Az elegancia útján – Centenáriumi szemle a III. Balatonfüredi Concours D’Elegance kiállításon

Nyomtatás

Bárminemű politikát vagy politikai nézetet teljesen félretéve, kizárólag objektív alapon, és csupán a világ nyílt szemmel történő szemléje alapján azt hiszem, egyértelműen kijelenthető, hogy Magyarországon elindult valami; valami olyan tendencia, ami jó irányba mutat.

Kezdhetnénk akár a bár még mindig (talán méltatlanul) sokat szidott, de azért folyamatosan fejlődő utakkal, az egyre szebb képet festő városokkal-településekkel, az igényes úton elindulni látszó vendéglátással, ami mind a szállodákat-panziókat, mind pedig az éttermeket, vagy éppenséggel a borkultúrát és -kínálatot érinti, de nem feledkezhetünk meg a programokról sem, mert legyen szó akár fizetős, akár ingyenes családi rendezvényekről, egyre több érdekességről számolhatunk be – olyanokról, amelyekre eddig nem volt példa.

És ezzel el is érkeztünk cikkünk tárgyához, az idén immár 3. alkalommal megrendezett Balatonfüredi Concours D’ELegance kiállításhoz/veterán szépségversenyhez, ami a csodálatos Balaton, valamint az elmúlt években rengeteget fejlődött és folyamatosan épülő-szépülő Balatonfüred varázsát kihasználva egy nemzetközi szinten is kiemelkedő programra invitálja az érdeklődőket, akik belecsöppennének egy kis időre a klasszikus arisztokrácia és a kortalan elegancia világába, vagy akár csak a különleges autók illetve a veterán négykerekű csodák iránt mutatott rajongásuk révén csodálatos, és igencsak ritka klasszikus autókat csodálnának meg.

Idén például közel 60 autócsodából állt a portfólió, és a rendezvény színvonalának komolyságát talán mi sem bizonyítja jobban, mint az a kitüntetés, amire a szervezők a legbüszkébbek: 2016-ban a III. Balatonfüred Concours D’Elegance rendezvény különleges rangot kapott, hiszen az UNESCO elismerte, és patronálásáról biztosította a most 50 éves jubileumát ünneplő FIVA (Történelmi Járművek Nemzetközi Szövetsége) műszaki kulturális örökségvédelem terén kifejtett tevékenységét, az 50 éves FIVA pedig kiemelte a füredi rendezvényt, beválasztva azt a világ alig 40 legnívósabb eseménye közé. És nem győzzük elismerni, hogy mindezt egy idén csak harmadízben megrendezett rendezvény érte el, ami nem mellesleg teljesen ingyenesen látogatható, a nagyközönség pedig nem csupán gyönyörű autókat csodálhat meg, de teljes értékű szavazatokat adhat le az általa gondolt legszebb járgányra.

Mi akárcsak tavaly, úgy idén is ellátogattunk a rendezvényre, mégpedig igencsak illusztris társaságban, hiszen az idén, márciusban centenáriumát ünneplő BMW invitált meg minket a füredi szemlére. A szombati komor idő ellenére remekül éreztük magunkat, ráadásul kicsit közvetlenül is belecsöppenhettünk az öreg autók világába is, hiszen az újak mellett érdekes klasszikus BMW modelleket vezettünk, akárcsak tavaly – a legidősebb például 38 éves volt. A veterán BMW-k által kínált különleges vezetési élményről egy későbbi cikkben szeretnénk beszámolni, hogy most ne vegyük el a figyelmet a III. balatonfüredi Concours D’Elegance-ról, amely rendezvény kis túlzással a Comói-tónál immár 1929-től megrendezett, és immár legendássá vált Concorso d’Eleganta Villa d’Este rendezvény kapujának tekinthető, ami épp a jövő hétvégén, vagyis a füredi ’kistestvér’ után egy héttel kerül megrendezésre.

Néhány autó különben Füredről konkrétan a Villa d’Este felé vette az irányt – például a BMW azon három veteráncsodája, amelyek egyenesen Münchenből, a BMW Múzeumból érkeztek a szépséges észak-balatoni városkába. Az egyik a felbecsülhetetlen értékű 315/1, a másik a legendás és szintén méregdrága, ráadásul különösen ritka citromsárga fényben pompázó 507 Roadster, a harmadik pedig az 1999-es Z8 Roadster, aminek alumínium lemezei alatt az akkori BMW E39 M5 technikája (és különben 400 lóerős 5-literes V8-as motorja) lapul, és anno James Bond autójaként vált közismertté a filmvásznakon. A szépségek érkezése nem volt véletlen, hiszen a BMW immár második alkalommal a rendezvény főszponzora volt, a 100 éves évfordulóra pedig ildomos volt valami alkalomhoz illővel porondra lépni.

Persze 100 éves évforduló ide vagy oda, a nívós esemény elsősorban nem a BMW-ről szólt, hanem az összes kilátogató autócsodáról – márpedig a közel 60 járgányból nem sok olyan akadt, amely ne lenne a veterángyűjtők nagy kedvence, vagy éppenséggel ne lenne nagyon érdekes története – nem mellesleg több mint 100 évnyi autótörténelmet öleltek fel a kiállított autócsodák. Nekiállhatnék a felsorolásnak, de napestig lehetne írogatni róluk, úgyhogy inkább kattintsanak ide és csemegézzenek kedvükre a rendezvény hivatalos honlapjának ’katalógus’ aloldalán, ahol egytől-egyig fel vannak sorolva a versenyző járgányok, azoknak legfontosabb adatai, valamint néhány érdekes gondolat az adott típusról, vagy éppenséggel az adott autóról.

És végül, de nem utolsósorban ezúton szeretnénk gratulálni a győztesnek: a szakértő zsűri és a nézőközönség szavazata alapján egy gyönyörűséges, közel 80 éves (1938-as) Talbot T23 nyerte meg a szépségversenyt, ami nem tartozik a mezőny legdrágább tagjai közé, cserébe viszont nagyon ritka és tényleg gyönyörű. A francia jószágot egy 4-literes, 115 lóerős sorhatos motor hajtja, ami akkoriban Európában bizony igencsak erőteljesnek számított – és az autó váltója is különleges, hiszen a mérnökök egy félautomata Wilson sebességváltót csatoltak a motorhoz. Az egyedi modell komoly presztízshez juttatta a Talbot márkát, így a második világháború előtt a Talbot-Lago egy szintre került olyan márkákkal, mint a Delage, a Delahaye vagy a Bugatti.

A kiállított autó másik csodája egyedülálló állapota: csak a tetőponyvát kellett állítólag kicserélni rajta, különben döntően eredeti állapotban sikerült megőrizni a T23-at, amely tehát méltó ’viselője’ a kitüntetésnek. Olvasóinknak kellemes szórakozást kívánunk gyönyörű és tartalmas galériánk böngészése közben, és ne feledjék: jövőre ugyanilyenkor, tehát a pünkösdi hétvégén szombaton-vasárnap rendezik meg a IV. Concours D’Elegance-ot, hol máshol, mint Balatonfüreden.

Higgyék el, érdemes tervezni a rendezvénnyel, hiszen még több autócsodát várnak a lelkes szervezők, mint idén, a füredi Tagore-sétánynál pedig kevesebb hangulatosabb, festőibb környezet létezik a világon egy veteránkiállításhoz.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark