Jeep Cherokee 2.2 MJD (2016) teszt - Western-hős Európában

Nyomtatás

A klasszikus receptet ismerjük, olasz-amerikai kooperáció, klasszikus western táj, talján cowboyok, csattanós pofonok és jó kedélyű betétek alkotnak jellegzetes egyveleget. Hasonló életérzést nyújt az immáron Fiat tulajdonú Jeep modellje is, amely mindkét nemzet sajátosságaiból tartalmaz egy csipetnyit, miközben ebben a konfigurációban kizárólag Európának készül – teszten az új 2,2 literes dízelmotorral szerelt Jeep Cherokee.

Az európai és az amerikai autóépítési, illetve autóvásárlási szokások, vevői igények rettentően eltérőek – míg az öreg kontinensen a vásárlókat a kivitelezési minőség, a fogyasztás, a kompakt méretek és a praktikum vonzza, addig a tengerentúlon mindig is tombolt a megalománia, az olcsó benzin miatt az étvágy sem érdekes, mindinkább egy kényelmes, méretesre szabott négykerekűt gurítanak az ottaniak a garázsba. Épp ezért, az eltérő elvárások miatt szinte nem is meglepő tény, hogy az amerikai gyártók mérsékelt sikerrel szerepelnek Európában, illetve – néhány kivételtől eltekintve – az európai gyártók sem remekelnek Amerikában.

Persze nincs ezzel baj, bizonyos szempontból mindig is ezek az ízlésbeli eltérések adták meg a zamatát az autóiparnak, akár Európán belül is. Hiszen mondanom sem kell, a franciák a kényelmükről ismertek, a németeket precíz, letisztult, de rideg vasnak tartják, míg az olaszokat az érzelmesség jellemzi legjobban. A Cherokee pedig érezhetően nem tisztán amerikai, ereiben némi olasz vér is csörgedez, amivel egyedi, izgalmas egyveleget kapunk, akár a műszaki tartalmat, akár a stílust tekintjük.

A Grand jelzővel nem ellátott Cherokee ugyanis nem 100%-osan vérbeli Jeep, van a mokány, tökös amerikai jelleg mellett egy kis olaszos érzelmesség, csibészség is ott lakozik benne. Már első pillantásra is kitűnik, hogy nem a legkeményebb Jeep áll előttünk: jellegzetes hűtőmaszkja, a Citroën Picassóhoz hasonlóan optikai csalással kettéosztott lámpatestek, a karcsú menetfény egyszerűen lágyítja a kőkemény terepjárós szívet, de azért a karakteres formák nem engedik teljesen elpuhulni tesztalanyunkat. Egyébként a krómot szívesen alkalmazták a szakemberek, nem csak a dísztő elemekhez jutott belőle, a felnik is amerikaiasan csillogós felülettel rendelkeznek.

Maguk a fények egyébként hátul is tetszetősek, elöl pedig – a ködfényszórót is felkapcsolva – a három pár világítótest és a jellegzetes hűtőmaszk meglehetősen mérges arcot eredményez. A Jeep, noha megjelenését tekintve picikét puhányabb a nagy testvérénél, mégis komoly autóként hat az utakon. Üde színfolt, egyediségével igazán üdvözítő jelenség.

Odabenn – sajnos – már nem ilyen pozitív a kép, amiért nem csupán a formák felelősek. Elöljáróban le kell szögeznem, hogy egy közel 16 millió forintos árcédulával rendelkező terepjáróról van szó, amit a márka prémiumnak titulál. A borsos ár és a prémium plecsni együttese bőr kárpit ide vagy oda, nem összeegyeztethető azzal, ami az ajtónyitást követően fogad. A formák alapvetően egyszerűek, nagyjából minden a helyén, azonban a vezetőülésbe süppedve mégsem uralkodik el azonnal a birtoklási vágy.

Talán egy kis szétszórtság az, amivel legjobban jellemezhető a műszerfal és az utastér. Az ajtókárpitokon felbukkanó, fa-hatásúnak tűnő betét máshol nem jelenik meg, a műszerfalon található barnás-ezüstöt betétekből pedig máshova nem jutott. Az anyagok minőségével összességében nincs gond, azonban prémium matériákról nem beszélhetünk.

Ugyanígy kissé igénytelennek, olcsónak hat a foltos műszerfali háttérvilágítás, a központi rendszer pedig nem ismeri a magyar nyelvet. A menük jól átláthatóak, az óracsoportba épített kiijelző és a központi érintőképernyő is személyre szabható valamenyest, így összességében közepesre értékelhető. Jobbra semmiképpen, amit az ülésfűtés bekapcsolási procedúrája is alátámaszt. Míg más modellekben egy gombnyomásra indul a melegítés, itt az érintőképernyő egyik menüpontjára bökve kell bekapcsolni, aztán a menüből kilépni - mindez legalább 3 érintés, és mindegyiknél oda kell pillantani a középkonzolra, jobban elvonva ezzel a figyelmet, mint a hagyományos megoldás esetén.

A helykínálattal viszont minden rendben, noha a napfénytető értékes centimétereket rabol el a fejtérből. A világos utasteret eredményező opció megrendelésével a hátsó sorba maximum 180-185 centi magas kollégákat érdemes küldeni, elöl azonban nem kell ilyen korláttal szembesülni. Mindemellett a csomagtér is tisztességes, jól pakolható és oldalzsebeket is használhatunk, opcionálisan pedig elektromosan nyílik és akár a kulcsról is vezérelhető.

Minden kétséget kizáróan az autó legjobb pontja a hajtáslánc. A 2,2 literes MuliJet dízel Európa privilégiuma, a gyártó máshol nem tette elérhetővé ezt az erőforrást. A 200 lovas motorhoz kilencfokozatú automataváltó jár, természetesen kellemesen hosszú áttételezéssel. Az eredmény így egy kifejezetten dinamikus, mégis takarékos hajtáslánc lett. A teljesítmény a 400 Nm feletti csúcsnyomatékkal együtt mindenre elég, ami hétköznapi helyzetben adódik, s különösebb gond az orgánumával sincs.

Persze kemény járású és jellegzetes a hangja, de kellőképpen elszigetelt, ráadásul bemelegedve kisimul. A fogyasztás még meglepőbb: a majd' 2 tonnás, összkerekes, 200 lovas terepjáró vegyes üzemben mindösszesen 6,8 litert gurított le a torkán a teljes teszt alatt. Egyedül városban kúszik fel 7 literre az étvágy, országúton könnyedén tartható 6 l/100km alatt, autópályán pedig 6,4 liter környékén kortyol - ilyenkor, azaz 130 km/h-nál alig 1700-at forog a négyhengeres.

Terepképességeben is tisztességes produkcióra képes a Jeep Cherokee, amely az aszfaltra született SUK-k korában, noha hasonlít rájuk, mégis üdítő kivételnek számít a tudása miatt. Ennek megfelelően a hagyományos hobbiterepesekéhez képest lágyabb a rugózása, ami egyrészt a karakteréhez és rendeltetéséhez is jobban passzol, másrészt a hétköznapokban is kellemes társnak bizonyul. Mindemellett az oldaldőlés teljesen elfogadható, s még a téli abroncsokkal is egész korrekt kanyartempóra képes az autó. A kormányzás kissé plasztikus, persze az elektromos szerkezetektől ennél közvetlenebb érzetet nem is várhatunk.

Irány a terep!

Nem szabad megfeledkeznünk a Cherokee által nyújtott kiváló terepképességekről, amelyekkel szemben egyik konkurens sem tud komolyan fellépni, talán a Land Rover hobbiterepeseit leszámítva. A Jeep nem csak a minőség emelését tartotta szem előtt az aktuális generációnál, hanem a gyártó nevéhez szorosan kapcsolódó kiemelkedő funkcionalitást is, ami esetükben az aszfaltról letérve nyer értelmet. Aki pedig mindezt igazán komolyan veszi, annak az amerikaiak megalkották a Trailhawk verziót, amely külsőleg és belsőleg egyaránt a kalandozás mellett teszi le a voksot.

Bár jelenleg minden Cherokee a gyártó igényes, Active Drive I-es összkerékhajtásával és négy fokozatban állítható (Auto, Sport, Snow, Sand/Mud) Selec-Terrain kapcsolóval van felszerelve, az előbb említett különleges verzió még ennél is fejlettebb Active Drive Lock rendszert kapott, mely elektromosan vezérelt önzáró hátsó differenciálművet is tartalmaz. A Trailhawk ráadásul nem csak fejlettebb hajtásrendszerrel, de nagyobb terepszögekkel is büszkélkedhet, így elöl 18,2 helyett 29,2, hátul pedig 24 helyett 32,1 fokos értéket kapunk. A hasmagasság (221 mm) a rámpaszög (22,9 fok) és a gázlómélység (508 mm) is az extrém körülményekre lett kihegyezve.

Hogy soha ne legyen erőhiányunk, a 'majd 15 milliós Trailhawk verzióhoz kizárólag a 3,2 literes, 272 lóerős V6-os Pentastar benzinmotor érhető el, amely minden helyzetben elegendő erőt biztosít, persze nem éppen alacsony étvágy kíséretében. Ez persze nem jelenti azt, hogy az általunk tesztelt „normál” Cherokee ne tudna felmutatni az átlagnál jóval komolyabb terepesképességeket. Nem mellesleg az 'alapmodellek' és a Trailhawk verzió között ott vannak (plusz 600 ezer forint ellenében) az Active Drive II. hajtáslánccal szerelt változatok, amelyeknél szintén van differenciálzár, és a közel 3 centivel nagyobb hasmagasság révén terepen több helyzetben biztosított a kényelmes továbbjutás - persze a csomag számos egyéb fontos tételt is tartalmaz.

Tesztalanyunk a 200 lovas dízelhez elérhető alacsonyabb, Limited felszereltséget kapta meg, ami gyakorlatilag minden fontosat tartalmaz. A bázison felül ülés- és kormányfűtést, szőnyegeket tartalmazó téli csomagot, nyitható panoráma napfénytetőt, illetve az automata xenon fényszórókat, sávtartó asszisztenst, jól működő távolsáágtartó tempomatot tartalmazó csomagot csaptak hozzá. Az adott specifikációhoz tartozó 14.240.000 Ft-os vételár így már majdnem a 16 milliót karcolgatja, noha ezt az összeget a fejlettebb, felezőt is tartalmazó terepes hajtáslánccal és pár opcióval még feljebb tornászhatjuk.

Nem kevés ez az összeg, ráadásul nem kapunk érte maradéktalan prémium érzést, kivitelezést, viszont terepes tudásban felülmúlja kihívóit a Cherokee. A ringbe a BMW-től az X3 száll be, amely hasonlóan felszrelve majd' egymillióval drágábbra jön ki, míg az Audi Q5-öst ugyanígy felextrázva ugyancsak drágább ajánlatra lelünk. A Merced-Benz GLK a legköltségesebb választás, azonban a német triót felesleges is direktben hasonlítani a Jeep büszkeségével, hiszen teljesn más stílus, teljesen más tudás az, amit ő nyújt. Érdemes inkább a Land Rover háza táján szétnézni, ahol a Discovery Sport kicsit drágábban, kicsit több luxussal ad hasonló eredményt.

Néhány szóban

A Fiat kicsit felbolygatta a Jeep életét, ami jót tett az egyébként amerikai márkának, hiszen új modellek, friss kínálat áll rendelkezésre. A Cherokee pedig izgalmas jószág lett - amerikainak kicsit európai, európainak meg kicsit amerikai. A többi SUV-val szemben potensebb terepes képességekkel rendelkezik, illetve a kilencgangos automatával szerelt dízel hajtáslánccal igazán kellemes választás. Apró hibái vannak, azonban erényeivel képes ellensúlyozni azokat, illetve azzal, hogy a konkurenseknél valamivel kisebb áron kínál olyan egyveleget, amit más gyártónál nem találunk meg.

Előnyök: Különleges megjelenés; Kiváló terepképességek; Takarékos hajtáslánc; Korrekt anyagminőség; Csendes futás

Hátrányok: Hiányos összeszerelési minőség; Magyar nyelvű menü hiánya; Néhány részlet nem kellően átgondolt

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark