Kombinálva – Hyundai i30 kombi 1.4 T-GDi teszt

Nyomtatás

A kategóriák folyamatos tágulásának hála manapság már bátran nevezhetünk egy kompaktot is családi autónak – ráadásul a megnövekedett külső méretek mellett a gyártók egyre jobb helykihasználással dolgoznak. Persze vannak famíliák, akik ilyen vagy olyan indokból mégis több helyre vágynak: nekik sem kell már elhagyniuk a C-szegmenst, ugyanis a prémiumokon innen már szinte minden modell rendelkezik kombi verzióval, ami már valóban képes kiszolgálni egy átlagos család összes igényét. Erre kiváló példa a Hyundai i30 puttonyos változata is, amely nemrég szerkesztőségünk garázsában járt.

A villámgyorsan fejlődő dél-koreaiak már az i30 első generációja óta kínálnak kombi változatot kompaktjukból, de a legfrissebb kivitel nem meglepő módon minden elődöt képes felülmúlni, legyen szó helykínálatról vagy éppen műszaki megoldásokról. Az újdonság immár németesen letisztult vonásokkal, modern vezetéstámogató, kényelmi és biztonsági extrákkal és izmos turbómotorral kívánja elcsábítani a vásárlókat. Tesztautónk pedig nem volt rest felvonultatni szinte mindent, amit tud.

Az egyszerűen csak Kombi névre hallgató puttonyos változat külcsín tekintetében nem hoz újat az ötajtóshoz képest: szemből teljesen megegyeznek a testvérek, amit egy percig sem bánunk, hiszen a hangsúlyos, rengeteg krómmal megáldott hűtőrács és a morcos fényszórók kifejezetten jól mutatnak az autón. A turpisságot – leszámítva a tetősíneket – tulajdonképpen csak a B-oszlop után fedezhetjük fel. A tervezők dicséretet érdemelnek, hiszen bár a tető is lejt valamelyest, az ablakkeret már valamivel korábban lekanyarodik, aminek köszönhetően egészen dinamikus képet fest a puttonyos i30.

Hátul is az ötajtós stílusa köszön vissza, és bár kombi formára szabták az autó vonásait a tervezők, ettől függetlenül például a fényszórók szinte semmit nem változtak. A tengelytáv (2650 mm), a szélesség (1795 mm), és a tetősínt leszámítva (+2 cm) tulajdonképpen a magasság (1475 mm) is maradt, de a hossz 24,5 centivel gyarapodott (4585 mm) az ötajtóshoz képest. Ezek az értékek egyébként teljesen érthetőek, hiszen a második sorban a kisebbik testvér esetén sem volt gond, így csak a csomagtér felpumpálásával kellett foglalkozniuk a mérnököknek, ezt a feladatot pedig tökéletesen megoldották.

Az ötödik ajtót feltárva a gyári adatok szerint 602 literes űr fogad minket, és bár elsőre talán nem érezzük olyan hatalmasnak a csomagteret, a több részre osztott padló alatti rekeszek felfedezésével máris értelmet nyer ez az adat – bár az is igaz, hogy ide csak kisebb tárgyakat tudunk elhelyezni, de tesztautónk esetében cserébe egy szükségpótkereket is kapunk. A hátsó ülések támláinak ledöntésével sík padlót és 1650 liternyi helytárul elénk, amit az alcsony küszöbnek köszönhetően könnyen pakolhatunk. A praktikummal nincs gond: a térelválasztó hálót az első és a második sor mögé is rögzíthetjük, de a padlóban is találunk rögzítőpontokat, és a 12 Voltos csatlakozó, a sílécalagút, illetve a szatyroknak szánt akasztók sem maradtak el.

Nem csak a csomagok érezhetik jól magukat az i30 kombiban: elöl és hátul egyaránt jól elférhetünk, a második sorban 185 centiig még a hatalmas, és egyébként nagyon hangulatos, nyitható panorámatető sem okoz gondot. Az ülések jól formázottak, a fejtámlák kellően támasztják a fejet és légbeömlőket is kaptak a hátul ülők, elöl pedig viszonylag könnyű megtalálni a megfelelő üléspozíciót. Az anyagminőség és az összeszerelés egyaránt a helyén van: ugyan sok a műanyag, de a legtöbb helyen puha elemekkel találkozhatunk, és a csomagtér rengeteg mozgó alkatrésze sem keseríti meg folyamatos zörgéssel az életünket – egyedül a panorámatető felől érkezett elég sűrűn nyöszörgés.

Az ergonómia szintén dicsérhető, minden kezelőszervet könnyű kiismerni, beleértve a Hyundai jól működő, gyors és logikus multimédiás rendszerét is, ami szerencsére ismeri az Andorid Auto és Apple CarPlay kapcsolódási formákat is – amióta előbbihez elérhető lett a Waze, azóta jócskán felértékelődött ez a funkció. Egyedül talán a grafika terén tudnánk valamivel szebb megoldást elképzelni, de ez a használhatóságot egyáltalán nem befolyásolja. A középkonzol tetején csücsülő kiálló képernyő egyébként egyáltalán nem mindenkinek tetszik, de kétségtelenül kézre áll.

Extrákból nem volt hiány a tesztautónkban: volt például vezeték nélküli mobiltöltő, ülésfűtés, kormányfűtés,, LED-es főfényszórók, esőérzékelő, automata távolsági fény, parkolóradar és tolatókamera. Ezek persze már nem számítanak igazán különlegesnek, ahogyan az adaptív tempomat, a sávtartó, a táblafelismerő és a vészfékrendszer is már elérhetőek a konkurensekhez is – a Hyundaiban egyébként jól működött minden. Amennyiben a bőrüléseket is megrendeljük, úgy akár ülésszellőztetést is kérhetünk előre, de van holttéfigyelő, és hátsó keresztirányú forgalomfigyelő is.

Kombi tesztautónkban ugyanaz a motor kapott helyet, mint a korábbi ötajtósban is, ám a hétsebességes duplakuplungos automata váltó helyett ezúttal hatsebességes kézi szerkezet továbbította az 1,4 literes, négyhengeres, turbós benzines 140 lóerejét és 242 Nm-es csúcsnyomatékát az első kerekekhez. Azt kell mondanunk, hogy a manuális egységgel sokkal nagyobb összhangban van a motor, mint az automatával, ez pedig a jóval fürgébb 0-100-as sprinten is meglátszik – a kombi 9,6 másodperc alatt tudta le a mutatványt kézi váltóval, míg az ötajtósnak közel 1 másodperccel többre volt szüksége mindehhez.

Ez a különbség pedig hétköznapi használat során is megmutatkozik, ugyanis jóval dinamikusabbnak érezzük az egyébként átlagosnál egy fokkal jobbnak mondható kézi váltóval az i30-at, hiába a még így is több mint 40 kilós plusz súly az automata ötajtóshoz képest. Egyedül a markánsan érezhető turbólyuk zavar bele a képbe, ugyanis szinte minden gyorsításnál feltűnik, hogy az erőforrásnak fel kell szívnia magát – ezután viszont vehemensen indul meg már alacsony fordulatról is, és egészen sokáig kitart. Az egység egyébként benzineshez méltán kulturált darab.

A kormányzás a Hyundaitól korábban megszokott megoldásokhoz képest sokat javult, és bár még most sem a közvetlenség és a pontosság szobra, ezen a ponton biztosan nem vérzik majd el – vezetési élmény szempontjából teljesen rendben van az i30 kombi. Ehhez pedig hozzájárul az igényes futómű is, ami szépen csillapít, miközben a sportosabb kanyarokat is egészen jól kezeli. Nem egy versenyautó, de a dinamikus vezetést kedvelők is boldogok lehetnek vele – egyedül a keresztbordákon üt fel egy kicsit a hátsó, egyébként többlengőkaros felfüggesztés.

A kézi váltó nem csak a gyorsulásra, hanem a fogyasztásra is jó hatással volt: az i30 kombi kellemes értékekkel örvendeztetett meg minket a benzinkutakon. A 6,3 literes tesztátlag is jónak mondható, de az 5,5 literes normakör még figyelemreméltóbb. Városban és autópályán 6-6,3, országúton pedig akár 4 liter körüli érték is elérhető, ha nem lépjük túl a sebességkorlátot – vagy nem hegymentben közlekedünk.

Elérkeztünk az egyik legsarkalatosabb ponthoz, méghozzá az árakhoz. A kombi verzió felára változattól függően 280-320 ezer forint. Tesztautónk a legmagasabb felszereltséggel és a legizmosabb erőforrással érkezett, így nem csoda, hogy listaára 10,9 millió forint. Ellenben józan felszereltséggel már 6,92 millió forintért hazavihetjük, ám érdemes megemlíteni, hogy most minden változat árából egységesen félmillió forintot enged az importőr, ami azt jelenti, hogy már 6,42 millióért hozzájuthatunk a 140 lóerős kézi váltós i30 kombihoz. Ha még többet szeretnénk spórolni, azt megtehetjük a 120 lóerős, 1-literes, háromhengeres választásával, ám ezzel csak 250 ezret csíphetünk le az árból, ennyit pedig talán megér a plusz egy henger és a nagyobb erő.

Az automata váltó felára 500 ezer forint, azonban – ahogyan az a tesztből is kiderült – legfeljebb akkor ajánljuk, ha valóban nélkülözhetetlen. Dízelre váltani szintén nem biztos, hogy megéri: még az 1,6-os gyengébbik, 110 lovas verziója is 250 ezerrel drágább, a 136 lóerős kivitel pedig már 400 ezerrel kerül többe, ráadásul a fenntartása is költségesebb lehet, ennyit pedig nem biztos, hogy nyerhetünk vele a fogyasztáson. Ha valóban szeretnénk sokat spórolni, akkor esetleg az 1,4-es, 100 lóerős szívó benzinesen lehet érdemes elgondolkodni, amin 600 ezret nyerhetünk a 140 lovas turbóshoz képest – ez pedig normaáron, az 500 ezres akcióval együtt 5,82 milliós normaárat jelent, és például a Kia Rióban kiválóan teljesített ez az egység, igaz, az jóval kisebb az i30 kombinál.

Konkurensekből Dunát lehetne rekeszteni, hiszen szinte minden „mainstream”, azaz nem prémium gyártó kínál kombit saját kompaktjából. Az egyik legerősebb ajánlat a Volkswagen Golf Variant lehet, ám ez a modell a legdrágább is – akár többszázezer forinttal is többe kerülhet. A másik véglet – mármint ár tekintetében – a Fiat Tipo, ami ugyanennyivel lehet olcsóbb a Hyundainál. Ezeken kívül is rengeteg ellenlábast lehetne említeni (Opel Astra ST, Kia Cee'd kombi, Ford Focus Turnier, Toyota Auris Touring Sports, Peugeot 308 SW, Renault Mégane Grandtour) némelyikük valamivel drágább, más modellek pedig olcsóbbak, de az i30 kombi nagyjából középen, talán valamivel az átlagár alatt helyezkedik el – főleg a kedvezménnyel együttvéve. Ez, és a kiváló helykínálat illetve teljesítmény bizony igen vonzóvá varázsolja az i30 puttonyos verzióját.

Néhány szóban

Az i30 kombi hozza az ötajtós változat kiváló teljesítményét, és méretesebb, praktikusabb csomagterével még jóval többet is nyújt annál. Tesztautónk azt is bebizonyította, hogy a hétsebességes duplakuplungos automata félmilliós felára bizony nem éri meg – nem csak virgoncabb, de takarékosabb is a kézi váltós verzió, még a nagyobb súly ellenére is. A rengeteg kompakt kombi közül nem egyszerű kitűnni, de a Hyundai modellje mindent megtesz annak érdekében, hogy vonzóvá váljon a vásárlók számára, és igyekezete bizony a teljesítményén is megmutatkozik – jó ajánlat az i30 kombi.

Előnyök: Kiváló helykínálat és nagy csomagtér; Jó variálhatóság; Fejlett, jól működő extrák; Kellemes árazás

Hátrányok: Zörgő panorámatető; Markáns turbólyuk

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.