengelytáv például 2460 mm-ről közel 2600-ra növekedett, az autó a 4,25 méter hosszú kombi változatnál is nyúlánkabb lett 230 mm-rel, s a szélesség közel 60 mm-t gyarapodott, így érve el az 1,7 métert.

Fehérben is szép, de a palettán további szemrevaló árnyalatok is hívogatnak

Mindez az utas-, és csomagtérre is jótékony hatást gyakorol, hiszen mindkét fronton az Octaviához hasonlóan teljesít a Rapid, ami miatt sokan már-már a népszerű típus kedvezőbben elérhető reinkarnációját is látni vélik benne - sajnos tévesen. Akár szolgáltatások, akár helykínálat és külső méretek, valamint pozicionálás tekintetében vizsgáljuk a helyzetet, az Octavia egyértelműen magasabban helyezkedik el a táplálékláncban, ráadásul hazánk legjobban fogyó típusának újabb generációja csak tovább tágítja majd a két modell közötti űrt.

A letisztultság diadala? - galériaAz utastér már sokkal inkább a VW konszern megszokott formáit viseli, ami bizonyos értelemben örvendetes, hiszen kipróbált és tisztességes összeszerelést hordoz magában, más tekintetben viszont a jobban elkülönített modellekre, illetve az egyedibb stílusra fogékony közönségnek mindez kissé keserű szájízt hozhat. Mindenesetre az ergonómia a némileg távoli váltóelhelyezéstől eltekintve cseppet sem szenved csorbát, a logikus, katonás rendben sorakozó gombok, a wolfsburgi gyártótól megszokottan működő rendszerek felhasználóbarát mivolta megkérdőjelezhetetlen, a tapintott anyagok keménysége ezen a magas felszereltségi szinten pedig elfogadható minőséggel és jó összeszereléssel párosul.

A rideg és kimért eleganciát árasztó vonalak persze itt sem hiányoznak. Az informatív és egyszerű, mégis tetszetős műszercsoportot krómgyűrűkbe foglalták a tervezők, a vízszintes tagolást hangsúlyozó légbeömlők pedig szintén hasonló hatást érnek el, azaz a sok-sok szürke szín egyhangúságán felülemelkedve tovább  erősítik a Škoda és a konszern védjegyének számító  'egyszerű, mégis tetszetős' elvet .

Volkswagenes kimértség, lehangoló, de praktikus józanság - itt nem okoz meglepetést a Rapid

Tesztalanyunk sok-sok jóval felszerelve érkezett az Autó Pult garázsába, így a próbatétel alatt nem kellett nélkülöznünk az olyan kényelmi funkciókat, mint az ülésfűtés, a sebességtartó automatika, a Bluetooth technológiát használó telefonkihangosító, vagy a fedélzeti számítógép, ám természetesen a lista tovább bővíthető, hiszen igény szerint navigációs rendszerrel, vagy éppen kéttónusú, világosabb utastérrel is rendelhető a Rapid.

A helykínálat és a csomagtér dicséretet érdemelA dicséret mellett némi szemöldökráncolás sem marad el, ugyanis a Škoda reménysége nem mentes a kisebb bakiktól: a vezető például nem tudja mind a négy elektromos ablakot kezelni, valamilyen érthetetlen okból kifolyólag csupán a két első ablak vezérlésének lehetősége adott, a hátsóké csupán az ott utazók privilégiuma marad. E mellett a klíma és szellőztetés kijelzőjének világításáért jár fekete pont, melyek fényereje sötétedés után már elviselhetetlenül és csillapíthatatanul tolakodik, ráadásul mindez csupán a ventillátor kikapcsolásával orvosolható - ami persze nem megoldás. Ugyanígy a műszerfal fényereje sem szabályozható, ám annak erőssége szerencsére abszolút elviselhető.

Amit viszont nem érhet panasz, az a Rapid által nyújtott helykínálat, hiszen négy felnőtt mindenféle kompromisszumoktól mentesen elfér az utastérben, még a 190 centit meghaladó termetűeknek sincs félnivalójuk, ha a nagy lábteret felmutató hátsó sorba kényszerülnek, s egyedül a széltében szűk utastér csökkenti a komfortérzetet, ami egyébként a magasságban bőven megfelelő fejteteret is kellemetlenül korlátozza.

Ez a tekintet sokakat rabul ejthet

Plusz öröm azonban az 550 literesre hízlalt csomagtér (teljesértékű pótkerék esetén 530 l), melyet ráadásként az üveggel együtt nyíló ötödik ajtónak köszönhetően igazán méretes nyíláson át pakolhatunk, így a költséghatékony szedánokban gyakori, igénytelen és méretes zsanérokkal sem kell számolnunk.

Lapozva még komolyabb tételek kerülnek terítékre: motor, futómű és a mindent eldöntő ár..

Kommentek