BMW 430d xDrive Gran Coupé (2017) teszt – Mindent akarók paradicsoma

Nyomtatás

Ha a magyar átlagpolgár ölébe pottyanna egy aktatáska 20 millió forinttal, amelyet csakis egy új autóra költhetne el, ennél jobb helyre nehezen fektethetné. A modellfrissítéssel sokat nem változott a BMW 4-es Gran Coupé, de azt csak a jó irányba, ráadásul az alapkoncepcióját jól kiegészítő hajtáslánccal érkezett hozzánk: képes mindenki kedvére tenni.

 

Az autóipar olvasztótégelye már sok érdekes koncepcióval ajándékozott meg minket, az egyre bátrabb vásárlói döntések pedig a gyártókat is sarkallják arra, hogy elmossák a kategóriák határait. Mindezt a technológia fejlődése és az autóipari konvergencia is támogatja: moduláris alapokon mérsékelt költségek mellett jönnek létre típusok tucatjai, amelyek egyre több kompromisszummal és látszólagos ellentéttel számolnak le. Erre tökéletes példa a BMW 430d xDrive Gran Coupé is, amely frissen, enyhe ráncfelvarrással érkezett tesztünkre.

Valljuk be: ha tehetnénk, titkon irgalmatlanul erős sportkupéval (vagy kabrióval) járnánk. Vagy legalábbis szívesen betennénk egyet a garázsba, a brutális terepjáró mellé. Ezt azonban csak kevesek tehetik meg. A legtöbb embernek be kell érnie egyetlen autóval, amely minden célt teljesít, miközben számba kell vennie az anyagiakat is – végtére is a stílusos utazáson kívül még úgy ezer dolog akad, amelyre kell/lehet/érdemes költeni fogyasztói társadalmunkban.

Az optimális pont pedig valahol a 4-es Gran Coupéban tetőzik. A megjelenése méltóságteljes, stílusos, mérete még aránylag kompakt, belül mégis tágas, a hátsó fejteret leszámítva hozza egy 3-as szintjét, a csomagtartója pedig az ötödik ajtó okán még praktikusabb is. Nem túl tolakodó, mégis széles és lapos felépítésével, jól eltalált arányaival érezteti, hogy ő különleges. Főleg, ha a megfelelő konfigurációban rendeljük, a BMW Individual részlege ugyanis itt már a vadabb álmainkat is teljesíti. Ilyen tesztautónk fagyott ezüst fényezése, amelynek mattos felületét nem tudjuk minden alkalommal nem megérinteni. A lehetőség 1,14 millió forintos ára persze sokkoló, főleg annak tudatában, hogy vannak még látványos színek a kínálatban.

Belül nagyjából ugyanez a helyzet. Tesztautónk egyszerűbb, kék színű bőrkárpitozása, valamint a modellfrissítéssel érkezett műszerfalvarrások csak a kezdet: kérhetünk puha bőrkárpitot az ülésekre, és persze a műszerfalra is, amelyre kiváló példát találhatunk itt is. Az opciós lista is hasonló: a klasszikus fejlett extrák közül bármit kérhetünk, igaz, ebben az új 5-ös sorozat már előrébb tart, de nem hibáztathatjuk. Végtére is ő vadonatúj modell, a 3-as/4-es sorozat pedig már túl van a modellciklusa felén.

Az egyik újdonságot az átformált, dupla-LED-technológiás első fényszórók jelentik, a modellsorozat alapfelszereltsége pedig LED-es első ködlámpával bővül. Az opcionálisan elérhető adaptív teljes LED fényszórók látványos, hatszögletű menetfény-ikergyűrűkkel nyomatékosítják a friss 4-es sorozat sportos karakterét, a kisugárzást pedig most először LED-es hátsó lámpák fokozzák, melyek szinte teljes egészében vörös hátteret kaptak. Az adaptív fényszórók egyébként megszolgálják felárukat: elég csak bekapcsolni őket, és a távolsági világítás kapcsolgatásáról leszokhatunk, vakításmentesen bevilágítják a jármű előtti területet – egyedül csak a vasúti átkelő hozza az egységet zavarba, de ennyit megbocsáthatunk a jó munkáért cserébe. Emellett az első és a hátsó lökhárító változott meg – előbbi a Luxury és Sport Line csomagokkal gazdagabb króm betétet is felmutat, tesztautónk M sportcsomagja viszont a sportos hangulatot fokozza.

Belül a minőség fokozásán volt a hangsúly, amelyet a műszerfal középső részén felbukkanó fekete zongoralakk borítás igyekszik elérni, mellette pedig új betétek rendelhetők a modellekhez. Látványos újítás a műszerfal műanyagának dupla varrása, miközben az utastér személyre szabhatósági opcióit három új kárpit-árnyalat és három új dekorcsík-megoldás gyarapítja még tovább. Emellett egy új versenykék és narancsmetál fényezés érhető el kizárólag a 4-es sorozathoz, és a felnik kínálatát is átszabta a BMW.

Az új, csempés, érintéssel is kezelhető Professional navit már tesztelhettük számos modellben, és itt is beváltja a hozzáfűzött reményeket. A digitális műszercsoport is, igaz, a teljes kijelző szerintünk nem sokkal hasznosabb, mint az órák alatti egyszerűbb társa, így felárát érdemes lehet megspórolni.

Tesztautónk hajtáslánca régi ismerős: a háromliteres sorhatos turbódízel ezúttal (is) 258 lóerővel és 560 Nm nyomatékkal áll rajthoz, és ezúttal is kevés fogást találunk rajta. Hidegen kissé rezonál és karcosan dízeles az orgánuma, bemelegedve azonban ez kisimul annyira, hogy alacsony fordulaton a rádió elnyomja, felül pedig egészen lelkesítő, mélyen burrogós, jellegzetes sorhatos hangja van. Ez olyannyira kellemes, hogy akár még többet is elviseltünk volna belőle: a benzines 40i-hez képest padlógázon sokkal halkabb az öngyulladós erőforrás.

A visszafogott és egyenletes teljesítményleadás nem azt jelenti, hogy nincsen itt parádé. A kiváló nyolcas automataváltó és a szintén ügyes, az ereje túlnyomó részét hátra küldő összkerékhajtás duójával olyan rajtokat tehetünk le, hogy szem nem marad szárazon – a 30d kiválóan asszisztál ehhez. Az 5,3 másodpercre mért 0-100-as sprint éppen ezért csalóka egy kicsit, a kiváló eredményhez a jó rajt járul hozzá, autópályás tempónál ennyire nagyot éppen nem ugrik az egység. Arra ott a 40i/40d 326/313 lóereje.

Élményautózáshoz azonban kiváló ez a tudás, élményben pedig lehet bőven részünk. Erről gondoskodik a precíz, jól kommunikáló kormánymű, amely végállásai közelében még nagyobb áttételt kap, vagyis keveset kell forgatnunk a nagy kanyarokban is. A vezetés szerelmesei nem csak ennek, hanem a futóműnek is örülhetnek, amelyet úgy dolgoztak át a ráncfelvarrás során, hogy változatlan menetkényelem mellett fokozottan sportosabb vezethetőséget kínál. Ez különösen érvényes az adaptív futóműre, amely a gyors és határozott kanyarodás mellett (ha bemelegítjük az S001-es abroncsokat) a viszonylag kényelmes utazást is lehetővé teszi, igaz, ebbe azért tesztautónk 19 colos, defekttűrő abroncsokkal szerelt kerekei igencsak beleszóltak. Maradjunk annyiban, hogy a hangolás határozottan sportos, ami jól illik a modell karakteréhez – a puhaságra, kényelemre és fokozott luxusra vágyók pedig nyugodtan döntsenek a fejlettebb 5-ös mellett, a végszámla alig lesz drágább.

A sportosságot pedig egyedül ez a feszesség, valamint az 5-ösnél hallhatóan gyengébb hangszigetelés bosszulja meg, a fogyasztás nem. A kimagasló hatékonyság az összes hajtásláncra igaz, a leglátványosabb mind közül azonban a 30d, amely a teljesítményéhez és hathengeres kialakításához mérten szinte tényleg semmit sem eszik. Stabil 130-as tempónál 6,7 l/100 km-rel számolhatunk, országúton óvatoskodva pedig éppen 5 liter alatt is ellehetünk. Szeretjük a padlógázt, de nem esztelenül száguldozunk? Garantáltan ellehetünk 8 liter alatt.

Egyéb lehetőségek? Aki még élvezetesebb BMW-t akar, az vegye a 440i-t, hátsókerékhajtással – ugyanennyiért egy igazi ínyencfalatot kap, ami érdemben a pénztárcát sem terheli meg jobban, de sokkal szebben (és hangosabban) szól, még tökéletesebb szívet hozva egy tökéletesen sportos koncepcióba. Ha pedig több és jobb autót akarunk, csak minimálisan több pénzből, akkor pedig az új 5-ös generációt választhatjuk, kevesebb érzelemmel és vezetési élménnyel, de annál több luxussal és modern kütyüvel. Tetszik a Gran Coupé, de ennyit nem költenénk? 2,5 milliót spórolhatunk, ha hátsókerekes 430i-t veszünk, ami még mindig jól megy, nem eszik sokat, egy jó alkuval pedig kellemesen felszerelve akár 14 millióért is elvihetjük. Igaz, egy 330i-vel lényegében csak látványban kötünk kompromisszumot, és további 1,5 milliót spórolhatunk, de a szerelem az autóknál már csak ilyen drága dolog.

És a konkurensek? A vadonatúj Audi A5, de még a Volkswagen Arteon is erősen odalép, objektíven teljesebb képet nyújtva, de egyelőre hasonlóan izmos hajtásláncot hiába keresünk a kínálatban, árban a négykarikás modell hasonlóan jön ki, sportosságban pedig a bajor termék némileg föléjük emelkedik. A 354 lóerős Audi S5 Sportback meglehetősen izgalmas alternatíva, igaz a 20 milliós ár környékén már ott is csak erősebb alkuval maradhatunk.

Néhány szóban

A modellfrissítés a legkevésbé érdekes dolog a BMW 4-es sorozata kapcsán, amely Gran Coupé formában különleges, látványos és kissé boros alternatívát kínál a 3-as sorozathoz. Nehéz ellenállni neki, hangsúlyos sportossága és kiváló hajtásláncai pedig még inkább megtámogatják a modellt, legyen szó bármelyik hathengeres erőforrásról vagy a 30i-ről. Az összkerékhajtást mi lespórolnánk, igaz, kiváló rajtjai és bolondbiztos munkája okán szeretni is lehet az xDrive-ot, viszont a luxus legtetejét képviselő Individual lehetőségeket annál inkább favorizálnánk. Objektíven egy 5-ös sokkal modernebb, kényelmesebb, fejlettebb és csendesebb autó alig valamivel többért, de ha szeretünk igazán sportosan vezetni, és ehhez méltón megjelenni, akkor a 4-es Gran Coupé kiváló alternatíva erre – lényegi kompromisszumok nélkül.

Előnyök: A frissítéssel még szebb belső tér; Praktikus csomagtér; Gyönyörű Individual extrák; Látványos megjelenés; Izmos, takarékos dízelmotor; Kiváló automataváltó; Ügyes és élvezetes összkerékhajtás

Hátrányok: A 3-ashoz képest nagy felár; Költséges opciók; Hátul viszonylag mérsékelt fejtér; A futómű alaphelyzetben lehetne puhább, a dízel sport állásban pedig hangosabb

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Hozzászólások  

 
#1 E. Péter 2017-10-22 13:37
2 évig egy pont ugyanilyen bmw volt a céges kocsim 430xd gc. Egy A5 3.0 tdi után ültem át és óriási csalódás volt.
Lehet, h jobban futja a 0-100-at, lehet, ha 130-cal tép az ember hajtűkanyarban akkor kicsit kisebbet kell forditani a kormányon, de én, a valós használó , én több 10.000 km-t vezetek egy évben(az audiba közel 300ezret tettem).
Hétköznapokon ez a bmw ráz, hangos a futóműve, ideges a kormánya, fél gázra üvölt a motorja(aminek lehet szebb a hangja mint egy 2.0pdtdi, de amugy objektíven nézve rettenet az orgánuma), gyors a váltoja is, de üt. És lehet fotón szebb/modernebb belülről mint pl a régi A5 (sztem is) de sajna meg se közelíti egy audi minőségét, a műanyagok, kárpitok, gombok, stb, pedig az egy közel 10 éves konstrukcio.

Ez az álsportosság ez egy óriási baromság, sportautonak egy vicc ez a bmw, hétköznapra meg irgalmatlanul kulturálatlan.
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark