Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Vélhetően a világ legszélsőségesebb sportos autói ők. Csak éppen nem abban az értelemben. Ikonikussá vált történelme alatt a Mazda egyedülálló módon Wankel-motorral szerelt RX-sorozata kapott hideget és meleget is. Ráadásul mindkettőt okkal. Hogy most, az évek távlatában mire képesek a különc négykerekűek, azt egy-egy, modellfrissítés előtti és utáni, első generációs RX-7 és RX-8 vizsgálatával derítettük ki.

A vörös távol maradt a nagy ősöktől - galériaAz embernek sosincs könnyű dolga, ha négy autót kell egy helyre mozgatnia. Például rögtön negyedmagára van szükség, amelyből néha már eleve szűkös a kínálat, ha pedig a négy jármű négy helyről jön, akkor különösen nehéz dolga van. Szerencsére az első generációs, 1979 és 1985 között gyártott RX-7-esekkel jó barátaink a Kultmobilnál kisegítettek minket, méghozzá nem is akármilyen állapotú verziókban, de a legutolsó RX-8-as tesztautó mellé a csoportképhez már nem tudtuk beállítani 70.000 kilométert futott tartós tesztautónkat. Szerencsére a közös fotót egy későbbi alkalommal pótolni tudtuk.

A hátsókerekes kupék pedig nem csupán a Wankel-motor múltját és jelenét képviselik, hanem egy-egy időszakot is felölelnek. Megmutatják, hogy mi tartozott a modellfrissítés berkeibe régen és most. Mindkét RX-7 jó helyen volt és van is - galériaA hasonlóság kísérteties: a szürkébbik, kevesebb légterelő elemmel ellátott RX-7 alig több mint két évvel a forgalmazás kezdete után gördült ki a gyárkapun, hogy egy európai tulajdonost boldogítson, míg fiatalabb rokona a gyártás utolsó évében került a német öregúrhoz, hogy utána negyed évszázaddal a gondos magyar tulajdonos kezébe kerülhessen. Ugyanígy az RX-8-ak: a vörös ismerősünk a gyártás javából, 192 lóerős verzióban látta meg a napvilágot, a Le Mans-i Wankel-győzelem évfordulója alkalmából átmenetileg ellentmondásos színekbe öltöztetett kiadás pedig az európai kontinensre érkező utolsók egyike. A frissítés után ugyanis csak a keményebb R3 verzió tette a lábát az öreg kontinensre, de az sem sokáig: a szigorodó EU-s károsanyag-kibocsátási törvények miatt a tavalyi évben leállt az RX-ek gyártása; egyelőre határozatlan ideig.

Az R3

Hogy mitől különleges az R3? A modellfrissítést leszámítva – amit a későbbiekben kitárgyalunk – a 2009-ben bemutatkozott kiadás új első Bilstein lengéscsillapítókat kapott, amelyekkel valóban sikerült még jobban leszámolni az orrtolási hajlamot. Emellett a 18 helyett 19 colos, változatlanul 225 mm széles kerekek, a nagyobb hátsó légterelő és a kiegészítő toldatok képviselik a külső eltérések sorát.

Belül az igazi újdonságot csupán a Recaro ülés hozza. Ő kap egy piros pontot, mivel az alap székek esetében a nem makulátlan oldaltartást tökéletesen pótolja, viszont két feketét is, mivel levegőt már az enyhén sportos vagy éppen enyhén szélesebb testalkatúak sem kapnak benne, így összességében csak a társadalom felének megfelelő. Az R3-nál az ülések hoznak új színt az utastérbe.Ezt azért lehet jobban is csinálni. Ráadásul az utas oldalán a magassággal is baj van: itt már 1,9 méteres felnőtteknek is problémás a fejtér, ami a korábbi verziónál csak a tetőablakos kivitelek sajátossága volt. Vagyis éppen kb. 3 centiméterrel van magasabban a Recaro – szerencsére tényleg csak az utas oldalán. Hozzá még jön egyébként némi vörös kontrasztvarrás és szürkeség is – de semmi olyasmi, amit már ne láttunk volna.

Mivel nálunk nem forgalmazták, így nem is kell pálcát törni a csomag felett. Bár nem szoktunk ilyet mondani, a nagyjából egymillió forintosra saccolható felárat elnézve szerintünk mindenki jobban jár, ha a gyár helyett a még igényesebb alkatrészeket kínáló tuning-piacon néz körbe (pedig ilyet nem igazán szoktunk ám javasolni).

Az RX-7-esek

Megfizethető hátsókerekes kupék a galériában.A Mazda RX-7 első generációja az oka annak, hogy kissé túllihegettnek nevezhető a hátsókerékhajtású Toyota AE-86-ot övező kultusz. Ugyanis megfizethető hátsókerékhajtású sportkupét már jóval az ominózus Toyota Corolla előtt kínált a Mazda, ráadásul igényességért sem kellett a szomszédba menni. Bár a Watt-rudas hátsó futóműnél voltak már jobb konstrukciók akkoriban is, a körülbelül 1,1 tonnás tömeg és a könnyű, kompakt Wankel-motor miatti alacsony súlypont és 50-50 százalékos tömegmegoszlás a tengelyek között már sokat ígért, ráadásul mindezt felár ellenében még hátsó tárcsafékkel és önzáró differenciálművel is meg lehetett fejelni.

A hátsó kerekekhez minden modellben ötfokozatú kézi váltó továbbította az erőt, amelyet a 12A kódnevet viselő, valójában csalóka módon csak 1,1 literes, kéttárcsás Wankel-motor szolgáltatja. Kezdetben 1,1 literes volt a Wankel-motor.A számokról eltérő adatok vannak, de az amerikai változatok esetében 100, a kései európai verzióknál pedig 111 lóerő körüli teljesítményről hallani, amely 6000 fordulat/percnél érkezett meg. Utóbbit közel sem volt nehéz megközelíteni: Felix Wankel találmányának már akkoriban is lelkes pörgőssége és finom, kiegyensúlyozott járása a világ legtermészetesebb dolgává tette a forgatást, így ezért, illetve a magasabb tartományban mutatott vibrációk miatt már a legelső RX-7-esek is megkapták a váltásra figyelmeztet sípolást, amelyet finomabb verzióban hagyományként az összes RX-8 is megkapott. A 7800-ig forgó gyengébbik kiadás esetében ezt tényleg csak a tradíció, míg az erősebbeknél a 8500 után valóban jelentkező vibrációk is indokolják. És a fordulatkülönbség? Nos, az a modernebb anyagokból ered – a mai, 13B névvel illetett motorok ugyanis a megfelelő karbantartással gond nélkül elviselik a nagyobb fokú nyüstölést.

A papíron ígéretes képességek a kor színvonalához mérten kezelendőek: bár mai szemmel nézve is viszonylag fürge a futómű, az úthibák szép elnyelése és a problémamentes úttartás nem mindig az erőssége, de a hajtáslánc a rövid próba alapján is meggyőző volt. De emellett is inkább a modell életmódautó-stílusa volt igazán magával ragadó – a kivehető, nagyméretű tetőablakon berohanó szellő simításával hajunkban élvezzük a kiegyensúlyozott száguldást, magunkkal véve egy fontos darabot abból a történetből, amely az autós történelem egyik jelentékeny útjának alapkövét adja.

(És hogy mit hozott a modellfrissítés? Hogyan teljesít az RX-8-ak csúcsa? A következő oldalon kiderül!)

Kommentek