Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A Volkswagen konszern kezében lévő márkák kompaktjai nemrég estek át a félidős frissülésen, és bár eddig is igen erős ajánlatnak számítottak a piacon, ezentúl talán még egy fokkal jobb helyzetben vannak. Ezúttal a dinamizmust előtérbe helyező Seat Leon járt szerkesztőségünk garázsában, méghozzá sportos ruhában, de józan motorizáltsággal – nézzük, mire képes a spanyolok ráncfelvarrott újdonsága.

Sokat ad az FR csomag - galériaAz FR jelölés korábban olyasmi volt a Seatnál, mint a GTI a Volkswagennél: több mint egy sima felszereltség, hiszen a Cupra verzión innen ezek a modellek voltak a legerősebbek a kínálatban, és a gyengébb hajtásláncokhoz nem is voltak elérhetőek azok a sportos kiegészítők, amelyek ezeket a kiviteleket jellemezték. Mostanra változott ez a helyzet, és bár a leggyengébb egységek mellé még most sem párosíthatjuk az FR csomagot, a Leon esetében már az 1,4 literes, 125 lóerős turbós benzineshez is elérhető, ezzel közelebb hozva a vásárlókhoz a sportos megjelenést.

Jobban belegondolva ez egy teljesen logikus lépés volt a gyáriaktól, hiszen a konszernen belül a Seat egyébként is mindig a dinamizmus felé hajlott, így mostantól azok is még tovább vadíthatják autójuk megjelenését, akik nem akarnak feltétlenül az átlagnál nagyobb teljesítményt is. Ezt bizonyította tesztautónk is, habár az 1,4-es egység a gyengébbik verzióban is teljes mértékben kielégíti az átlagos igényeket. Külcsín tekintetében azonban jóval többet nyújt.

A nagy keréktárcsák felárasak - galériaA látványos, bordó fényezés, a mutatós, 18 colos keréktárcsák, a fekete hűtőrács és az elöl-hátul vadabbra húzott lökhárítók bizony mind sokat dobnak az amúgy is érdekes élekkel és agresszív tekintettel megáldott Leonon. A frissítéssel jeleit egyébként nagyítóval kell keresnünk, hiszen alig-alig változtattak a gyáriak az elődön. A teljesen LED-es fényszórók nappali menetfényei és a hátsó lámpatestek grafikái szintén magukra vonzzák a szemeket. Persze azért nincs kolbászból a kerítés a Seatnál sem: habár alapáron is szép, 17 colos felniket kapunk, a 18 colos kerekek bizony 203 ezer forintot kóstálnak, és a különleges bordó fényezés is 245 ezer – a sima metál árnyalatok egyébként „csak” 169 ezerbe fájnak. Cserébe az akciós FR Plus csomaghoz a LED-es fényszórókért nem kell plusz pénzt fizetnünk.

Sokat számítanak a LED-es fényszórók - galériaNem csak a külső, hanem az utastér is arról árulkodik, hogy nem egy átlagos Leonnal van dolgunk, ugyanis az FR felszereltségnek hála piros kontrasztvarrásokkal, sportkormánnyal, hangulatvilágítással és mutatós kárpitozással fogad minket az amúgy kissé komor belső. Az ergonómia példás, és az összeszerelésre sem lehet panaszunk – egyedül a tetőablak volt az, ami a nagyobb úthibákon és egyenetlenségeken nyikorgott egy kicsit. A Seat legfejlettebb multimédiás rendszere volt az autóban, melynek érintőképernyője a középkonzol tetején csücsül: a felépítése logikus, a működése gyors, de a felbontás már a határon mozog,vagy inkább az alatt van valamivel, és a dedikált gombok is hiányoztak kissé – mindig vissza kell térnünk a főmenübe, ha más funkciót szeretnénk elérni. Az Android Auto funkció viszont jól működött.

Az anyagok minőségére tulajdonképpen nem lehet panasz, hiszen ahol kell, ott puhább műanyagokkal találkozunk, ugyanakkor a rengeteg fekete még az előbb említett hangulatos elemek ellenére is rányomja kissé a bélyegét az utastérre – ennek ellenére kellemesen érezhetjük magunkat az autóban ülve. Ezt pedig többek között az elöl és hátul egyaránt kényelmes üléseknek és a kellően tágas térnek köszönhetjük. Elöl egyáltalán nem lehet panaszunk, és hátul is legfeljebb a fejtér lehet szűk 185 centitől, de a sportos tetőívet látva még ez is szép eredmény a Leontól.

Jó a rendszer, de a felbontás lehetne jobbA csomagtér a maga 380 literes értékével nagyjából a kategória átlagát hozza, és az ülések ledöntésével akár 1210 literig bővíthetjük, még ha nem is lesz sík a padló. A négy sarokban rögzítő pontokat, az oldalfalon pedig kis akasztókat is találunk, így a legnagyobb gondot az elég magasra került küszöb okozhatja – bizony ezen át kell emelnünk a nehezebb csomagokat is. A praktikumra egyébként szintén nem lehet panasz, a középkonzol aljában a két USB csatlakozó mellett még vezeték nélküli töltő is helyet kapott.

Eddig tehát minden adott volt a sportos ambíciók kiszolgálásához, a kérdés már csak az, hogy az 1,4 literes, turbós benzines gyengébbik változata fel tud-e nőni ehhez a feladathoz. A 125 lóerő és a 200 Nm-es csúcsnyomaték elsőre nem ígér túl sokat, de a 8,9 másodperces 0-100-as sprint azért sokat elmond az autó dinamizmusáról, amit a papíron mindössze 1,16 tonnás tömeg is megerősít. Csodát persze ne várjunk, a Leon nem egy rakéta, de minden helyzetben jól megállja a helyét: a csúcsnyomaték már 1400-as fordulattól megérkezik, és magasabb tartományokban sem hal el túlságosan a lendület.

Jól használható a csomagtartó - galériaA jól kapcsolható hatsebességes váltó és a pontos, kiválóan súlyozott, és a helyzethez mérten még a visszajelzésekkel sem fukarkodó kormányzás sem áll az utunkba, ha sportos autózásról van szó – és akkor a lassan bemelegedő, de onnantól gyakorlatilag minden helyzetben kiválóan tapadó Bridgestone Potenza S001 abroncsokról még nem is beszéltünk.

Tulajdonképpen a futómű is társ a gyors kanyarokban, csak az úthibákat nem szereti, ugyanis a gyengébb Leonokba hátra sajnos csak csatolt lengőkaros megoldás kerül a jóval fejlettebb és jobb többlengőkaros egységek helyett. Ennek ellenére a Seat mérnökei dicséretet érdemelnek, ugyanis egészen jól sikerült hangolniuk a felfüggesztést, igaz a kanyarban így is hajlamos elpattogni a kátyúkon, de ezen a csoda sem segíthet a csatolt lengőkarok esetében.

A piros kiegészítők feldobják a hangulatotA tempós fordulók mellett érződik az autón, hogy a nyugodt közlekedés sem lenne ellenére, de a 18 colos kerekek azért nem segítenek ezen. A motor egyébként kifejezetten kulturált, de azért a konszernen belüli hierarchiát meg kellett őrizni, így a futómű felől azért be tudnak törni a zajok, főleg rosszabb úton autózva. Az 1,4-es egység egyébként nem csak menetteljesítmények tekintetében nyújt kellemes teljesítményt: a töltőállomásokon sem ijesztget minket az autó.

Már az 5,4 literes normakör is árulkodik, de a teljesen átlagos, sőt, olykor kissé dinamikusabb használatot tükröző 5,7 literes tesztfogyasztás végképp megerősíthet mindenkit, hogy az 1,4-es kifejezetten takarékos. Autópályán és városban 6-6,5 közötti értékekkel számolhatunk, míg országúton 4 liter alá is be tud férni az autó. Az 50 literes tank tehát még rosszabb esetben is elég lehet 800 kilométerre, ami egy benzines esetében bizony nagy fegyvertény, főleg a kellemes menetteljesítmények tudatában – egy újabb érv a dízelekkel szemben, ha az nem lenne elég, hogy a 115 lóerős 1,6-os öngyulladós több mint 650 ezerrel drágább, és az FR felszereltséggel nem is elérhető.

Van itt minden - galériaHa már szóba jöttek az árak, tesztautónk közel 8 milliós listaárát a kedvezményes FR Plus csomaggal most többszázezer forinttal csökkenthetjük, így kevesebb mint 7,3 millióért elhozhatjuk. Ez persze még mindig nem olcsó, de ha lemondunk néhány extráról és a sportos FR csomagról, akkor normaáron már 5,85 millióért a miénk lehet az 1,4 literes 125 lóerős benzinessel szerelt Leon, ami bizony már nem számít rossz árnak – és akkor ebben még benne sincsenek az esetlegesen kiharcolható kedvezmények. Akinek egyébként mégis az erősebb, 150 lovas egységre fájna a foga, az nagyjából 370 ezer forintos felárért azt is elviheti, ám dízel az akciós FR Plus csomaghoz nem, csak a sima FR-hez érhető el – a több mint 1,5 milliós felár a 150 lóerős öngyulladósért azonban biztosan nem éri meg.

Mondanunk sem kell, konkurensekből Dunát lehetne rekeszteni, hiszen gyakorlatilag minden gyártó kínál kompaktot. Az azonban kijelenthető, hogy a mostani akcióknak köszönhetően a Leon nem csak képességek, de árcédula terén is nagyon vonzó ajánlat tud lenni, hiszen például az 1-literes, háromhengeres, 105 lóerős Opel Astra is drágább egy kicsivel normaáron, de a 120 lóerős, szintén háromhengeres Kia Cee’d is többe kerül. A Volkswagen Golfhoz most szintén kínálnak nagy kedvezményeket, amelyekkel akár még a Leonnál is olcsóbban elhozhatjuk az autót – igaz, az 1,4-es 125 lovas egység helyett a némethez csak az 1-literes 110 lóerős szerkezetet kapjuk meg, előbbivel pedig kedvezmény híján jóval drágább.

A sort napestig lehetne még folytatni, hiszen ott van az új Hyundai i30, a Skoda Octavia, a Peugeot 308, a Renault Mégane, a Nissan Pulsar, a Honda Civic, a Ford Focus a Toyota Auris vagy éppen a minőségben kissé elmaradó, ám jóval olcsóbb Fiat Tipo. Legtöbbjük egyébként +/- 100-200 ezer forintos határon belül mozog a Leonhoz képest, így az objektív képességeken túl bizonyára sokaknál az érzelmek határozzák meg a választást, de az kétségtelen, hogy a Leon jelenleg kiváló csomagot nyújt.

Néhány szóban

A Seat Leon a frissítés után is maradt a kategória élmezőnyében képességek terén, még ha konszernen belül érezni is, hogy nem a spanyol van a hierarchia tetején. Az 1,4 literes, 125 lóerős egység a hétköznapokban bőven elegendőnek bizonyulhat: hozza a kellő teljesítményt és nincs túl nagy étvágya. Az FR felszereltség az akciós csomagnak köszönhetően most jobban megéri, és a látványos külső és belső elemeknek köszönhetően valóban sokat dob a Leonon minden tekintetben. Összességében tehát egy kiváló, még ha nem is tökéletes csomagot rakott össze ismét a Seat.

Előnyök: Egyedi, sportos megjelenés; Tágas és praktikus enteriőr; Kiváló ergonómia; Közvetlen kormányzás; Takarékos és teljesítményéhez mérten virgonc erőforrás

Hátrányok: Lehetne jobb felbontású a mutlimédiás rendszer kijelzője; Nyikorgó tetőablak; Nagy keréktárcsákkal korlátozottabb komfort; A konszernen belüli kedvezőtlen szegmentáció

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 

Kommentek