Jaguar XJ SWB 3.0D teszt - Golyóálló

Nyomtatás

Drága, hű jobb kezem, Jean, hálásan köszönöm eddigi tevékenységét, de mától nyugdíjba vonulhat! - Köszönöm Uram, igazán megtisztelő! De mi történt, hogy így döntött? - Lecseréltem az autómat, Jean, és mostantól én vezetek. - Ez hogy lehetséges, Uram? - Egyszerű, az új Jaguáromban még a protokollvendégnél is jobb dolga van a sofőrnek, a látszat csal, ez egy öltönyös élményautó, Jean. Tudja, egy igazi driver's car - és életem egyik legjobb döntése volt. Szűk-szűk, de imádom! Apropó, elvihetem egy karikára?

Valójában kicsit sajnálom David Cameron Urat, a britek miniszterelnökét. Anglia egyik legfontosabb embere ugyanis munkával töltött mindennapjai során enyhébb túlzással olyan életmódot folytat, amilyennek jómagam is részese lehettem egy szűk hétig. Ha utaznia kell, Jaguar XJ szolgálati autójában foglal helyet, még ha az övé kicsit különlegesebb is, mint ami nekem jutott. Ám ha hiszik, ha nem, eszem ágában nem lett volna cserélni vele, még akkor sem, ha a hátul jóval komfortosabb, hosszított egyedi példányban dízelmotor helyett a kompresszoros, V8-as benzines szív gurgulázik. A miniszterelnöknél ugyanis mind a mai napig szolgál 'Jean', így nem örülhet az XJ vezetésének, másrészt pedig a páncélozás miatt kicsit túlsúlyossá vált autó garantáltan nem olyan könnyed, mint az én ideiglenes élettársam. De ne is szaladjunk ennyire előre!

Egy XJ az igazán fontos emberek számára

Az Egyesült Királyság miniszterelnökének egy egészen különleges, úgynevezett „Sentinel” utónevet viselő Jaguar XJ-ben (részletek korábbi cikkünkben, ide kattintva) van szerencséje tengetni mindennapjait, mégpedig a bal hátsó ülésen. Az autó a hosszított, LWB típusra épül, amely 5,25 méter hosszú, tengelytávolsága pedig nem kisebb 316 centinél.

David Cameron sofőrös nagymacskáját természetesen a kínálat legerősebb erőforrása, az 5-literes V8-as, kompresszoros erőforrás hajtja 510 lóerős csúcsteljesítményt biztosítva, ám az elegáns fekete limuzin mégis lassabb alig fele ilyen erős tesztautónknál. A furcsaság a tömegben keresendő: a Sentinel XJ a B7-es szabványú páncélozásnak köszönhetően üresen 1,8 helyett 3,3 tonnát nyom, így a 0-100-as sprintet már-már elszomorító 9,4 szekundum alatt képes csak abszolválni, s a száguldásnak 195 km/óránál vége is szakad. Mellesleg a különleges XJ Sentinel forintra átváltott ellenértéke úgy 110 millió forint körül ingadozhat.

Szigorúan objektíven vizsgálódva drágasága ellenére nem hibátlan a Jaguar zászlóshajója, de kivételesen engedjenek meg nekem némi szubjektivitást. Nem titkolom ugyanis, hogy szerelem volt ez az első perctől az utolsóig, hiszen rengeteg autót vezettem már, de személyes kedvencem, a Porsche Boxster óta egyetlen négykerekű kapcsán sem éreztem ilyen intenzív birtoklási vágyat. Szó, mi szó, szinte könnyes szemekkel váltam meg a nagymacskától, a leadás napja előtti éjszaka azon gondolkodván, hogy miként tudnék az XJ-vel nyomtalanul eltűnni. Végül úgy döntöttem, maradok, hiszen ha már ilyet tennék, akkor legyen boldogságom valóban határtalan. Azonban ha a tesztautó egy padlizsán, esetleg sötétzöld színű, bézs belterű V8-as XJ lett volna, ezt a cikket Önök most bizonyosan nem olvasnák, az importőr pedig nagy erőkkel kerestetne engem.

Tudom-tudom, menjek a búsba, és igazuk is van. Az XJ így ezüstben, a sötétkék, világos kéderekkel díszített bőrbelsővel és dízelmotorral sem hagy kívánnivalót maga után. Az összhatás kívül-belül fenomenális, formatervezési kitüntetést érdemelnének a tervezők. Ám az óriási bálna atletikussága és finomsága akkor érvényesül csak igazán, ha beparkolunk egy 7-es BMW, egy Mercedes S-osztály, vagy egy Lexus LS mellé. A kategóriatársak kivétel nélkül drabálisnak tűnnek mellette, és a hatás ahhoz hasonlatos, mintha kézen fogva meglátnánk egy balett-táncosnőt és egy szumó-birkózót.

Az elnyújtott, lapos vonalaknak persze megvan a maguk hátránya: a hátsó láb- és fejtér egy Mondeóhoz képest szűknek számít, hogy a Skoda Superbről ne is beszéljünk. Persze nem kell klausztrofóbiától tartani, de tény, hogy a konkurensek nagy része már egy kategóriával lejjebb tisztességesebb helyviszonyokat képes biztosítani.

A Jaguar a többi prémium luxuslimuzinhoz hasonlóan persze kínál megoldást a telhetetlen vásárlók számára: Cameron Úrhoz hasonlóan kérhetik az XJ-t hosszított kivitelben is, melyben még a fejtér és a széria panoráma tető is nagyobb, s további kényelmi kiegészítők is járnak a kiviteltől függően 1,2-1,5 millió forintos felárért kínált verzióhoz. Ám a kényelem a 'rövid' verzióban is párját ritkítja; az ülések mennyeiek, a fejtámlák, a könyöklők épp ott vannak, ahol lenniük kell, s ha nem garasoskodunk, elöl-hátul masszírozós, fűthető-hűthető fotelokban terpeszkedhetünk.

Az opciós listán persze minden földi jó megtalálható az elektromos hátsó padtól kezdve a szórakoztató rendszeren keresztül a pezsgőhűtőig, sőt, a Jaguar olyan központi rendszert/monitort is kínál, mely egy időben más-más képet megjeleníteni a két oldalról nézve, így például lehetővé válik, hogy miközben a sofőr a térképet vizslatja, az utas filmet nézhessen.

Az érintőképernyős kezelőfelület azonban továbbra sem a Jaguar erőssége, a konkurensek kivétel nélkül jobban kiismerhető, okosabb, nem utolsósorban pedig gyorsabb megoldásokkal rendelkeznek. Az XF után ugyan némi fejlődést véltünk felfedezni a sebesség terén, ám különösen a navigációs címbevitel döcögős, a térképen való keresés során pedig rettenetesen fel tud melegedni az érintőképernyő - szabályosan meg tudja égetni az ember ujját. Az egyedi, teljesen digitális műszerfal már jobban sikerült, rengeteg információt képes megjeleníteni, hangulatos, a mutatók pedig szép folyamatosan mozognak, hibátlanul leolvashatóak, bizonyítván, hogy ez a megoldás nem csak a Jaguar számára jelentheti a jövőt.

 

Továbbmenve meg is feledkezhetünk a passzentos beltérről, és a fejlesztésre szoruló multimédiás rendszerről, hiszen szinte minden részletével elvarázsol az autó. Az ínyencségeket a teljesség igényével felsorolva cikkem bizonyára a végtelenbe nyúlna, nehány apróságot mégis kiemelnék.

Nézzék csak azokat a művészi fabetéteket, a gyönyörű varrásokat, a krómozott fejtámla-állító gombot, a fejtámla-rudakat, az ülésállító konzolt, az érintős kesztyűtartó-nyitót, a kiemelkedő váltógombot, vagy akár a fejtámlák dombornyomott Jaguar logóit. És akkor a csodás kormányról, a finom bőrbe vont ülésekről és műszerfalról, vagy az érintős belső világítás-kapcsolókról meg szót sem ejtettem. A külső formatervet vizslatva legalább ennyi finoman kimunkált részlettel találkozhatunk; az XJ egy formatervezési műremek, aminek ugyan a szabálytalan formájú, szűkös csomagtartó is áldozatául esett (papíron 520 literes, azonban szerény belmagassága miatt érzésre ennél is kisebb). Ennyit persze igazán fel lehet adni a szépségért, főképp, hogy mindemellett minden formai fogás eltörpül az autó kétarcú zsenialitása mellett.

Jaguar vagy kaméleon?

Stílusa és igényessége mellett azzal lopta be magát szívembe talán leginkább a Jaguarok csúcsa, hogy több arccal is rendelkezik, mégpedig úgy, hogy közben mégsem identitászavaros. Nézzük csak, nehány zenei példát segítségül hívva. Amennyiben úgy tartja kedvünk, az XJ tökéletesen azonosulni tud akár Mozart Elvira Madigan-jával, a rohanó külvilágot kizárva finoman, síri csendben ringatva utasait.

De akkor sem jön ám zavarba, ha valamelyik este épp David Guettára lenne kedvünk kikapcsolódni: az éjszakai fényjáték - kiemelve itt a középső analóg óra kék-zöld világítását - akár diszkó-hangulatot is képes teremteni, amit a gyönyörűen szóló 600 Wattos hifi csak tovább fokoz, mi több, borsos felárért kérhetnénk egy fokozottan audiofil Bowers&Wilkins rendszert is.

Még tovább megyek: egy ismert, jó minőségű szerpentinre érve kapcsoljuk be a Sport módot (a digitális műszerfal ilyenkor vörösre vált), majd állítsuk a váltót a dinamikusabb programra. Hogy a hangulat tetőfokára hágjon, indítsunk el egy zuzós AC/DC számot, és máris indulhat a banzáj. Ha akarjuk, a Pretty Woman szavait idézve a nagymacska "fekszik a kanyarban, mint cica az ágyban", és közben olyan adrenalin-adaggal ajándékozza meg gazdáját, amilyenről a luxuskategóriában álmodni sem mernénk - igény szerint még némi könnyed fenékcsóválásban is örömmel benne van, miközben precíz kormányzásával és könnyedségével bizony még egy Porsche Panamerának is feladja a leckét.

Aztán ha elfogytak az izgalmas kanyarok és lenyugodtak a kedélyek, minden elektronikát alaphelyzetbe állítva újra relaxálhatunk, például egy Katie Melua muzsika kíséretében; az autó szemvillanás alatt visszaváltozik, ismét a kényelemé lesz a főszerep. Lehet, hogy nem is Jaguar ez, hanem egy kaméleon?

A fentebb taglalt többarcúság főként a zseniális, igényes, hátul különben szériában légrugós futóműnek, a kitűnő csavarodási merevségnek, az ideális súlyelosztásnak, valamint a könnyű, alumínium karosszériának köszönhető.



Hozzászólások  

 
#1 2012-05-28 16:49
Ez egy Pözsó dízel. Csak a pontosítás végett, nehogy már azt higgye valaki, hogy a Jaguar tud diesel motort fejleszteni. Mert nem tud.
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark