Volkswagen Sharan 2.0 TDI (170) DSG menetpróba - Családi teleport

Nyomtatás

Sokan állítják, hogy a hétszemélyes egyterűek használata gyakorlatilag mentes az előnyöktől, mivel a harmadik sor legfeljebb gyerekek számára használható, ráadásul hét fővel a fedélzeten már csomagokat sem vihetünk magunkkal. Nos, ezeket az állításokat első kézből van szerencsém megcáfolni, hiszen egyszerű felhasználóként számos alkalommal tapasztalhattam meg egy ilyen jellegű autó erényeit, ráadásul nemrégiben ezer kilométert utaztam a harmadik sorban, különösebb kínszenvedés nélkül.

Mindebben persze a kirándulások alkalmával javasolt folyamatos folyadékpótlás is segítségre volt, de a jókedv csak akkor lehetett volna felhőtlenebb, ha a kategória királyának számító Volkswagen Sharan maradéktalanul felszerelt verziója szegődött volna társamul. Bizony-bizony nem árulok el nagy titkot, ha előre lelövöm a poént azzal, hogy a családi egyterűekben az általános állásponttal ellentétben nem a vezetőülés a legjobb hely, s ezt az állítást tesztautónk némi különlegességet, ha úgy tetszik, exkluzivitást sugalló felszereltsége is hangsúlyosan húzza alá.

Az elektromosan kitáruló tágas oldalsó tolóajtók nem csak megakadályozzák, hogy lurkóink az első adandó alkalommal sérülést ejtsenek a fényezésen, de olyan szalonhangulatot árasztó belsőt tárnak fel, ami garantálja, hogy egy Budapesttől Fokvárosig tartó út se legyen több holmi hétvégi kiruccanásnál. Az utastér koncepciója persze sokat változott a Sharan debütálása óta, hiszen immáron nem kell kivennünk a különálló foteleket, ha nagyobb helykínálatra vágyunk, hanem egyetlen gombnyomással sík felületet alakíthatunk ki, kívánságra akár 2430 literes csomagteret nyerve. Öt személlyel a 809 literes űrtartalom még könnyedén elnyelheti a nyaralások során feltétlenül szükséges holminkat - azaz tapasztalatok szerint háztartásunk ingóságainak nagyságrendileg 95%-át.

Mindezen túl a kihasználhatóságnak legfeljebb a fantázia szabhat határt, hiszen az ülőalkalmatosságok külön síneken mozognak, egyenként lehajthatók, s a harmadik sorba való bejutás még felnőttek számára is mentes a nehézségektől. Apró, ám igen fontos figyelmesség a Volkswagen részéről, hogy immáron a hatodik, hetedik üléseken helyet foglalók sem fulladnak meg, hiszen nekik is jutott légbeömlő – igaz, felár ellenében.

A Sharan esetében azért a sofőr sem panaszkodhat, hiszen a motorháztető alatt a konszern kétliteres common rail rendszerű dízelmotorjának 170 lóerő és 350 Nm leadására képes változata lapul. A feltűnően egyenletesen rendelkezésre álló erő optimális beosztásáról ezúttal nem is nekünk kell gondoskodnunk, hiszen a hatfokozatú, duplakuplungos DSG automataváltó minden terhet levesz a vállunkról, ráadásul ezt olyan hatékonysággal teszi, hogy munkájába akarva sem tudnánk belekötni.

Ha nem kimondottan kedvenc elfoglaltságunk, hogy a vezetéstechnikai javaslatok betartásával a takarékoskodást tekintsük fő célkitűzésünknek, és kevésbé vagyunk gyakorlottak a különböző intézkedések terén, akkor szinte biztos, hogy a vajpuhán kapcsoló, és végtelenül harmonikus DSG jobban osztja be a lóerőket, mint azt mi magunk tennénk.

A felhőtlen hangulathoz a hétköznapi helytálláshoz szükséges dinamizmus is rendelkezésre áll, amit a 9,8 másodperces nulla-százas sprintidő is alátámaszt. Mindehhez olyan megoldások társulnak, amik a pénztárcánkat is kímélik – legalábbis a vásárlás után. A BlueMotion technológia start/stop rendszerének, valamint a rekuperatív fékrendszernek is köszönhetően vegyes üzemben 5,9 literes átlagfogyasztást ígérhet a gyártó, ami tapasztalataink szerint legfeljebb néhány deciliteres szórással megfelel a normál használatban várható értéknek.

Sokan talán megijednének az autó nyers külső méreteitől és 1,8 tonnás üres tömegétől, de a Sharan nagy forgalomban való terelgetése a személyautós kezelhetőségnek, illetve a könnyű átláthatóságnak köszönhetően egy kezdő sofőr számára sem okozna különösebb nehézséget. Ez az állítás pedig még akkor is megállná a helyét, ha a közlekedés az innovatív funkcióknak köszönhetően nem érne fel egy relaxációs terápiával.

Tesztautónk ugyanis nem csak a párhuzamos, de a merőleges helyekre is magától parkolt, tökéletesen hangolt, ügyes felfüggesztésének karakterisztikája három fokozatban változtatható, kulcs nélkül nyílik, záródik, indul, ügyesen vált, a tolatást kamerákkal segíti, bi-xenon fényszórókkal mutatja az utat, miközben a csendes suhanás közepette az utasok panoráma üvegtetőn keresztül kémlelhetik a csillagos égboltot, hogy a háromzónás klímaberendezés kellemes légkörében élvezhessük a Dynaudio hifi londoni Scala-t megszégyenítő dallamait.

Ezekben a pillanatokban pedig többek vagyunk egyszerű, unalmasnak tűnő családapáknál, hiszen a Sharan fedélzetén teljes a harmónia, maradéktalan a biztonság, együtt a család, és a világból is ki tudnánk szaladni, ha lenne bárhol is jobb hely, mint a Volkswagen ölelő karjaiban.

Örömünket legfeljebb a tesztautó 14,5 millió forintos árcédulája árnyékolhatja be, mely összeg birtokában még akkor is mi lehetünk az élet császárai, ha csupán az ülésekre (Hétszemélyes kivitel: 392.430 Ft; Integrált gyermekülések: 134.620 Ft) súlyos százezreket költöttünk. Igaz, a lista szerint a Sharan nem is lehet kevesebbért a miénk, mint az 1,4 literes TSI erőforrással szerelt Trendline változatért esedékes 8,5 millió forint. Ezen felül a 140 lóerős dízelmotorért további 800.000-, míg a plusz harminc dízelparipáért még vagy 400 ezer forint lenne esedékes, hogy a kiváló DSG váltó 600.000 forintos feláráról már ne is szóljunk.

Noha Highline felszereltségű DSG-s tesztautónk 11.389.740 forintos alapárában már minden alapvetően elvárható tétel benne foglaltatik, a konkurensek nem csak itt, de az opciós tételek árszabása közben is vékonyabb ceruzával dolgoznak. Így a konszernen kívüli ellenfelekről nem is szólván, a műszakilag teljesen megegyező alapokon nyugvó Seat Alhambrát azonosan felszerelve akár hétszámjegyű összeget is megspórolhatunk, hiszen esetében például az adaptív lengéscsillapítás 169.000 forintba kerül a VW által megállapított 263.000 forint ellenében, miközben az általános anyag- és összeszerelési minőségre vonatkozóan csak igen minimális kompromisszumot kell kötnünk.

Aki azonban a Sharan mellett dönt, a hétüléses prémium terepjárókon innen bizonyosan a családi autók koronázatlan királyát tudhatja magáénak, mely a tetemes kezdeti beruházási költségekkel szemben viszonylag erős értéktartással kompenzál. És ne feledjék: a leg(el)ismertebb német autósmagazin ponttáblázata szerint a világ legjobb négykerekűjét tisztelhetik a Sharan személyében, mely titulus hallatán vélhetően sokan padlóg fognak, ám az igazsághoz hozzátartozik, hogy objektív szempontok alapján a hibák hiánya okán valóban nehéz megtámadni a kijelentést.

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 

 




Hozzászólások  

 
#2 Sütő Zsolt - AP 2012-01-18 14:38
Londonban is van egy, csak a milánói Teatro alla Scala egy opera, ahol kifinomult művészek tökéletes hangzással adják elő klasszikusok műveit, a londoni meg egy lebuj, ahol lemezlovasok döngetnek vad basszusokkal - a sorok között tessék.. :-)
Idézet
 
 
#1 2012-01-18 12:32
Szeretnék pontosítani: a Scala egész véletlenül Milanoban van, nem Londonban.
Az autóról meg: csodálatos, hogy 2011-re a Volkswagennél is feltalálták a tolóajtót. Csodálatos, hol tart ma már a (német) tudomány!
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark