Jaguar F-Pace 3.0 TDV6 teszt - Ilyen még nem volt

Nyomtatás

Autós újságíróként hamar hozzá kellett szoknom ahhoz, hogy egy-egy drágább, látványosabb tesztautó volánja mögött bizony a járókelők és a többi közlekedő pillantásainak kereszttüzébe kerülök – noha sosem kedveltem ezt a fajta figyelmet. Volt már nálam gyönyörű kabrió, látványos sportautó vagy méregdrága kupé is, akkora érdeklődés azonban talán még soha nem övezte aktuális társamat, mint a Jaguar F-Pace-t. Jobban belegondolva pedig mindez nem is olyan meglepő.

Élénk szín, hatalmas, fekete keréktárcsák, sportos, krómszínű kiegészítők, méretes, piros féknyergek: mindez akár magyarázat is lehetne erre az érdekes helyzetre, arról már nem is beszélve, hogy a hatalmas testet nehéz nem észrevenni. A Jaguar SUV-ja azonban nem csak ezek okán kapott kiemelt figyelmet: az angol márka modelljei hazánkban ritkaságnak számítanak, és bár a gyáriak igyekeznek tudatosítani, hogy egy „átlagos” prémiummárkáról van szó, az emberek fejében még mindig igazi különlegességként, és a népszerűbb prémiumoknál drágább autóként él – olykor akár Bentley és Rolls-Royce magasságokban is hajlamosak emelni.

Ezzel azonban még mindig nem értünk a sor végére, hiszen akiben tudatosult is, hogy mivel van dolga – szemből az ugró jaguár hiányában bizony sokan nem ismerik fel a viszonylag kicsi és kerek jelvényt –, azok számára is újdonság volt az SUV felépítés. Ez persze nem csoda, hiszen ez a gyáriak első hobbiterepes modellje, aminek létezését sokan még most is megkérdőjelezik, hiszen a Jaguar Land Rover csoport másik márkájának kínálatában bárki megtalálhatja a számára legmegfelelőbb terepest.

A helyzet persze ennél jóval összetettebb, de a lényeg az, hogy egy ilyen szárnyaló szegmensből a Jaguar sem maradhatott ki, ráadásul rendkívül jó érzékkel alkották meg az F-Pace-t – aki pedig valódi terepjárót keres, azt az értékesítők készségesen vezetik majd át a szalon másik felébe, ahol a Land Rover modelljei állnak. Ezek alapján pedig kijelenthetjük, hogy a Jaguar bár kicsit későn, de mindenképpen helyesen döntött, hogy saját jogán is beszáll az SUV-k szegmensébe – a kérdés már csak az, hogy az F-Pace megállja-e a helyét a kategóriában.

Formai szempontból biztosan! Az angolok mindent akartak, és bár az ilyen próbálkozásokból sokszor születnek ijesztő szörnyszülöttek, a Jaguarnak bizony bejött a számítása: az F-Pace méretei és kialakítása szempontjából is több kategóriát képes egyszerre felölelni. Ami azonban még ennél is fontosabb, hogy a gyáriak legfrissebb formanyelve úgy illik a méretes SUV-ra, mintha kifejezetten rá szabták volna: szemből az XE és az XF köszön vissza, míg a hátsó fényszórók az F-Type-ra hajaznak, és nagyon jól állnak az F-Pace-nek.

Mindezt a feljebb már említett látványos kiegészítőkkel megspékelve egy olyan autóval állunk szembe, mely minden szemlélődőben mély nyomot hagy, és bár ezúttal sem szeretnénk átlépni az egészséges szubjektivitás határait, nem találkoztunk olyannal, akinek ne tetszett volna az autó – legfeljebb maga az SUV felépítés volt néhányaknak ellenszenves. A másik érdekesség, hogy a konkurens márkák hasonló modelljeit a hazai megítélésüknek köszönhetően legtöbbször rosszalló pillantások kísérik, de a Jaguar esetében – talán csak az újdonság hatása miatt – inkább elismerő tekintetekkel találkoztam, pedig az F-Pace is inkább az agresszivitásra, mint az eleganciára helyezi a hangsúlyt, kiváltképp ebben az összeállításban.

Ennek megfelelően azért igencsak nagy tiszteletnek örvend az autó az utakon, legtöbbször elsőre beengedtek maguk elé a közlekedők, amit ezúton is köszönök szépen – noha sokan látszólag csak közelebbről is meg szerették volna vizsgálni az egyelőre ritkaságszámba menő óriást. Ezen a ponton azért szeretném leszögezni, hogy tesztautónk a First Edition felszereltségnek köszönhetően sikerült ennyire látványosra, hiszen az S csomag kiegészítői mellé – amihez a sportosabb lökhárítók is járnak – a hatalmas, 22 colos keréktárcsák is alapáron járnak ehhez a szinthez, amit a bevezetés kedvéért alkottak meg.

Ha már említettem a kategóriák közötti elhelyezkedést, az F-Pace a maga 4731 mm-es hosszával bizony két osztály közé lőtte be magát, hiszen míg az Audi Q5, a BMW X3 és a Mercedes GLC ennél 5-10 centivel rövidebb, addig a Q7, X5, GLE hármas 10-15 centivel hosszabb. Ezzel inkább a kisebbek felé hajlik a Jaguar, ami az utastérben is megmutatkozik. Nem ez azonban az egyetlen érdekessége az autónak, hiszen formáit tekintve pedig a hagyományos és a terepkupés felépítés között mozog, ezzel az ügyes lépéssel pedig gyakorlatilag egyszerre tudják támadni a nagy konkurensek 3-4 közel álló modelljét – csupán egy ügyes értékesítőre van szükség mindehhez.

Ideje azonban rátérni az utastérre, noha nagy meglepetéssel nem kell számolnunk. Belül – akárcsak a külcsín tekintetében – szintén az XE és az XF szolgáltatta az alapot. A végeredmény így egy modern és letisztult, bár ezzel együtt a külsőhöz képest jóval kevésbé látványos környezet lett, melyben egyedül talán a nagy felületeken feltűnő, tükröződő zongoralakk betétek lehetnek zavaróak. Utóbbiak egyébként a minőségérzetre sem feltétlenül vannak jó hatással, pedig ezen a téren egyáltalán nincs probléma: mindenhol finom matériákkal kényezteti utasait az F-Pace, és az olyan részletgazdag megoldások is emelik a hangulatot, mint a légbefúvókon megtalálható Jaguar feliratok, a világító küszöb vagy éppen az állítható színekkel rendelkező hangulatvilágítás.

Az angolok az elmúlt időszakban hatalmas hangsúlyt fektettek az InControl Touch névre hallgató multimédiás rendszer fejlesztésére, aminek bizony meg is lett az eredménye. A feláras, 10,2 colos érintőképernyőn futó operációs rendszer kiemelkedő grafikával, kiváló érzékenységgel és gyors működéssel örvendeztet meg minket, ráadásul funkcionalitás terén is jeleskedik. A navigációs rendszer kifejezetten ügyes és rengeteg hasznos információval tud szolgálni, de ugyanez igaz szinte mindenre. Az egyetlen fájó pont az Apple CarPlay és az Android Auto hiánya lehet, ám ezt egy InControl App nevű alkalmazással áthidalhatjuk, hiszen ennek a segítségével szinte minden fontos adatot átvihetünk az autó képernyőjére a telefonunkról – hasonlóan a fent említett rendszerekhez.

Az InControl Touch Pro hatalmas középkonzoli kijelzője mellé a műszerfal helyén is óriási megjelenítőt kapunk. Ebben többféle témát beállíthatunk, megjeleníthetjük a legfontosabb adatokat és hívásokat is kezdeményezhetünk, de akár a térképet is megjeleníthetjük rajta – bár ez esetben kicsit pazarlónak érezzük, hogy a képernyő 90 %-át ez foglalja el, de azért a legfontosabb adatokat így is megkapjuk az alsó sorban. A kezelhetőségre tehát nem lehet panasz, az F-Pace okosan működik együtt a sofőrrel.

Szerencsére nagyobb panaszunk a helykínálatra sem lehet: elöl egyedül a széles középkonzol okozhat gondot azoknak, akik terpesztenek a vezetőülésben, de minden más irányban bőven elegendő hely van, a fotelek kényelmesek és az üléspozíció is kiváló. A hátsó sorban már érezzük a kupés tetőívet, de 185 centiig még a panorámatető ellenére is egészen jó a fejtér, míg a lábtérben táncolni azért nem fogunk, de hosszabb utakon is kényelmesen utazhatunk – utóbbi a jó formázású üléseknek is köszönhető. A praktikum szintén a helyén van, mindennek megtaláljuk a helyét, és vannak egészen jól elrejtett zugok is.

A csomagtér tesztautónk esetében igencsak komikusra sikerült: a motoros ajtó nyitása után bizony elsőre értetlenül álltunk, majd a hirtelen sokk után egymásra nézve mosolyogva vettük tudomásul, hogy a padló hatalmas puklija alatt egy teljes értékű, 22 (!) colos pótkerék rejtőzik. Mondanom sem kell, egyedül szinte lehetetlen kiemelni a malomkő méretű kereket, ráadásul rengeteg helyet elvesz az amúgy alapból hatalmas, 650 literes csomagtérből, amely a hátsó ülések síkba döntésével akár 1740 literesre is növelhető. Az árlistát böngészve azonban hamar megvilágosodtunk: az alacsonyabb felszereltségi szintek mellé egyébként 1,85 millióért kínált 22 colos kerékszett egy darabja leosztva 462 ezer forintba kerül, ám a teljes értékű pótkerék csupán 164 ezer forint – ezzel pedig diszkontáron kaphatunk egy plusz keréktárcsát, ha esetleg megsérülne valamelyik felnink.

Ideje azonban életre kelteni a V6-os dízelmotort: ha kíváncsiak rá, mire képes menet közben a Jaguar SUV-ja, tartsanak velem a következő oldalon is!



Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark