Volkswagen Amarok V6 Aventura TDI teszt – Kimondatlan elsőbbség

Nyomtatás

A prémium kifejezés elég szubjektív: habár manapság leginkább a márka határozza meg, hogy melyik autó prémium, és melyik nem, vannak olyan kategóriák, ahol túl kell lépnünk ezen a módszeren. Erre tökéletes példa a Volkswagen, amely bár alapvetően a „mainstream”, azaz nem prémiumgyártók sorát erősíti, mégis vannak modelljei, amelyek nyugodt szívvel sorolhatók oda, és amennyiben a pickupok mezőnyében beszélhetünk egyáltalán ilyesmiről, úgy az Amarok kétség kívül ezek közé tartozik – főleg a nálunk járt tesztautó Aventura felszereltségével.

A Volkswagennél egyébként a Touareg a legjobb példa erre, hiszen a németek SUV-ja már a legelső generáció óta egy szinten van a prémium ellenlábasokkal, és ez a nemrég bemutatkozott, vadonatúj kivitel esetében is maximálisan igaz. A pickupok szegmensében eddig nem igazán volt szükség ilyesféle kategorizálásra, azonban a Mercedes-Benz most megkavarta kicsit az állóvizet, hiszen az X-osztály bemutatkozásával nagyon magabiztosan állították, hogy megalkották az első prémium modellt a kategóriában – ami menetpróbánk alapján a közvetlen versenytársak közül ugyan valóban ki tud emelkedni, de a csillagosok többi modelljéhez hasonlítva azért egyértelműen lefelé lóg ki.

A Volkswagennél erre biztosan felkapták a fejüket, már csak azért is, mert az Amarok frissítése óta a németek egyértelműen magasabbra pozícionálták a modellt – elég csak azt megemlíteni, hogy kizárólag háromliteres V6-ossal elérhető az autó, de a tesztpéldány Aventura kivitele is jó példa – ám eszükbe sem jutott kimondani, hogy az prémium lenne. Most persze kis túlzással foghatnák a fejüket, ugyanis (vigyázat, spoiler veszély!) az Amarok is hozza a Mercedes-Benz által prémiumnak titulált szintet, persze könnyen lehet, hogy a Volkswagennél nem kívántak egyébként sem ilyen babérokra törni. Nézzük azonban, hogy mire képes az autó.

Azt hiszem, már ránézésre sem kérdéses, hogy a Volkswagen bizony komolyan vette a dolgát: az élénk kék szín ugyan kissé megosztó volt, de kétség kívül igazi jelenséggé varázsolta az Amarokot, amire a króm kiegészítők és a LED-es nappali mentfénnyel ellátott bi-xenon fényszórók bizony még egy lapáttal rápakoltak. Hiába a plató, az Aventurán rögtön látszik, hogy nem egy „melósautóról” van szó – sokkal inkább a főnök paripája, amivel meg tudja közelíteni a munkaterületet, és egyébként is jó vétel, hiszen az árából céges autóként vissza lehet igényelni az áfát. A több mint 5,25 méteres hossz megteszi a hatását, igencsak impozáns jelenség az Amarok.

Hiába nehéz elképzelni, hogy sűrűn pakolnák tele egy ilyen autó platóját, azért álljanak itt az adatok: a „hátsó ajtó” 1364 mm széles, míg maga a rakodófelület 1555 mm hosszú és a kerékdoboknál 1222, míg a szélesebb részeken 1620 mm széles, így egy Euro raklap széltében is elfér rajta. A rakfelület így 2,52 négyzetméter, az oldalfal magassága pedig 508 mm, és egy 12 Voltos csatlakozó is jutott hátra. A teljes terhelhetőség kicsivel több mint 1 tonna – a sofőrrel együtt. Természetesen felár ellenében többféle felépítmény is elérhető az Amarokhoz.

Ennél azonban jóval fontosabb lehet az utaskabin: talán az első dolog amit meglátunk, az a kényelmes, elektromosan állítható, fűthető ergocomfort bőrülés, ami már önmagában rengeteget számít a minőségérzet szempontjából. A bejutás a sofőr oldalán nem annyira egyszerű, hiszen bár mindenhova máshova jutott egy kapaszkodó, a bal első üléshez nem, és a látványos króm fellépő sem túl nagy segítség, hiszen elég keskeny – ráadásul még a rámpaszöget is csökkenti. Nagyot kell tehát lépnünk, de ha már bent vagyunk, akkor nincs gond: ugyan a nagy méretek és a magas üléspozíció sejteti, hogy nem egy átlagos járműben ülünk, a hangulat mégis személyautós. Ezt többek között a kisebb modellekből ismerős kormánynak és a jól megszokott kezelőszerveknek is köszönhetjük.

