2017. Június 25., Vasárnap

Frissitve:11:02:08

Legfrissebb:

Hyundai H350 teszt - Nagy játékos

Nyomtatás

Az Autó Pulton rendszeresen személyautók tesztjével jelentkezünk, de ez nem jelenti azt, hogy olykor nem szeretünk elkalandozni más kategóriák felé. Földön, vízen és levegőben is teszteltünk már, most pedig a munkásruhát öltjük magunkra: költöztetést vállalunk. A Hyundai H350 ugyanis gond nélkül elnyeli egy kisebb lakás tartalmát – és ezt tapasztalatból mondjuk.

Nincs kétségünk afelől, hogy a szállítmányozást, mint munkát is meg lehet unni, mi mégis gyermeki örömmel ültünk be a hatalmas áruszállító volánja mögé. Már a puszta méretek is változatosságról gondoskodnak. A H350 hosszított, zárt áruszállító verziója – vagyis tesztautónk – bő 10 centiméterrel túlnyúlik egy hosszított tengelytávú Rolls-Royce Phantomon is, és nem csak 6,2 méteres hosszúsága, de két méter feletti szélessége is nagyobb a kékvérű modellnél.

Persze ezek a méretek nem lógnak ki az áruszállító kategóriában, ahol még nagyobb felépítményekkel is rendelhetünk gépeket, viszont itt van a határa annak, amit még B kategóriás hagyományos személyautó jogosítvánnyal vezethetünk. Ha pedig azt nézzük, hogy mindez 13 köbméternyi raktér, papíron 1,26 tonnás terhelhetőséggel, akkor bizony figyelemre méltó adatokat kapunk.

A hangsúly ugyanis ebben a műfajban azon van, hogy minél alacsonyabb költségből, minél kevesebb problémával minél többet, minél könnyebben szállíthassunk A-ból B-be. Meglehetősen összetett feladat, nemde? A Hyundai ráadásul új belépő ebben a kategóriában, igaz, a folyamatosan bővülő, egyre népszerűbb koreai márka már korábban is jelen volt az áru-/személyszállítók között, a platós, áruszállító és személyszállító felépítményben is kérhető újdonsággal azonban még erősebb ajánlatot igyekszik kínálni. Ezt támogatja a márka megbízhatósággal szerzett jó hírneve, amelyet ezúttal három év kilométerkorlátozás nélküli garancia is alátámasztani igyekszik.

Mindez kevés problémát valószínűsít út közben, ráadásul a hatalmas raktér sokat képes elnyelni – de mennyire? Sokat elárulhat, hogy akár öt szabványos raklapnyi áru befér a zárt felépítménybe, de különösen akkor tűnik végtelennek a 3665 mm hosszú raktér kapacitása, ha ezt felfelé is ki tudjuk használni. Ha viszont zsebkendők helyett nehéz rakománnyal van dolgunk, akkor fontosabbá válhat a teherbírás kérdése, amelyet a B kategóriás jogosítvány legfeljebb 3,5 tonnás határa viszonylag hamar megfékezhet. Különösen, hogy mérlegelve üresen, teli tankkal volt 2,5 tonnás a tesztautónk, amelyet ha két jól megtermett utassal súlyosbítunk, akkor 800 kilóra csökkenhet a hasznos terhelhetőség. Persze ez is rengetegre elég lehet, de ez függ a rakomány fajsúlyától is.

Egyébként, ha figyelünk a hosszú tengelytávra, akkor meglehetősen hétköznapi mutatvány a fuvarozás az H350-nel. A kezelőszervek személyautós jelleggel működnek, a kuplung adagolhatósága, a váltó kapcsolhatósága mind megfelelő, a kormány pedig kellően pontos. A belső tér a márkára jellemző: pofonegyszerűen kezelhető, miközben a körpanorámával sincs gond. A három üléses kivitelekben tényleg elfér három személy, jó dolga azonban csak a vezetőnek lesz, már amennyiben a rugós csillapítású vezetőülést megrendelték a járműhöz. Ugyanis hiába kényelmesek az ülőhelyek, a futómű főleg üresen nagyon keményen hajlamos felütni kereszthibákon. Egyértelműen látszik, hogy terhelt állapotra lőtték be a hangolást, ilyenkor ugyanis sokkal finomabb a rugózás – de itt a funkció a legfontosabb, és nincs ez máshogy a kategóriatársaknál sem.

A 2,5 literes dízelmotor 150 és 170 lóerős kivitelben is elérhető, de a 373 és 422 Nm nyomaték talán még beszédesebb tények, főleg, hogy ez 1500-as fordulattól már elérhető mindkét változat esetében. Nálunk a szerényebb teljesítményű kivitel bizonyította, hogy nem feltétlenül szükséges az izmosabb motor – a négyhengeres kitartóan gyűrte le a kezdetben rövid, majd egyre hosszabb áttételeket, igaz, felül hallhatóan nem volt elemében, de a fordulatszám alsó és középső tartományában kitartóan húzott. Az izmosabb kivitel 200 ezer forintos felárát így leginkább csak annak érdemes megfizetni, aki tényleg sokat közlekedik teljes terhelhetőséggel – vagyis nehéz rakománnyal.

A motor egyébként igazi teherautós jószág: sem hidegen, sem pedig melegen nem vesz vissza a hangjából, és kisebb tempónál állandóan hallatja dízeles jelenlétét. Mindez országútra vagy autópályára érve belesimul a többi zajforrásba, de összeségében még 130-as tempónál sem kellemetlen a H350 zajszintje. Ellentétben a fogyasztással: a városban és országúton meglehetősen barátságos, 6-7, legfeljebb 8 literes étvágy ugyanis nagy tempónál a légellenállás áldozata lesz. Hogy mennyire brutális ellenállást fejt ki a közel 2,7 méteres magasság, azt jól mutatja az a tény, hogy míg 90-nél elvagyunk 7 literes fogyasztással, addig 130-nál már 13 l/100 km-es adat is leolvasható az egyébként pontos fedélzeti számítógépről. A hosszú autópályás száguldás egyébként sem való a nagy dobozosoknak, akik szélérzékenyek is, de mondjuk 110-es tempóval azért ügyes kompromisszumot lehet kötni.

Lokális, mondjuk megyén belüli fuvarozáskor viszont valóban alacsony étvágynak örvendhetünk – nekünk a gyári 7,4 literes országúti fogyasztás alá is sikerült beférkőznünk valós körülmények között, igaz, terhelés nélkül. Ehhez társul a költségvonzat másik fele: a szerzés ára. Ez egy kicsit relatív műfaj, hiszen a kategóriában hagyományosan az egyedi ajánlatok dívnak, az áfa visszaigénylésének okán ráadásul nettó árakkal ildomos számolni. Ha ezt tesszük, akkor is nagy szórást tapasztalhatunk: a legkedvezőbb modell listaáron 6,85 millió forint, de akció keretében bizony láthatunk 4,95 milliós adatot is, méghozzá úgy, hogy ebbe nettó 500 ezer forintnyi extra is belefért. Így aztán emlegethetjük tesztautónk bruttó 9,6 millió forint feletti árát, ha valójában nettó 7,54 millió az érdemleges listaár, amit akár két millióval is apaszthatunk – ezzel pedig a legtöbb konkurensnek képes alákínálni a Hyundai.

Néhány szóban

A H350-nel erőteljes és sokszínű megoldást kínál többféle szállítási problémára is a Hyundai – mindezt erős garanciális vállalással és versenyképes költséghatékonysággal. Miközben a modellt a hasonló szállítómodellek szükségszerű kompromisszumai megérintik, könnyed vezethetősége, kis tempónál takarékos, kellően erőteljes motorja, valamint tágas raktere szimpatikussá teheti.

Előnyök: Tágas, jól pakolható tér; Személyautós vezethetőség; Normál tempónál jó fogyasztás, kellően izmos erőforrással; Fejlett opciós tételek; Nagy kedvezménnyel kiváló ajánlatok

Hátrányok: Alacsonyabb tempónál hangos, nagy tempónál szomjas dízelmotor; A valós terhelhetőség lehetne nagyobb

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark