2017. Június 25., Vasárnap

Frissitve:11:02:08

Legfrissebb:

Mercedes-Benz kompakt modellek (2016) menetpróba - Hazai pálya

Nyomtatás

Egy nemzetközi menetpróba mindig hatalmas élmény: rengeteg külföldi kolléga, elképesztő mennyiségű tesztautó és aprólékosan összeállított, kiválóan kivitelezett programok várnak minket minden alkalommal, legyen a világ bármely pontján az adott rendezvény. A Mercedes-Benz a magyar újságírók számára még különlegesebbé tette a legutóbbi alkalmat, ugyanis a csillagosok kompakt palettájára kihegyezett nemzetközi menetpróbát hazánkban rendezték meg, és prémium gyártóhoz hűen egy rendkívül színvonalas programot állítottak össze számunkra.

Német precizitás, prémiumkategóriás autók, lenyűgöző hazai helyszínek: ennek a hármasnak az összevegyítéséből csak jó dolgok származhatnak, és a Mercedes kétnapos rendezvényén mindez bizonyítást is nyert. A szépen zöldülő fák szegélyezte országutak mellett a Hungaroringen és egy off-road pályán is jártunk. A németeknek persze nem véletlenül esett hazánkra a választásuk, hiszen méltán híres, Forma-1-es versenypályánk mellett a Mercedes öttagú kompakt palettájából három Magyarországon készül – és azokból kettőt, a CLA-t és a CLA Shooting Brake-et az egész világon kizárólag itt gyártják. Természetesen egy rövid gyárlátogatás sem maradhatott ki.

Kezdjük azonban az elejéről: a Mercedes-Benz kompakt kínálata talán a legfrissebb az összes konkurens gyártóé közül, hiszen a legújabb generációk sorát 2012-ben nyitotta a B-osztály, amit azóta a teljesen megújult A-osztály, illetve a kínálathoz újonnan csatlakozó GLA, CLA és CLA Shooting Brake követett – azóta pedig már mind az öt modellt frissítették. Az elmúlt öt évben egyébként több mint kétmillió példány talált gazdára ezekből a típusokból összesen, és nagy szerepük volt abban is, hogy a Mercedes vásárlók átlagéletkora nagyot csökkent – az A-osztály esetében Európában például 13 évet az első két generáció óta.

A rendezvényen azonban kétségtelenül a GLA örvendett a legnagyobb népszerűségnek, hiszen a B-osztály, az A-osztály és a CLA család után ez a modell frissült utoljára, így esetében ez volt az első lehetőség arra, hogy kipróbáljuk. A kompakt crossover megújulása könnyen észrevehető, holott radikális változtatást nem tartalmaz. A módosított lökhárítók és a kissé átrajzolt világítótestek megújult kereket és színeket kaphatnak társul. A friss kanyon-bézs árnyalat kifejezetten látványos lett, és bár első ránézésre valóban nem egyszerű megállapítani, hogy mi változott, összességében valóban mégis igazán friss képet fest az autó – persze ehhez hozzájárul az is, hogy a ráncfelvarrás előtti formák sem látszottak az öregedés nyomai.

Belül nagyobb változások is akadnak, például a méretesebb, 8 colos kijelző, amelynek rendszere már képes a mai modern okostelefonos tükrözési formák (pl. Android Auto) kihasználására. Emellett új fabetétek, finomabb anyagok és megújult műszercsoport adja az újdonságokat, melyek valóban növelik a minőségérzetet az utastérben, ezzel még közelebb hozva a nagyobb testvérek nyújtotta luxust. Néhány egyéb érdekes extra is csatlakozott a kínálathoz, mint például a 360 fokos kamerarendszer, melynek gyönyörű képe valóban komoly segítséget jelenthet minden helyzetben.

A normál és az ültetett futómű mellé ezentúl egy 3 centivel megemelt, úgynevezett comfort off-road megoldást is rendelhetnek majd a vásárlók, amelynek hasznosságát egy tereppályán is tesztelhettük. A körülmények persze úgy lettek kialakítva, hogy ne okozzanak gondot a GLA-nak, de ennek ellenére is dicséretes teljesítményt nyújtott az autó, és bizonyította, hogy jóval többre képes, mint amire a tulajdonosok valaha használni fogják terepen.

A motorpalettán lényeges változás nem történt, így dízelből továbbra is kétféle erőforrás érhető el három teljesítményszinten, míg benzinesből szintén kétféle szerkezet áll rendelkezésre, négyféle szinten. Öngyulladósok terén az 1,5 literes egység 109 lóerőt állít csatasorba, míg a 2,15 literes motor 136 és 177 tagú ménessel érhető el – utóbbiak összkerékhajtással is kérhetők. Benzines fronton az 1,6-os szerkezet 122 és 156, míg a 2-literes egység 184 és 211 lóerőt mozgat meg, és a leggyengébb verzió kivételével ezekhez is elérhető a 4MATIC rendszer.

Az AMG verziót szánt szándékkal hagytam a végére, ugyanis ez az a modell, amelyhez hozzányúltak a mérnökök, így a 2-literes szerkezet immár 381 tagú ménessel 475 Nm-es csúcsnyomatékkal támadja mind a négy kerekeket a 7-sebességes automataváltón keresztül. Ennek köszönhetően a GLA 45 4,4 másodperc alatt katapultál 100 km/h-s sebességre és csak az elektronika állítja meg 250-nél. Ezt a verziót is volt szerencsénk kipróbálni, és bár a létjogosultságát könnyedén meg lehet kérdőjelezni, teljesítményével bizony hamar kivívja a tiszteletet.

Elképesztő erőt sikerült kiszuszakolniuk a gyáriaknak a viszonylag kicsi egységből, amellyel továbbra is őrzi a legerősebb szériagyártású négyhengeresnek járó díjat. A kipufogókból magasabb fordulaton agresszív és rendkívül hangos morajlás tör elő, míg váltásoknál ágyúlövés szerű dörrenésekkel szolgál az autó – habár így is rendkívül izgalmas a hangaláfestés, azért érezni, hogy sokat kellett dolgoznia a mérnököknek, hogy a kis négyhengeresből előcsalogassák ezeket a szólamokat. Ennél azonban még fontosabbak lehetnek a menetteljesítmények, amelyekre bizony nem lehet panaszunk.

A GLA 45 még csak országúton bizonyította rátermettségét: a váltások rendkívül gyorsak – olykor már-már túlságosan is –, a gázreakció kiváló, a kormányzás pontos, a futómű pedig kellően kemény, de mégis képes a komfortos közlekedésre is. A négyhengeres erőforrás azonban a versenypályán is bizonyított, ám ott már az alacsonybb testvér, az A-osztály lemezei alatt, melyet még két tizedmásodperccel gyorsabban repít 100 km/h-ra, mint a GLA-t.

A kétszer három autóból álló konvojt két AMG GT S vezette fel a Hungaroringen, így egy másodpercig sem kellett attól tartanunk, hogy az instruktorok visszafognak majd minket – arról nem is beszélve, hogy a képzett pilóták egy jóval gyengébb autóban is képesek lennének súlyos szekundumokat ránk verni. A legkisebb Mercedes-AMG nem okozott csalódást, ugyanakkor a menetstabilizáló még Sport+ módban is rengetegszer vette el a gázt, de az összkerékhajtásnak köszönhetően a teljesen kikapcsolt Race üzemmódban is nehéz kihozni a sodrából a sportkompaktot – sőt, általában az orrát tolta kifele az A 45, a farát pedig csak komoly ráhatással lehetett táncba vinni. A fékek ugyan a nap végére már nagyon elfogytak, de így is megsüvegelendő, hogy 4-5 körönként egy néhány perces szünettel órákon át futottak a pályán az autók.

A gyáriak egyébként arra is rendkívül büszkék, hogy öt kompaktjukból összesen 70 féle verzió létezik, ami jól mutatja, hogy rendkívül széles a választék. Az AMG modellek mellett egy másik érdekesség is szerepet kapott a rendezvényen, méghozzá a teljesen elektromos B 250 e képében. A látványos kék színét leszámítva nem sok részletben tér el normál társaitól a villanyos egyterű, amivel szöges ellentétet képez a nagy rivális BMW i3 koncepciójával, amely minden lehetséges módon igyekszik felhívni magára a figyelmet. Az utastérre egyébként ugyanezt elmondhatjuk, hiszen csupán a műszerfal árulkodik az autó különlegességéről.

Menet közben persze már rögtön feltűnik a turpisság: a rögtön érkező 340 Nm-es nyomaték és a 179 lóerő bizony megteszi a hatását. 60 km/h-ig mindössze 3,9 másodpercre van szüksége az autónak, míg 100-ig további négy szekundumra van szükség. Az elektronikusan leszabályozott 160 km/h-s végsebességet nem okoz gondot elérni, persze ilyenkor már villámgyorsan csökken a hatótáv. Az 50 kilométeres tesztkörön természetesen minden tudását leteszteltük az autónak, aminek köszönhetően a valós táv dupláját veszítettük el a hatótáv tekintetében – persze visszafogottan közlekedve ez közel sem lenne ilyen radikális. A gyáriak egyébként 200 kilométert ígérnek valós körülmények között, ami reálisnak tűnt a próba során – az akkumulátor egyébként 28 kWh-s.

Ahogyan már említettem, a program végén a kecskeméti üzemben is tettünk egy villámlátogatást: noha nem jártuk végig a gyár összes zugát, de a körülbelül 40 perces túra alatt is bizonyította, hogy a rendkívül modern megoldások és a patikai körülmények nem csak üres ígéretek. Az alkatrészeket automatizált robotok szállítják az állomásokhoz, az autók pedig elképesztően részletes minőségellenőrzésen mennek keresztül.

A Mercedes-Benznek köszönhetően tehát egy különleges, hazai-nemzetközi menetpróbán vehettünk részt, ahol a piac egyik, ha nem a legfrissebb és legszélesebb kompakt palettáját próbálhattuk ki mindenféle körülmények között. A már így is öttagú család pedig a jövőben további három modellel bővül majd, melyek közül az elsőt lehet, hogy már jövő héten, a Sanghaji Autószalonon láthatjuk majd az A-osztály szedán változatának képében. Ezzel kapcsolatban pedig kíváncsian várjuk, hogy a gyáriak hogyan szeparálják majd el a CLA-tól, hogy ne egymás elől csábítsa el a vásárlókat a két típus – már nem kell sokat várnunk és hamarosan fény derül mindenre.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark