Škoda Rapid 1.2 TSI teszt - A nagy számok törvénye

Nyomtatás

"Rapid." Ez a szó mára teljesen mást jelent, mint két emberöltővel korábban, az ösztönök és a kíváncsiság mégis arra sarkall, hogy a kilincsbe markolva, mohón faljuk az előttünk álló kilométerek sokaságát. Kezdeti megérzésünk alapján árával és formájával is csábítana az újdonság, ám a konfekcióöltöny alatt akár meglepetések is érhetnek minket, legyen szó kellemes csalódásról, vagy kényszerűen lenyelt keserű piruláról. Tesztünk a Škoda Rapid minden képességére fényt derít.

Nem ez az első alkalom, amikor egy gyártó legendás névnek ad friss tartalmat. Ezúttal a Škoda cselekedett hasonlóan, ám itt nem is a hagyományok ápolása, vagy a sokakban szép emléket ébresztő kupémodell újjáélesztése került napirendre, hiszen évtizedekkel ezelőtt a Rapid szó kiejtése a vasfüggönyön innen a kupék szabadságérzetének hangsúlyozásával volt egyenértékű, míg a 21. században egy költséghatékony tucatmodellen díszeleg a felirat.

Ezzel persze nincsen semmi gond, hiszen érthető, hogy a csehek a jól bevált marketing-eszközhöz nyúlnak: a Rapid által kiszemelt kategória ugyanis egyre népesebb, melyben az árérzékeny vevők a jobbnál jobb ajánlatok között kutatva a képességeket és a hozzáadott értéket is beleszámítják a kalkulációba, de egy jól csengő, ismert típusnév is sokat nyomhat a latban.

Az igények ugyanis egy megfizethető, mégis tágas és jól kihasználható modellre irányulnak, olyan megoldásokat szülve, mint a Dacia Logan, a Renault Fluance, a szintúgy francia földről érkező Citroën C-Elysée/Peugeot 301 páros, vagy éppen a Chevrolet Aveo szedán változata.

Ami az első benyomásokat illeti, a formatervet a Škoda ezúttal sem hibázta el, a fehérben még makulátlanabbnak, még tisztábbnak tűnö ívek és felületek láttán már a kezdetek kezdetén törekvő eminenst vizionálunk. Egyszerű, letisztult, mégis elegáns az összkép, miközben az arányok a klasszikus ötajtósok közé sorolják a Rapidot, mely távolról tekintélyt parancsoló, s cseppet sem olcsónak ható. (Érdekes pont, hogy a kompakt szegmensbe kívánkozó, annál mégis valamivel kisebb autó kerékátmérője a ma megszokottaknál egy mérettel kisebb, nagyjából a G Astra és a Golf III előtti időket idézi.)

A téveszméket elkerülendő hangsúlyozhatjuk, hogy a Rapid nem egyszerűen egy méretes puttonnyal megtoldott Fabia, a mérnökök ugyanis alaposan átszabták az alapokat adó modellt. A tengelytáv például 2460 mm-ről közel 2600-ra növekedett, az autó a 4,25 méter hosszú kombi változatnál is nyúlánkabb lett 230 mm-rel, s a szélesség közel 60 mm-t gyarapodott, így érve el az 1,7 métert.

Mindez az utas-, és csomagtérre is jótékony hatást gyakorol, hiszen mindkét fronton az Octaviához hasonlóan teljesít a Rapid, ami miatt sokan már-már a népszerű típus kedvezőbben elérhető reinkarnációját is látni vélik benne - sajnos tévesen. Akár szolgáltatások, akár helykínálat és külső méretek, valamint pozicionálás tekintetében vizsgáljuk a helyzetet, az Octavia egyértelműen magasabban helyezkedik el a táplálékláncban, ráadásul hazánk legjobban fogyó típusának újabb generációja csak tovább tágítja majd a két modell közötti űrt.

Az utastér már sokkal inkább a VW konszern megszokott formáit viseli, ami bizonyos értelemben örvendetes, hiszen kipróbált és tisztességes összeszerelést hordoz magában, más tekintetben viszont a jobban elkülönített modellekre, illetve az egyedibb stílusra fogékony közönségnek mindez kissé keserű szájízt hozhat. Mindenesetre az ergonómia a némileg távoli váltóelhelyezéstől eltekintve cseppet sem szenved csorbát, a logikus, katonás rendben sorakozó gombok, a wolfsburgi gyártótól megszokottan működő rendszerek felhasználóbarát mivolta megkérdőjelezhetetlen, a tapintott anyagok keménysége ezen a magas felszereltségi szinten pedig elfogadható minőséggel és jó összeszereléssel párosul.

A rideg és kimért eleganciát árasztó vonalak persze itt sem hiányoznak. Az informatív és egyszerű, mégis tetszetős műszercsoportot krómgyűrűkbe foglalták a tervezők, a vízszintes tagolást hangsúlyozó légbeömlők pedig szintén hasonló hatást érnek el, azaz a sok-sok szürke szín egyhangúságán felülemelkedve tovább  erősítik a Škoda és a konszern védjegyének számító  'egyszerű, mégis tetszetős' elvet .

Tesztalanyunk sok-sok jóval felszerelve érkezett az Autó Pult garázsába, így a próbatétel alatt nem kellett nélkülöznünk az olyan kényelmi funkciókat, mint az ülésfűtés, a sebességtartó automatika, a Bluetooth technológiát használó telefonkihangosító, vagy a fedélzeti számítógép, ám természetesen a lista tovább bővíthető, hiszen igény szerint navigációs rendszerrel, vagy éppen kéttónusú, világosabb utastérrel is rendelhető a Rapid.

A dicséret mellett némi szemöldökráncolás sem marad el, ugyanis a Škoda reménysége nem mentes a kisebb bakiktól: a vezető például nem tudja mind a négy elektromos ablakot kezelni, valamilyen érthetetlen okból kifolyólag csupán a két első ablak vezérlésének lehetősége adott, a hátsóké csupán az ott utazók privilégiuma marad. E mellett a klíma és szellőztetés kijelzőjének világításáért jár fekete pont, melyek fényereje sötétedés után már elviselhetetlenül és csillapíthatatanul tolakodik, ráadásul mindez csupán a ventillátor kikapcsolásával orvosolható - ami persze nem megoldás. Ugyanígy a műszerfal fényereje sem szabályozható, ám annak erőssége szerencsére abszolút elviselhető.

Amit viszont nem érhet panasz, az a Rapid által nyújtott helykínálat, hiszen négy felnőtt mindenféle kompromisszumoktól mentesen elfér az utastérben, még a 190 centit meghaladó termetűeknek sincs félnivalójuk, ha a nagy lábteret felmutató hátsó sorba kényszerülnek, s egyedül a széltében szűk utastér csökkenti a komfortérzetet, ami egyébként a magasságban bőven megfelelő fejteteret is kellemetlenül korlátozza.

Plusz öröm azonban az 550 literesre hízlalt csomagtér (teljesértékű pótkerék esetén 530 l), melyet ráadásként az üveggel együtt nyíló ötödik ajtónak köszönhetően igazán méretes nyíláson át pakolhatunk, így a költséghatékony szedánokban gyakori, igénytelen és méretes zsanérokkal sem kell számolnunk.

Lapozva még komolyabb tételek kerülnek terítékre: motor, futómű és a mindent eldöntő ár..



Hozzászólások  

 
#11 2013-01-09 19:24
Fotókat már láttam az új SEAT Toledóról, de pontos adatokat még nem. A fotó alapján úgy látom, hogy szinte a Skoda Rapid. Oldalról ugyanazok a karosszéria elemek, csak az elejét módosították a logó miatt. És az első fényszórók mutatnak némi eltérést. Kerestem méreteket az új Toledóról, de még nem találtam. Ha ugyanaz mint a Rapidé, akkor szerintem mellényúlt a csoport. A Toledo eddig a Skoda Octavia kategóriatársa volt, a Rapidot pedig az alá sorolták be. Namármost, ha az új Toledót az Octavia alá sorolták be, akkor a korábbi Toledósok elgondolkodnak a cserén. Esetleg az új vásárlók is. A Cordoba a Rapid kategóriatársa. A neten talált árak is közel azonosak: Toledo 1,2 TSI Refrence 105 Le, 6 fokozatú kéziváltó, akciós ár 4 223 00 Ft. 4 590 010 helyett.
Rapid active 1,2 TSI 105 Le, 6 fokozatú kéziváltó, 4 131 540 Ft. És az Octavia Family 1.6i benzinmotorral már 4 373 790 Ft-tól elérhető, de a kétliteres dízellel szerelt TDI változat is ötmillió Ft alatti áron, 4 957 190 Ft-tól rendelhető.
Idézet
 
 
#10 Andras79 2012-12-12 08:55
Idézet - S.Zs.:
Kedves Péter!
Ha két gyerekülés és egy felnőtt is el kell férjen hátul, akkor a lábtérrel szemben én előnyben részesíteném az utastér szélességét, szellősségét. Hirtelen mindenképp egy egyterűre asszociálnék, s a hatmilliós keret már igen nagy szabadságot is engedélyezne. Egy Zafira Tuorer vagy egy Renault Grand Scénic ugyan nem felel meg az említett kritériumnak, de a Chevrolet Orlando bőséges, s gyakorlatilag makulátlan LT+ felszereltségge l még az erősebb (163 le) kétliteres dízellel is megáll 6-ban, ami a bolygóműves automatával (+1 l/100 km) emelkedne csak 6,4 millióra - vélhetően be lehetne 'imádkozni' a kívánt kereten belülre. Mellesleg a nem kifogástalan, de a célnak a Zafira Tourerben is megfelelő 1,4T is hamarosan csatakozik a kínálathoz, ami bizonyára kedvezőbb árral kecsegtet majd (a papíron erősödött, de mégis visszafojtott 1,8 szívót nem merném szívből ajánlani).
Persze tudom, hogy nehéz egy új kategória felé nyitni, de tapasztalatból mondom - hiszen a mi családunkban is vannak lurkók -, hogy a hét ülés többletértéke a sok jövés-menésben olyan praktikummal társul, amiről egy idő után vélhetően Ön sem fog tudni lemondani (sulijárat, edzésekre fuvarozás, baráti összejövetelek, kirándulások stb.).
Üdvözlettel:
Sütő Zs.


Ha már 7 üléses egyterű és Chevrolet Orlando, akkor ne feledkezzünk meg a Fiat Freemont-ról se, sőt az olcsóbb, de annál praktikusabb Fiat Dobló is igencsak említésre méltó ebben a témában!
Idézet
 
 
#9 2012-12-09 13:21
Köszönöm a javaslatokat!

Üdv: K. I. Péter
Idézet
 
 
#8 Csizsek Ádám - AP 2012-12-08 22:49
Kedves Péter!

Ha a Renault 1.5 dCi EDC-t előtérbe helyezi, akkor is marad még választási lehetőség. Persze a Mégane Grandtour kézenfekvő, de ahogy Sütő kolléga írta, az egyterűek felé is el lehet indulni, ami ebben az esetben a Scénic-et jelenti, ami a fent említett hajtáslánccal akciósan, kedvezménnyel befér a megszabott határ alá.

Üdv,
Csizsek Ádám
Idézet
 
 
#7 2012-12-08 19:11
Köszönöm!
Elsősorban a dupla-kuplungos váltókat részesíteném előnyben, mert a fogyasztásra kedvezőbb (sőt!) hatással vannak, mint a bolygóművesek. Így, alapvetően három márka marad. VW csoport, Renault, KIA (Hyundai)(az előbbi jobban tetszik). A Ford még surranó pályán beelőzhet, bár hátránya, hogy csak a nagy, 2 literes dízelhez rendelhető PoverShift szerkezet. Igaz, náluk is ki lehet fogni raktárkészletes autókat nagyszerű áron, csak feleslegesnek tartom a nagy dízelt amikor jó az 1.6-os dízelünk is, és elbírná a C-MAXot. A VW meg azért kissé drága, viszont a DSG a legjobb, nagy motorválasztékk al. Legésszerűbb a Renault 1.5 dCi EDC-je.
Idézet
 
 
+1 #6 2012-12-08 11:36
Kedves Péter!
Ha két gyerekülés és egy felnőtt is el kell férjen hátul, akkor a lábtérrel szemben én előnyben részesíteném az utastér szélességét, szellősségét. Hirtelen mindenképp egy egyterűre asszociálnék, s a hatmilliós keret már igen nagy szabadságot is engedélyezne. Egy Zafira Tuorer vagy egy Renault Grand Scénic ugyan nem felel meg az említett kritériumnak, de a Chevrolet Orlando bőséges, s gyakorlatilag makulátlan LT+ felszereltségge l még az erősebb (163 le) kétliteres dízellel is megáll 6-ban, ami a bolygóműves automatával (+1 l/100 km) emelkedne csak 6,4 millióra - vélhetően be lehetne 'imádkozni' a kívánt kereten belülre. Mellesleg a nem kifogástalan, de a célnak a Zafira Tourerben is megfelelő 1,4T is hamarosan csatakozik a kínálathoz, ami bizonyára kedvezőbb árral kecsegtet majd (a papíron erősödött, de mégis visszafojtott 1,8 szívót nem merném szívből ajánlani).
Persze tudom, hogy nehéz egy új kategória felé nyitni, de tapasztalatból mondom - hiszen a mi családunkban is vannak lurkók -, hogy a hét ülés többletértéke a sok jövés-menésben olyan praktikummal társul, amiről egy idő után vélhetően Ön sem fog tudni lemondani (sulijárat, edzésekre fuvarozás, baráti összejövetelek, kirándulások stb.).
Üdvözlettel:
Sütő Zs.
Idézet
 
 
#5 2012-12-08 00:17
Ha Rapid, akkor már inkább egy 301-es Peugeot, a maradék pénzt pedig üzemanyagra is el lehet herdálni...
Nemrég Pozsonyban mindkét autót sikerült szemügyre vennem 100m-es távolságon belül a szalonok előtt, de engem sem megjelenésében, se minőségében nem győzött meg a PUG-val szemben...,
Idézet
 
 
#4 Csizsek Ádám - AP 2012-12-08 00:00
Kedves Péter!

Octavia alternatívaként semmiképp nem említeném a Rapidot. Sokan a méret és a formaterv miatt belelátják a lehetőséget, de messze nem egy kategória a kettő.

6 millió alatt elég széles palettából lehet válogatni, ráadásul a mai kompaktok között aligha találni rossz vételt, hiszen rettentően erős a kategória. A tágas utastér miatt viszont a Focus mindenképp elvetendő és az Astra sem túl szellős, talán a legbőségesebb lábtérrel a koreai versenyzők bírnak, így a Kia Cee'd és a Hyundai i30 kombijai már jó kiindulópontok. Szintén meggondolandó lehet egy puttonyos Octavia vagy a Golf, ám utóbbi kombiváltozatár a még várni kell egy keveset. Az automataváltó miatt is a felsoroltak közt érdemes nézelődni, hiszen a VW csoport DSG duplakuplungos automatájával nem lehet mellényúlni, akár dízelmotorral, akár az 1.2 vagy 1.4 TSI-vel választjuk, a koreaiak pedig szintén jó automatákkal jönnek, dízelfronton roppant kellemes bolygóművessel, a benzinesekhez pedig a nemrég tesztre fogott duplakuplungos jár, ami ugyan gyengébb a DSG-nél, de még mindig jó szerkezet. Renault is szóba jöhet a Renault Mégane Grandtour is, ami a remek és takarékos 110 lovas 1,5 dci-vel és csak hozzá elérhető EDC automatával könnyedén befér a 6 milliós határ alá tisztességesen felszerelve.

Továbbá a surranópályán érkező Chevy Cruze kombiról sem feledkezhetünk meg, ám esetében az automataváltót tekintve az előbbieknél kicsit gyengébb képességekkel kell szembesülnünk, de összességében az Opel 6-os szerkezete sem rossz, sőt, a kétliteres 163 lovas dízelhez, illetve a bőségesen felszerelt LTZ szinthez kapcsolva őt sem riasztja meg a 6 milliós vonal, főként a hozzá biztosított kedvezménnyel.

Tehát van miből választani, de ilyen személyre szabott igények esetén már érdemes meglátogatni egy-két szalont és alaposan mustrálni a kiszemelt modelleket, kipróbálni a variálhatóságot és a praktikumot.

Üdv,
Csizsek Ádám
Idézet
 
 
#3 2012-12-07 20:09
Ja, és az alapár maradjon 6 millió alatt.
Idézet
 
 
#2 2012-12-07 20:08
Szóval mit tennétek (vennétek)? Hátul "kényelmes" hely két gyereknek magasítóval és egy felnőtt. A csomagtartónak, az esetek kilencven százalékában elég lenne 350 liter is, de az a maradék inkább 500 litert igényelne. Igaz akkor jöhet a tetőbox, némi fogyasztás többlettel. Vagy a kombi Golf, Megan, stb. Automata váltó! Kis benzines, esetleg dízel.
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark