Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Úgy érzed, hogy jól kijössz a munkatársaiddal, szereted a csapatmunkát, és szívesen megmérettetnéd magad? Gyere hozzánk szerencsét próbálni. Akár ezzel a szlogennel is várhattuk volna a Toyota RAV4-et és a Subaru XV-t. Mondvacsinált felhívásunkat ezúttal nem követte rövid első elbeszélgetés, ugyanis a kulcsok átvételét követően rögtön jött a próbaidő annak reményében, hogy a végén csak-csak kiderül, melyik modellt szerződtetnénk le akár hosszútávra is.

Másnak tűnnek, mégis hasonlók - galériaAhogy az általában minden új dolgozónál lenni szokott, úgy a két autónál is a külsőre alapoztuk első benyomásunkat. A legfrissebb RAV4 például igen sokat nőtt elődjeihez képes, és az egykor filigrán könnyű terepjáró 4570 mm-es hosszával, illetve 1845 mm-es szélességével igazi nagymenővé érett; jól mutat plázaparkolóban, a szoláriumok neonfényében, lehet vele vinni a gyerekeket menő bölcsödébe, vagy elit iskolába. Jócskán kimagasló orr-része, és a hangsúlyos peremekkel szegélyezett motorházfedele már önmagában tekintélyt parancsol, a magasra szabott övvonal felett tornyosuló szűk ablakok, valamint a hátrafelé hangsúlyosan lefelé csapódó tető pedig a sportos külsőt szavatolják.

A Subaru XV ezzel szemben egy vérbeli könnyűlovas crossover. A karosszéria csak jelzésértékűen került függőleges irányban megnyújtásra, emiatt az autó sokkal kevésbé hivalkodó - garantáltan nem fogja harckocsinak titulálni a rosszmájú szomszéd. A szépséges fényezésű lemezeket lágy ívek helyett markáns törések, nem megszokott sík felületek, valamint alumínium betétek teszik lendületessé. Kívülről nézve a természetjáró attitűd, ahogy a RAV4 esetén, úgy az XV-nél is a növelt hasmagasságban, és a karosszéria alsó peremén, valamint a kerékjárati ívek élein végigfutó műanyag betétekben merül ki, persze ha kisállat perspektívából, azaz alulról nézzük a jószágokat, látszanak a terepjárós védelmező idomok is.

A Toyota RAV4 belül óriási - galériaA megalomán hajlamokkal jobban megáldott olvasó a méretbeli különbségek láttán talán már adná is az első pontot a Toyotának, ám ne feledjük, hogy a nagyság csak akkor előny, ha azt ki is használjuk. A RAV4 belső tere fejedelmi, széltében-hosszában, elöl-hátul egyaránt bőséges a hely, és az alapból 547 literes – sőt, a hosszában is állítható üléseket előredöntve akár 1746 literre bővíthető - csomagtartó ugyancsak elismerésre méltó, egyedül a hátul ülők fejtere lehetne picivel nagyvonalúbb. A Toyota igazi nagyautós kényelmet és biztonságérzetet ad, viszont átlag hétköznapokon, amikor az ember parkolóhelyet keres, vagy szűk helyen kell lavíroznia, akkor a vezethetőség rovására mennek a túlzott méretek.

Ilyenkor az XV kompakt, mindössze 4450 mm hosszú kocsiszekrénye bizony felértékelődik, főleg annak tükrében, hogy az utastér a Subaruban nem csak elöl, de hátul is megfelelően tágas, az emberléptékű térérzet pedig racionálisan nézve pont elegendő. Ugyanakkor a csupán defektjavító készletet rejtő, és még így is mindössze 380 literes csomagtartó gátja lehet a kalandozásoknak – természetesen a hátsó ülések ledöntésével a Subaruban is növelhető a raktér, pontosan 1250 literre.

A Subaru XV sem szűk ám - hátul semJogos, a tér nagysága csak az egyik pillére az otthonos belsőnek, további fontos szempont a zajszint és az ergonomikus kialakítás mellett a felhasznált anyagok minősége is. Utóbbiak tekintetében egyik modell sem húzhatja ki magát - mindkét járgánynál megjegyezhető, hogy a felhasznált anyagok kissé puritánok, a belső tér hangulata a sok szürke, nem csak tapintásra, de látványra is sprőd elem miatt komor, és apró figyelmességek terén sem nyújtanak kimagasló szolgáltatást tesztalanyaink.

A Toyota például a műszerfal alsó harmadát egész gusztusos műbőrborítással spékeli meg, ugyanakkor a tetején még mindig ott ékeskedik a ’szent kvarcóra’, amiben nem is annak puszta léte a zavaró, hanem ahogy azt a gyáriak kialakították. Szintén ergonómiai kapufa a felső peremre helyezett fényes ezüstszínű betét, ami sajnos sokszor bántóan veri vissza a fényt a sofőr szemébe. Továbbá a hátsó szellőzőrostélyok hiánya sem üdvözítő - ilyen nagy belső légköbméter mellett azok bizony elengedhetetlenek lennének.

Vannak az XV-ben is igénytelen megoldásokAz XV belseje sem leste el a mai lakájos autók praktikáit – kevés a belső zárható rekesz, rossz helyen van az első könyöktámasz, túl ingerszegény a cockpit felépítése, bár a kormánykerék mögötti részt takaró rongydarab azért sokat lendít az érzelmek terén - ha nem is pozitív irányban. Hogy ne legyek igazságtalan, illik megemlíteni a pozitívumokat is. A Subaru például meglepően kényelmes üléseket kreált, és hátul is jóleső a helyfoglalás, még a fejtérre sem volt panaszunk. Egyszerűsége miatt jól átláthatóak a kezelőszervei, semmit nem kell keresgetni, s még a középső kijelző menüje is logikusan szervezett.

A RAV4 alapvető érdeme, hogy jobban belakható belsővel rendelkezik, a csomagtartó alja nem csak a pótkereket, de kivehető hálós elválasztókat is tartalmaz. A zajszintet illetően mindkét versenyző teljesíti az elvárásokat, a jókora homlokfrontú RAV4-esnél kifejezetten kevés szélzaj jut be az utastérbe, és mindkét típus zörgés nélkül tűri a rosszabb utakat, ami remek összeszerelési minőségre utal.

A Toyota innovatívabb, de jóval drágábbInnovatív elektronikai megoldások terén a Toyota többet nyújt a Subarunál. Ez persze nem azt jelenti, hogy a RAV4 high-tech kütyükkel gazdagon spékelt, de legalább kiviteltől függően, jelzés szintjén kaphatunk hozzá pár olyan manapság bőven elvárható kényeztetést, mint az érintőképernyős kijelző, a lejtmenetvezérlő, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, a holttér-monitor, az elektromos-memóriás csomagtérajtó, vagy az automata távolsági fényszóró. Az alapkivitel utáni Style szinttől kezdve a RAV4-ben többek között alapárasak a 18 colos könnyűfém felnik, a sötétségérzékelő, a tolatókamera, az automatikusan behajtható tükrök, a tempomat, a sok vizet nem zavaró sportmód-választó, néhány bőrözött belső panel, és hajtástól függően a start-stop rendszer.

Az XV-ben az alapkivitelhez is járó 17 colos könnyűfém felnik, automatikus klíma, valamint hegymeneti elindulást segítő rendszer mellett a Comfort szinten kapott tolatókamera, tempomat, Bluetooth kapcsolat, iPod vezérlő, esőszenzor, USB csatlakozó stb. mellett a rég megszokott alap extrákon - például a xenon fényszórón, a kulcsnélküli indításon, vagy a navigációs rendszeren - kívül csemegeként csak a feláras start/stop automatika emelhető ki.

Visszatérve a mindkét tesztautónál felróható belső kialakítás hiányosságaira, annak tükrében érthetetlen kissé az itt-ott nem túl nagyvonalú enteriőr, mert ezek a dolgok az autótervezés talán legkevésbé rázós kérdéskörei, miközben a nehezebben teljesíthető, vagyis a hajtásláncra és a vezethetőségre vonatkozó elvárásokat egész jól megugorja a két japán modell.

A Toyota nagyon könnyen vezethető járgány, ha megbarátkozunk a méreteivel - kormánya kellően lágy, mégis pontos manőverezést biztosít. Jóindulatú - elöl MacPherson rendszerű, míg hátul kettős keresztlengőkarokkal operáló - futóművével megengedő forszírozott tempóban is mindamellett, hogy rossz úton sem veszít kényelméből. A személyautókhoz képest nagyobb tömege és magasabb súlypontja miatt dinamikus kanyarvételeknél, terhelésváltásoknál érezhető rajta is a terepjárók kissé mackós viselkedése, de ez nem róható fel neki hibaként - ez a kategória sajátja.

A RAV4-et kellemes vezetni, de nehézkesebbA kényelmes utazást nem ássa alá a hajtáslánc sem – kétliteres, 151 lóerős, 4000 1/perces fordulaton 195 Nm-t leadó motorja kulturáltan teszi a dolgát, visszafogott tempóban halkan jár és dinamikus gyorsításra is megfelelően reagál, amiben jó partner a szépen, zökkenőmentesen áttételt módosító fokozatmentes CVT egység, melynek virtuális fokozatait manuális módban a kormány mögötti fülekkel is kapcsolgathatjuk. 1585 kg-os saját tömege ellenére a Toyota egész fürgén szedi a lábát: álló helyzetből 100 km/h-s sebességre mérésünk szerint úgy 11 másodperc alatt gyorsul, a száguldás egészen 185 km/h-s sebességig fokozható, miközben városban forgalomtól és vérmérséklettől függően 8-9 literes fogyasztással számolhatunk, autópályán pedig 8 literrel is beéri száz kilométerenként.

Az XV karaktere talán még inkább szerethető, csak máshogy - amolyan komplementere a Toyotának. Míg az RAV4 a mindennapok szürke eminenciása, addig a Subaru akkor érzi elemében magát, ha valaki önfeledt játékra hívja. Az XV járt már nálunk ötsebességes kézi váltóval és 1,6-os 114 lóerős benzines erőforrással, akkor vérszegénynek éreztem a technikát. Ezzel szemben a 150 lóerős, 4200-as fordulaton 196 Nm-t biztosító kétliteres benzinmotor a kormányról is vezérelhető, kifejezetten A Subaru mindenhol otthonosan mozogsokat engedő Lineatronic, azaz fokozatmentes váltóval örömteli autózásra is alkalmas. A kompakt méret és az 1,4 tonnás üres tömeg miatt a Toyotához képest markánsabbnak érezhető az autó dinamizmusa.

Ezt csak tovább erősíti a Subaru jól működő szimmetrikus összkerékhajtása, az alacsony tömegközéppontot szavatoló boxermotor, az agilis, mégis jól kalibrált, tehát rossz úton sem zavaró futómű, no meg a közvetlen kormány, melyek együtt szépen mozgatják kanyarban is a jármű farát, így az autó kellő bátorsággal tovább forszírozható, mint a RAV4, bár határhelyzetben kevésbé toleráns.

Visszafogott használat esetén csak annyit érez az XV-ben rejlő vadságból a sofőr, hogy picit vehemensebben indul meg alacsony gázadásra is, ám megtaposva a bal pedált a motor kemény szólamokba kezd és a fokozatmentes váltó „áttételezésének” köszönhetően kíméletlenül kezdi pörgetni az erőforrást. Mérésünk szerint a Subaru a gyári adatoknál fél szekundummal, a Toyotánál pedig körülbelül 1 másodperccel (~10 mp alatt) futotta meg a százas sprintet, míg sebességének maximumát 187 km/h-nál éri el sík úton. Fogyasztásban sem rossz a Subaru, hisz’ városban 8-8,5, országúton 6,2, literrel eljár, míg autópályán 130 km/h-s sebesség környékén alig 8 litert kér minden 100 km megtett út után.

Egyikük sem vet meg némi dagonyázástNo de crossovereket nem ér csak közúton tesztelni, ezért egyik japán sem úszhatta meg a magyar ugart. A Toyota RAV4-ről már tudtuk, hogy komolyabb terepen is elmegy, és az XV-nek sincs oka szégyenkezni. Így, gyári kialakításban természetesen egyik sem nehéz terepre való, ugyanis kinek lenne szíve normál gumikkal, kényes könnyűfém felnikkel és drága fényezéssel nyúzni a technikát. Kirándulásra, telekre járásra kifejezetten alkalmasak ezek az autók, és az sem fog bennük csalódni, aki olyan helyen lakik, ahol télen nem kotorják rendesen a havat.

Normál minőségű útra térve a Toyota finomabb vezethetőségével, míg a Subaru virgoncabb személyiségével okozhat boldog pillanatokat leendő gazdáiknak, akik ha kötnek egy kis kompromisszumot a belső tér kidolgozásával, vagy kifejezetten a megelőlegezetten strapabíróbb, egyszerű megoldásokat keresik, a mindennapokban is jól használható, kellő belső térrel és motorerővel rendelkező autókat kapnak. S hogy mennyiért?

A Subaru kisebb, ám jóval olcsóbb isAmennyiben a kedves vásárló megelégszik az alapkivitelekkel, az összkerékhajtást és a fokozatmentes automataváltókat nem mellőzve a Subaru esetében a listaár szerint 7,55 millió forintot kell kiadnia a 150 lóerős XV-ért, míg a Toyota 8,47 millióért kínál hasonló csomagot, vagyis körülbelül egymillió forinttal többet kóstál, s ez közepes szinten meg is marad. Persze azt is mondhatjuk, hogy a dimenziókból kiindulva a RAV4 modernebb és egy ligával feljebb játszik, ám akinek nincs szüksége a nagyobb csomagtartóra és a tánctér méretű hátsó sorra, könnyedén kijöhet a Subaruval is, amely ráadásul lényegesen jobb vezetési élményt kínál. A csúcsmodelleket tekintve már körülbelül 1,5 millió forinttal drágább a Toyota, ám ne feledjük, hogy a Subaru listájából hiányoznak a fentebb említett vezetést támogató rendszert.

A döntés mindenesetre az Önök kezében van, de annyi bizonyos, hogy bár egyik típus sem tartozik a piac leginkább innovatív és legkívánatosabb portékái közé, a józanul gondolkodó emberek igényeit mindkettő tökéletesen ki tudja szolgálni, és a kiforrott technikájú japán vasak sokak számára jelenthetnek remek választást.

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 

Kommentek