2017. Január 23., Hétfö

Frissitve:09:55:03

Opel Zafira (2016) menetpróba - Körbehálózva

Nyomtatás

Pontosan két hónapja jártunk a harmadik generációs, frissített Opel Zafira nemzetközi menetpróbáján, és akkor azt ígértük Olvasóinknak, hogy a modell rövidesen meg is érkezik Magyarországra, mégpedig egy vadonatúj, az Opel minden modelljére kiterjedő szolgáltatáscsomaggal, az Opel OnStar-ral együtt. És ez így is lett, ugyanis tegnap hazánkban már éleseben kipróbálhattuk mind a friss Zafirát, mind pedig az elsősorban okoseszközökkel kommunikáló illetve irányítható, és az utasok kényelmét, valamint biztonságát fokozó OnStar rendszert. Mindkét újdonság remek benyomást tett ránk, szépen erősítik az Opel manapság egyébként is egyre erősebb piaci szereplését.

Mivel a Zafirát már alaposan kipróbálhattuk júliusban Németországban, és a tegnapi rövid menetpróba után csak magunkat tudnánk ismételni (ráadásul rövidesen érkeznek a tesztautók szerkesztőségünkhöz, úgyhogy a Zafira bizonyíthat), ezért először az OnStar rendszert mutatnánk be Olvasóinknak. Hozzá hasonlót már több gyártó is prezentált az elmúlt évben, de tudni érdemes, hogy egyrészt a GM fejlesztése sem friss dolog, hiszen – persze jelentősen kevesebb funkcióval – már közel 20 éve működik az Egyesült Államokban, másrészt pedig ennyire fejlett és ilyen sok funkciót tartalmazó, nem mellesleg hazánkban is kompromisszumok nélkül működő és komoly háttérkiszolgálással kiegészített csomagot senki nem kínál. Ezt bizonyítja az is, hogy tavaly, az európai országokba történő bevezetés évében az OnStar megkapta a neves ’Connected Car’, lefordítva ’összekapcsolt autó’ díjat.

De mi is az az Opel OnStar? A gyártó a következőképp definiálja: egy, az autózást kellemesebbé, de mindenekelőtt biztonságosabbá tevő személyes online- és szolgáltatási asszisztens, ami az előkészítéssel rendelkező járművekben a regisztrálástól számított első tizenkét hónapban ingyenesen, teljes szolgáltatási portfóliójával elérhető, ráadásul magyarul is ’beszél’, vagyis magyar támogatottsága is van, mégpedig nemzetközi szinten. Hogy mi lesz utána, mennyibe kerül, és mit kapunk pénzünkért, az rövidesen kiderül.

Nem feltétlenül ez a legrelevánsabb információ, de egyébként a rendszer a Vodafone hálózatát használja, és akkor sincs baj, ha a szolgáltatónak épp nincs térereje, mert ilyen esetekben a többi szolgáltató hálózatát használja az Opel OnStar, és természetesen ugyanez igaz, ha külföldön lennénk – ráadásul ilyenkor is biztosítva van számunkra a magyar operátor, ha kérdeznénk vagy segítséget hívnánk.

Az Opel OnStarnak 6 alapfunkciója van (plusz a személyes szféra), ezeket a következőkben részleteznénk:

1; Életmentés éjjel-nappal. Vészhelyzetben mindig lehet számítani az Opel OnStarra – akár tudnak maguk segítséget kérni az autó utasai, akár nem. Súlyos balesetkor, amikor például az autó szenzorai nagymértékű lassulást, légzsák nyitást, borulást jeleznek, az Opel OnStar automatikusan kapcsolatba lép a központ kiképzett asszisztensével – nem géphanggal, hanem élő emberrel –, aki megkérdezi, kell-e segítség, és milyen. Ha senki sem felel, azonnal a helyszínre küldi a mentőket. Az Opel OnStar munkatársai az angliai Luton modern szolgáltatási központjában az év minden napjának mindegyik órájában ügyeletet tartanak. Hívás után mindaddig vonalban marad valaki, míg meg nem érkezik a segítség a helyszínre. Az Opel OnStar szolgáltatási központ értesítésére szolgáló SOS gomb, modelltől függően, a tetőkonzolon vagy a belső tükör házán található. Ugyanezzel a rendszerrel lehet vészhelyzetben az SOS gomb megnyomásával segítséget kérni.

2; A kék OnStar gomb: személyi asszisztens, ha arra van szükség. Nem csak bajban segít az OnStar. A konzolon lévő kék gombbal bárhol, bármikor teljesen hétköznapi segítséget is kérhetünk az OnStar munkatársaitól. Például külföldön, ismeretlen helyen szeretne pihenőt tartani az opeles, csak megnyomja az OnStar gombot és jelentkezik a magyarul beszélő kolléga. A központi adatbázisból pillanatok alatt megmondja, hol van a legközelebbi pihenő, benzinkút, étterem vagy szálloda, és ha az autósnak beépített navigációja van, akkor a kiválasztott célt távolból letölti a navira.

3; WLAN-Hotspot. Az Opel OnStar 4G/LTE-kapcsolata gyors adatcserét biztosít, támogatja az egyidejű telefonálást, illetve adatátvitelt, ezáltal új szintre emeli a mobil kommunikációt és az utasok szórakoztatását. A külön előfizetéshez kötött nagy teljesítményű WLAN-Hotspothoz akár hét készülék is csatlakozhat egyszerre, így az autóban ülők cseveghetnek, játszhatnak ismerőseikkel,  filmeket vagy tévét kedvenc alkalmazásukkal, és természetesen dolgozhatnak is menet közben. A Wifi-architektúra az autó elektronikájának szerves része. Maximális hatótávról, kiváló csatlakozásról és stabil internet-kapcsolatról speciális külső antenna gondoskodik, így az ügyfél okostelefon nélkül is igénybe veheti a felkínált szolgáltatásokat. A Wifi hotspot szolgáltatás bevezetése Magyarországon rövidesen megtörténik, és az első három hónapban illetve 3 GB adatmennyiségig ingyenes lesz, ezt követően pedig havi díjjal kell számolni, amit viszont akár egy-egy napra vagy hétre is lehet majd igényelni.

4; Távvezérlés az Opel OnStar okostelefonos alkalmazásával. Az okostelefon-tulajdonosok alkalmazások révén is kapcsolatot teremthetnek autójukkal. A távvezérlési rendszer a következő funkciókra terjed ki: kapcsolat felvétele bárhonnan az Opel OnStar csapatával; üzemi adatok, például abroncsnyomás vagy olajszint lekérdezése; az autó kinyitása vagy bezárása, bárhonnan; a jármű lokalizálása; a kürt és a világítás aktiválása; úti cél beadása a fedélzeti navigációs rendszerbe; WLAN-Hotspot-beállítások.

Itt érdemel említést az Apple CarPlay illetve az Android Auto funkció: az iOS illetve Android operációs rendszerű okostelefonok képernyőjének (részben történő) tükrözésével számos telefon-funkciót és -alkalmazást érhetünk el az adott modell központi kijelzőjén, s ha például nincs navigációnk, az okostelefonunk GPS-szenzorának és navigációs programjának a használatával megjeleníthető a navigáció a központi kijelzőn, a hangutasításokkal együtt.

5; Lopásvédelem: az autótolvajok nyomában. Az Opel OnStar támogatása eltulajdonított jármű esetén a tulajdonost és a rendőrséget segíti az autó pillanatnyi helyének megállapításával és közlésével. Lehetőséget ad a bejelentett jármű újraindításának megakadályozására a távirányítású indításgátlóval. Ha csak valaki megkísérli az autót feltörni és a riasztó jelez, a tulajdonos az OnStaron keresztül sms és E-mail értesítést is kap.

6; Havi diagnosis. Kívánságra havi állapotjelentést küld e-mailben az Opel OnStar az autó fontos üzemi és mérési adatairól. Az ellenőrzési listát soron kívül is le lehet kérni egy gombnyomással. Ez mondanunk sem kell, hogy milyen hasznos funkció mondjuk egy flotta-karbantartónak, akinek folyamatosan több autót kell figyelnie. És annak persze nincs akadálya, hogy egyazon e-mail címhez több autó legyen hozzárendelve.

+1; Átfogó adatvédelem. Az Opel OnStar felhasználói teljes mértékben kontrollálhatják adataikat, és eldönthetik, hogy mit, milyen mértékben akarnak igénybe venni, megosztani. A Magánszféra-gomb megnyomásával elrejtik az aktuális tartózkodási helyet az Onstar központ „szemei” elől, de súlyos balesetkor vagy ha az autós az SOS gombot megnyomja, az autó automatikusan megadja a GPS koordinátákat, hogy a lehető leggyorsabban odaérhessen a segítség, merthogy természetesen ilyenkor az életmentésé az elsőbbség.

S hogy mennyibe kerül mindez? A különböző új Opel-típusok közepes illetve magasabb felszereltségi szintjein széria az Opel OnStar, ami a belépőmodellekbe 150.000 forintért rendelhető opcióként. Az első tizenkét hónapban ingyenes a teljes szolgáltatási csomag használata. Az ingyenes periódus után az OnStar szolgáltatás éves díja 32.500 forint, továbbá a rövidesen érkező ‘Wifi hotspot’ szolgáltatás igénylése esetén, ami várhatóan egészen komoly adatforgalmat fog tartalmazni, további felárral számolhatunk. Hogy a leendő Opel ügyfelek közül hányan fogják használni, kihasználni, illetve az ingyenes időszak után tovább fizetni az OnStar szolgáltatást, az a jövő zenéje, azonban kétségtelenül komoly csomagról van szó, ami bizonyos esetekben akár életet is menthet, továbbá megkönnyítheti az autósok mindennapi életét. Utólag különben nem lehet hozzárendelni a korábbi modellekhez a rendszert, vagyis csak a gyárilag OnStar-képes autókkal kompatibilis a funkció.

És akkor jöjjön az új Zafira, júliusi nemzetközi menetpróbánkat felidézve (Kenéz Tibor írása):

Az Opel Zafira immár harmadik generációját éli, és eddig nem kevesebb, mint 2,7 millió példány kelt el belőle. Ez persze nem is csoda, hiszen praktikus megoldásai, akár hétüléses utastere és a márka presztízse mindig is igazán vonzóvá tette az autót, ami objektív képességeivel is képes volt utat törni magának. A 2011-ben bemutatkozott, és most frissített modell is rengeteg innovatív fejlesztéssel igyekezett kategóriájának vezető tagjává válni, amit a folyamatosan frissülő hajtáslánc-kínálatával tesztjeinken is többször bizonyított.

Az persze tagadhatatlan, hogy a frissítésnek ideje volt, még ha egy kicsit derült égből villámcsapás módon is mutatták be a németek. A Zafira a lemezek alatt ezúttal nem sokat változott, mégis rengeteget fejlődött, amit a frankfurti nemzetközi menetpróbán első kézből tapasztalhattunk meg. A modern technológiák megjelenése mellett a külcsín és a belbecs egyaránt profitált a ráncfelvarrásból – az összes közül pedig talán utóbbira fért rá legjobban a változtatás.

Az Opel egyterűjének formáira egyébként még közel 5 év távlatából sem lehetett különösebb panaszunk, de az tény és való, hogy mostanra kezdett kissé kilógni a villámos márka arculatából. A mérnökök így tollat ragadtak, és természetesen az Astra megoldásaiból kiindulva varázsoltak új arcot a Zafirának. Az új adaptív, de mozgó alkatrészeket nem tartalmazó, AFL-LED fényszóróknak köszönhetően a tervezők nagyobb játékteret kaptak, amit ügyesen használtak ki: a hűtőrácson megjelenő szárnymotívum látványosan folytatódik a lámpatesteken belül. A nappali menetfény és az index ezentúl egy LED-soron osztozik.

Az összkép így talán kevésbé újító, mint az előd esetében, de a fejlődés kétségtelen. A frissítés előtti verzió formáinak időtállóságát az is jól mutatja, hogy a hátsó traktus esetében szinte semmilyen változást nem találunk – persze az is igaz, hogy itt amúgy sem szokás túlságosan átszabni az autókat a frissítések alkalmával. Az új színek és keréktárcsák megjelenése nem jelent meglepetést, noha eddig is találhattunk már kifejezetten szép konfigurációkat a kínálatban. A lényeg azonban sokkal inkább az utastérben rejtőzik, ahol egy új, világos színű kárpitot is köszönthetünk.

Az Opelt rengeteg kritika érte korábban az ergonómiailag megkérdőjelezhető, rengeteg gombbal operáló kezelőszervei miatt. Mostanra azonban már csak a kevésbé fontos, rétegmodellekben maradtak meg ezek a megoldások, leszámítva a Zafirát – ennek azonban vége. A frissítéssel ugyanis az egyterű is megkapta az érintőképernyős IntelliLink multimédiás rendszert, mely egy halom nehezen átlátható fizikai kapcsolótól szabadította meg az autót, és nem mellesleg modernebbé is varázsolta a középkonzolt.

A klímakonzol természetesen maradt, aminek kifejezetten örülünk. A kormány szintén új, ám az azért apró tüskeként hatott rám, hogy a műszerfali kijelzőt nem sikerült egy szebb felbontású egységre cserélni, csupán az eddigi narancssárga háttérvilágítás helyett fekete alapon fehér karaktereket kapott. Az Opelnél azonban arra a legbüszkébbek, hogy a Zafira kategória első lett az online és offline kapcsolódási módok tekintetében.

Az IntelliLink 950 rendszer beépített navigációval, és az érintőképernyő melletti gombokkal érkezik, míg az R 4.0 Android Auto és Apple CarPlay csatlakozási lehetőségeket kínál, az előbb említett gombok nélkül. A németek azonban egyértelműen a fentebb részletezett OnStar szolgáltatásra a legbüszkébbek, mellyel a Zafira képes csatlakozni a világhálóra, és így egy mobilos applikáción keresztül szinte minden fontos adatához és funkciójához hozzáférhetünk.

A Zafira esetében a praktikum továbbra is verhetetlen. A kardántengelyen tologatható könyöklő és rekeszek maradtak, ahogyan a hátsó ülések Lounge funkciója is kiváló, ha csak négy személlyel utaznánk. A csomagtér továbbra is óriási (710 és 1860 liter öt és két üléssel), és a második sorban is kényelmesen elférni. A harmadik sor persze már szűkösebb, de gyerekeknek vagy rövidebb utakra ez is megfelelő, a variációs lehetőségek tárháza pedig szinte végtelen.

Az egyterűbe a frissítéssel bekerült az Opel-eye kamerarendszer legújabb generációja is, mely az adaptív fényszórók mellett a sávváltásra figyelmeztető rendszert, a távolságkövető tempomatot és a táblafelismerőt is kiszolgálja. Van ugyanakkor holttérfigyelő és Park Pilot is, amely lassabb sebességnél előzi meg a koccanásokat. A Zafira tehát szinte minden modern vezetéstámogató és biztonsági rendszert megkapott.

A hajtásláncok tekintetében – ahogyan korábban már említettem – nem történt változás. Dízelfronton 120 és 170 lóerő között mozog a teljesítmény: az 1,6-os szerkezet 120 és 136, míg a 2-literes egység 130 és 170 lóerővel érhető el, és míg előbbiek csak hatfokozatú manuális váltóval, addig utóbbiak hatgangos automatával is elérhetőek. Habár nem esett szó arról hogy kivennék őket a kínálatból, az előzetes árlistán egyelőre nem szerepelnek az 1,6-os dízelek. Benzinesek terén a korábbi – tehát nem az Astrában bemutatott – 1,4 literes turbós és a szintén feltöltött 1,6-os áll rendelkezésre. Előbbi 120 és 140, míg utóbbi 170 és 200 lóerővel érhető el, automata pedig csak a 140 lovas 1,4-eshez és a 170 tagú ménest mozgósító 1,6-oshoz kérhető – utóbbi csak ezzel választható.

Alternatív lehetőségként az 1,4 literes 140 lóerős egység LPG-vel is működő, illetve az 1,6-os szerkezet 150 lóerőre képes, CNG hajtású változata is elérhető. A menetpróbára a németek csak a legerősebb benzines és dízel változatokat hozták el, és mindkét verziót sikerült kipróbálnunk. A Zafira nem okozott csalódást: habár vezetni ugyanolyan, mint a frissítés előtti változatot – amelyből már mindkét erőforrást teszteltük –, a műszerfal és a középkonzol átformálása sokat dobott a használhatóságon.

A szakemberek által tervezett fotelek kifejezetten pihetetők, akárcsak eddig, és az állítható FlexRide futómű is kiválóan teljesít. Mindkét szerkezet kifejezetten jó erőben van, így ezen a fronton egyáltalán nem érheti panasz a Zafirát, azonban az összeszerelési minőség ezúttal is igencsak változó volt, némelyik autóban sok volt a zörgés, másban pedig teljes csendben utaztunk – ugyanakkor reménykedünk, hogy ez csak az előszériás példányok miatt volt.

Az autó ára hazánkban gyakorlatilag változatlan maradt, legalábbis az eddig ismert Edition szinten – csupán 80 ezerrel lett drágább a frissített változat. A ráncfelvarrással ugyanakkor megjelent egy új, Innovation felszereltség is, ami minden bizonnyal minden eddiginél több extrát tartalmaz, ugyanis az eddigi csúcsot jelentő Cosmónál is közel 500 ezer forinttal drágább. A feláras opciók minden bizonnyal változatlan áron jelennek majd meg. Az alapár így jelenleg 7,08 millió, amiért az 1,4-es, 120 lovas benzinest kapjuk meg, de később alacsonyabb szintek is jöhetnek. A csúcsot 9,6 millióval a 170 lóerős, automata dízel jelenti, és ennél közel 1,3 millióval olcsóbb az 1,6-os, 200 lovas benzines kézi váltóval.

Az Opel tehát éppen annyit módosított a Zafirán, amennyire annak szüksége volt: a modern technológiai megoldások megjelenése mellett az ergonómiai szempontból is sokat fejlődött utastér, és a legújabb formanyelvhez igazodó külső is sokat dob az autón. Az egyterű így hiába van már közel 5 éve a piacon, továbbra is kiváló csomagot kínál, és egyáltalán nem hat elavultnak a kategóriában, sőt, néhány újabb konkurensének is lehet félnivalója tőle.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark