Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Az élet nem más, mint hosszadalmas és kalandokkal teli útkeresés, a válaszok kényszeres, vagy épp szükségszerű fürkészése, legyen szó a mindennapokról, a munkáról, a kapcsolatokról, akár a családról. Mi sem működünk másképp, kérdések és válaszok sokaságán átgázolva hozunk autós ítéletet – most épp egy kissé megosztó személyiség felett, a BMW azonban ezúttal a szokásosnál is tévedhetetlenebbnek tűnik, és az új X4 csatasorba állításával nem hagynak a bajorok megválaszolatlan kérdést. A divatos újdonság xDrive 25d hajtáslánccal, M-csomaggal és extrákkal csordultig pakolva járt szerkesztőségünknél.

Brutális, 21 colos Individual kerekek - galériaA válaszkeresés talán legnagyobb kihívása, hogy az objektivitás ne csorbulhasson, azonban a józan észt kijátszó érzelmeknek, vagy a szív húrjait megpendítő izgalmak jelentette csábításnak sokszor nehéz ellenállni. A BMW sokaknak túl 'kivagyi', túl gőgös, míg mások számára vágyak tárgyát képezi – és talán épp ez a megosztó jelleg jelenti a sikert, hiszen akár prémium, akár hagyományos modellről van szó, a megosztó megjelenés mindig is a siker egyik fő kulcsa volt.

Lehet a 21 colos úthengereken gördülő, marcona tekintetű, kupé-SUV stílusát szeretni, vagy akár gyűlölni, az objektivitás minden kétséget kizáróan a bajorok büszkesége mellett szól.

Látványos csomag, igényes részletek - galériaA tesztre fogott példány ráadásul a gyártó komplett repertoárját felvonultatja, hiszen a borsos áron mért M-csomagon felül szinte az összes rendelhető opciós tétel növeli az aszfaltra nehezedő terhet. Súlyos összeg, súlyos egyéniség... de amikor a szőnyegbe simul a gázpedál és megindul a néma hajsza, a kétségek megszűnnek kétségek lenni, és a világ legtermészetesebb dolgának tűnik, hogy az 1,7 tonnás tömb mindenféle bizonytalanság nélkül, légies könnyedséggel viselkedik alattunk, mindig pontosan azt csinálva, amit kigondoltunk.

Noha jómagam nem vagyok a SUV/crossover modellek kedvelője, abszolút meg tudom érteni a BMW-t, hogy ebbe az irányba kormányozza gőzerővel a hajót, hiszen a nép a divatos, emelet modellekért kiált, a bajor márka pedig fáradhatatlanul kiszolgálja ezt a fajta igényt, ami talán még az X6 első generációjával ébredt a márka elkötelezett híveinek szívében.

A vezetési módnak is meg tud felelni - galériaPersze az emelt hasmagasságot nem sokan fogják kihasználni, a kupésan ívelő tetővonal pedig megkurtítja a hátsó sor fejterét és a raktér praktikumát lekorlátozza, ám ezek a tulajdonságok a manapság uralkodó divatnak tökéletesen megfelelő sziluettnek köszönhetően képesek teljes mértékben háttérbe szorulni; diadalmaskodik hát az erzelmi szál, amely a legerősebben rángatja a józan észt.

Az új X4 markáns jelenség az utakon, köszönhetően óriási veséinek, tekintélyt parancsoló fényeinek és összességében teljes, részletesen kidolgozott küllemének. Az izomkötegekként kiemelkedő kerékjáratok, a markáns fény-árnyék vonalak a mély vörös fényezéssel karöltve kiemelik a szürke tömegből az autót.

A váltófülekhez szinte senki sem nyúl - galériaHabár a frontrés valóban 'kimaxolja' a márkára jellemző marcona jelleget, a hátsó lendületes és tetszetős formai megoldásokat hoz. A csíkszerű lámpa nem csupán egy, a szemnek tetsző, öncélú forma, hanem azért is felel, hogy optikailag szélesebbnek hasson az autó. Az i-re a pontot az M csomaghoz opcionálisan választható 21 colos Individual felnik teszik fel. De ésszerűséget teljes mértékben nélkülöző széles, peres, ráadásul defektmentes gumik ide vagy oda, az X4 dögös kiállásához sokban hozzájárulnak gyönyörűen kidolgozott felnik.

Az új X4 egyébként átlagosan 50 kilóval könnyebb elődjénél, miközben 81 mm-rel hosszabb (4752 mm), 37 mm-rel szélesebb (1918 mm) és 3 mm-rel alacsonyabb (1621 mm); a tengelytáv 5,4 centit nőtt (2864 mm). A súlyelosztás a két tengely között a BMW-től megszokott módon kiegyenlített (50:50), a tömegközéppont lejjebb került és a légellenállási együttható is javult (0,30 Cd). A modell kódja jelzi, hogy a második generáció már fejlettebb 'G' alapokon nyugszik, amit a technikai arzenál is kiválóan tükröz, mindamellett, hogy a méretnövekedés ellenére alacsonyabb tömeg lett a végeredmény.

Stílszerűen, vörös bőrrel csábít - galériaAz utastér tekintetében szintén jelentős előrelépésről beszélhetünk, ami nem csupán a helykínálatban, de a szolgáltatásokban és az elénk táruló látványban is megmutatkozik. A műszerfal és az üléspozíció a márkától elvárt és megszokott érzést hozza, azaz sportos, jó vezetői helyzetből kezelhetjük a letisztult, tipikusan BMW-s pultot. Opcionálisan egy minden információt megjeleníteni képes digitális műszercsoport terülhet el a kormány mögött, amelyet head-up display is kiegészíthet. Utóbbival kapcsolatban megjegyzendő, hogy polárszűrős napszemüvegben nem használható, habár erre eddig kevesen találtak megoldást. A HUD egyébként nagy, színes, informatív és megjelenítése gyönyörű.

Egyszerűsűgűben rejlik zsenialitása - galériaA műszerfal – és úgy összességében az egész utastér – anyagai, illetve összeszerelési minősége terén jelentős az előrelépés, az opcionális Sensatec műbőr burkolat pedig még kellemesebb tapintást, látványt eredményez. A prémiumérzet tehát minden kétséget kizáróan adott, amihez a németek kiváló ergonómiát társítottak. A gombok kellő súlyossággal, magas minőséget sugallva működnek és az aktuális, immár érintőképernyővel is kiegészített iDrive rendszer tekerője kiválóan kézre áll. Az üzemmódkapcsoló tekintetében újdonság az adaptív állás, amely a korábbi EcoPro, Comfort és Sport módokat egészíti ki, méghozzá okosan.

A helykínálattal egyébként nincs nagyobb gond, a kupés tetővonal ellenére is kényelmes és elégséges a hátsó sor kb. 185 centis magasságig. A csomagtér alapból 525 literes lett, de akár 1430 literig bővíthető, így családi autónak teljesen megfelel az X4 – persze ha a dögös forma csábításának képesek vagyunk ellenállni, akkor a hasonló konfigurációban egymillió forinttal olcsóbb X3-mal jobban járhatunk, hisz az X3 csomagtartója nagyobb, praktikusabb, hátsó fejtere bőségesebb, hátrafelé pedig sokkal akadálytalanabbul láthatunk ki belőle.

Az extralista szinte vég nélküli: üvegtető, navigáció, ülésfűtés, elektromosan állítható bőrfotelek, elektromos csomagtérajtó, szépen szóló Harman/Kardon hifi, jól működő és széleskörűen finomhangolható biztonsági asszisztensek tömkelege, komplex kamera rendszer, adaptív LED fényszórók, hangulatvilágítás, illatcsomag és temérdek egyéb tétel szerepel a listán.

M életérzés, odabenn is - galériaNem maradt ki a programozható fűtés sem, amely több, mint félmilliós felárért cserébe a nappaliból, vagy épp az irodából is kapcsolható akár azonnal, akár időzítővel. 84 ezerért gesztusvezérlés is választható, ami annyira nem praktikus, mint inkább látványos extraként aposztrofálható, mi biztosan kihagynánk.

Az új padlólemezzel párhuzamosan az egyik legfontosabb technikai alapot a B47 kódnévre keresztelt kétliteres, négyhengeres turbódízel jelenti, amely ez esetben két turbóval (kétlépcsős feltöltéssel), változó feltöltő-geometriával, piezo-injektorokkal és AdBlue rendszerrel igyekszik megfelelni minden elvárásnak. A 25d 1995 köbcentijéből esetünkben 231 lóerőt és 500 Nm maximális forgatónyomatékot préseltek ki a gyáriak, ami 7 szekundumon belüli 0-100-as sprintre elégséges. 10 éve még a márka 30d jelű 3-literes sorhatos dízele volt képes hasonló adatokat felmutatni...

A meggyőző adatok nem hazudnak: a tapasztalat azt mutatja, hogy a 25d mindenre elég, tényleg mindenre. A nyolcgangos ZF automatával (kizárólag ezzel elérhető) összedolgozva minden élethelyzetben ugrásképes az 1,7 tonnás X4, miközben étvágya sem magas.

+D-s tolatókamera-mozi - galériaA 231 lóerő és a tisztességes tömeg ellenére a 2000/perctől nagyon meginduló dízelmotor óvatosan közlekedve beéri akár 6-7 literrel is. Városon kívül 5,5-6 literből is eléldegél, míg városban és autópályán 7 liter környékére kúszik fel az érték, ami összességében kiválónak mondható. És ami újdonság a márka 4-hengeres dízeleinél: a 25d legnagyobb erénye talán a kulturáltságában (!) keresendő. Eddig a BMW négyhengeres dízelei kemény, kerregős járással borzolták a kedélyeket, azonban mindez a múlté: az új 'fejlesztési csomag' és a szigetelés megtette a hatását, hihetetlenül csendes, kifinomult úriemberré vált a kétliteres egység, amiért óriási piros pont jár neki.

Nagy előrelépés az új motor - galériaA kiemelkedően csendes utastér egyébként kissé ingerszegény környezetet eredményez, amit a kormányzás tovább fokoz: a biztonsági asszisztensekhez elengedhetetlen elektromos rásegítésű szerkezet kissé érzéketlen, plasztikus hatású (sajnos az autók javánál mostanság ez trend). Az M-csomag esetén bő 200 ezer forintért megváltható adaptív futómű azonban kötelező extra, hiszen képes többarcúvá varázsolni tesztalanyunkat; a futómű legnagyobb erénye, hogy a 21 colos kerekek és a defektmentes, betonkemény oldalfalú abroncsok ellenére is egészen szépen képes kirugózni az egyenetlenségeket, miközben terhelésváltásra sem billeg, nagyon jól tart.

Immáron adaptív üzemmódot is tud - galériaAz eddigiekből nyilvánvalóvá válik, hogy igencsak nehéz az X4 bármely részébe objektíven belekötni; az új platformnak hála, minden elfogultság nélkül állíthatom, hogy egy rendkívül jól sikerült autóról beszélhetünk. Egyedül a stílusa, ami megosztó, azonban pont ez az az attribútum, ami miatt sokan mégis mellette döntenek. Továbbá ki kell emelni az autó részletgazdagságát, ami talán egyedülálló: az ajtókban például dombornyomott X4 felirat díszeleg az igényesen kialakított betétekben, ahogy a B-oszlopon is. Minden megoldás alaposan és mélyen kidolgozott, ami összességében tényleg kivételes kifinomultság érzetét kelti.

A szokásos módon ezúttal is vastagon fogott a bajorok ceruzája, már ami az árazást illeti: az X4 a 25d motorral és a hozzá automatikusan társuló ZF automatával, illetve xDrive összkerékhajtással 16,6 millió forinttól indul. És fontos, hogy csak indul, ugyanis a minden hájjal megkent tesztpéldány árcéduláján listaáron 26 milliós összeg szerepel. Nem elírás, valóban közel 10 milliónyi extrát sikerült a középkategóriás SUV-ba beleszuszakolni, annak ellenére, hogy az alapfelszereltség egészen bőséges.

Hátul sem szűkös a helykínálat - galériaÉs ezért a pénzért ugye még 'csak' 4 henger jár, hiszen a zseniális 265 lóerős 30d motor 6 hengerrel további 1,5 milliót kóstál, amire a 25d kiválósága okán racionálisan nézve nincs szükség, de mi mégsem tudnánk neki ellenállni. Persze józanabb extrázással 20 millión innen is 'van élet', és mondjuk a 190 lovas (400 Nm) 20d motorral szintén spórolhatunk 1,2 milliót, sőt, a 184 lóerős benzines 20i a 20d-nél is olcsóbb közel egymillióval. És ahogy fentebb már írtuk, az X4 helyett az X3-at választva azonos hajtás és felszereltség esetén további 1 millió forintot takaríthatunk meg.

Csodák meglepő módon nincsenek: egy Mercedes-Benz GLC Coupe a 'csak' 204 lovas, régebbi fejlesztésű 2,15 literes dízellel hasonló extrázással nagyjából ugyanennyiért vihető haza, míg a méregdrága Porsche Macan nincs dízelmotorral. A közepes méretű, prémium 'kupé-SUV' klubban csak az Alfa Romeo Stelvio kínál kedvezőbb csomagot 210 lóerős 2,15 literes dízelmotorjával. Az Alfa különben épp a napokban jár szerkesztőségünknél, vagyis rövidesen érkezik a kívánatos olasz szabadidőmodell tesztje is.

Néhány szóban

A BMW az X-modellek esetében sportosabb fokozatba kapcsolt az új, második generációs X4 élesítésével. A meglepően kulturált és bivalyerős 4-hengeres 25d dízelmotorral szinte hibátlannak mondható a bajorok kupésított SUV-ja, hiszen minden terén remekül, jó néhány tekintetben pedig kiemelkedően teljesít. Magas vételára a legfőbb konkurensekkel összehasonlítva értékarányosnak mondható, ráadásul szerényebb motorválasztással (20d/20i) – és főként a kedvezőbb árú X3-mal – azért lehet korrektebb árat konfigurálni. Összességében kívánatos, menő, csendes, okos, gyors, és a kupéformához mérten tágas autó az új BMW X4.

Előnyök: Kulturált, bivalyerős és hatékony hajtáslánc; Minőségi, igényes beltér, modern megoldások; Csúcstechnológiát képviselő biztonsági asszisztensek és extrák; Jó helykínálat és komfort; Részletgazdagság

Hátrányok: Plasztikus, kissé érzéketlen kormányzás; A BMW-től megszokottan drága extrák; Az X3 nyilván praktikusabb (és olcsóbb is, igaz, nem olyan menő, mint az X4)

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 

Kommentek