Ahol legtöbbet érintkezünk vele, ott puha az Amarok, és ezzel máris képes a legtöbb kategóriatársa fölé emelkedni minőségérzet tekintetében, holott szinte az egész műszerfal és minden más kemény műanyagokból építkezik. Ezen a fronton talán egy hajszállal jobban teljesít a Mercedes-Benz X-osztály, de az általános hangulat ott sem sokkal jobb, hiszen amennyi előnyt tud szerezni a látványosabb műszerfallal, azt a Nissantól érkező kevésbé szép kapcsolókkal és egyéb elemekkel bizony le is adja. Az ergonómia a helyén van a Volkswagenben, és a sok műanyag ellenére az összeszerelés is dicséretes – alig-alig hallani nyöszörgést vagy zörgést.

Technológiai téren is jól teljesít a Volkswagen platósa, hiszen bár a multimédiás rendszer képernyője lehetne valamivel nagyobb, a legfrissebb szoftver fut rajta, így akár a Waze-t is futtató Android Auto is elérhető hozzá. Mindemellett esőérzékelős ablaktörlő, automata fényszóró, tempomat és tolatókamera is rendelkezésre áll, ami a kategóriát tekintve egyáltalán nem rossz teljesítmény – persze a legmodernebb vezetéstámogató rendszerek még nem elérhetők. A második sorban nem teljesít annyira jól az Amarok: 180 centi felett bizony meggyűlhet a bajunk a lábtérrel. Praktikum terén nincs gond, de ha igazi munkagépként használnánk az autót, akár kevésnek is találhatnánk a rakodórekeszek számát: igaz, az utólagos lopásgátló is elfoglalt egy pohártartót, de a könyöklő alatti rekesz sem a legnagyobb.

Vannak azért már kissé elavult részletek is: például a bicskakulcs, amivel életre kelthetjük a háromliteres, V6-os dízelmotort, ami tesztautónkban 224 lóerőt és 550 Nm-es csúcsnyomatékot bocsát a pilóta rendelkezésére. Az erőforrás komoly morajlással kel életre, és bár egy finom V6 helyett sokkal inkább egy nyers egységet köszönthetünk a képében, egy pickupnak ez kifejezetten jól áll. Magasabb fordulaton igazi vadállatként hörög és ordít a V6-os szív, de alacsonyabb fordulaton, fix tempónál kellemesen elhalkuva biztosít komfortos utazást – ezzel a párosítással pedig kifejezetten szerethető.

A 224 lóerő egyébként bőven elegendő arra, amire egy ilyen autó esetében szükségünk lehet: habár a 9,3 másodperces 0-100-as sprint elmard a gyári ígérettől, egyrészt nem szabad elfelejtenünk, hogy egy méréseink alapján üresen, menetkészen 2,32 tonnás autóról beszélünk, másrészt pedig az 550 Nm-es nyomaték által biztosított rugalmasság még fontosabb szempont. A nyolcfokozatú automata ugyanis ügyesen dolgozik össze a háromliteres egységgel, és mindig időben reagál a szándékainkra – a hirtelen meglódulás pedig jól megy az Amaroknak, még ha viszonylag gyorsan vége is szakad a nagy vágtának. Összességében tehát bőven elegendő a 224 lóerő, habár jelenleg ez a verzió nem elérhető a gyáriak konfigurátorában, így az Aventura felszereltséggel csak a 258 tagú ménest mozgósító kivitel, míg más szinteken egy 204 lovas egység is elérhető.

A motor és a váltó tehát hozza a prémium jelző mellé elvárt szintet, így a kérdés már csak az, hogy vajon a kormányzás és a futómű hogy teljesít. Nem meglepő módon a létraalváznak, a merev hátsó tengelynek és a hátsó laprugóknak köszönhetően csodát nem tudtak tenni a mérnökök, így maradt az érzéketlen, nem túl pontos, sokat forgó volán, míg a futómű terheletlenül pattogós, magasabb sebességnél pedig (nagyjából 100 km/h-tól) kellemetlen vibrálással jelzi, hogy őt bizony arra tervezték, hogy több száz kilót cipeljen magával – ugyanakkor instabillá sosem válik az autó. Komfort terén egyébként egy fokkal talán jobban teljesít az X-osztály, de csodákra azért a csillagosok sem voltak képesek.

Egyes változatokban egyébként az Amarok kapcsolható összkerékhajtással rendelkezik, de az izmosabb, automata váltós kivitelek esetén állandó 4MOTION négykerékhajtást kapunk, amit tesztautónkban a teljesen zárható hátsó differenciálzárral megrendelésével toldott meg az importőr. A terepképességek természetesen kiválóak: amire egy pickup képes lehet, azt az Amarok meg tudja csinálni. A hasmagasság egyébként 19,2 centi, az első terepszög 29,5, a hátsó 18, a rámpaszög pedig 15,6 fokos – ezeken az értékeken a nemesacél fellépő rontott valamelyest. A gázlómélység „csupán” fél méter – van olyan versenytárs, ami ennél többet tud felmutatni, de jó eséllyel nem ez lesz a döntő.

Egy háromliteres, V6-os dízelmotor és egy üresen is 2,32 tonnás pickup párosától nem igazán várhatjuk el a fokozott hatékonyságot, így egyáltalán nem volt meglepő, hogy a tesztátlag 9,5 liter lett, amiben bár autópályás szakasz volt bőven, túl nagy terhelést nem kapott az autó, és terepen sem túl sokat jártunk. Ennél tehát akár nagyobb szám is kijöhet, de ha valóban csak egy vonulós, „főnöki” autóról beszélünk, úgy akár valamivel kevesebből is ellehet az Amarok, amit a 9,2 literes normakör is jól mutat, amit persze a 11 liter körüli autópályás szakasz alaposan megdobott – országúton egyébként 7,5-8 liter körül elvan a nagy Volkswagen, míg városban 9-10 liter körül lehet az igazság.

A legutóbbi Volkswagen Multivan tesztünk jó tanulságként szolgálhatott azok számára, akik alábecsülik egy-egy ilyen négykerekű árát, azonban az Amarok esetében jóval közelebb áll a valóság az általam megkérdezettek tippjeihez. A tesztautónk ugyanis „csak” 17,36 millió forintba került, és ebben már valóban minden extra benne volt. Ennél már csak a 258 lóerős verzió lehet drágább – és jelenleg egyébként a gyáriak konfigurátorában csak az érhető el –, ami ennél nagyjából 600 ezer forinttal kerül többe. Persze ne feledjük, cégre vásárolva ebből vissza lehet igényelni az áfát, amivel rögtön több mint a negyedével olcsóbb lesz a pickup. Egyébként, ha megelégszünk az amúgy elég jól felszerelt Highline kivitellel is, sokat spórolhatunk, hiszen míg a 204 lovas változat 12,93, addig a 258 tagú ménest mozgósító kivitel 13,71 milliótól indul – ebben persze jóval kevesebb az extra, de a kategóriájában már így is jónak számít.

Ellenlábasokból nincs hiány a pickupok között, de ha ragaszkodunk a magas felszereltséghez és az izmosabb erőforráshoz, akkor tulajdonképpen csak két versenytársat említhetünk. Az egyik természetesen a Mercedes-Benz X-osztály, és annak is a csillagosok háromliteres, V6-os erőforrásával szerelt verziója, ami azonban egyelőre még nem elérhető – de amennyiben ideér, ugyanúgy felszerelve valószínűleg drágább lesz majd, mint az Amarok, hiszen már a négyhengeres, Nissan féle dízelmotorral is alig egymillió a különbség. A másik komoly ellenlábas a 3,2 literes öthengeressel szerelt Ford Ranger Wildtrak lehet, ami 200 lóerővel és közel ötmillióval olcsóbban kínálja magát, olyan extrákkal, amik a Volkswagenhez nem is elérhetőek – utóbbi egyébként a Mercedes esetében is igaz. Mondanunk sem kell, hogy minden más konkurens is sokkal olcsóbb – még a Fordnál is kedvezőbbek –, ugyanakkor az Amarok a kifinomult megoldásaival és a V6-os erőforrásával képes kiemelkedni a tömegből, és ezzel olyat kínálni, ami miatt sokaknak megéri megfizetni ezt a felárat. Ráadásul ahogyan már említettem, némi lemondással az extrák terén bizony sokat spórolhatunk, viszont a V6-os motort senki nem veheti el tőlünk.

Néhány szóban

Az Amarokot a V6-os erőforrásával és a szinte minden extrát tartalmazó, látványos Aventura csomagjával okkal kiálthatta volna ki az első prémium pickupnak a Volkswagen, azonban a gyáriak nem akartak ilyen babérokra törni – ugyanakkor a Mercedes lecsapott erre a címre, holott valójában szinte alig tud többet nyújtani az X-osztállyal. Mindenesetre a pickupokra jellemző gyengeségeket – mint a kemény műanyagok az utastérben, vagy éppen a terheletlenül pattogós és vibráló futómű – leszámítva bizony magasan kiemelkedik a saját mezőnyéből. A külcsín csak egy dolog, amit mindenki máshogy ítélhet meg, de a már-már személyautós hangulat az utastérben, a finom bőrülések és a komoly hajtáslánc mindenkit biztosít afelől, hogy az Amarokot komolyan kell venni.

Előnyök: Izmos, alacsony fordulaton V6-os erőforrás; Kategóriáján belül finom megoldások; Ügyes automata váltó; Személyautós hangulat az utastérben

Hátrányok: A sofőr oldalán nincs kapaszkodó; Haszontalan oldalsó fellépők; Érzéketlen kormányzás; A pickupok szokásos komfortbeli hiányosságai (csak akkor hátrány, ha személyautóként használnánk)

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark