Nagymester – Renault Master 2.3 dCi 170 (2017) teszt

Nyomtatás

Sokan úgy gondolják, hogy áruszállító furgont készíteni a világ legegyszerűbb dolga. Kell egy minél könnyebb felépítmény, rajta egy doboz, valamint egy hatékony, de inkább tartós dízelmotor, és már kezdődhet is a munka. Kétségtelen: lehet így is csinálni, de a Master fejlődése is rávilágít, hogy ennél azért magasabbra is lehet célozni.

Valójában a nagy, de 3,5 tonna alatti össztömegű áruszállítók építése az egyik legnehezebb feladat. Ugyanis a tartósság és a költséghatékonyság kiemelt szerepet játszik, és persze a kvalitások sem mellékesek, de bő két tonna acél mellé nehéz még megfizethető áron adni az autóipar összes fejlesztését. Pedig lenne mit belepakolni: a munkára használt autók ugyanis állandóan szaladgálnak, vezetőik pedig nagyobb igénybevételnek vannak kitéve – így pedig különösen értékelik a fejlett biztonsági és kényelmi szolgáltatásokat. És nincs is kétség afelől, hogy bárki tudna csendben suttogó, légrugókon lágyan suhanó, minden földi jóval felszerelt nagy furgont alkotni – csak senki nem venné meg azt a 20 milliós ár miatt.

Jellemzően ebben a kategóriában legfeljebb bruttó 10 millió forint környékéig lehet labdába rúgni – de nem árt, ha ennyiért izmos motort és jó felszereltséget kapunk. A tesztelt Master furgon pedig mindkét jellemzőnek eleget tesz. Ez pedig akár a modellsorozat mottója is lehetne: annyi féle változat van, hogy bizonyosan nem tudunk olyan áruszállítási igényt mondani, amire a Renault ne tudna választ adni. A tesztelt elsőkerékhajtású, hosszú kivitelnél van rövidebb, kompaktabb fuvarozó modell, de van ugyanekkora és nagyobb hátsókerékhajtású modell, ráadásul nem csak a 2,3 literes motor teljesítményét, a hosszúságot, a magasságot vagy a terhelhetőséget skálázhatjuk több fokozatban, de a felépítmények között is bőven válogathatunk. Van duplakabinos furgon, teherautó, különböző alváz az egyedi igényekhez és billencs is, szintén szimpla vagy duplakabinos verzióban.

Nálunk a slágertermék járt, a népszerűségi lista élétől távol lévő legizmosabb dízelmotorral és gazdag felszereltséggel. A leghosszabb – 6,2 méteres – elsőkerékhajtású modell 12,3 köbméteres rakterével szinte minden igényt kielégít, már csak azért is, mert a pakolási vágynak sokszor a terhelhetőség szab korlátot. Az egyre erőteljesebben kontrollált adat ugyanis a nagy furgonok legérzékenyebb pontja, a személyautós jogosítvánnyal még vezethető 3,5 tonnás határt ugyanis meglepően könnyű elérni.

Ennek kettős oka van: egyrészt egy ekkora autót nehéz összehozni két tonna alatt, másrészt pedig a plusz felszereltségekkel még jó pár kilóval terhelhetjük a modellt. Plusz ajtó? Stimmel. Navigációs rendszer? Szuper, megvan. Kulcsnélküli rendszer? Még az is akad a Masterben. Plusz harmadik ülés, egyéb kiegészítők? Jelen. És ehhez jön még az Euro VI-os előírásokhoz minden haszongépjárműnél elengedhetetlen AdBlue adalékoló rendszer, kiegészítő tankkal, vezetékekkel és persze akár 22 liter AdBlue folyadékkal. A végeredmény? A két tonna alatti ígérettel szemben mérlegen, teli tankkal 2,34 tonnás üres tömeg. Számoljunk egy sofőrrel, és még akkor is észlelhetjük, hogy a gyárilag megadott 1,55 tonnás terhelhetőség valójában 500 kilóval kevesebb. Igaz, ezzel nincs egyedül a Master, hiszen a Hyundai H350 esetében is jóval magasabb adatot mértünk – és ez valószínűleg így van a többi konkurens esetében is.

Így pedig a jogilag megengedett keretek között nehéz bizonyos dolgokat szállítani, hiszen jóformán egy raklap nagy kiszerelésű ásványvízzel elérjük a megengedett terhelhetőséget – ez pedig elfér a raktér egyik sarkában. Éppen ezért van ennyiféle Master: ha ilyen igény van, vehetünk rövidebb karosszériás, jobban forduló, kedvezőbb példányt, könnyebb tömeggel, vagy 4,5 tonnás terhelhetőségűt, teherautós jogosítványhoz.

Társként egyébként egészen jó a Master: 2,3 literes dízelmotorja ugyanis a kategóriához mérten egészen csendesen, visszafogottan dolgozik, a 170 lóerős biturbó változat pedig kirobbanó erővel ajándékoz meg minket. Üresen egészen élénken repül a kéttonnás bódé, már legalul is használható mértékű nyomatékot kapunk, 2500-tól pedig kitartóan, egészen 4000-ig húz a motor. Mindez a túlzott elán a teljes terhelhetőség határán táncolva nyer értelmet, amikor is nem kell kitaposnunk az egység belét ahhoz, hogy rakományunkat flottul elvigyük A-ból B-be. Eközben ráadásul nem is szomjas az egység: visszafogottan közlekedve országúton akár 6,5, városban pedig 7,5 l/100 km-es étvággyal is közlekedhetünk.

A kategória két-három rákfenéjével persze a Master sem tud csodát tenni. A magas felépítmény autópályán fokozott étvágyat kíván, méghozzá nagy szórással. Teljes szélcsendben 130-nál 9,9 l/100 km-es adatot rögzítettünk, ami egyébként egészen jónak számít itt, de már közepes ellenszélben is literekkel növekedhet az adat. A futómű is inkább csak a szükséges szintet hozza, de ezért nem lehet hibáztatni: széles tartományban, nagy terhelhetőséggel kell dolgoznia az egyszerű merev tengelyes megoldásnak, így nem csoda, hogy üresen keményen, felütve rugózik. A kormányzás pedig inkább terherautós, nem éppen egyenletes és nem is különösebben pontos, ráadásul az elsőkerékhajtású kivitel hatalmas fordulóköre miatt egészen sokat kell forgatnunk. Nagy baj egyébként nincs, sőt: a Master mindhárom területen egyel jobban teljesít, mint a nemrégiben nálunk járt Hyundai megfelelője.

Ami az árakat illeti, talán sehol máshol nem érvényesül jobban, hogy nem annyiba kerül a modell, amennyiért kínálják, hanem amennyiért odaadják, mint ebben a kategóriában. A listaáron sokszor csak támpontokat adnak, az igények és a lehetőségek függvényében erős alkuk módosítják ezeket, így érdemes több gyártónál is lekérni az árakat, ha teljes üzemeltetési költséget számolunk. Ebben egyébként jó fogyasztásával, bizonyított technikájával erősen nyit a Master, igaz, a két év kilométer-korlátozás nélküli garanciánál jobbat is el tudunk képzelni.

A tesztelt leghosszabb, közepesen magas kivitel ára a 170 lóerős csúcsmotorral bruttó 9,2 millió forinttól indul, a kisméretű karosszériával pedig legfeljebb 600 ezret spórolhatunk. A 145 lóerős változat 250, az egyturbós 130 lóerős pedig 630 ezerrel kedvezőbb, ami csábító alternatíva lehet, de sokszor érdemes mérlegelni azt is, hogy teljes terhelésnél a különbségek sokkal jobban kijönnek, a szerényebb teljesítményű motorok pedig adott esetben intenzívebben dolgoznak.

A sokkal jobb fordulókörrel és valamivel nagyobb belső térrel rendelkező hátsókerékhajtású változatoknál a tesztelt nagy modell a nyitányt adja, az ott 165 lóerős motorral, hasonló felszereltséggel bruttó 9,96 milliós árra – vagyis közel 800 ezres felárra számíthatunk. Viszont, ha valóban nehéz rakományt szállítunk, és a megfelelő jogosítvánnyal rendelkezünk, bő egymilliós pluszért 4,5 tonnásra fokozhatjuk a terhelhetőséget – amire nagyobb fajsúlyú rakománynál itt is szükség lesz. Ezekkel az árakkal egyébként a Master a kategória átlagát hozza, kedvezőbbnek a Hyundai H350 ígérkezik, míg igazán erős konkurenciát a vadonatúj Volkswagen Crafter jelent.

Néhány szóban

Nagy név, nagy méretek. A Master sikere nem véletlen: nagyon széles skálán variálható képességeivel tényleg minden igényre választ kínál, a kategória mércéjével nézve kiemelkedő gyengesége nincsen, izmos, hatékony és egészen kulturált dízelmotorja pedig egészen szimpatikussá teszi. A furgonok a technológia fejlődésével egyre közelebb kerülnek a személyautók világához, ez pedig a felszereltségek tekintetében is tetten érhető – elég csak a navigációs központi rendszerre gondolni, amit a visszapillantó tükör helyére építettek a gyáriak. A végső döntést persze a teljes fenntartási költségek tükrében lehet meghozni, így pedig érdemes mérlegelni több gyártó ajánlatát is, de jó tudni, hogy a Master cserébe sokat is ad.

Előnyök: Hihetetlenül széles modellkínálat; Fejlett opciók elérhetősége; Jól pakolható tér; Kulturált, erőteljes, viszonylag takarékos dízelmotor

Hátrányok: Hatalmas fordulókör elsőkerékhajtással; Érzéketlen, egyenetlen kormányzás; Túlságosan optimista teherbírás adat

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark