Biturbó V6-os és formai forradalom – minden információ az új Lexus LS-ről

Nyomtatás

Megérkezett a Lexus zászlóshajójának legújabb generációja. Minden eddiginél mozgékonyabb és kényelmesebb modellt ígérnek a japánok, miközben a formatervezők ceruzája is sokkal bátrabban fogott. Mindezt 421 lóerő és tízsebességes automataváltó koronázza meg.

Amikor egy új LS érkezik, vele együtt rendszerint számos technológiai újdonságról számolhatunk be. A korábbi szériák már lefektették ezt a tézist, a legújabb iteráció pedig tovább erősíti azt. Huszonnyolc évvel ezelőtt megtörtént az, ami addig lehetetlennek tűnt: első és egyetlen modellje, az LS bemutatásával a Lexus fenekestül forgatta fel luxusautók kategóriáját. Az 1990-es LS 400 luxusa, addig sosem tapasztalt kényelme, teljesítménye, zajtalan és sima működése, összeszerelési minősége és részletkidolgozása egyszerűen lenyűgözte a szaksajtót és a vásárlókat. Ráadásul a márka a kiváló autó mellé olyan szolgáltatásokat és ügyfél-elégedettséget biztosított, ami páratlan volt a piacon.

Most pedig a Lexus arra készül, hogy újra megismételje történelmi lépését a vadonatúj, 2018-as, ötödik generációs LS zászlóshajó bemutatásával, amely a Detroiti Autószalonon lép majd reflektorfénybe. Az új LS kívül-belül jellegzetesen japán jegyeket hordoz – és persze bő kézzel mért luxust kínál.

Az elődjénél hosszabb és alacsonyabb vadonatúj LS minden eddiginél merészebb formatervvel áll rajthoz, felidézve az LC kupé megoldásait. Mivel az autó a vállalat vadonatúj, kifejezetten hátsókerékhajtású luxusautók számára kifejlesztett globális padlólemezének meghosszabbított változatára (GA-L) épül, fokozott kényelem mellett érdemi sportosságot is ígérnek a tervezők. A tiszta lappal kezdődött tervezés eredménye az alacsonyabb tömegközéppont és a jobb súlyelosztás, de az új platform a merevséget is fokozza.

Az új LS érdekessége, hogy kizárólag nyújtott tengelytávú változatban készül. A 3125 mm-es tengelytávolság 35 mm-rel hosszabb, mint a most kifutó LS nyújtott változatáé, és megközelíti a német konkurensek hosszított verzióinak értékét. Mindehhez 5235 mm-es hosszúság társul, ami például éppen akkora, mint egy hosszított tengelytávú 7-es BMW-é. Mégis a gyáriak nem a kényelmet hangsúlyozzák elsőként, hanem a sportosságot. A megújult, hálózatba kötött menetstabilizáló dinamikusabb viselkedést biztosít fokozott biztonság mellett. Ehhez fontos adalék az aktív stabilizátorokkal kiegészített futómű, amelyet a négykerék-kormányzás koronáz meg.

Az új LS megalkotásához a mérnökök kis tömegű anyagok – többek közt ultranagy szilárdságú acéllemezek és alumínium – felhasználásával mintegy 90 kilogrammal csökkentették az LS padlólemezének és karosszériájának súlyát. Ez pedig igazán szép eredmény, tekintve, hogy a modell alaposan megnőtt.

Az LS mindig is híres volt kiváló futóművéről, ám a Lexus még mindig tovább tudta tökéletesíteni zászlóshajójának felfüggesztését. Jó példa erre, hogy a multilink futóműben kettős gömbcsuklókkal csatlakoznak az alsó és a felső lengőkarok, így jobban lekövethetők a legkisebb kormánymozdulatok és az apró útegyenetlenségek is. A rugózatlan tömeg csökkentéséhez – és ezzel párhuzamosan a tapadás és a kényelem növeléséhez – a mérnökök számos futóműalkatrészt alumíniumból készítettek.

A komoly teljesítmény és a kiváló üzemanyag-fogyasztás jegyében született meg a vadonatúj, 3,5 literes V6-os motor, amit a Lexus kifejezetten az új LS-hez tervezett, és kettős turbófeltöltéssel járatott a csúcsra. Mindez 421 lóerőt és 600 Nm nyomatékot jelent, amivel átlagosan 10 százalékkal körözi le az újdonság a kifutó 4,6 literes V8-ast. Ennek kézzel fogható eredménye a 4,5 másodperces 0-100-as gyorsulási érték. A későbbiekben összkerékhajtás és az LC 500h-ból ismert hibrid rendszer is elérhető lesz a típushoz.

A luxusszedánban elsőként alkalmazott 10 fokozatú automata sebességváltó már ismerős lehet az LC 500 kupéból, és most az új LS zászlóshajóban is feltűnik. A fokozatok a kormány mögötti váltófülekkel is kapcsolhatók, bár a legtöbben alighanem a fejlett elektronikus vezérlőrendszert választják majd, amely előre felméri, hogy mire készül a vezető. A rendszer a gyorsítás, a fékezés és az oldalirányú gyorsulás folyamatos ellenőrzése alapján választja ki az ideális áttételt. A rendszer dolgát az üzemmód-választóval könnyíthetjük meg, amely a műszercsoportból ökörszarv szerűen kinyúló forgókapcsolókkal üzemeltethetünk. Talán ez lesz az újdonság egyetlen megosztó pontja.

Elődjével összehasonlítva az új LS 15 mm-rel alacsonyabb, motorházteteje és csomagtartófedele pedig 30 illetve 41 mm-rel mélyebben húzódik. Nem csoda, hogy a megjelenés így jóval sportosabb, amelyhez merész ívek és hangsúlyos domborítások kavalkádja kínál méltó körítést. Fokozva a személyre szabási lehetőségeket, az LS-hez öt új keréktárcsa is készült; ezek közül kettő 19 colos, három pedig 20 colos. A 20 colos prémium keréktárcsák ragyogó felületkezelése egy ‘katódporlasztás’ néven ismert galvanizáló technika eredménye. Az egyik változat kivételével mindegyik keréktárcsa üreges szerkezetű; ez a megoldás mérsékeli a gumiabroncsok által keltett vibrációs zajokat.

Ezzel pedig el is érkeztünk a kényelem témaköréhez, amely azért csak-csak elsődleges szempont kell, hogy legyen egy luxusautónál. “Azt javaslom, hogy egyszerűen csak nyissák ki az ajtót, és máris úrrá lesz Önökön az az erős, ösztönös benyomás, hogy olyan utastérbe pillantanak be, amilyet eddig még egyetlen luxusautóban sem láttak,” mondta a vezető formatervező. Ezt a megközelítést jól példázzák az új tervezésű ülések, köztük a 28-irányú motoros állítással, fűtés-, hűtés- és masszázsfunkcióval is megrendelhető első székek. Mindezt folyékony elemekkel tűzdelt műszerfal és jól szemmel tartható digitális kijelzők kínálnak körítést, természetesen gazdag bőr- és faborítással mindenhol.

Bár az új LS vezetése minden eddiginél élvezetesebb élményt nyújt, a Lexus a hátsó ülésen utazókra is kiemelt figyelmet fordított, úgy alakítva ki a háttámlákat és a kárpitozást, hogy az utasok könnyen tudjanak ki- és beszállni. A fűtés, a hűtés és a masszázsfunkció lehetősége kényeztető hangulatot teremt a hátsó üléssorban is. A lábtér nagyobb, mint a korábbi LS-modellekben volt, és a hátsó szélső ülésekhez rendelhető luxuscsomagban olyan tételek szerepelnek, mint a Shiatsu masszázs és a kihajtható lábtartó. Ugyancsak e csomag részeként az első utas mögötti ülés akár 48 fokos szögig is hátradönthető, illetve a kiszállás megkönnyítésére 24 fokig előredönthető.

Mivel az új LS alacsonyabb elődjeinél, a Lexus első ízben kíván a modellhez ‘beülés’ funkcióval kiegészített légrugózást. A rendszer akkor aktiválódik, amikor az intelligens kulccsal kinyitják az autót; a jármű ilyenkor automatikusan megemelkedik, az ülés pedig hátracsúszik, hogy a vezető könnyebben beszállhasson.

A világítástechnika és a részletek gondos kidolgozása érzékletesen hangsúlyozza ki az LS szépségét. Mindez hatásosan érvényesül a jellegzetes apróságokban, például a japán lámpások által ihletett hangulatvilágításban, vagy a kartámaszokban, amelyek lebegni látszanak az ajtópanel mellett. A Shimamoku famintázat ihletével született új megoldás művészi módon egyesíti a fa természetes textúráját és a kifinomult japán ‘csíkozott fa’ felületkidolgozást, amit lézeres metszéssel készítenek. Ráadásul rögtön háromféle változat közül válogathatunk.

A Lexus úgy hangolta az LS kipufogórendszerét, hogy az kellemesebb motorhangot közvetítsen, ugyanakkor olyan módon alakította ki az utasteret, hogy nyugodt haladásnál az autó teljes csendben suhanjon. Az új hangszigetelési módszerek minden eddiginél hatékonyabban nyelik el a környezet zajait. Az aktív hangvezérlés még csendesebb környezet teremt: a berendezés felméri a kabinba szűrődő motorzajt, és az audiorendszer hangszóróin keresztül azzal ellentétes rezgésű hangot sugároz, kioltva ezzel a kellemetlen frekvenciákat.

Így az LS nyugodt utastere ideális hely lesz ahhoz, hogy érvényesüljön az audiofil vásárlóknak szánt, a mennyezetbe épített hangszórókkal 3D surround hangzást kínáló opcionális Mark Levinson audiorendszer. Mindehhez a rengeteg igényes hangszóró mellett olyan grafikus felület is csatlakozik, amely felismeri a kézírást. A 12,3 colos navigációs kijelző mellett szélvédőre vetített kijelző szolgálhat információkkal.

A Lexus LS természetesen az önvezetés témakörét is megközelíti a gazdag segédrendszerek közös munkájával. Az LS felszereltségében a Lexus Safety System+ csomagja is szerepel, amellett pedig a kínálat része a fejlett biztonsági rendszer, amelyben a világon elsőként jelenik meg az aktív kormányzással kiegészített ösztönös gyalogosfelismerés. Ha a rendszer egy gyalogost észlel az autó forgalmi sávjában – és gázolásveszély fenyeget –, az LS automatikusan fékez, és – ha a körülmények megengedik – kikerüli a sávban álló embert. A vészhelyzetre a színes HUD rendszer figyelmezteti a vezetőt. Az új LS-ben a Lexus CoDrive is elérhető, ami ellenőrzi, hogy a kormányzás a vezető szándékával összhangban történik-e, és folyamatos vezetőtámogatást nyújt a városon kívüli közlekedés során.

A detroiti premiert követően a márciusi Genfi Autószalonon is megmutatja majd magát a típus - ekkora már jóval többet tudunk majd az újdonságról, amely még az idén megérkezik a kereskedésekbe. Tekintve a modell képességeit, joggal számíthatunk áremelkedésre, igaz, a felszereltségtől függően 35-45 milliós ár még mindig kedvezőbb a konkurensek átlagánál.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark