Legenda újratöltve - ismét gyártósoron a Jaguar XKSS

Nyomtatás

1957-ben nagy tragédia történt a Jaguar szigetországi gyárában: az 1954 és 1956 között mindössze 25 példányban elkészült XKSS-ből 9 darab porrá lett egy tűzeset miatt. Az angol márkánál azóta is sajnálják a történteket, méghozzá olyannyira, hogy közel 60 évvel a szörnyű események után pótolják a 9 elégett példányt – ez pedig azt jelenti, hogy néhány szerencsés újonnan juthat majd hozzá a legendás autóhoz.

A Jaguar Classics részlege Los Angelesben mutatta meg a nagyközönségnek az egyik elkészült XKSS-t, ami természetesen mindenkit lenyűgözött. A gyáriak szakemberei az eredeti tervek alapján, az eredeti módszerekkel készítik el mind a 9 autót. Persze szükség volt a modern technológiára is, hogy az elveszett részleteket megfelelően tudják pótolni, de egyetlen autó elkészítése így is 10 ezer munkaórát vesz igénybe – hiába, 60 évvel ezelőtt szinte minden kézzel készült, amihez idő kellett.

Az XKSS karosszériája eredetileg magnéziumötvözetből készült, és most is ragaszkodtak ehhez az anyaghoz a gyáriak. A 50-es évekbeli szerkezeti tervek és minták azonban sajnos eltűntek, így a modern technológia segítségével a meglévő adatok alapján újat alkottak a szakemberek, melynek alapján azonban már a 60 évvel ezelőtt használt technikával készítik el az autók elemeit. Az eredeti tervek alapján az új XKSS-ek is négy tárcsaféket kaptak egy Plessey szivattyúval, míg a kétrészes magnézium keréktárcsákon Dunlop gumiabroncsok feszülnek.

Az utastér szintén teljesen hű maradt a 60 éves testvérekhez. Szinte minden finom, barna bőrrel van bevonva, míg a kormány valódi fából készült. Az XKSS egyébként korának egyik legmodernebb autója volt, hiszen a D-type versenygép utcai változataként készült el – a Jaguar szerint egyenesen az első szuperautó volt a történelemben. Természetesen ennek szellemében még mostani mércével mérve is igencsak potens erőforrással rendelkezett.

A Jaguar Classics szakemberei pedig a motor tekintetében is ragaszkodtak az eredeti ősökhöz, így ugyanolyan 3,4 literes, soros hathengeres szerkezetet kaptak a friss XKSS-ek, mint az öregebb testvérek. A szívmelengető dallamokkal szolgáló erőforrás 262 lóerőt képes kipréselni magából, amivel a mai körülmények között is kiemelkedik. A gyáriak teljesen új, öntöttvas blokkokat, új öntött hengerfejeket és három Weber DC03-as karburátort használtak.

Néhány változtatást azért végrehajtottak a mérnökök, melyekkel növelték az autó biztonságát, de ne gondoljunk modern extrákra. A legkomolyabb módosítás talán az üzemanyagtartályt érinti, mely a mai üzemanyagokhoz lett igazítva, így strapabíróbb anyagokból készült. Az XKSS már a második ilyen kezdeményezése a Jaguárnak, hiszen korábban elkészítettek már 6 darab „vadonatúj” E-type-ot is. Reméljük megőrzik ezt a szép hagyományt a későbbiekben is.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark