Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Alkonyodik. A fáradtság ráül kimerült végtagjaimra, miközben szemem előtt még kilométerek sokasága tornyosul, s időm is fogytán. De nem adom fel, s a benzinkút alkalmazottjai is furcsa szemmel néznek rám, miközben hangtalanul gördülök be az oszlopok közé, s a tankolás helyett sokadjára sem kérek mást, csak egy életmentő kávét.

Egy extra betöltőnyílás - galériaMagam sem tudom, tényleg igaz-e amit a műszerfalon látok, vagy csak a számtalan adag koffein okozta hallucináció, esetleg a kimerültség űz velem csalfa játékot: 4 liter/100 km. Végül kiapad tank, s a porszáraz üreget muszáj újratöltenem, ami egyben bizonyítékkal is szolgál az előbb felvetett kérdésre. A fedélzeti számítógép nem téved, kérdések hada kerül egy csapásra megválaszolásra, ám egyúttal újabb dilemmák merülnek fel. Könnyű engedni a csábításnak, a csendes erő szinte húz maga felé, s naiv énemmel már engednék neki, de érzékeim nem csalnak. Utolsó mentsvárként isteni sugallatra a tiszta jövőbe vezető út mellett fekvő rozsdás roncsba kapaszkodom, ujjaim a végletekig korrodált lemezekbe marnak.

 

Noha a társadalmi szerepvállalás, a példamutatás és lelkiismeretünk, valamint pénztárcánk kímélése szempontjából a hibrid technológia egyértelműen adja magát, a konnektorról való töltés lehetősége pedig már-már égbe kiált, mégis könnyedén mondhatunk nemet az egyik pillanatban még legjobbnak vélt megoldásra. Érvek és ellenérvek sorakoznak fel, amelyeket végigböngészve a nehéz döntéshozatal egy csapásra válik egyszerű feladattá, miközben a családon belüli erőszak bűntettét is kimerítjük.

A Toyota Prius koncepciója alapjában véve zseniális: a hibrid technika úttörője mára olyan hajtásláncot tudhat magáénak, amely az 1,8 literes Atkinson-ciklusú benzinmotor és az elektromotor hosszú éveken át csiszolt szimbiózisa révén kiváló használhatóságot, alacsony fogyasztást és környezetbarát működést szavatol.

Erdőket menthetünk meg? - galériaNem, nem a marketingosztály híradójának sorai ezek, kedves Olvasó, hanem egyszerű, bizonyítást nyert tények. A Toyota legújabb fegyvere pedig a 4,4 kWh-s, immáron lítium-ion akkumulátor konnektorról való tölthetősége, aminek révén akár 15-16 emissziómentes kilométerrel tehetünk meg egy-egy aprócska lépést az idealizált jövőkép felé.

A Prius ráadásul szinte nem enged beleszólni döntéseibe, a műszerfalon mindössze egy EV-HV, azaz az elektromos és hibrid üzemmód közötti váltógombot, illetve a még takarékosabb üzemmel kecsegtető Eco gombot találunk, azonban javarészt a számítógéppel helyettesített agy dönti el, hogy épp melyik motor mit tegyen. A négyhengeres benzines hajthat, tölthet és némán hallgathat, ahogy az elektromos egység is képes hajtani, valamint táplálni az akkucsomagot. Hogy melyik épp mit tesz, azt az aktuális körülmények és a gázpedál állása alapján a vezérlőszoftver határozza meg.

Noha mindez kicsit félelmetesnek tűnhet azok számára, akik szeretnek minden folyamatot maguk felügyelni, a helyzet nem is lehetne egyszerűbb: a Start gomb megnyomása után a „váltót” elegendő D-be tolni, miután csupán a fék- és a gázpedállal lesz dolgunk. Vezetés közben a műszerfalon számos ábra, diagram és kúszó csík segít abban, hogy hatékonyabban dolgoztassuk meg a technikát, így érdemes például a "motorféket" alaposan igénybe venni.

Csúcstechnika mellé kiöregedett kapcsolók - galériaElektromos üzemmódban pedig a nagyobb gázadások alkalmával hangoskodó erőforrás is elhallgat, s teljes némaságban suhanhatunk akár 85-90 km/h-s sebességig. A 1,5-2 órás töltéssel kapott 15-16 km-es hatótáv persze nem tűnik soknak, ellenben kevés, de munkába vagy boltba kiválóan el lehet jutni vele úgy, hogy a gyakorlatilag a rövid távokon spórolunk a legjobban. A bemelegedési ciklusban amúgyis sokat gurítana le egy benzines, épp ezt elkerülve használhatjuk ki az autó adottságait.

Tesztünk során a kerek 4 literes átlagfogyasztás bizonyítja az elektromotor létjogosultságát, miközben üres akkumulátorral is 4,3 literes normakört teljesítettünk, feltöltve pedig szintén a 4 literes átlagnál járunk (habár e kör átlaga erőteljesen távolságfüggő). Sőt, takarékosan, de jó tempóval vezetve, teli akkucsomaggal útnak indulva egy 50 km-es szakasz 2,8 literes átlaggal is abszolválható, de a gyárilag megadott 2,1 literes vegyes érték erőteljesen laboratóriumi körülmények között mért, tehát nem reprodukálható. Mindenesetre az étvággyal így is elégedettek voltunk.

A légellenállásért mindent - galériaA Prius-szal leginkább városban, s főúton lehet takarékoskodni, autópályán a hibrid hajtáslánc már nem képes csodát tenni, 130 km/h-s tempónál leginkább a magas hatásfokú Atkinson-ciklusú motorra támaszkodhatunk, de ekkor sem lépjük túl a 6,5 litert. Vezetési élményt tekintve – talán érthető módon – teljesen semleges a Prius, kormányzása plasztikus, futóműve pedig kényelmesre hangolt, de a csatolt lengőkaros hátsó megoldást a keresztirányú bordák könnyen megvezethetik, s oldaldőlése is jelentős.

Persze nem minden fenékig tejfel. A használható csomagteret és méretes helykínálatot adó, de fejtérben hátul már szűkös Prius utasterében sajnos az anyagok és az összeszerelés minőség messze nem olyan, amit egy bőven 10 millión felül kapható terméktől elvárunk. Az illesztések itt-ott pontatlanok, a műanyagok kemények és bizony menet közben a több helyről is érkező percegésből sincs hiány. Mindezt a pixeles kijelzővel rendelkező műszerfal súlyosbítja. S akkor a tolatáskor zavaróan hangos, a parkradar csipogását is elnyomó, kikapcsolhatatlan sípolásról, illetve a tempomat kijelzőre tolakodásáról nem is beszéltünk.

A végső és egyben legnagyobb csapást ezzel együtt az árcédula méri a Priusra: a Plug-in magasabb felszereltségű verziója 13,33 millió forinttól hozható el. A magasabb ár nyilván magyarázható lenne a bonyolult és innovatív, de alapkoncepcióját tekintve régóta változatlan műszaki arzenállal, illetve az érintőképernyős navigációt, szélvédőre vetített adatokat és tolatókamerát, valamint adaptív tempomatot tartalmazó extralistával, de a minőséget, a kidolgozást és a végeredményt látva nem tartjuk indokoltnak a magas árat. Maga a konnektoros töltés lehetősége "Sol" felszereltségnél 3,2 milliót emészt fel, "Premium" szinten pedig 2,3 millió, ami csupán ezért a funkcióért egyszerűen hatalmas összeg.

Ára öli meg a Priust - galériaFőként úgy, hogy ezzel együtt tolerálnunk kell a japánoktól régen megszokott apróságokat, amelyeket példának okáért a Mazda már kezd kinőni: a Prius továbbra is képtelen hármat indexelni a kar megbillentésére, bizonyos gombok már egy 20 éves Corollából is ismerősek lehetnek, egy hasznosabb holttérfigyelő asszisztens hiánytétel a listán, továbbá szembesülnünk kell a már említett minőségi hiányosságokkal. S az igazán durva családon belüli erőszak most következik. A sima hibrid verzió tehát a minimálisan magasabb fogyasztás mellett 2-3 millió forinttal kerül kevesebbe, de a legnagyobbat talán az Auris-szal szakíthatjuk, ugyanis az azonos technológiai alapokat egy használhatóbb és szerethetőbb autó formájában már 6.590.000 forintért magunkénak tudhatjuk, s a jobban felszerelt verzió is 7,4 millió alatt marad. Mindezt úgy teszi, hogy objektíven tényleg jobb, okosabb, igényesebb futóművel felszerelt autót kapunk. Az eggyel korábbi generációs Auris HSD pedig raktárról akciósan, csúcsfelszereltséggel és navigációval is befér 6,3 millióba.

Persze a Prius már szinte önmagában is jól eladható névvé nőtte ki magát, azonban bizonyos területeken a gyártó képtelen előre lépni, s jóformán belső konkurenciájával képes eliminálni a Prius előnyeit. Ráadásul gondolkodóba eshetünk és az említett Plug-in vételárából gyakorlatilag jól felszerelt, 5 literes fogyasztású BMW 320d automatát is kihozhatunk, de egy szintén koplaló e-HDi hajtáslánccal szerelt, felextrázott Citroën is milliókkal kerül kevesebbe.

Néhány szóban

A Prius a hibridek egyik legőszintébb tagja, amely tisztességesen teljesít, valóban keveset fogyaszt és a konnektoros töltés lehetőségével újabb távlatokat nyit, azonban negatívumai miatt könnyedén átnézhetünk rajta. 10 millió forinton felüli vételár árnyékában indokolatlan a sok-sok apró hiba, a minőség és az anyagok terén tapasztalt hiányosságok, így hiába az okos és takarékos hajtáslánc, a borsos árcédula mellett felsorakozó hátrányok a mélybe húzzák az autót. Mindemellett ugyanez a technika használhatóbb, praktikusabb és jobb vezethetőséggel bíró Aurisban töredék áron megkapható a konnektoros töltési lehetőség híján, amely viszont egyelőre nem nyit nagy távlatokat.

Előnyök: Takarékos hibrid hajtáslánc; Kényelmes, világos belső tér; Konnektoros töltés; Praktikum

Hátrányok: Minőségi hiányosságok, rossz anyagok; Semelges vezetési élmény; Sok átgondolatlan, hibás részlet; Borsos ár; Idejétmúlt megoldások

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 

Kommentek