Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Sportos négykerekűt akar jó menettulajdonságokkal, mégis alacsony fogyasztással? Tágas belsőteret, finom kupés ívekkel? Családot szállítana, de azért vágyik fiatalos érzelmekre? Komoly presztízst szeretne, de 30 milliót nem tud rászánni? Van megoldás, mégpedig rögtön több is! A négyajtós nagy kupék kategóriájának két prominens képviselőjét eresztjük egymásnak – higgyék el, gigászi küzdelem lesz.

Tökéletes riválisok - galériaA párosítás ezúttal tökéletesre sikerült. Az immáron második generációját taposó Mercedes-Benz CLS, a felső-középkategóriás négyajtós kupék családjának megteremtője régi ismerősként, ám sármjából mit sem vesztve lép a ringbe. Vele az Audi A7 néz szembe határozott tekintettel, újdonsült riválisként. Más kihívó eddig nem akadt: igaz, a BMW 6-os Gran Coupéja rövidesen megzavarhatja az állóvizet, ám a Porsche Panamera már inkább a luxuskategória képviselőit kóstolgatja. Az már csak hab a tortán, hogy az erőpróbára mindenki a legnépszerűbb, legjobb formáját hozta: a márkák legerősebb háromliteres dízelmotorjaihoz összkerékhajtás és automataváltó is tartozik. Nincs mese: itt csak egyvalaki nyerhet. Lássuk hát az első menetet!

Csúcsdízelek automatával, összkerékhajtással - de ki a jobb?

Karosszéria; utas- és csomagtér

Van, ami ízlés kérdése - galériaMi itt, az Autó Pultnál a külső formatervek terén semleges taktikát folytatunk – a téma szubjektív jellege miatt nem célszerű az állásfoglalás. Ez most sincs másképp: az A7 és a CLS szépségének összehasonlítása még a szerkesztőségben is erős véleménykülönbségeket szült. Ebben a kategóriában egyébként is az egyéni ízlés a mérvadó, végtére a szerelem dominanciájáról beszélhetünk, ha már egy praktikusabb, olcsóbb szedán helyett (hiszen az A7 az A6-ra, míg a CLS az E-osztályra épül) a kupé változatot preferáljuk.

Mindkettőt erőteljesen személyre szabhatjuk.Azért a két modell erősen eltérő konfigurációja okán mégsem hanyagoljuk teljesen a témát: az A7 hűvös, sportos hangulatban, S Line csomaggal felszerelve, fehér színnel és fekete belsővel fogadott minket, míg a CLS mahagóni árnyalatú külső és osztriga-fekete belső színvilága egyértelműen az eleganciát, az érzelmességet érinti – még ha a kizárólag sportos futómű-hangolással együtt elérhető antracit 18 colos, ötküllős felnik egy kicsit meg is törik az úrias képet. Ez ne befolyásoljon minket, a külső-belső hangulatot mindkét márkánál igény szerint változtathatjuk számos kárpit és sok-sok betét variálásával.

Klasszikus elrendezés évtizedes hagyományként visszaköszönő részletekkel.

Ha nem is ennyivel, de az A7 hosszabb.A formáktól a méretek felé haladva könnyen beláthatjuk, hogy nemcsak a parádés megjelenés, hanem a terebélyesség terén is a luxuskategória képviselői felé tendálnak tesztalanyaink. Ezen a téren az Audi nyer, amely 4,97 méteres hosszával csupán 30 mm-rel nagyobb a CLS-nél, viszont a tengelytáv esetében már 4, szélességben pedig szintén 3 centiméter a differencia. Adottságait pedig jól váltja készpénzre az A7, amely főleg a hátsó sorban érhető tetten. Míg elöl értelemszerűen mindketten megfelelő méretű teret biztosítanak, addig hátul az ingolstadtiak terméke egy hajszállal nagyobb fejteret kínál, illetve a Mercedesben is bőségesnek mondható lábterét szintén felülmúlja valamelyest. Ráadásképp a beszállás ugyancsak könnyebb ide, mivel a CLS-sel ellentétben kisebb az ajtó túlnyúlása és a C-oszlop lejtése később kezdődik. Nagyon fontos momentum lehet, hogy míg az A7 kérhető ötüléses kivitelben, addig ellenfele minden változata legfeljebb négy személyt szállíthat – igaz, cserébe hátul is rengeteg tárolórekeszt találunk.

Modern hatás remek anyagokkal és példás összeszereléssel.

A vezetőülésbe visszatérve könnyen érezhetőek a márkák eltérő filozófiái, hagyományai. Noha a CLS ezúttal viszonylag szerény felszereltséggel érkezett hozzánk, a gazdagon használt alumíniumdíszítések, a kormányoszlophoz tapadt automataváltó előválasztó kar,Az okosabb klímáért érdemes pénzt adni. a díszítőbetétek alól előszökkenő narancssárgás megvilágítás mind-mind erőteljesen töltik meg szívünket a luxus hamisítatlan érzetével – hogy a csodaszép óráról ne is beszéljünk. A teljességhez azért még érdemes lehet megrendelni a szériában járó elektromosan állítható, kissé alacsony háttámlájú, ám kényelmes ülések helyett a több irányban állítható, de egyébként mindenhogy komfortos multikontúr üléseket (208 ezer forint). Az alapáron járó kétzónás automata klíma kissé huzatos és egyenetlen munkája helyett szívesebben üdvözölnénk a már több ízben bizonyított, finom négyzónás Thermotronic diffúz áramlatait – aki egy kicsit is érzékeny erre, annak ajánlott a közel 300 ezer forintos extra bepipálása.

A Mercedes letisztultabb, az Audi okosabb.Tesztautónkban továbbá az Audio 50 APS névre hallgató DVD-s navigációs rendszer dolgozott, amely a nála kétszer annyiba kerülő, 1,05 milliós Comand-hoz képest kisebb kijelzőt és butított funkciókat tartalmaz – ám amennyiben spórolnánk, akkor komolyabb fenntartások nélkül választhatjuk a csekélyebb tudású rendszert. Csupán azt kell elfogadunk, amit korábbi prémium központi rendszer-összehasonlítónkban is megállapítottunk, hogy a Mercedes inkább az egyszerű kezelésre, mintsem a funkciók armadájára helyezi a hangsúlyt, így megannyi beállítási lehetőség közül nem választhatunk. Utóbbi egyébiránt nem jelentene problémát, viszont az felróható, hogy a navigáció Budapesten még mindig előszeretettel vinne be egyirányú utcába, forgalommal szemben (bár lehet, hogy egy frissítés megoldaná a problémát) és továbbra sem magyar a nyelv, amivel pedig pont a felhasználóbarát kezelhetőséget ássák alá néhány potenciális vásárló esetében.

Az A7 más tészta: esetében szinte hiánytalan a felszereltség, olyannyira, hogy egy átlagos felhasználó számára már-már zavarba ejtő lehet a funkciók és a központi rendszer almenüinek számossága, igaz, ezekkel nem kötelező foglalkozni.

Tárolórekeszekben a CLS, csomagtartóban az A7 vezet.

Képzeletben ugyanolyan szintre felszerelve mindkét modell versenyképes ajánlattal szolgál. Bár a kategóriatárs szedánok hátul jobb fejteret kínálnak, a praktikum sem idegen egyik versenyzőtől sem. A méretbeli különbségek, az ötödik ülés lehetősége és a könnyebben pakolható, szükség esetén bővíthető csomagtartó végül egy hajszállal az A7 irányába dönti a mérleg nyelvét, de azért az ínyenc CLS sem kínál akkor kompromisszumot, hogy iránta érzett vonzalmunkat beteljesítetlenül hagyjuk.

Hajtáslánc, menetkomfort, menetdinamika

V6 dízel, ott egy, itt két turbóval - galériaAz Audi komoly kihívást állított a Mercedes-Benz felé. Frissen fejlesztetett csúcsdízelük már papíron is húzós ellenfél. Mindkét modell háromliteres lökettérfogatból gazdálkodik, ám a négykarikás márka két turbót párosítva az öngyulladóshoz 313 lóerős csúcsteljesítményre képes, amely mellett látszólag eltörpül a csillagosok 265 lóereje. Ennél jóval kisebb a nyomatékbeli különbség: a CLS 620 Nm-es adatát az A7 csupán 30 Nm-rel ’übereli’, igaz, a száraz adatok alapján valamivel hamarabb, már 1450-es percenkénti fordulaton jelentkezik az említett érték.

A gyakorlatban az ikerturbós erőforrás pörgősebbnek tűnik. A már a pincéből nagyot húzó Benz-motorral ellentétben itt kicsit később érkezik az igazi ’kakaó’, de az 5000-es fordulatszámig lelkes motor forgatását garantáltan élvezni fogjuk. A gyár által speciálisan készített rezonátoros kipufogó (egy dízelről beszélünk!) ugyanis fajtájához mérten gyönyörű, mély V6-os szólamokat csal ki az autóból, amely gurgulázás vérpezsdítőbb, mint az alkalmi konkurens visszafogottan gyöngyöző, igen halk morajlása. Hallgassák csak!

Mielőtt tovább boncolgatnánk a motorok képességeit, fontos átvennünk a hajtáslánc további elemeit. A Mercedes 7G-Tronic néven futó, hétfokozatú bolygóműves automatája dolgozott tesztautónkban is, amely ahhoz képest, hogy idestova 9 éve mutatkozott be, még mindig nagyon szépen teszi a dolgát: ha kell, kihasználja a motorféket, emelkedőn és lejtőn ügyesen visszavált és tökéletes fordulatszámon tartja az erőforrást. A márkára általánosan jellemző „türelmes” hajtáslánci reakcióidő a CLS esetében már sportosan korrekt, így egyedül a kis gázpedálállásnál nem mindig észrevehetetlen váltásokon látszik, hogy nem véletlenül fejleszti a márka új automatáját.

De mi történik, ha mindkét autóban tövig nyomjuk a gázpedált? Ki a gyorsabb és milyen áron? Lapozzanak és kiderül!

Kommentek