BMW 6-os Gran Turismo menetpróba – Praktikus 7-es, 5-ös áron

Nyomtatás

A BMW Magyarország egy közös - igaz, kétnapos - rendezvény keretében mutatta be a sajtó számára a gyártó két vadonatúj modelljét, az X3-at és a 6-os Gran Turismót, mi azonban mindkét modellt olyan fontosnak gondoljuk, hogy jobbnak láttuk különválasztani a két bemutatót. Az új X3-ról a múlt héten olvashattak az Autó Pulton Olvasóink, ezúttal pedig a 6-os Gran Turismo kerül terítékre, ami elődjéhez hasonlóan egy kiváló luxusautó, ráadásul végre a formaterve is rendben van.

 

Azt azért továbbra sem merném kijelenteni, hogy minden idők legszebb BMW-je lenne az új 6-os GT, de nagyságrendekkel, összehasonlíthatatlanul tetszetősebb elődjénél. Nem csoda hát, hogy egy nem éppen kiszámítható húzással a BMW 6-os névvel mutatta be az 5-ös Gran Turismo utódját. A kupék és a kombik előnyös tulajdonságát egyesíteni igyekvő ‘mindenes’ receptje a névváltoztatás dacára változatlan maradt, azonban minden szempontból nagyot fejlődött. És tudják, hogy mi benne a legjobb? Az, hogy elődjéhez hasonlóan teljes egészében a 7-es BMW padlólemezére épül, miközben árfekvése az 5-öshöz van közelebb. Nem mellesleg elődjénél hasonló konfigurációban akár 1,5 mázsával könnyebb, ami már önmagában jelzi, hogy sokkal jobb lett a vezethetősége.

Formai szubjektivitás ide vagy oda, véleményünk szerint objektíven kijelenthető, hogy elődjénél jóval harmonikusabb formát kapott a 6-os GT, amelynek legnagyobb fegyvere továbbra is a praktikum és a kényelem. Az elődmodellhez képest 87 milliméterrel, immáron 5 091 milliméterre növelt hosszúságnak, a változatlan, 1 902 milliméteres szélességnek és a 21 milliméterrel, 1 538 milliméterre csökkentett magasságnak köszönhetően az új BMW 6-os Gran Turismo kecsesebb karosszéria-arányokkal folytatja pályafutását, ráadásul olyan egyedi megoldásokat fedezhetünk fel rajta, mint például a keret nélküli ablakok, vagy az örök klasszikus ‘kacsafarok’.

A frontrész jellegzetesen erőteljes kialakítása már az alapfelszereltség részeként LED-technológiás első fényszórópárral egyesül, amelyek a méretes, vese alakú hűtőrácsokhoz vezetik a tekintetet. Az elnyújtott motorháztető, a hátratolt utastér, a 3 070 milliméter hosszú tengelytávolság (ami mm-re megegyezik a 7-es tengelytávolságával) és a messzire hátranyúló ablaksávok egységének köszönhetően a BMW modelljeire jellemző sportos elegancia oldalról nézve kerül leginkább előtérbe. A kupékhoz képest magasra húzott, ám elődjénél 64 milliméterrel alacsonyabbra lejtő tetővonal végén háromdimenziós kialakítású LED-es lámpatesteket találunk.

Az alacsony övvonal mentén megrajzolt jármű-sziluett a modell aerodinamikai tulajdonságaira is jótékony hatással van, hiszen az aktív hűtőrács-lamellákkal, az Air Curtains légbevezető- és az Air Breathers légkivezető nyílásokkal, valamint az automatikusan kiemelkedő hátsó légterelő szárnnyal együtt az elődmodell 0,29-es értékéről 0,25-re csökkenti a karosszéria légellenállási együtthatóját, ami kimagaslóan jó értéknek számít.

Az utastérben az aktuális 5-ös BMW műszerfalát köszönthetjük, így a változásokat leginkább a praktikum területén kell keresnünk. Ennek megfelelően a legmodernebb vezetési segédrendszerek és infotainment megoldások elérhetőek az autóhoz, és gazdag személyre szabási lehetőségek közül válogathatunk. Az üléspozíció magasabb, mint az 5-ösben, ami könnyebb beszállást és jobb ki-/rálátást biztosít. A hátsó üléssor három teljes értékű ülést és óriási lábteret kínál, miközben a minden korábbinál pihentetőbb utazásról az újratervezett hátsó üléssor, a lejtő tetőív ellenére megnövelt fejtér és a még tovább javított hangszigetelés egysége gondoskodik. Az új BMW 6-os Gran Turismo hátsó üléstámlái az opcionális extrafelszereltég részeként akár elektromosan, gombnyomással is állíthatók. A helykínálat és a kényelem tényleg királyi, ráadásul 192 centis magasságom ellenére a hátsó fejtér is bőségesnek bizonyult.

Az újdonság hatalmas méretű, egybefüggő csomagtérajtaja már az alapfelszereltség részeként elektromosan nyitható és zárható. A csomagtér térfogata az elődmodellhez képest 110 literrel nőtt meg, így immáron már alaphelyztben is 610 literes, vagyis óriási. A rakodóperem több, mint öt centiméterrel lentebb került, így már közel egy síkban van a csomagtér padlójával. A 40:20:40 arányban osztott hátsó üléstámla a csomagtérből egyetlen gombnyomással előrehajtható, amellyel a csomagtér térfogata nem kevesebb, mint 1 800 literre nő – 100 literrel növelve az elődmodell hasonló értékét. A csomagtér merev szerkezetű síkja alatt ráadásul egy plusz tárolórekeszt is elrejtettek a tervezők.

Az intelligens könnyűszerkezetes járműépítés alapelveinek módszeres kihasználásával és a karosszériaváz magas szilárdságú acél elemeit kiegészítő alumínium alkatrészek széleskörű alkalmazásával az új BMW 6-os Gran Turismo saját tömege mintegy 150 kilogrammal csökkent a megegyező hajtáslánccal szerelt elődmodellhez képest. Mindez hatással van a kanyardinamikára, a hatékonyságra és a gyorsulásra is. A 0-100-as gyorsulást például az új modell a motortérbe épített erőforrás függvényében a korábbiaknál akár 0,7 másodperccel gyorsabban letudja, az átlagos üzemanyag-fogyasztás pedig akár 15 százalékkal is csökkenhet.

Az új BMW 6-os Gran Turismo továbbfejlesztett futómű-technológiája nem csupán az irányíthatóságra, de a menetkomfortra is jótékony hatással van. A modell széleskörű alapfelszereltségének az automata szintszabályozású, légrugós hátsó kerékfelfüggesztés is része, miközben az utazás kényelmét az opcionális extrafelszereltség részeként elérhető adaptív futómű fokozhatja (automata szintszabályozású, légrugós kerékfelfüggesztéssel az első és a hátsó tengelyen, dinamikus lengéscsillapító-szabályzással).

A sportosságot az aktív hátsókerék-kormányzáshoz elérhető méregdrága Executive Drive opció hivatott fokozni. Az első és a hátsó tengelyen dolgozó légrugós kerékfelfüggesztés lehetővé teszi, hogy a vezető manuálisan állítsa be a jármű hasmagasságát: az alapbeállítás gombnyomásra 20 mm-rel megemelhető. A modell hasmagassága azonban nem csupán emelhető, hanem csökkenthető is: a 10 mm-es ültetés akár manuálisan is aktiválható, SPORT vezetési üzemmódban azonban a rendszer 120 km/h-s sebesség felett automatikusan lejjebb engedi a karosszériát. A továbbfejlesztett futómű-technológia extra opciói az xDrive összkerékhajtás esetén is éppúgy elérhetőek.

A motorpaletta bevezetéskor négy tagot számlál. A belépő 630i GT-t az új négyhengeres, B48 kódjelű 2-literes turbós benzinmotor hajtja 258 lóerővel (400 Nm). A kulturált egységgel a modell mindössze 6,3 másodperc alatt letudja a 0-100 km/h-s sprintet, a 8-sebességes automataváltó már itt is széria. A vegyes fogyasztás felszereltségtől és kerékmérettől függően 6,2 és 6,6 liter között alakul. Erre mind tempóban, mind pedig élményben alaposan ‘rápakol’ a 340 lóerős (450 Nm) háromliteres sorhatos B58-as turbómotor, ami összkerékhajtással is elérhető. A gyorsulási értékek így 5,4-5,3 másodpercre csökkennek, a vegyes fogyasztás pedig a hajtáslánctól függően 7 és 7,4, illetve 7,7 és 8,2 l/100 km között alakul.

Akiknek ez sok lenne, azok a 630d GT-ben, vagy a 640d GT-ben találhatják meg számításukat. A hátsó- és összkerékhajtással egyaránt elérhető 630d 265 lóerőt és 620 Nm nyomatékot szolgáltat, 6,1 ill. 6,0 másodperces gyorsulást biztosítva. A gyári vegyes fogyasztás 4,9 és 5,9 liter között alakul 100 kilométeren. A 630d-nél alig torkosabb az egy helyett két turbófeltöltővel lélegeztetett, szintén 3-literes és sorhatos 640d, ami 320 lóerőt és 680 Nm-t bocsát a vezető rendelkezésére. A 640d GT kizárólag xDrive összkerékhajtással rendelhető, gyorsulása mindössze 5,3 másodperc, vegyes fogyasztása papíron 5,8-6,2 l/100 km.

Az árak tekintetében a 6-os Gran Turismo a BMW ígéretének megfelelően az 5-ös és a 7-es között foglal helyet, azonban a 7-es alapok ellenére sokkal közelebb áll az 5-öshöz, mint a 7-eshez, ráadásul felszereltsége magasabb, mint egy hasonlóan motorizált 5-ösnek. A 630i 18,7 millió forinttól startol, a 640i alapára bruttó 20,55 millió forint (xDrive hajtással 21,4 millió), a 630d 20,2 milliótól indul (xDrive-val 21,05 milliótól), a kínálat csúcsán pedig árban a 640d xDrive trónol, 22,3 milliós indulóárral.

A tartalmas extralista révén nagyon könnyen rá lehet pakolni az alapárakra jó néhány millió forintot, azonban ennek ellenére jónak számít a 6-os GT ár/érték aránya: például a nagyon finom 40i motorral, igencsak jól extrázva megáll az ára 25 millióban, miközben egy 740i alapáron mintegy 5 millióval többe kerül ennél, egy 540i pedig hasonlóan felszerelve körülbelül ennyibe fáj.

A 6-os GT összességében egy nagyon kényelmes, óriási utas- és csomagtérrel büszkélkedő prémium utazóautó, ami praktikusabb, mint egy 7-es, miközben néhány apróságtól eltekintve ugyanazt a technikát használja. Ebből egyenesen következik, hogy mindazoknak kiváló választás lehet az újdonság, akik egy igazi luxus BMW-re vágynak, ám nincs feltétlenül szükségük a 7-es presztízsére, hiszen azonos technikai alapok ide vagy oda, egy 6-os GT presztízsben soha nem fogja elérni a 7-es szintjét. Az 5-ös sorozat potenciális vásárlói számára viszont kiváló alternatívát képezhet a modell, nekem például a tapasztalatok alapján inkább a 6-os GT felé húzna a szívem, mint egy 5-öshöz. Már pusztán azért is, mert garantáltan sokkal ritkább autó lesz.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark