Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Az Opel legújabb, 2012-ben a Párizsi Autószalonon debütált négyszemélyes kisautója átütő erővel érkezett az újdonságok kedvelőinek nagy örömére.  A vonzó formaterv, az egyediség és a kényelem kombinációját vonultatja fel, miközben a végtelen számú dizájnelem variációjának lehetőségét nyújtja, és ezzel a feltűnés és stílusos kitűnés kombinációját teremti meg.

Vagány kihívója akadt az 500-nak - galériaAz 1957-ben megjelent Fiat 500 ikonikus autó. Több generáció nagy kedvence. A torinói gyár mérnökei komoly feladatra vállalkoztak, amikor e legendás darabot felélesztették.  A felelősség nagy volt, hiszen legendás előd minden apró részletét úgy kellett átültetni, hogy a retró életérzés ne vesszen el, egyben a zseniális kisautó immár újjászületve is szívrabló legyen.

Tesztünk két szereplőjének piaci pozíciója megegyezik, ezért az olaszok nemzeti autójának egyike lesz a vetélytársa a német modellnek. Nemes küzdelem, amelyben a régi és az új formaterv is összecsap. Az új Opel Adam, amely a tervezőasztalon a szabad kreativitás jegyében született és a Fiat 500, a jelenkorra szabott legenda.

A stílus kétségtelen, de hogy áll a használhatóság?Mindkét autóról bátran elmondhatjuk, hogy első pillanatban el akarnak varázsolni, és valljuk be, képesek is rá. Vajon ezt a képességüket a teszt végére is megőrzik? Melyik autó tudja a stílust és a praktikum kombinációját egyesíteni, miközben motorikusan is tartja a versenyt?

A 3,7 méter hosszú, 1,7 méter széles, gömbölyded formákkal rendelkező Adam már a megjelenésével is figyelemfelkeltő. A tesztautóba először sötétben ültem be, és már az első pillanatban, amikor megláttam, a széles mosolyt komoly elismerés és érdeklődéssel kísért felfedezési kedv követte.

Az Adam még a csillagos eget is lehozza nekünk

Zavarba ejtő mértékben szabhatjuk személyreTesztautónk menta-zöld színben, fehér tetővel párosítva, 18 colos felnikkel és a különleges, színben passzoló műanyag betétekkel érkezett meg. A könnyűfém keréktárcsa színes fényezett elemei a tető vagy a karosszériával megegyező színűek lehetnek, és az amúgy is sportos kerekeket még vagányabbá teszik. Az első pillantások mindig döntőek, és az Adam igencsak jóképű. Rögtön látszik, hogy a kilincsek szépen passzolnak a lekerekített oldalakhoz, s az utastérbe pillantva különleges atmoszféra fogad. Ha randevún lennék, azt mondanám, hogy az első benyomásaim alapján roppant megnyerő a társam. De még nem tudom, mit tartogat belül. A kibontakozás várat magára, és a vetélytárs már a sarkában várakozik.

Egységes retro formaterv az 500-astólA Fiat 500 1.4-es benzinmotorral érkezett, amely már elköszönt a kínálatból – mindmáig sírjuk is vissza. Áramvonalas, íves króm kilincsekkel emelkedik ki kategóriájából, jellegzetes eredeti formatervét megtartva, mosolyt idéző felső kerek lámpákkal, alatta fényszórókkal és emblémával. Karakteres és örök szívdobbantó, akárhányszor ránézek. Ha oldalról tesszük mindezt, az autó a hátsó kerekek felé kicsit lejt, ettől az összhatás masszívabb, de közben áramvonalas külsőt eredményez, mindjárt érződik, hogy a múltidézés nem csak divathóbort, hanem az elegancia is tetten érhető.

Mintha a tető csak rádobva lebegne

Az Opel Adam az újdonság erejével a formatervre épít. Egyik különlegessége a lebegést imitáló tető, aminél egy krómcsík választja el a tető és a karosszéria további elemeit. A kiválasztott típustól függően kétszínű belső tér lesz társunk az úton, mindehhez pedig rendelhetünk multimédiás rendszert, kockás zászló, vagy akár csillagos ég mintázatú tetőkárpitot, könnyűfém felniket és számos kiegészítő elemet, amivel még jobban kifejezhetjük önmagunkat. Természetesen ezek mind felár ellenében színesítik négykerekűnket, de kétségtelenül sokat emelnek az autó külsején. Ha nem elégednénk meg ezzel, 18 különféle műszerfal szín és 15 különböző üléshuzat közül választhatunk, miután dűlőre jutottunk, hogy melyik szín nyerte el tetszésünket a 12 féle külső fényezés közül. A kedves Olvasókra bízom a kombinációk lehetséges számát, de ha az előbb említettekhez még hozzáadjuk a 10 eltérő könnyűfém keréktárcsa 32 különböző változatát, valamint azt, hogy a belső térben szintén 18 féle betét közül választhatjuk ki kedvencünket, amelyet az ajtó, a műszerfal és a középkonzol személyre szabásához használhatunk fel, akkor bátran állíthatjuk, hogy szinte végtelen variáció tárul elénk.

Belül már kevesebb a variálási lehetőség a Fiatban

Szélsőségek - galériaA Fiat sem akar persze lemaradni. A színválaszték megegyezik az Opel Adamnél látottakkal, azzal a különbséggel, hogy metál, gyöngyház és pasztell is lehet, és az üléskárpit mindig kétszínű. Hét fajta könnyűfém felni áll rendelkezésre, itt variálható belső betét nincs, helyette matricákkal, krómszegélyekkel alakíthatjuk autónkat saját ízlésünkre. Mindkét autó kulcsai illeszkednek a négykerekűek megjelenéséhez. Az Adam esetében a kulcs szegélye az autó színével egyező, a Fiatnál pedig háromféle egyedi darab közül választhattunk.

De mit rejt a szép külső? Hiszen nem elég, hogy a szemünk előtt két kis ékszerdoboz tündököl, a belső értékek legalább annyira számítanak.

Az Adam belső terében elhelyezkedve a legelső tapasztalat az, hogy a (feláras sport)ülések első osztályúak. Az Opel mérnökei nagyon értik a dolgukat az üléspozíciót és a formákat illetően, mert sokszor még magasabb kategóriájú típusok esetében sem találunk ilyen jól eltalált üléseket. Olyan puhák és kényelmesek, miközben végig megfelelően tartanak, hogy a tesztnapok végén alig akartam kiszállni belőlük. A Fiat 500-ról ezt már nem állíthatnánk. Az ülések tömörek, közepesen puhák, kialakításuk némileg rövid, az Adam sokkal kényelmesebb. Ráadásul az 500-as ülésmagassága csak a vezetőoldalon állítható, ezért magasabb utastárs esetén a fejtér szűkké válhat.

Az Opel élményautójában a lábtér meglepően nagy elöl, a hátul ülők számára viszont már korlátozottak a lehetőségek, de ez az olaszok büszkeségére is igaz. Mindkét autót négy fő számára tervezték, de be kell, hogy valljuk, igazán csak két személynek tágasak.

Elöl-hátul az Adamban jobb ülni - galéria

A német modellben hátul jobban elférünk, viszont ez a csomagtartó rovására megy. A hátsó üléseken utazók számára a fejtér a formából adódóan csökken, ezért bármelyik autót is nézzük, hosszabb utakat nem teljes kihasználtsággal érdemes tervezni. Ha azonban választanom kellene, hogy a Budapest-Szeged útvonalat melyik autó hátsó traktusában tölteném, egyértelmű válaszom az Opel Adam lenne. A németek kisautójában az első ülések és a kormánykerék is fűthető, ami a hűvös reggeleket sokkal kényelmesebbé tudja tenni.

CD nincs, navigáció félig van, de így is okosAz IntelliLink multimédiás rendszer révén, amely USB és Bluetooth kapcsolattal okostelefonunk párja lesz, mindent elérünk a könnyen kezelhető felületen. Áttölthetjük adatainkat, fényképeinket, és a saját telefonunkon lévő, jól megszokott navigációval tájékozódhatunk. Az alapfelszereltséghez is jár a CD-s, Bluetooth kapcsolattal rendelkező rendszer, amit én jobban preferáltam volna, mert a multimédiás változat esetén a kedvenc CD-ink meghallgatása nem lehetséges, csak az USB eszköz vagy telefonunk memóriájában lévő zenék érhetőek el. A Fiatban CD-s rádió és Blue&Me rendszer áll rendelkezésre, amely bonyolult és jóval lemarad a versenytársa mellett. Hangvezérléssel és a kormányról is mindenhez hozzáférünk, de a kezelhetőség és a beállítások számomra nagyon bonyolultak, csak segítséggel tudtam használni. Ez nem jó, és mindig azt a szorongást kelti bennem, hogy nem értek hozzá, úgyhogy nőként nálam ezért feketepont jár.

Elsőre kissé nehéz eligazodni a Fiatban

A két autót összevetve, az Adam belső tágassága, praktikuma női szemmel is meggyőző. A rakodóhelyek praktikusak, az ülés melletti dobozok nagyméretűek, jó formájúak, a középkonzolban lévő rekeszek elnyelik a kulcsokat, a telefont, apró tárgyakat. Nekem a választható extra felszereltségek közül - a tetőbe épített LED világítás mellett - kétségtelenül az egyik kedvencem volt az utastérben megtalálható hangulatvilágítás, melyből a tároló rekeszekhez is jutott, így sötétben, vagy este megérkezve nem kell vakon keresgélnünk semmit. A 8 szín közül kiválasztható díszfények a tetőbe épített kapcsolókon át szabályozhatóak, és garantáltan mosolyt csalnak minden utas szájára.

Az 500-as Fiatban nincs hasonló opció, de a 15 literrel nagyobb ratkér miatt sokan lemondanának erről az extráról. Az olasz hódító csomagtere sokkal praktikusabban is pakolható vetélytársánál. A középkonzolon lévő pohártartó viszont csak akkor funkcionál rendesen, ha két üveget tartunk benne, ugyanis ha csak egy darabot helyezünk el, az könnyedén kiborul. Igaz ez az ide helyezett kisebb tárgyakra is, melyek biztosan az ülés alá kerülnek mire megérkezünk célállomásunkhoz.

Rácáfol a papírformára: a valóságban egyértelműen nagyobb az 500-as csomagtartója

A 170 literes rakodótér nem túl nagy az Adam esetében. A kicsi nyílás és a magas küszöb azt eredményezi, hogy méyre kell nyúlnunk pakolásnál, ami nehezebb tárgyak, vagy nagyobb bevásárlás esetén kevésbé praktikus. Apró dolog, de a csomagtartó a felnyitás után magasra emelkedik, ami az alacsonyabb hölgyek számára apró kellemetlenségeket okozhat. Az ajtók azonban szépen és finoman záródnak.

A Fiat 500-ban jobb a térérzet, valamint az elrendezés, kényelmesebbnek érezhetjük a napi használatban. Az ülések támláját mindkét autónál eldönthetjük, ezzel megnő a rendelkezésre álló hely, viszont olasz tesztautónkban a hátsó ülés háttámlája fémből van, ami komoly előny, amikor lehajtva, szállítójárműként funkcionál - mondjuk egy nagyméretű kutyakosarat (esetünkben egy öreg labradoré volt) viszünk. Az Adam finom plüssborítása a kutyakosár teszten nem menne át, hiába takarjuk le, nem elég erős az anyag hozzá. A kutyák mobilizálása a kisautóknál is fontos lehet, erre a tervezőknek érdemes odafigyelnie.

De mi történik, ha elindulunk? A következő oldalon beköszönt az érzékenység, a szédítő kanyartempó és a régi legyőzi az újat - de nem abban a tekintetben.

Kommentek