Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Sokan gondolják úgy, hogy egy MINI semmire nem jó, csupán divathóbort és tehetős bolondok drága játékszere - pláne, ha mondjuk még kabrió is, mint jelenlegi tesztünk főszereplője. Azonban a márka rajongói ezt kikérik maguknak, mi pedig némileg megvédenénk a MINI-k szerelmeseit, hiszen a BMW által újragondolt prémium kisautó igencsak meg tudja dobogtatni még a mi szőrszálhasogató szívünket is; az aktuálisan futó, immár harmadik generációs modellek valóban nagyon ütősek lettek, hiszen a korábbiakkal ellentétben ízig-vérig BMW technológiát vonultatnak fel.

Attól, hogy aranyos, korántsem használhatatlan!És a MINI-nek igenis még mindig van varázsa, bája. Elképzelhető, hogy az egyszerre klasszikus és modern kisautók nem feltétlenül a józan “forma funkciót követ” elv jegyében születtek, de mégis meglepően sok okos részletet fedezhetünk fel bennük, ráadásul ergonómiájuk is nagyságrendekkel jobb, mint mondjuk tíz éve volt. És a minőségről vagy a lemezek alatti technikáról ne is beszéljünk, hiszen a legújabb generációs (F-sorozatú) modellek gyakorlatilag mindent megkaptak, amit a kisebb BMW-k felvonultatnak. Nem meglepő, hiszen az UKL névre keresztelt padlólemez is közös, akárcsak a hajtásláncok, de erről kicsit később.

Gyönyörű ez a konfiguráció - galériaElőször térjünk csak vissza alig több mint 3,8 méter hosszú kabriónkra, ami nagyon elegáns, nem mellesleg felettébb izgalmas konfigurációban vendégeskedett szerkesztőségünknél. A MINI Cabrio sokak szerint kissé feminin formatervének kétségtelenül nagyon jól áll a különleges szürkés fényezés, az összhatást pedig a részben fekete, részben polírozott 17 colos könnyűfém keréktárcsák teszik teljessé, az összképet némileg uniszex irányba elmozdítva. Az utastér legalább ennyire meggyőző, a barnás, különleges díszvarrással és világos kéderekkel ellátott ‘Chester’ nevű valódi - és persze nem éppen olcsó, bő félmilliós - bőrkárpitozás valóságos luxushangulatot csempész a beltérbe, amit a BMW-től származó, kiválóan működő extraarzenál, a vidám belső formaterv még tovább fokoz. S hogy menet közben se érhessen minket csalódás, arról a ‘Cooper S’ típusjelzés gondoskodik: a motorháztető alatt egy 2-literes, 192 lóerőt és akár 300 Nm-t biztosító BMW-féle turbós négyhengeres benzines szív dolgozik...

3 az 1-ben? Nem túlzás... - galériaHol is tartottunk? Hogy a MINI Cabrio nem jó semmire? Nos, ezt az állítást én gyorsan megcáfolnám, mi több, mit szólnának, ha azt mondanám, hogy ez a kisautó 3 az 1-ben? Ugyanis egy jól szituált családban második autóként, mondjuk apa tágas prémium kombija mellett három másikat képes helyettesíteni. Nézzük csak: először is, a MINI a kedves feleség mindennapi autója, amivel anya intézheti dolgait, viheti-hozhatja a gyerekeket az iskolából, oviból, járhat bevásárolni. Persze, nem nagy, de hátul két gyerek éppen elfér, a csomagtér pedig elég egy átlagos bevásárláshoz. Ráadásul parkolni gyerekjáték a modellel. Másodsorban anya kedvence egyben a család kabriója, amivel felejthetetlen kirándulásokat lehet rendezni, ameddig mondjuk a gyerekekre vigyáznak a nagyszülők. S ha nem spóroljuk el az erős motort, vagyis a Cooper S (vagy esetleg a még tüzesebb JCW) verziót választjuk, akkor az autó apa sportautójaként is megteszi, amivel nagyokat lehet csapatni a közeli szerpentineken. Így nézve - és a jó értéktartást nem feledve - már nem is olyan vészes a Cooper S Cabrio kicsit több mint 8 milliós alapára, 10 millióból pedig már igazán finom példányokat lehet összekonfigurálni. Egy kiskocsiért ez rengeteg pénz, de 3 autóért az 1-ben nem annyira.

A Cooper S megy, mint a gyorsvonat... - galériaIgen, tudom, hogy milyen revansot fognak erre adni az autómániások: ott az új Mazda MX-5 már 6,5 millión innen, ami egyértelműen nagyobb vezetési élményt ad és hátul hajt, a MINI Cooper S Cabrio árából pedig a 160 lovas 2-literes csúcsverzió is megkaparintható, ráadásul magasabb felszereltséggel. Értjük mi ezt és imádjuk is a Mazda roadsterét, de akkor mi lesz a nagyobb bevásárlásokkal, anya (több)barátnős-kocsikázós délutánjaival, no meg mindenekelőtt a gyerekekkel? Márpedig higgyék el, hogy a plusz két hátsó ülés, még ha kissé szűkös is, de aranyat ér. Hosszasan lehetne sorolni a MINI előnyeit, kezdve a nagyobb biztonságtól a jóval csendesebb utastéren át az összehasonlíthatatlanul magasabb szintű komfortig és helykínálatig. Mi van akkor, ha elöl kapar? Higgyék el, ettől még igen-igen élvezetes tud lenni, meglepően nagyokat lehet autózni a nem éppen pehelysúlyú, cserébe viszont merev kabrióval.

A tetőablak funkció jól hangzik, de nem jóAz elődhöz képest minden dimenziójában nagyobb lett az új MINI és ezzel a kabrió variáns is, ami nem jön rosszul a praktikum és a helykínálat szempontjából. A friss autó a korábbi modellnél 98 mm-rel hosszabb, 44 mm-rel szélesebb és 7 mm-rel magasabb lett, így összességében 3821 mm (a Cooper S egyedi lökhárítói miatt 3850 mm) hosszú, 1727 mm széles és 1425 mm magas, miközben a tengelytávolság 28 mm-rel gyarapodott, immár 250 centiméteres. A küllemet illetően a keménytetős 3-ajtós alapverzió formáit örökölte az újdonság, mindösszesen az elektromosan nyitható tetőben tér el attól. Különlegesség, hogy a vászonból készült tetőt nem csupán egyszínűként kérhetik a vásárlók, hanem a Union Jack, vagyis a brit zászló mintájával is felvértezhető. Sajnos a jobb átlós kilátásért (hátrafelé) nem lehet mit csinálni, iszonyatosan sokat kitakarnak a vászontető rendkívül vaskos ‘képzeletbeli C-oszlopai’.

Nem nagy, de egészen használható a csomagtérA MINI tetejét a széria elektromos mozgatószerkezet mintegy 18 szekundum alatt képes kinyitni vagy becsukni, ráadásul a művelet nem csupán álló helyzetben, hanem 30 km/h-s tempóig hajtható végre. A tetőszerkezet és a plusz merevítések alkalmazása a keménytetős testvérmodellhez képest egyébként 115-120 kilónyi pluszt jelent. A legjelentőségteljesebb fejlődés a dimenziók terén a kabrióknál kritikus csomagteret érinti, ami 25%-kal nagyobb lett. A 215 liter ugyan nem túl sok, de kabriós szemmel, főleg a kategóriában bőven rendben van; egyébként a tető nyitását követően már csak 160 liter áll rendelkezésre. További előrelépés, hogy a raktér szélesebb is lett, illetve most már a hátsó ülések ledöntése is lehetséges, esélyt adva a nagyobb méretű tárgyak szállítására. Emellett csukott tetőnél lehetőség van a vászontető aljának felfelé történő billentésére, amivel nagyobb tárgyakat is könnyebben elhelyezhetünk a csomagtérbe, aminek nyílása sajnos még mindig nagyon szűk.

Nem csak szépek, jól is a bőr sportülések - galériaA praktikum terén az ütőkártyát – amennyiben ragaszkodunk a fenti MX-5-ös összehasonlításhoz – a már említett két hátsó ülés jelenti. Elöl minden irányban bőven elegendő a hely, a lábtér a térdeknél 36 mm-rel tágasabb lett, az ülőfelületek nagyobbak és a fejtér is növekedett, miközben vállban ugyancsak nagyobb hely áll rendelkezésre. Hátul két, elnevezéséhez mérten egész használható szükségülést találunk. Gyermekeknek itt bőven elegendő a tér, de némi kompromisszumot kötve még 180 centi magas személyek is elférhetnek egymás mögött rövidebb távokon. Teljes négyszemélyes kabriónak persze a növekedés dacára sem nevezhető a MINI újdonsága, azonban még az egyedülálló személyeknél is felbecsülhetetlen értékű lehet, ha befér néhány barát.

A kabrióélmény remek, a szélvédettség jóEgy kabriónál kétségtelenül a nyitott autózás a legfontosabb szempont, mi pedig engedve a kora őszi meleg és a langyos napsütés hívogató kombinációjának tető nélkül rengeteget autóztunk. A MINI pedig az egyik legkiválóbb modell, ha szellős élményekről van szó. A meredek szélvédőnek köszönhetően ugyanis nem nyúlik be a fejünk fölé a szélvédőkeret, vagyis a volán mögött vezetve is mindig láthatjuk, és nem csak érezhetjük, hogy nyitott autóban ülünk. Ez fokozza a szabadságérzetet, miközben a szélvédettségen nem csorbít tapasztalataink szerint. Felhúzott oldalablakkal és (az összecsukható, így akár a csomagtérben elrejthető) szélterelővel éppen csak a fejünk tetejét simogatja néhány áramlat. A tempót fokozva is csak kissé változik a felállás, érdekes módon először az ülések külső széle mellett visszafelé (menetirány szerint előre) áramló visszacsapódó hideg levegő gondoskodott némi lehűtésről 90-100 km/h felett. Melegebb időben ez azonban nem zavaró, és még 120-130 km/h-s tempónál is elviselhetőek a szélviszonyok és a menetzajok.

Extrákból bizony nincs hiány - de nem olcsókZárt tető mellett a fém-műanyag-vászon kombinációjú tető hozza a kategóriától várható szintet. Egyrészt – ha nincs kedvünk megállni – a napfénytető funkcióval beengedhetünk némi szabad levegőt, bár ilyenkor még alacsonyabb sebességeknél is meglepően huzatossá válik az utastér, másrészt pedig a szigetelés egészen jól működik. Tévedés ne essék: a vászontetős MINI egyértelműen, hallhatóan hangosabb normál testvérénél, ám ezt legtöbbször csak az oldalról/hátulról érkező külső zajokon érhetjük tetten, a menetzaj nem válik zavaróvá.

A 2-literes turbóval nagyon megy a Cooper SA hagyományos háromajtós alapjaira épített bő 3,8 méter hosszú 2+2 üléses nyitható tetejű modell átlagosan mintegy 1,3 millió forinttal drágább testvérénél, ami sok pénz, azonban a kabrióélmény az év szebb napjain minden egyes pluszban elköltött forintért bőven kárpótol – még akkor is, ha a kabriósításhoz kicsit szűkebb utas- és csomagtér, magasabb tömeg és egy fél fokkal szerényebb menetdinamika jár. A 6,9 millió forintos alapár ennek dacára egészen kellemes, különösen, hogy a benzines Cooper 1,5 literes háromhengeres turbómotorja 136 lóerőt és 220 Nm-t biztosít a sofőr számára, ami bőven elég az alig több mint 1,2 tonnás üres tömegű nyitott modell magabiztos mozgatásához.

Nem túlzás: tényleg már-már gokartos élményt adA sportos, és az állítható lengéscsillapítással ellátva, valamint a defektmentes kerekeket mellőzve végre elfogadhatóan komfortos futóművet azonban a nyitott változatban is élmény dolgoztatni, a hagyományosan élvezetes vezetési dinamikához így aztán könnyen kívánunk több lóerőt. A sportos optimumot éppen tesztautónk, vagyis az izgalmas Cooper S kivitel adja: kétliteres turbómotorja 192 lóerőt és 280, sőt, túltöltéssel 300 Nm-t biztosít. Az alig 7 másodperces 0-100 km/h-s gyorsulási érték már-már sportautós, a 230 km/h-s végsebesség pedig szintén elismerésre méltó, így nem kérdés, hogy minden változatában luxustermékről lévén szó, ez a variáns a kínálat tuti tippje. Főleg, hogy a Cooper S felszereltségben is jobban áll a szerényebb Coopereknél, a bivalyerős benzinmotor pedig nem egy szomjas jószág, vegyes gyári fogyasztása alig 6 liter/100 km és valós körülmények között még a lóerőket alaposan kihasználva sem nehéz vele 8 liter/100 km alatt maradni - országúton akár 5,5 liter alatt eljárhatunk, autópályán és városban pedig 7-7,5 literrel számolhatunk. A hatfokozatú automataváltó kiválóan dolgozik, gyorsan kapcsol és mindig éber, de élményautózni szerintünk jobb választás a kézi váltó a Cooper S-hez, persze városban, dugókban fordul a kocka.

Bő 8 milliótól ülhetünk be a Cooper S CabrióbaA tüzes kivitel alapára egyébként 8,17 millió forint, az általa nyújtott élmény viszont megfizethetetlen. Nem csak a bőséggel rendelkezésre álló erőt említhetjük, a kipufogó érces hangja, valamint visszadurrogásai akusztikai úton hatnak pulzusunkra. Az alapfelszereltség bár nem szerény, sok-sok pénzért cserébe rengeteg extrával felszerelhetjük kedvencünket, s olyan opciókat is találunk, amelyek mindeddig csupán magasabb kategóriák jellemzői voltak (pl. vetített HUD kijelző, meglepően jó áron kínált és nagyon ajánlott állítható lengéscsillapítás, vezetést támogató rendszerek stb.).

Erejéhez képest igencsak takarékosApropó, versenyautó volt a jelünk már az oviban is? Szerencsére a MINI Cabrióból szintén elérhető a John Cooper Works (JCW) verzió, amelynek kétliteres turbómotorja 231 lóerővel és 320 Nm nyomatékkal igyekszik szétfeszíteni az apró kabriót. Az eredmény igazán sportautós: alig 6,5 másodpercet vesz igénybe a 0-100 km/h-s sprint, a végsebesség pedig a kedvezőtlen légellenállási együttható ellenére is túllépi a 240 km/h-t. Persze nem csak a hajtáslánc, de a futómű is felnőtt a feladathoz, szériában sportfutóművel szerelik a gyáriak a mérges nyitott tetejű MINI-ket. Az örömöket a felfokozott külső-belső optika és a sportkipufogó sportos hangja tetézi, aminek köszönhetően minden egyes méter élményszámba megy. A 9,78 millió forintos alapár mindezek tekintetében érthető, igaz, ezt még könnyű néhány millióval megfejelni, ha az opciókból bőségesen válogatunk.

Nem nagyon tudunk jobb kabriót 10 millión innenKívánatos JCW ide vagy oda, ár/érték arányban a tesztelt Cooper S a tuti tipp, hiszen tényleg mindent tud, elfogadhatóbb áron. Ki merjük jelenteni, hogy a piac egyik legjobb kabriója, főleg, hogy a kabrióélmény a meredek szélvédő miatt tényleg egyedülálló. Tudunk nála nagyobb, élvezetesebb, gyorsabb, olcsóbb nyitott modellt, de olyat nem igazán, ami 10 millió forinton innen egymagában ilyen sok kedvező tulajdonságot képes egyesíteni. Hasonló áron a nagyobb, de sokkal kevésbé élvezetes és érezhetően idős technikájú Opel Cascada még mindig megfontolandó ajánlat, de összességében a MINI jobb autó. Érdemes lehet még megnézni a BMW 2-es Cabriót, azonban a hátsókerekes bajor egy ‘valamirevaló’ motorral és méltó felszereltséggel inkább 12 millió forint fölé rúg, mint tízmillió alá. Persze ha nincs szükség a hátsó ülésekre, a Mazda MX-5 kihagyhatatlan alternatíva, de meg kell barátkozni azzal, hogy esetében a színtiszta vezetési élmény a komfort rovására megy. Hogy kiderítsük az igazságot, ígérjük, rövidesen össze is hasonlítjuk a két mókaautót...

Néhány szóban

Az új generációs MINI Cabrio már első találkozásunk alkalmával bebizonyította, hogy a piac egyik legjobb nyitott tetős szereplője, és a Cooper S változat tesztelése után ez még inkább körvonalazódott bennünk. Egy jól felszerelt változatnál jelenleg 10 millió forinton innen nem igazán van jobb kabrió a piacon, ráadásul a nyitott autózás és a vezetés élményeit nézve kifejezetten erős a kisautó. Pénzünkért jóval többet kapunk, mint egy egyszerű vászontetős kisautót: a MINI prémium minősége érezhető, fejlett opciókból válogathatunk, és a divatnak sem kell hátat fordítanunk, miközben az új idők szelét meglovagolva sokat komolyodott a márka, gondoljunk csak a BMW-től származó teljes technikai arzenálra illetve remek hajtásláncokra.

Előnyök: Egyedülálló kabrió élmény; Több tekintetben is megállja a helyét (kabrióként, városi autóként és akár élményautóként); Remek vezethetőség kiváló, mókás hangolású futóművel; Egészen jól használható hátsó ülések és csomagtartó; Bivalyerős, mégis takarékos motor élvezetes hangaláfestéssel; Prémium minőség, extrák és szolgáltatások; Divatos és stílusos ‘csomag’

Hátrányok: Az ergonómiát még mindig szokni kell; Az elektromos kormánymű visszajelzésben nem az igazi; Zajos és főleg huzatos ‘tetőablak-funkció’; Szűk csomagtérnyílás; Nagyon rossz átlós kilátás hátrafelé; Nyitott tetővel a belső tükörből szinte semmit nem lehet látni; Bőségesen extrázva ‘elszálló’ ár

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 

Kommentek