2017. Április 26., Szerda

Frissitve:06:44:53

Kia Optima 2.0 CVVT Aut. (2016) teszt - Evolúciós ugrás - Oldal 2

Nyomtatás

Itt az idő, hogy életre keltsük a koreaiak középkategóriását, mely ezúttal a jó öreg 2-literes, 165 lóerős szívó benzinessel érkezett meg szerkesztőségünkbe, egy hatfokozatú bolygóműves automatával karöltve. Az autó 196 Nm-es csúcsnyomatékra képes, ami csupán 4800-tól áll rendelkezésünkre teljes egészében, így bizony nem szaggatja szét az aszfaltot, ugyanakkor hiába érezhetjük úgy, hogy nem repül az Optima, a 10 másodperc alatt mért 0-100-as sprint nem mondható rossz eredménynek.

A régi vágású technika persze érezteti velünk korát: lassan épül fel az erő, így bizony pörgetni kell, ha eredményt szeretnénk, és bár alacsony fordulaton kifejezetten kulturáltan viselkedik, magasabb tartományokban már a hangját is jócskán kiereszti. A hatfokozatú automata ugyancsak nem egy friss szerkezet, ugyanakkor észrevétlenül és finoman teszi a dolgát, sőt, akár a kormányról is kapcsolgathatjuk. Persze túlzás lenne azt állítani, hogy villámgyorsan pakolgatja a sebességeket egymás után, azért megfelelően reagál a gázpedálállásra is.

Utóbbi persze attól is függ, hogy milyen módban használjuk az autót, hiszen a normál mellett egy Sport és egy Eco is rendelkezésünkre áll. Tesztautónkban ezek a kormányzásra, a váltóprogramra és a gázreakcióra vannak hatással: a szervózás valamivel keményebbé vált Sport módban, míg a váltó jóval tovább hagyta pörögni a motort, és gázadásra is hamarabb visszaváltott. Az Eco mód természetesen a takarékosságot szolgálta, így lomhább viselkedést és alacsonyabb fordulaton történő váltásokat eredményezett.

Ha már itt tartunk: a normafogyasztás így 7,4 literre adódott, ami egy hajszállal jobb a gyáriak által megadott vegyes értéknél. Országúton egyébként alig 5 liter felett megúszhatjuk, míg autópályán éppen csak 8 liter feletti értékekkel kell számolnunk. Az Optima számára legkellemetlenebb terep egyértelműen a város, ám ha a dugókat el tudjuk kerülni, a gyáriak által megadott 10 literes értéket lejjebb tudjuk szorítani – habár ezen a téren nagyon hiányzik a start-stop rendszer. Összességében tehát a fogyasztás szempontjából is megmutatkozik, hogy a Kiára bizony ráférne már egy új, modern benzines, hiszen a maga kategóriájában elfogadhatóak ezek az értékek, a konkurensek turbós megoldásai jóval az Optima alá, illetve fölé tudnak lőni, legyen szó fogyasztásról vagy éppen menetteljesítményekről.

Mielőtt továbblépnénk a piszkos anyagiakra, nézzük mire képes az új Optima kormányzás és futómű terén. Előbbi esetében sajnos továbbra is fennáll a Kia-Hyundai betegség: hiába jó fogni a bőrkormányt, tekergetés közben bizony már lehetnek fenntartásaink, hiszen még Sport módban is könnyűnek bizonyul a szervózás, és a pontosság sem az erőssége – a visszajelzések teljes hiányát pedig már nem is illik megemlíteni.

A felfüggesztés esetében azonban ügyesen korrigál az autó, hiszen a mérnökök egy kifejezetten komfortos beállítással örvendeztettek meg minket. Az elöl MacPherson, hátul többlengőkaros szerkezet szinte észrevétlenül lépi át az úthibákat. Igaz, ezzel az is együtt jár, hogy a gyors kanyarok nem a kedvencei, de azért a dinamikusabb fordulókban sem illetődik meg. Egyedül a hirtelen terhelésváltáskor tapasztalható túlkormányozottság nem tetszett nekünk, ám bekapcsolt menetstabilizálóval ezt is ügyesen kezeli az Optima. A dízel-automata verzióhoz egyébként elérhető egy adaptív futómű is, mely bizonyára minden területen képes még jobbat mutatni – az öngyulladóshoz automatából is már az új, hétsebességes duplakuplungos egység jár.

A kényelem mellett a biztonságról is gondoskodik az Optima, hiszen olyan modern asszisztenseket találhatunk benne, mint az automata parkolórendszer, a holttérfigyelő, az aktív sávtartó vagy éppen az adaptív tempomat – és akkor a kiváló képpel megörvendeztető, kifejezetten hasznos 360 fokos kamerarendszert valamint az adaptív bi-xenon fényszórókat még nem is említettem. Az aktív sávtartó esetében egyébként egy érdekes kettősség áll fenn: noha a rendszer rendkívül ügyesen tartja a sáv közepén az autót, sokszor észrevehetetlen kormánymozdulatokkal, mindez azzal is együtt jár, hogy a kezünk alatt a kormányon folyamatosan érezzük, hogy az autó korrigál. Ez pedig sokakat annyira zavar, hogy inkább kikapcsolják a rendszert, amit persze megértünk, pedig az Optima akár a nagyobb, elnyújtott kanyarokat is képes helyettünk abszolválni – persze, ha sokáig nem nyúlunk bele az irányításba, csipogással jelzi, hogy figyeljünk oda.

A szintén finoman dolgozó, megállásra is képes adaptív tempomattal karöltve tehát már egy Kiában is érezhetjük úgy, hogy autónk helyettünk vezet – és mindezt mennyiért? Az Optima jó ár/érték arányát megőrizve továbbra is a kategória egyik legolcsóbb képviselője, hiszen a gyakorlatilag minden elérhető extrával felszerelt tesztautónk ára sem haladja meg a 10,6 millió forintot listaáron. Az importőr ráadásul a bevezetés örömére most minden példányból elenged egységesen 700 ezer forintot, így már 10 millió alatt hozzájuthatunk az autóhoz, ami szinte parádés, még az öregecske hajtáslánc ellenére is. Az extrák csomagos megoldása továbbra sem a kedvencünk, de a Kia egészen ügyesen állította össze az Optimához kínált felszereltségi szinteket – egyedül azért vagyunk mérgesek, mert a legmagasabb szinten alapáron megkapjuk a magasabbak számára nem éppen kívánatos panorámatetőt.

Az automata benzines listaára egyébként kedvezmény nélkül 7,57 millió, míg a 7 colos navigációs/multimédiás rendszert, fűthető első üléseket, négy elektromos ablakot, fényre sötétedő belső tükröt, esőérzékelős ablaktörlőt és egyéb nyalánkságokat felvonultató normafelszereltséggel 7,91 milliót kell a kereskedésben hagynunk – és ebből még lejön a 700 ezer. Az automata váltóval 370 ezret spórolhatunk, amit a szintén öregecske, de jóval hatékonyabb dízelmotorra is költhetünk, hiszen az 400 ezer forinttal kínálja drágábban magát, mint a benzines – az ahhoz járó, 7-gangos automata azonban már 670 ezer forintba kerül. Ne feledkezzünk meg a hamarosan érkező normál és konnektoros hibrid változatokról sem, sőt, GT utónévvel egy 245 lóerős verzió is jön majd.

Az Optima így bizony kifejezetten jutányos ajánlat, hiszen bár vannak zavaró hibái, és a hajtásláncaira is ráférne már a fejlődés, a minőség és a modern extrák tekintetében bőven behozta az ellenfeleket, és azoknál jóval olcsóbban kínálja magát, és hamarosan érkezik a kombi is. A Volkswagen Passat például ilyen magas felszereltséggel nem is elérhető 220 lóerősnél gyengébb erőforrással, de az eggyel alacsonyabb szinten is közel 1 millió forinttal kerül többe az 1,4 literes 150 lóerős turbóssal. Az 1,5 literes 160 lóerős benzinessel szerelt Ford Mondeo is legalább ennyivel drágább, de magasabb felszereltség esetén még tovább nyílik az olló. Egyedül talán a hasonló áron kínált Hyundai i40 tud szembe menni az Optimával ár tekintetében, azonban a testvér már régebbi kontrukció, így a Kia középkategóriása fölé tud nőni.

A tesztben található, és a galéria végén csokorba szedett gyönyörű képekért Erdélyi Ferencet illeti az elismerés, akinek további munkáit erre a linkre kattintva tekinthetik meg.

Néhány szóban

A vadonatúj Optima személyében ismét nagyot lépett a fejlődés útján a Kia. Az elegáns külső, a minőségi, ergonomikus belső és a modern extrák olyan elegyet alkotnak a kiváló ár/érték aránnyal, amivel igazán vonzóvá varázsolják a koreai középkategóriást. Az öregecske hajtásláncra ugyan ráférne már a csere, de a nyugodt autózáshoz ő is kiváló társ tud lenni. Éppen ezért vagyunk különösen mérgesek az olyan hibákra, mint a magasabbak számára élhetetlen fejtér, hiszen egy kicsit nagyobb odafigyeléssel az ilyen – nem is annyira apró – problémákat bizony könnyen kiküszöbölhették volna a gyáriak. Az Optima mindenesetre így is egy kiváló alternatíva a jóval magasabb áron futó konkurensekkel szemben.

Előnyök: Határozott, egyedi kiállás; Kifinomult kezelőszervek; Csendes hajtáslánc, nyugodt hangulattal; Kiemelkedő ár/érték arány; Modern extrák

Hátrányok: Magas termetűeknek szűkös fejtér; Térdet kissé zavaró középkonzol; Érzéketlen kormányzás; Lehetne takarékosabb; Kissé elavult hajtásláncok

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 






Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark