Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Már-már közhellyé vált a frázis, miszerint az autóipar az SUV-k és crossoverek irányába mozog egyre nagyobb vehemenciával, azonban mégsem mehetünk el szó nélkül az uralkodó trendek mellett. A Suzuki ráérzett erre, s a divat hullámait nem csupán a teljesen megújult és váratlanul sikeres Vitarával, hanem az SX4 S-Cross segítségével is próbálja meglovagolni a japán gyártó.

Formailag hátulról alig frissült - galériaAz utóbbi években alapvetően mély változásokat tudhat maga mögött a Suzuki: a Vitara és a Baleno esetében nagymértékben rugaszkodtak el az előd által képviselt értékektől, de a tesztünkben szereplő SX4 is változott némiképp filozófiáját tekintve az alapkoncepcióhoz képest. Az új modellgeneráció inkább a crossoveres vonalat erősíti, kompakt méretek közé szorítkozva. Noha már a ráncfelvarrás előtt is sok kritika érte a típust a fura orrkialakítás miatt, a Suzuki a semlegesítés helyett inkább még különösebb frontot rajzolt az SX4-nek a frissítés alkalmával. Lássuk, mire képes a megújult SX4 S-Cross a Vitarából már ismert, 1,4 literes turbómotorral és elsőkerékhajtással!

Ami a változásokat illeti, az SX4 S-Cross szinte mindenben új útra lépett elődjéhez képest. Olyannyira, hogy szemből jóformán hátat is fordított neki, hiszen az autó orra teljesen átalakult.

Íme, a megosztó elem - galériaHangsúlyos és a szemlélők véleményét tekintve megosztó, függőleges osztású krómozott hűtőrácsot, és azzal összeérő fényszórókat kapott a modell, melyek immár LED-es technológiával is elérhetőek, ahogyan az a tesztelt példány esetében érvényesül is. A motorháztető ugyancsak módosult, az összhatást pedig a gazdag króm díszek igyekeznek elegánsabbá, prémium érzetűbbé faragni. Hátul szinte csak a halogén égőket felváltó fénydiódák jelentik a változást – formailag itt nem újult meg az autó.

A változás felett nem ítélkezünk, a jelentősen átszabott orr, illetve a több króm feletti pálcatörést az egyéni ízlések különbözősége miatt a kedves Olvasókra hagyatékozzuk. Azonban annyit leszögezhetünk, hogy az összkép valamivel elegánsabb és összeszedettebb lett, illetve több figyelmet is kap az utakon.

Emellett azt is meg kell jegyeznünk, hogy a Suzuki a konvencionális színek mellett divatos, élénk árnyalatokat is elérhetővé tett a modellhez, fokozva a személyre szabhatóságot. Elsőkerékhajtású tesztautónk (metál)fekete színben, a hozzá harmonizáló fekete küllős felnikkel érkezett, ami ugyan kissé komor, azonban ezzel párhuzamosan komoly hatást kelt, főképp a markáns menetfényekkel együtt.

Egyszerű és áttekinthető a műszerpult - galériaAz utastér jóformán semmit sem változott, egyedül a műszerfalon köszönthetünk újdonságot a Vitarából már megismert érintőképernyős multimédiás rendszer személyében – az új rendszer az SX4 kétsoros pontmátrix kijelzőjét váltja. A navigációs egység felbontása és megjelenítése szép, a reakciói pedig gyorsak. A kezelhetőség teljesen rendben lenne, igaz, a manapság divatos érintőgombok helyett jobban örülnénk a visszajelzést gazdagabban mérő hagyományos nyomógomboknak. Továbbá helyenként finomabb anyagokat találunk, és némi zongoralakk betét is fokozza az összhatást.

A Vitarával valkó összehasonlítás elkerülhetetlensége azonban minden pillanatban sújtja az SX4-et, hiszen a crossover és SUV hasonló méretű mivolta felveti a két modell parallel futtatásának létjogosultságát. Azonban bármennyire is hasonlónak tűnik a két típus, a számok hamar rendet tesznek a fejekben és eloszlatják a kétségeket.

Tesztalanyunk például egyértelműen tágasabb a kifejezetten sikerterméknek tekinthető Vitarához viszonyítva: a tengelytávja 10 centivel hosszabb, a teljes mérete pedig 12,5 centiméterrel, amelyet jól érezni a belső téren, legfőképp a hátsó sor helykínálatán, mi több, a csomagtér is 55 literrel öblösebb, összesen 440 liter űrtartalmú. Az első sor kényelme és helykínálata egyértelműen nem kap kritikát, széltében és hosszában ugyanis teljesen jó az autó, ahogy a hátsó sor is tisztességes komfortot nyújt.

Komor, de komfortos a belső - galériaA praktikum és az ergonómia teljesen korrekt, egyedül olyan dolgok tekintetében találhatunk fogást tesztalanyunkon, mint a harmóniát megbontó, sok színnel operáló műszerfal megvilágítás, valamint a feketeségbe burkolózó, komor hangulat. Az összeszerelési minőség sem hiánytalan, innen-onnan jönnek sajnos idegesítő cicergő hangok, valamint a kalaptartó is zörög.

A figyelem középpontjában persze a turbómotor áll, hiszen a korábbiakban a Vitarában már bizonyított az 1,4 liter lökettérfogatú, kényszerlélegeztetett négyhengeres. Az öregecske, ám korrekt és vállalható 1,6-os szívó már nem része a kínálatnak, a tesztalanyunkban szereplő hajtáslánc mellett a literes Boosterjet és az 1,6-os dízel választható az autó orrába.

Az 1,4 literes erőforrás 140 lóerőt és 220 Nm-t pakol le a flaszterre, ráadásul az alacsony fordulaton ébredő nyomaték kifejezetten jól használhatóvá teszi az SX4-et, mi több, morgós hangaláfestéssel teszi pezsdítőbbé a haladást. A kedvező motorkarekterisztika mellé pontos, jól kapcsolható 'hatos' kézi váltó jár megfelelő áttételezéssel, azonban összességében nem lehetünk maradéktalanul elégedettek az új négyhengeres erőforrással.

Látványos és jó a LED-es fényszóró - galériaA gyári gyorsulási adatoknál jóval dinamikusabb (9,1 szekundumos 0-100-as sprintet mértünk), minden körülmények között potens 1,4-es ugyanis nagy kanállal habzsolja az életet, s összességében mindinkább középszerű fogyasztásról számolhatunk be. Autópályán szó nélkül nyel le 7,2-7,3 litert a japánok büszkesége, míg városban odafigyelve 6,2-6,5 literrel, a házakat magunk mögött hagyva 5-5,5 literrel járhatunk – az ígéretek ennél kisebb vegyes étvágyról szóltak, ezt nehezen közelíti meg a valóságban az elsőkerekes SX4. Igaz, ez nem jelenti azt, hogy önmagában és a kapott menetteljesítmények fényében ne lenne teljesen elfogadható az étvágya.

Ha nem forszírozzuk, akkor igazán kellemes kompromisszumnak tűnik az SX4 futóműve – az igénytelenebbnek számító, csatolt hosszlengőkaros hátsó futómű miatt ugyan bizonyos helyzetekben esetlenebbül mozog és nem hibátlan útfelületen érezhetően elugrál a hátsó fertály, a hangolás összességében kellően komfortos és barátságosan feszes. Terepre nem ajánljuk az autót, mert a hasmagasság tekintetében nem képes hozni a belépő SUV-k szintjét, hamar leérne az SX4 ’hasa’, de ha az útról letérnénk, valószínűleg meglepődnénk, hogy milyen viszonyokat le lehet küzdeni az elsőkerékhajtással is - ha lenne rá igény.

Összességében elmondható, hogy leginkább a divatosság diktált a frissítéskor, az SX4 S-Cross alapvetően a komolyabb, elegánsabb megjelenésre fókuszálva frissült. Műszakilag az érintőképernyős rendszer dob az autón, valamint az 1,6-os szívó helyére érkező literes, valamint 1,4-es turbómotor is feljebb tekeri a potmétert. Az SX4 S-Cross a tesztelt konfigurációban listaáron 5,6 milliót kóstál, amivel bizony a konkurensekre rá tud pirítani a Suzuki. Ennél lejjebb nincs 1.4 Boosterjet, feljebb pedig az adaptív tempomatot és ráfutásgátló féket tartalmazó csúcsverzió áll, 6,3 millió forintért. A négyhengeres motor egyébként soknak tűnő, bő 600 ezres felárral rendelkezik a háromhengeres, egyliteres turbóhoz képest, ám nem csak jóval dinamikusabb, de az öt- helyett hatfokozatú, hosszabb áttételű váltó és az erőforrás elrendezése miatt is sokkal kulturáltabb, miközben érdemben nem fogyaszt többet - szerintünk megéri a plusz kiadást.

Ár/érték arányban kiváló az SX4-S-Cross - galériaA 132 lovas, szívó benzines, kicsit nagyobb Hyundai Tucson hasonló felszereltséggel 6,8 millióért hozható el, s a Nissan Qashqai sem feltétlen jobb ajánlat. Utóbbi csak a 115 lovas, 1.2 turbóval tud olcsóbb lenni a Suzuki büszkeségénél. Tudjuk, ők valamivel nagyobbak a hazai gyártású japánnál, viszont a kis crossoverek között keresve többnyire kisebb megoldásokat találunk, amelyek általában kevésbé családbarátok.

A konkurensek ajánlataiból remekül kiviláglik, hogy az SX4 S-Cross a Vitarához hasonlóan leginkább a remek ár/érték aránnyal hívja fel magára a figyelmet, mintsem a legmodernebb szolgáltatásokkal. Amikor a mindenre kiterjedő csúcsfelszereltségre van szükség, máshol kell szétnézni, azonban józan felszereltséget tekintve nagyon is versenyképes a Suzuki kompakt crossovere, főleg úgy, hogy ha hangosabb 'jónapottal' köszönünk a kereskedésben, ebből alapból lemegy egymillió forint kedvezmény.

Hogy mi ér többet? A drágább, igényesebb modell vagy a kiváló értékarány? Arra jövő pénteken fényt derítünk, amikor is az SX4 az Opel Mokka csúcsváltozatát hívja el randevúra a karácsonyi fények alatt.

Néhány szóban

A Suzuki ismét egy nagyon jó ár/érték arányú autót dobott a piacra, hiszen az SX4 S-Cross a 140 lovas turbómotorral józan felszereltséggel szinte páratlan ajánlatnak minősül. Utastérben, tágasságban és praktikumban jó, hangulatosságban, kifinomultságban, fogyasztásban és összeszerelési minőségben inkább csak átlagos a japánok nemrégiben frissített komapkt crossovere. Azonban bátran ajánljuk mindazoknak, akik jó áron keresnek méretes belsejű, dinamikus kompaktot és nem fontos számukra a csúcstechnológiás extrafelszerelések elérhetősége.

Előnyök: Kellően tágas belső és csomagtér; Robosztus, unisex kialakítás; Könnyű kezelhetőség; Nyomatékos és dinamikus hajtáslánc; Remek váltó; Ár/érték arány

Hátrányok: Középszerű fogyasztás; Pontatlan kormányzás; Hiányos összeszerelési minőség; Komor utastér

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 

Kommentek