Toyota RAV4 és Volkswagen Tiguan összehasonlító teszt – Hibrid vs. dízel

Nyomtatás

A dízelek az utóbbi időben kezdenek veszíteni népszerűségükből, de azért még mindig sok hívője van a gázolajos erőforrásoknak. Kiváltképp igaz ez az SUV kategóriára, ahol a magas felépítésből eredően eleve nagyobb szomjjal lehet számolni. Pedig a modern benzinmotorok, a hibridek és a tisztán elektromos hajtásláncok megjelenésével bizony egyre kevesebb érv szól az öngyulladósok mellett. A kérdés már csak az, hogy már most, 2017-ben kijelenthetjük, hogy a dízelek ideje lejárt, vagy még mindig felül tud kerekedni egy gázolajos egy hibriden – többek között erre kerestük a választ, amikor egymásnak eresztettük a hibrid Toyota RAV4-et és egy dízel Volkswagen Tiguant.

Ez a „küzdelem” persze sokkal többről szól, mint a hajtásláncok csatája, hiszen két méretes SUV-ról van szó, amelyek minden tudásukat latba vetik, hogy kiszolgálják a családos vagy éppen aktív életet élő magánszemélyek, esetleg a tágasabb modelleket kereső cégek igényeit. Vizsgálatunk tehát minden részletre kiterjed, és bár a RAV4 Hybrid már két ízben is járt szerkesztőségünk garázsába, harmadszor is szívesen láttuk, hogy az új, akciós Selection felszereltség bemutatása mellett ezúttal egy dízel vetélytárssal nézzen szembe, és bizonyítsa, a Toyota jó irányba tart a dízelek hibridre cserélésével – habár a RAV4-hez egyelőre még elérhető egy öngyulladós erőforrás is.

A külcsínről vitát nyitni szinte teljesen felesleges, ugyanis mindkét autó az adott márka éppen aktuális formanyelve alapján készült el, és az, hogy ezek közül melyik tetszik jobban, vagy éppen kevésbé, az egyéni ízlés dolga. A Tiguan a Volkswagen jól ismert szögletes, letisztult vonásaival operál, míg a RAV4 a japánok íves, elnyújtott formavilágát hordja magán, de mindketten rögtön felismerhetőek, és megvan a maguk különlegessége. A német például az oldalt végigfutó, és hátul a lámpa felett végződő élével vonzza a szemeket, a RAV4-be pedig a hátsó szélvédő alatti kis lépcső csempész egyediséget – de mindkét modellnél említésre méltó az orrmegoldással összejátszó fényszóró is.

Azért vannak objektív különbségek is: a Toyota LED-es fényszórója például sokkal hatékonyabb volt, és szépen világította meg az utat, míg a Tiguan esetében az automatikus beállítás ellenére is rövid volt a fénycsóva és éles határt húzott, ami hosszú távon fárasztja a szemet. A RAV4 egyébként közel 12 centivel hosszabb, és 3 centivel magasabb is, ám nem ez, hanem sokkal inkább a jóval feljebb húzott orr és far az, ami valamivel „terepjárósabbá” teszi az autót versenytársánál. Belül ugyanakkor nem sokat érezni a Toyota méretfölényéből, sőt!

A Volkswagen 615 literes csomagteret kínál a Toyota 537 literével szemben. Igaz, itt van némi turpisság: a Toyotában például volt szükségpótkerék, míg a Tiguanban a takaró alatt csak a sivár lemez várt minket. Praktikum szempontjából is előnyben lehet a japán, bár ez felhasználótól függhet: a RAV4-ben elhúzható kalaptartó és egy háló térelválasztó is rendelkezésre áll – igaz, ezek olykor kissé nehézkesen kezelhetőek, útban lehetnek és kopoghatnak is útközben.

A Volkswagenben csak a jól megszokott négy rögzítőpont található meg, illetve a kalaptartó is fix, ellenben a hátsó üléstámlákat le lehet dönteni a csomagtérből is, ami a Toyotában nem megoldható. Ledöntött hátsó támlákkal egyébként már minimálisra csökken a különbség, ugyanis 1655 (VW) és 1633 (Toyota) litert kapunk. Pakolni jobb a japánba: alacsonyabb a küszöb és egyvonalban van a padlóval. A RAV4 esetében azért érdemes azt is megjegyezni, hogy az akkumulátor miatt van egy kisebb lépcső a csomagtérben, illetve az elektromos ajtónyitó elég lassú és körülményes.

Ha már hátulról kezdtük, akkor folytassuk is ebbe az irányba: a második sorban mindkét modellnél bőséges hellyel állunk szemben, akár 190 centiig kényelmes lehet mindkét autó. Praktikum szempontjából azonban a Volkswagen bőven kompenzál a csomagtartóért cserébe. A háttámla ugyan mindkét modellben dönthető, de míg a Toyotában még egy szellőzőrostély sincs, addig a Tiguanban külön hőmérséklet-szabályozó, légbefúvó, széles skálán tologatható ülőlap és az első ülések támlájából kihajtható, pohártartós asztalka is elővarázsolható – de meg lehetne említeni a kényelmesebb könyöklőt és a valamivel jobban formázott üléseket is.

A műszerfal megoldásait tekintve teljes mértékben visszaköszön a kívül már megtapasztalt különbség: a Tiguan letisztult, végletekig ergonomikus formában tálalja ugyanazt, amit a Toyota valamivel flancosabban, ám a megszokott „japános” részletekkel ad elő. Tulajdonképpen a kezelhetőség mindkét autóban kiváló, és amit a RAV4 ad pluszban a látványosabb formákkal, a kéttónusú bőrülésekkel és a puha, igazán jó minőségérzetet keltő betéttel, azt a Volkswagen az informatív digitális kijelzőivel és a jóval modernebb megoldásaival ellenpontozza.

A multimédiás rendszer tekintetében például jóval ügyesebb és gyorsabb a német versenyző, ráadásul tesztautónkban még a régebbi rendszer kapott helyet, de az újonnan leadott rendelésekkel már az újabb, még jobb és szebb kezelőfelülettel rendelkező egységeket szerelik. A Tiguan emellett nem produkál olyan, kissé idejétmúlt megoldásokat, mint a kétirányú, általunk csak „Ikarus-kapcsolóként” emlegetett gombok, a „retró” kulisszával rendelkező, nem éppen szép váltókar vagy éppen a csak a vezető oldalán automatikus elektromos ablakok – habár ezen a ponton megjegyezném, hogy van, akit egyáltalán nem zavarnak utóbbiak sem, és tulajdonképpen a használati értéket semmivel nem csökkentik.

Az összeszerelés és az anyagok minősége nagyon hasonló a két autóban, egyedül a Toyota korábban már említett puha, műbőr műszerfali betéte lóg ki felfelé, igaz, ez sokat is dob a hangulaton. Az üléspozíció és a bőrfotelek kényelme szintén egységesen jó, míg praktikumban az első két ülés környékén ismét felül tud némileg kerekedni a Toyota – ha nem is sokkal több vagy nagyobb, de talán jobban használható rekeszeket találunk a RAV4-ben, amit leginkább a középkonzol alatti tárolóknak köszönhetünk.

A következő oldalon végre rátaposunk a gázra, ha nem akarnak róla lemaradni, tartsanak velünk és lapozzanak!



Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark