Opel Ampera teszt - Elektromos felsőbbrendűség

Nyomtatás

Az erdő sötétjét fák örökmozgó árnyékával eleveníti meg a sápadt holdfény. Egyetlen társam – zseblámpám – már alig pislákol, miközben igyekszem legyűrni az eltévedés plusz kilométereit, a bérbe vett vidéki lak irányába törtetve. A sötétség és ez erőd titokzatos hangjai mentén csontjaimig kúszik a félelem. Achluofóbia – pecsételtek meg a pszihológusok, pedig ez több annál, mint hogy megijedek, ha valaki lekapcsolja a villanyt. Én tudom, hogy az árnyak mögött van valaki, vagy valami...

Haladok tovább, zihálás hangjaival kísérve egy bagoly huhogását, majd hirtelen, akár egy délibáb forrón izzó nappalok idején, egy alakot látok a távolban. Már meg is érkeztem volna? Majd hirtelen, kegyetlenül, előzetes bejelentés nélkül feladják elemlámpám akkumulátorai a szolgálatot. Egyedül maradok a sötétségben. Remélhetőleg egyedül.

Eddig számomra egy kicsit mindig ilyen érzés volt elektromos autót használni. Legyen az 100+, vagy akár módfelett ritkán 300 kilométer, egy elektromos autóval mindig mérlegelni kell. Hova megyünk, ott mennyit leszünk, tudunk-e tölteni, vajon visszaérünk-e, és a legrosszabb: mi történik, ha vészhelyzet miatt kell valahova mennünk? Bár világrekordot döntve, 50-es átlaggal tényleg 200 kilométer fölött lehet menni például a Mitsubishi i-MiEV-vel, a legtöbb elektromos autó hatótávja jelenleg olyan mérsékelt, hogy amikor ott "teli a tank", egy dízeles vagy benzines négykerekűvel hasonló megtehető távolságnál már töltőállomást keresnénk.

Az Opel Ampera pedig sorsfordító lehet ez ügyben, ugyanis a luxuskupé Fisker Karma mellett a villámos az elérhetőbb modell, amely ’range extender’-t, avagy aggregátort kap, amivel az akkumulátorok lemerülése után az áramot benzinből előállítva folytathatjuk utunkat. Ráadásul mindezt meglehetősen kiérlelve teszi, amelyről már a hágai menetpróbán meg is bizonyosodhattunk. De nézzük is, miről beszélünk!

Az Ampera a 'hibrid-külső' mellé izgalmas formatervet is kapott: a gyártó jövőjét jelző bumerángos világítótest-hosszabbítások, a lapított kupéforma és a nem is olyan régen még tanulmányokat tarkító farkiképzés egy szürkébb Jetta vagy Corolla, de még a Prius ellenében is egészséges prémiumhoz juttatja azokat, akik elektronok teljes bűvkörében szeretnének környezetet kímélni. Ráadásul légellenállása sem vészes, igaz, a 0,29-es együttható nem kiemelkedő a kategóriában, főleg a Prius 0,25-ös cw-értékéhez képest.

A formatervnek pedig rögtön két áldozata van. Egyrészt maga az autó, amely az elülső lökhárító alatt olyan mélyre nyúló műanyag terelőelemet hord, hogy az mindig leér. Legyen az mélygarázsok lejárója, fekvőrendőr, agresszívabb emelkedő – még a legnagyobb odafigyeléssel is lehetetlen megkímélni épségben maradását, igaz, legalább a tervezők tudták, hogy sorsa hányattatott lesz, ezért meglehetősen rugalmas anyagból fabrikáltatták.

A másik áldozat pedig maga a vezető, pontosabban az a személy vagy autó lehet, amelyet a nagyon vaskos A-oszlopok kitakarnak. Az Amperából miattuk egyáltalán nem könnyű kilátni – észnél kell lenni és ügyesen lóbálni a fejünket, hogy mindig képben legyünk a körülöttünk zajló eseményekről. A hátralátás a kettős szélvédő miatt már nem annyira problémás, tolatásnál pedig a radarok mellett tolatókamera is segítségünkre van.

Persze belül nagy csoda nem történik, de talán ez nem is várható az első fecskétől: a Mercedes „Patentwagen” sem éppen helykínálatáról, de még csak nem is szélvédelméről volt híres. Pedig hozzá képest az Amperának kevés panaszkodnivalója akad. A könnyen megközelíthető négyszemélyes utastérben hosszú távon is kényelmes, közepes méretű ülések fogadnak; a helykínálat elöl bőséges, hátul pedig csak 185 centiméter felett vagy napsütésben jelenthet veszélyt a kupéforma kiképzés eredményeképpen fej felett húzódó hátsó szélvédő – a döntött hátsó paddal a mérnökök jól áthidalták a helykínálat kérdését. Emellett 300 liternyi csomagtér is marad (bővítve több mint 1 köbméternyi), amely bár nem hatalmas, legalább jól pakolható és egy beakasztható takaróval fedhető.

Sajnos az utastérbe visszatérve és ott több időt eltöltve néhány negatív jelenséget is tapasztalhatunk. Amit felrónánk a tervezőknek, az a távoli, nem állítható könyöklő, vagy az utas oldalán és hátul felfelé már nem automata elektromos ablakok. Utóbbiak egyértelműen a költséghatékonysággal indokolható: így négy helyett csupán egy becsípődésgátlót kellett beépíteni.

Emellett az ár tükrében (erről később) néhány anyag minőségén is lehetne javítani – igaz, az Astra szintjét azért hozza az Ampera, összeszerelésre pedig lényegesen korrektebb mondjuk a VW Jettáénál. A hangulat persze így is a jövő századot idézi, köszönhetően a szép felbontású központi monitornak és a szintén digitális műszeregységnek. Ezek gyorsan reagálnak a vezető parancsaira és bőségesen ellátnak mindenféle szükséges és/vagy érdekes információval.

A középkonzolon lévő érintőgombok pedig igazi technikai ínyencfalatok – még ha működtetésük lassabb is a hagyományosnál, igazi „elektronik szupersonik” hangulatot közvetítenek. Mi másra is lenne szükség egy jövőautóban?

Az érdemlegesen egyetlen felszeretségi szintben kapható autó (létezik egy kevésbé extrázott verzió is, de olyat még nem hozott az importőr és az ára is ismeretlen) konfigurációján azért a teljesség jegyében mi szívesen módosítanánk. Jól jönne például egy esőérzékelő és elektromosan behajtható külső tükrök, a biztonsági előnyt is hordozó, s mellesleg kisebb energia-szükségletű xenon fényszórókról nem is beszélve.

Az Opel illetékesei viszont legalább a régies kiadású amerikai navigáció kérdését megoldják: hamarosan a hazai térkép is bekerül a rendszerbe. Ha viszont a gyártó ráncfelvarrásra készülne, egy ötlettel szolgálnánk: jó lenne, ha a jellegek megadása (maximum, eco, minimum) mellett lehetőség lenne a klíma teljes kikapcsolására is – így mindegy, hogy mit választunk, viszonylag meleg külső hőmérséklet esetén néha magától elindul a légkondi, ezzel áramot pazarolva.

Rendben, tehát álló helyzetben erős közepes. De mi történik menet közben? Valóban az Ampera jelenti a világ legjobb elektromos autós megoldását? A következő oldalon kiderül!



Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark