2017. Június 24., Szombat

Frissitve:11:02:08

Legfrissebb:

BMW 750Li xDrive (2016) teszt - Belépő egy másik világba

Nyomtatás

A luxus szubjektív, ez pedig az autózás világában különösen érvényesül: egy átlagos autóból átülve egy prémium kategóriás négykerekű máris luxusnak hat, de mindig van feljebb. A határ pedig a csillagos ég, de a józan ész alapján mégis van egy objektív szint, ami felett már inkább csak rongyrázásról beszélhetünk, mintsem minőségi különbségekről. Legutóbbi tesztautónk éppen ezen a vékonyka határmezsgyén táncolt: a szinte minden elképzelhető extrával felszerelt, 52,7 milliós BMW 750Li xDrive-ot sok szempontból nevezhetjük túlzónak, ám a sofőrös autók világában az arany középutat jelentheti.

Ezen a ponton bizonyára sokan felszisszennek, hogy vajon milyen szempontrendszer alapján nevezhetünk egy közel 53 milliós autót arany középútnak, de ezúttal meg kell próbálnunk áthangolni egy kicsit az agytekervényeinket, és egy ennek megfelelően szituált ember fejével ildomos gondolkodnunk. Ha sofőrös autót keresünk, a 7-es BMW-nek és prémium társainak (Mercedes-Benz S-osztály, Audi A8, Jaguar XJ, Lexus LS és így tovább) hosszított változatai csupán a belépőt jelentik ebbe a kategóriába, és akkor még a Bentley és a Rolls-Royce autóiról nem is beszéltünk. Ennek fényében pedig máris más megvilágításba kerül tesztautónk – egyedül talán a 450 lóerős V8-as erőforrás jelenthet némi (felesleges?) pluszt, de azt gondolom, ezen a szinten már ez sem számít extra luxusnak.

Egy pár napra tehát – legalábbis arra az időre, amit az autóban töltöttem – elrugaszkodhattam az „átlagélet” dolgos hétköznapjaitól, még akkor is, ha inkább csak a sofőr szerepét ölthettem magamra, noha sokszor vágytam a jobb hátsó, „főnöki” székbe.  Arra kérem tehát Önöket, hogy egy kis ideig próbálják meg átállítani az agyukat, és elképzelni, hogy milyen is lenne, ha… Higgyék el, érdemes!

Amikor először megláttam a BMW hazai importőrének parkolójában a hosszított 7-est, több szempontból is elfogott az izgalom: 52,7 millió forintot fogok irányítani, amely ráadásul villámgyors és hatalmas. Ne legyenek kétségeik, ezeket a gondolatokat nagyon hamar sikerült elhessegetnem, és talán kissé meglepő módon a teszthét alatt szinte egyszer sem tértek vissza – jól sikerült tehát az áthangolódás. Az Individual palettáról kiválasztott Azurite fekete metál fényezés a borongós időben sajnos nem hozta ki kékes csillogását, de az autó így is impozáns volt. A már jól ismert formákat a tengelytávba toldott plusz 14 centi, és a jóval méretesebb hátsó ajtó teszi még fenségesebbé. A 750Li bizony tiszteletet parancsoló jelenség, és bár már alapáron is 19 colos kerekek járnak hozzá, a téli gumik józan 18 colos kerekei sem rontanak az összképen – persze egy látványosabb szettel még elegánsabbá válhat az autó.

A formákról ezúttal nem írnék bővebben, hiszen ezen a fronton mindenkinek saját szíve joga, hogy ítélkezzen az autó felett, de annyit azért érdemes leszögezni, hogy a 7-es vérbeli BMW, így a rengeteg finom részlet mellett azért továbbra is tetten érhetőek a kategória átlagánál sportosabb és agresszívabb megjelenést biztosító elemek – de nem voltak szűkmarkúak a krómbetétekkel és a látványos részletekkel a gyáriak. A lézeres technológiával felvértezett fényszórókat azért érdemes kiemelni, ugyanis az egyelőre még csak a drágább négykerekűeknél elterjed megoldás valóban képes szinte nappalt varázsolni az éjszakába.

Az izgalmak azonban egyértelműen a méretes ajtók feltárásával hágnak a tetőfokukra: elöl semmi változás a normál testvérekhez képest, de hátul már más a helyzet. Mielőtt még rátérnénk a luxus magasiskolájára, a rend kedvéért azért el kell mondanunk, hogy a gyakorlatilag minden extrát tartalmazó tesztautó esetében minőségi és összeszerelési téren nem találhatunk fogást. Azt hiszem, ha ez nem így lenne, az felháborító is lenne. A 7-es utasterének szinte minden részletét a legfinomabb anyagok borítják: ahol nem a puha Nappa bőrkárpitokkal találkozunk, ott valódi fémet vagy éppen erezett gesztenye nemesfa betéteket tapogathatunk, legalábbis ebben a konfigurációban. A masszázsfunkciós komfortülések királyi kényelmet nyújtanak és minden irányba elektromosan állíthatók – és természetesen szellőztethetők és fűthetők is. Ha mindez még nem lenne elég, az ülésfűtéssel együtt a középső és a szélső könyöklőket is fűti az autó, de kormányfűtés is rendelkezésre áll.

A rengeteg kezelőszervet általában nem szívleljük igazán, de a 7-es esetében egyszerűen nincs más megoldás arra, hogy a megannyi funkciót irányítani tudjuk – ráadásul a BMW mérnökei ügyesen helyezték el és csoportosították őket. Az ergonómia szintén kifogástalan, csupán egyetlen hibát sikerült felfedeznem ezen a téren: amikor az anyósülés teljesen előre van hajtogatva – még a fejtámla is lehajlik, hogy a „főnök” kilásson előre – akkor bizony zavarja a kilátást a jobboldali külső visszapillantóra. Ezt leszámítva azonban a kezelhetőség kifogástalan, sőt! Szinte minden funkciót legalább két, de olykor akár háromféleképpen is elérhetünk.

A tekerőgombbal és érintőképernyővel egyaránt irányítható iDrive rendszer továbbra is kiváló, gyors és logikus. A legfőbb funkciókat azonban a kormányról is elérjük, míg a teljesen digitális, üzemmódtól (Eco Pro, Comfort, Sport, Adaptive) függően háromféle különböző megjelenítésre képes műszerfalra is ritkán kell rápillantanunk, hiszen a head-up kijelzőn minden lényeges információ a szemünk előtt van. A BMW tehát nem hagyja cserben a sofőrt sem, hiszen hiába vágyik mindenki a jobb hátsó ülésre egy ilyen autóban, a vezetőt is tejben-vajban füröszti a 7-es. Az innovatív, gyakorlatilag félig önvezető funkciót is kínáló vezetéstámogató és biztonsági asszisztensekről (sávtartó, adaptív tempomat, holttérfigyelő, 360 fokos kamerarendszer, vészfékrendszer, stb.) vagy az éjszaka igencsak hasznos, hőkamerás Night Vision funkcióról pedig még nem is beszéltünk. Ezeknek köszönhetően még a hosszú utak után is kipihenve szállhatunk ki az autóból – akár vezetőként is.

Tesztautónk legjobb tulajdonságait azonban a jobb hátsó ülésen ülve tapasztalhatjuk meg, noha baloldalt sincs okunk panaszra. A kényelemről túl sokat felesleges fecsegnem, beszéljenek helyettem a képek: az anyósülést előrehajtva akár táncolhatunk is az elektromosan minden irányba állítható üléseken, de mi inkább a lábtartóra helyezve lábunkat relaxáltunk. Egyébként az ülést a legjobban megdöntött pozícióba állítva körülbelül 185 centiig tudjuk kinyújtani a lábunkat a lábtartón, de felette is találhatunk megoldást, csak valamivel kevésbé kell eldönteni az üléstámlát.

A pihentető utazás már csak a fűthető és szellőztethető masszázsüléseknek köszönhetően is garantált, de az 1,88 millió forintos Bowers & Wilkins Diamond hangrendszeren keresztül néhány kellemes dallammal még kellemesebbé varázsolhatjuk az utat. Ha ez sem győzne meg minket, az első ülések támláján megtalálható méretes képernyőkön keresztül tévét is nézhetünk – ezeket egyébként csak egy távirányító segítségével tudjuk kezelni, viszont az iDrive szinte összes funkcióját megkapjuk vele, és a multimédiás rendszer vagy a navigáció esetében felül is írhatjuk a sofőr parancsait. A játékszereknek itt még nincs vége, hiszen az előző két tesztautóban is megtalálható Samsung tablet is helyet kapott a könyöklőben, ami ezúttal is minden fontos funkció irányítására képes, noha mindenre találunk külön kezelőszerveket is – így például az üléseket vagy a napfényrolókat is többféleképpen állíthatjuk. Ha mégis saját eszközeinkkel szeretnénk foglalkozni, egy kis asztalkát is elővarázsolhatunk.

Az autó minden képességének felfedezéséhez akár fél órára is szüksége lehet az embernek, míg a betanulási folyamat is napokat vehet igénybe, de ez ennyi funkció mellett teljesen érthető, és nem mellesleg kifizetődő, ráadásul, ha egyszer mindent magunkra szabtunk, utána már kevesebb dolgunk lesz. Ilyenkor már csak hagynunk kell, hogy a látványos hangulatfények, a napfénytető és a luxus magukkal ragadjanak minket – egy több órás utazás is pillanatoknak tűnik ilyen körülmények között. Apropó, van ám csomagtartó is: az 515 literes tér nem a legnagyobb, de ez másodlagos szempont, és így is éppen elég arra, amire kell.

A következő oldalon ismét a vezetőülésben foglalunk majd helyet, és életre keltjük a V8-as erőforrást is, tartsanak velünk!



Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark