MINI Countryman Cooper D Aut. (2016) teszt - Családunk stílusa

Nyomtatás

Egy MINI, amely majdnem akkora, mint egy Range Rover. Bő másfél évtizede, a márka feltámasztásakor valószínűleg még a BMW sem álmodott ilyen modellről, mára azonban az egyedi brit kisautó sikere megteremtette a feltételeket: a MINI felnőtt korba váltott. A stílus megmaradt, de ennek hatására a bohókás életszemlélet helyét fokozott értékközpontúság vette át, amely tökéletesen tükröződik az új Countryman tudásán is. Ő ugyanis nem csak minden idők legnagyobb, de objektív összértékét tekintve egyik legjobb MINI modellje is.

A BMW által újjáélesztett, kultikus brit MINI márkának nagyon szépen szalad a szekere az elmúlt években, tavaly például önmagában is az 5. legnagyobb prémium márka volt. A szuper eredmény nem véletlen, ugyanis a BMW Group rengeteget foglalkozik a MINI-vel a siker érdekében. A gyártó palettája például az elmúlt három évben gyakorlatilag teljes egészében megújult, s a jelenleg öttagú modellkínálat nem csupán friss, de sokkal jobb, mint valaha. A korábbi, különféle autómárkákkal való együttműködéseknek véget vetve immár ízig-vérig BMW technológia lapul a lemezek alatt, s a bajorok elsőkerékhajtású modelljeivel közös, moduláris UKL nevű padlólemezek kiváló, igaz, olykor kissé nehéz alapot biztosítanak az újdonságoknak.

Utolsóként, vagyis ötödikként a teljes egészében megújult Countryman sorozat csatlakozott a MINI kínálatába. A szabadidőmodell tavaly október végén mutatkozott be, s ezen a héten már hazai körülmények között nyílt alkalmunk próbára tenni az autót. A Countryman, bár kétségtelenül nem a márka ‘klasszikus értékrendű’ rajongóinak a kedvence, rendkívül fontos szerepet tölt be a palettán, hiszen a gyártó kommunikációja szerint az új Countryman az első olyan modell a MINI történelmében, ami kompromisszumok nélkül képes betölteni egy család egyetlen autójának szerepét. Ebből két dolog következik: egyrészt az eladások tekintetében komoly sikereket vár a BMW az újdonságtól (ebben különben az unisex formaterv is szerepet játszik), másrészt pedig az, hogy a Countryman méreteit tekintve egyáltalán nem mini.

Azért nem óriás, és a fenti hasonlatnál maradva csak a legkisebb Range Rover modell méreteit közelíti meg. A 4,3 méter hosszú Countryman elődjéhez képest közel 20 cm-rel hosszabb és hozzávetőlegesen 3 centivel szélesebb, miközben tengelytávolsága 7,5 centiméterrel nyúlt meg. Így utastere akár négy-öt fő számára is bőséges helyet biztosít, amit jó variálhatóság tetéz. A hátsó üléssor például (opcionálisan) 13 centis intervallumban csúsztatható előre-hátra, a dönthetőség pedig 40:20:40 arányban megoldott, és valóban megfelelő mértékű helyet kínál felnőtteknek is.

A csomagtartó térfogata alapból 450 liter, s ez igény szerint egészen 1309 literig bővíthető – mindez azt jelenti, hogy az új MINI Countryman 100-140 literrel nagyobb rakteret kínál, mint elődje. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy abszolút nem tűnik 450 literesnek a csomagtér, aminek oka, hogy ebbe az értékbe a padló alatti óriási űrt is beleszámolták – így ezt a teret összességében már nem olyan könnyű kihasználni, de ettől még valóban rendelkezésre áll, még ha kicsit szabálytalan formában is.

Az extrákból Dunát lehetne rekeszteni, szinte mindent megtalálunk a kínálatban, ami a BMW nagyobb modelljeire jellemző. Például a csomagtérajtó elektromos működtetése is elérhető, akár kulcs nélküli rendszerrel kiegészítve, az első ülésekhez kérhető jó pénzért memóriával kiegészített elektromos állíthatóság, s ezen felül olyan finomságokat találunk a listán, mint az immár érintőkijelzővel is kiegészített ‘nagy’ navi, a vetített kijelző (HUD), az állítható futómű, a panorámatető, a LED-lámpák, vagy épp a vezetést támogató rendszerek teljes arzenálja. És persze bőven van tovább: a tárolócsomag például nem csupán a variálható csomagtérpadlót, a csomagrögzítő szemeket és a feszítőhálót, de a rakodóperem rozsdamentes acél burkolatát is magába foglalja. Az újdonság egyik leglátványosabb innovációja pedig kétségtelenül a “MINI Picnic Bench” rugalmas rakodóperem-párna, amely a csomagtérből kihajtva egyszerre két embernek is kényelmes szabadtéri ülőhelyet biztosít.

A 136-tól egészen 231 lóerőig terjedő teljesítménypaletta egyik szerényebb tagja érkezett tesztre hozzánk. A kétliteres, 150 lóerős dízelmotor pedig főleg az egyébként ügyes nyolcas automataváltóval kiváló társnak ígérkezik, és nem is kelt csalódást, még ha a későbbiekben ajánlunk is jobb alternatívát nála. Az egység nyomatékos, már a pincéből húz, ereje pedig még az enyhébb sportos ambíciókhoz is elég, viszont nem akármilyen tömeget bíztak rá. A tesztelt példány esetében ugyanis üresen, teli tankkal 1,5 tonna felett állapodott meg a mérleg nyelve, amely a kategóriában bizony nehéznek számít. Mondhatnánk, hogy ebben a teljes felszereltség a ludas, de a két legnehezebb tétel, a tetőablak és az elektromos ülésállítás még ki is maradt a konfigurációs listából.

Ami még kimaradt – az All4 összkerékhajtás

Az All4 rendszer egyébként szintén megújult. Az összkerékhajtás új generációja azon túl, hogy precízen és a másodperc törtrésze alatt reagál a megváltozott vezetési körülményekre, kompakt beépítési méreteivel, alacsony súlyával és nagymértékű belső hatékonyságával emelkedik ki. A rendszer egy kiegészítő hajtással ellátott, kúpkerekes differenciálművel dolgozó első tengelyből, egy kétrészes kardántengelyből, a hátsó differenciálműnél pedig egy szabadonfutó tengelykapcsolóból áll.

Az intelligens All4 rendszer minden vezetési szituációban pontosan ahhoz a kerékhez továbbítja az erőforrástól érkező forgatónyomatékot, ahol az optimális tapadáshoz, a maximális vonó-, illetve tolóerőhöz és a biztonságos vezetéshez arra leginkább szükség van. Mindebben az aktív menetstabilizáló is segítségére van, amely önzáró hatást imitál az egyes kerekek célzott fékezésével. Terepen is ügyesen dolgozna, azonban a korlátozott hasmagasság révén a Countryman inkább telek- mint terepjáró, nem érdemes vele nehéz helyen kockáztatni. Ha viszont vonz minket a fokozott tapadás, akkor 640 ezer forint ellenében minden motorváltozathoz elérhető a rendszer.

A vártnál nagyobb tömeg cipelése pedig meg is látszik a más típusokban és a korábbi, Euro 5-ös kivitelben méréseink szerint hatékonyabb hajtáslánc teljesítményén. Stabil 130 km/h-s tempónál például 6 liter körül hajlamos kortyolni a legnagyobb MINI, és az ennek köszönhetően 5,5 literben megállapodott normakör értékünk nem csak a gyári adat, de a kategória legjobbjai felett is van majd egy literrel. Azért a mindennapos használatban 6,5 literes étvágyat sem érheti nagy panasz, mint ahogy a menetteljesítményeket sem. A 9 másodperces 0-100-as sprint akár sportosnak is nevezhető, amely jól illik a MINI kiváló futóművéhez és visszajelzéseket nélkülöző, de egészen pontos kormányművéhez.

A nagy tömeg dacára még a Countryman is fel tudja mutatni a kistestvérek élénkségét, az élénk irányváltásokat azonban a hosszabb tengelytáv miatt kevésbé izgágán, stabilabban veszi. És miközben a kanyarokat magabiztosan, élvezetesen veszi a legnagyobb MINI, még tud rugózni is, amely a defekttűrő abroncsok jelenlétében kimondottan nagy dicséret.

Sajnos azonban még egy attribútum jelentkezett változatlanul a kistestvérekből: a viszonylagos zajosság. Ami viszont elfogadható egy sportos, háromajtós kisautótól, az már nem kívánatos egy kategóriával feljebb. A gördülési és a szélzaj egyaránt hallhatóan jelen van a Countryman-ben, amelyhez a dízelmotor is hozzátesz. Zavaró mértéket csak kimondottan durva aszfalton ér el a zajongás, azonban ebben a kategóriában a 130 km/h-s tempónál mért 67,5 dB-es zajszint bizony erősen a felső értéket jelenti. Sőt, még a nem prémium mezőnyben is akadnak szép számmal kihívók, akik ennél csendesebbek.

A MINI azonban minden téren egyértelműen a prémium alsó-középkategóriában játszik, méghozzá nem is akárhogyan. Optimális térkihasználása, finom és hangulatos megoldásai, jól hangolt hajtáslánca a legjobbak közé repíti, ha a tizedekkel és a kilókkal nem törődünk. Szerencsére az árak terén sem nyilatkozhatunk máshogy.

Tesztautónk 13,3 millió forintos ára biztosan kivágja sokaknál a biztosítékot, de egyrészt egy prémium modell feltétele az átlagosnál borsosabb ár, másrészt pedig egy X1-es BMW felszereltségtől függően bő 10-15 százalékkal drágább, miközben közel ugyanazt kínálja, kevésbé különleges kiszerelésben. Ráadásul egészen gazdag normafelszereltségi szintünkön is megáll a Countryman listaára 10,8 millió forintban. Ez sem kevés, de az aktuális prémium kínálat oroszlánrésze még költségesebb nála. Némelyik persze valamivel takarékosabb tud lenni ugyanilyen hajtáslánccal, és mindegyik csendesebb valamivel, viszont a MINI nem csak hangulatával, hanem egyéb kvalitásaival is odateszi magát, az árdifferencia pedig ebben a kategóriában még hangsúlyosan számít. Ezen a téren az Infiniti QX30 teszi oda magát, amely11,1 millió forintért már 170 lóerőt, összkerékhajtást és jobb felszereltséget is kínál.

A Countryman kínálatán belül maradva egyébként az ügyes automataváltó megéri 650 ezer forintos felárát, a dízelnél azonban van egy csábítóbb alternatíva is. A 192 lóerős Cooper S 350 ezerrel drágább, de ennyivel jobban felszerelt, így ugyanannyiért egy kívül-belül sportosabb megjelenésű, kulturáltabb, ugyanakkor, ha kell, vérpezsdítőbb hangú, gyorsabb változatot kapunk – a rengeteg pluszért pedig mindössze 1-1,5 literrel nagyobb étvágyat kell lenyelnünk.

Néhány szóban

Az új Countryman már túlmutat azon, amit a márkától várnánk. Az egykori bohókásságával szívekbe kapaszkodó MINI mára felnőtt: valós értékekkel, komoly műszaki és felszereltségi tartalommal, határozott fellépéssel érvényesül, ehhez pedig kívül-belül igazodik a divatos, de visszafogottabb kialakításával. A végeredmény pedig tökéletesen igazodik ehhez: a családi méreteket öltő Countryman nem kíván nagy kompromisszumot, és minden téren kiegyenlítetten jól teljesít. Ez egyben azt is jelenti, hogy az igazi kiválóságtól egy kicsi minden téren elválasztja, de elődjét alaposan felülmúlja. Így komoly gyengeségek híján kiváló és hangulatos alternatívát jelent a BMW X1 és társaival szemben – amelyre a crossover kategória folyamatos növekedését eltekintve bizony szükség is van.

Előnyök: Kompakt méretek kellemes helykínálattal; Látványos, extravagáns megoldások; Élvezetes vezethetőség; Jó futómű; Nyomatékos, izmos dízelmotor ügyes automataváltóval; A kategóriához mérten jó ár/érték arány

Hátrányok: Korlátozott körkilátás; Körülményesen kihasználható a teljes csomagtartó; Nehéz – lehetne dinamikusabb, fogyaszthatna kevesebbet; Nagy tempónál zajos

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark