Gyorsan élni, fiatalon meghalni – a Porsche 550 Spyderre emlékezünk

Nyomtatás

Gyorsan élni, fiatalon meghalni, szép halottnak lenni – tartotta az életről James Dean, szinte előre látva, mégsem sejtve saját tragikus halálát, ami Porsche 550 Spyder volánja mögött érte mindösszesen 24 éves korában. Sokak szerint az akkoriban számos balesetben részt vevő zuffenhauseni sportautón ülő átok vezetett a színész halálához, ám mindez javarészt a szűklátókörű véleményalkotás eredménye, az 550 Spyder remek sportautóként kategóriát teremtett.

A Porsche történetének kezdetekor a Ferry Porsche által megálmodott és megtervezett 356-os modell húzta a márka szekerét, azonban hamar egyértelművé vált, hogy mindösszesen egy típusra lehetetlen építeni. Emellett a sportos imázs révén a versenyzés is hamar a képbe került, ami csak további indokot szolgáltatott egy új modell megépítéséhez, amely nem csupán a közúton lehet dinamikus közlekedési eszköz, hanem a versenypályán is komolyan helytállhat.

No persze mindez nem jelenti azt, hogy a 356-os ne lett volna sikeres. Az autó spyder verziói és Walter Glöckler már 1951-től bizonyították a farmotoros modell remek képességeit, aminek hatására Porsche úgy döntött, hogy kifejezetten versenyzési célokra tervez egy újdonságot. Nem is kellett sokat várni a jövevényre, hiszen az 1953-as Párizsi Autószalonon bemutatkozott az 550 Spyder névre keresztelt modell, amely rendkívül alacsony építésével már akkoriban is megdöbbentő, impresszív látványt nyújtott, de mai szemmel is végtelenül dinamikusnak hat.

A hivatalosan RS550 néven futó jószághoz 1955-ben 6800 dollárért lehetett hozzájutni. Vágyak tárgya volt sportos génekkel rendelkező, stílusos és élvezetes modell. Noha a 356-os farmotoros elrendezésű volt, az 550 Spydert már középmotorosra tervezték a németek, ami jobb kanyarstabilitást eredményezett.

James Dean

James Dean karrierjét reklámfilmekben és kereskedelmi televízióban kezdte statisztaként. Ezek után mentora és barátja James Whitmore tanácsára New Yorkba költözött, ahol filmekben és színpadon lépett fel, valamint buszsofőrként dolgozott. Több sikertelen kísérlet után a híres Actors Studio növendéke lett. Hollywoodban szerepelt néhány filmkockán olyan felejthető filmekben, mint a Sailor Beware, de az 1955-ös év igazi áttörést hozott számára: megkapta Cal Trask szerepét az Édentől Keletre című filmben.

Rövid szünet után eljátszotta a Haragban a világgal, Nicholas Ray művének szerepét, talán legjobb alakítását, majd utána egy másik filmet kezdett el forgatni: az Óriás című George Stevens művet. Habár mindössze három nagy mozifilmben szerepelt, melyek révén két Oscar-díj-jelölést kapott, halála után mégis legendává vált: a fiatalok problémáit azóta sem tudta senki úgy megformálni, mint ő a Haragban a világgal című filmben, a farmert és piros dzsekit viselő, szomorú tekintetű Jim Stark szerepében.

A vezető és utasa mögé pozicionált, négyhengeres, 1498 köbcentiméter lökettérfogatú léghűtéses boxermotorból manapság is meggyőző 110 lóerőt préseltek ki a mérnökök, amit 6200-as percenkénti főtengelyfordulaton képes leadni az erőforrás. Az alumínium blokkból és alumínium hengerfejből álló, Solex karburátorokkal ellátott, kihegyezett motor képességei ugyan csekélynek hatnak, de mindehhez csupán 590 kg-os száraz tömeg párosul, ami meglehetősen jó tömeg/teljesítmény arányt eredményez.

Az első három, kézzel készített példány egyébként kapott felhelyezhető keménytetőt is, de a versenyekre természetesen nyitva érkezett az autó. Az 550 pedig, ahogy ilyenkor lenni szokott, egyből az élre ugrott, hiszen első versenyén (Nürburgring Eifel Race, 1953. május) bezsebelte az aranyat. A továbbiakban aztán sikert sikerre halmozott a típus, minek köszönhetően a Porsche lett az első olyan autógyártó, amely a versenyzéshez szponzori szerződést kötött. A zuffenhauseni márka a Flechter Aviatonnel paktált le első ízben, majd a Telefunken és a Castrol is a csapat támogatójává vált.

1953 és 1965 között a Porsche 550 Spyder az autóversenyek aktív részvevője lett, legyen szó az európai vagy amerikai viadalokról – mintegy 370 versenyen indult el a típus ebben az időszakban. Ebből 95 alkalommal állhatott a dobogó legfelső fokára, emellett 75 kategóriagyőzelmet is felmutathat az 550. Hozzá kell tennünk azonban, hogy a Porsche versenyautója jóval erősebb ellenfelekkel csatázott, ami még értékesebbé teszi a megkaparintott győzelmeket. Ráadásul sokan a versenyt követően magával az 550-nel tértek haza, ami a technika hihetetlen rugalmasságát és megbízhatóságát példázza.

1956-ban egy szolid ráncfelvarrás személyében érkezett az 550A, amelynek térhálós csővázát még szilárdabbra és könnyebbre tervezték, majd 1957-ben a sikerek folyományaként a még erősebb 718 érkezésétől retteghetett a világ. Az 550 Spyder azonban nem csupán sikerei révén vált emblematikus modellé, James Dean is alaposan hozzájárult a típus ismertségéhez. A színész imádta a gyors autókat, a sebességet, így nem csoda, hogy beszerzett magának egy 550-est, amelyből csupán 90 darabot épített a Porsche – az összes közül minden bizonnyal a 130-as számú (VIN 550-0055) példány a leghíresebb. A könnyű és erős autó nem véletlen kapta a „Little Bastard”, azaz a kis gazfickó becenevet, amellyel elsőként magát Deant illette Bill Hackman, a Warner Bros. kaszkadőre, a színész barátja.

James Dean épp a Giant című film forgatását követően 356-os versenyautóját egy 550 Spyderrel cserélte, hogy még komolyabban hódolhasson szenvedélyének. A vakmerő fiatalembert ugyan sokan figyelmeztették és intették óvatosságra, ő mégis fittyet hányt a barátok tanácsaira és rendre gyorsan közlekedett. Különösen gyorsan azon a szeptemberi napon, amikor épp egy kaliforniai autóversenyre kellett sietnie Rolf Wütherich gyári Porsche szerelővel, amikor utolérte a végzet.

Eredetileg trélerrel vitték volna a versenyautót a helyszínre, ám Dean inkább maga ült a volán mögé szerelője tanácsára, hogy minél több tapasztalattal érkezzem meg a viadalra. A színészt délután 15:30-kor még gyorshajtásért bírságolták meg, két órával később pedig bekövetkezett a lehető legrosszabb forgatókönyv: a versenyre tartó Dean balesetet szenvedett. Nagyjából 137 km/h-s sebességnél egy fekete-fehér Ford kupét próbált kikerülni, sikertelenül, ugyanis a két autó összeütközött a 41-es és a 46-os út kereszteződésében. Noha megpróbáltak mindent megtenni Dean életéért, még a kórházba érkezés előtt belehalt sérüléseibe. A műszerfal teljesen összepréselte, bal lábát a pedálok zúzták szét, eltört a nyaka, s számos belső és külső sérülést szenvedett el, gyakorlatilag menthetetlen volt. A szerelő mindeközben kisebb sérülésekkel ugyan, de túlélte a balesetet, ahogy a Ford sofőrje is – Dean volt a Porsche 550 Spyder első áldozata. Érdekesség, hogy a roncsból megmentett, ép alkatrészeket felhasználó versenyzőket is megérintette a halál szele.

Mindez azonban cseppet sem változtat a tényen, miszerint a Porsche 550 Spyder az egyik legkiválóbb autó volt akkoriban, s bizonyítja maga Porsche zsenialitását is. Nem maradt utód nélkül az 550, ugyanis manapság a Boxster testesíti meg a könnyű, középmotoros, nyitott sportautót a zuffenhauseniek kínálatában, ráadásul hamarosan a hat hengert egy új, négyhengeres turbómotor váltja, amellyel aztán még több közös pontot jegyezhetünk fel.

Emellett az 550 klasszikus formája sokak számára etalonná vált, épp ezért nem meglepő, hogy replikák hada készült a gyártás leállítása után. Legyen szó pontos másolatról vagy modern átiratról, a Porsche 550 a róla mintázott élménygépeken keresztül is hatást gyakorol az utókorra. Mindeközben azonban nem szabad megfeledkezni a technika és a teljesítmény tiszteletéről sem. A James Dean által felvázolt „gyorsan élni, fiatalon meghalni, szép halottnak lenni” életforma az, ami nem tette lehetővé, hogy az autókért rajongó színész később újabb és újabb zseniális filmekben csillogtathassa meg tehetségét, ahogy saját magát is megfosztotta attól az élménytől, amit egy Porsche 911 képes nyújtani.

A tanulság egyszerű, mégis örökérvényű: bár mindig szolgáltat élményt, a vezetés felelősségteljes feladat. Vigyázzunk magunkra és egymásra!




Hozzászólások  

 
#1 SuperVortep7 2014-09-01 20:26
Remélem,hogy a Porsche megalkotja ennek az 550 Spidernek az igazi utódját,ami elérhető árú,igazán könnyű és kis autó lesz.Azt rebesgetik,hogy a BMW a Z4-es mellé megépíti a Z2-est is.Jó lenne,ha a Porschével versenyezhetne a vásárlókért.Egyébként ehhez az 550Spiderhez leginkább a Mazda MX-5-ös hasonlít leginkább méreteit tekintve.
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark