2017. Október 17., Kedd

Frissitve:04:38:01

Porsche Panamera Diesel teszt - A hosszútávfutó kihívása

Nyomtatás

Korábban Stuttgart környékén már pár száz kilométeren megvizsgáltuk a Porsche Panamera legkelendőbb verzióját, ám az igazi kihívásra most került sor. Isztambulból egészen Budapestig vezettünk a kormánya mögött, hogy megtudjuk, hogy a dízelmotorja révén a világ legtakarékosabb Porschéjének kikiáltott újdonság vajon mire képes.

2000 kilométer. Összesen ennyit már biztosan eltöltöttünk a Porsche Panamera Diesel volánja mögött, ráadásul ennél szélsőségesebb tesztet akarva sem lehetne összeállítani. A német autópályák korlátlan tempójú száguldásától a legrosszabb romániai utakon át, a török Istanbul Park versenypálya technikás kanyarjáig mindenhol a határokig feszítettük a "legkevésbé kívánatos Porsche" jelzőjével is illethető négykerekűt.

Ez pedig kiemelten fontos feladat. Ugyanis ez az autó a stuttgarti gyártó egyik legfontosabb modellje. A Touareggel közös alapokon nyugvó Cayenne esetében ugyanis szinte természetesnek hatott a dízelmotor megjelenése – elvégre ő már eleve mindentudó mindenesnek készült, így az étvágytalanság az alapvető vásárlói kívánalmak között szerepelt. A siker pedig óriási lett: a „kakukktojás” Porschéből rengeteg fogyott.

A Panamera viszont az első igazi önálló fejlesztés, amibe bekerült az Audi V6-os, dízelmotoros hajtáslánca, ennél fogva pedig egy vízválasztó a márka számára. Vajon sikerül úgy nyitni a nagyobb tömegek felé, hogy közben hűek maradnak a nagy nevet meghatározó filozófiához, vagy csupán egy átlagos luxusautót faragnak? Ez a kérdés ott van a Porsche felsővezetés minden tagjának, s az egész marketinges osztály fejében – ugyanis ez határozza meg a márka jövőjét. De úgy is mondhatjuk: vajon sikerül-e nagy darabszámot értékesíteni (2015-re már 150.000 eladott példányt terveznek), úgy, hogy közben megőrzik a tradicionálisan sportos élvonalat?

A Porsche négyüléses luxuslimuzinját vélhetően nem szükséges részletesen bemutatnom Önöknek, hiszen már találkozhattak nálunk a modellel. Köztudott, hogy a Panamera négy utasát rendkívüli mértékben kényezteti: hiába az autó viszonylagos ’lapossága’, a típus az összes helyen kivételes kényelmet és bőven elegendő helykínálatot biztosít. Az extrákról nincs értelme beszélni, hiszen a négy elektromosan állítható komfortüléstől kezdve a hátsó középkonzolon és szórakoztató rendszeren át az ülésszellőztetésekig, a hűtőládáig, az adaptív légrugózásig, vagy éppenséggel az aktív biztonsági rendszerekig mindent megtalálunk a listán, sok-sok pénzért cserébe pedig az egyediségnek sincs határa. Egyedül a funkciók terén már kissé régimódinak ható navigációt és néhány vezetést segítő rendszer hiányát lehet kukacoskodóan megemlíteni. Az anyagminőség és az összeszerelés hozza az elvárhatót. Csak egy helyen találtunk kifogást: az ülésállítás alsó konzolja recsegett - ám mint kiderült, az is gyártásból eredő hiba, ami csak nagy hőségben jön elő, és a márkaszervizek ingyenesen javítanak.

Egyedi, hangulatos és tökéletes kivitelezésű, sőt, a klasszikus luxuskategória átlagánál alig kisebb az utas- és a csomagtér mérete, bár az igazából még mindig jó kérdés, hogy a Panamera vajon inkább a felső-középkategóriás négyajtós kupék (Audi A7, Mercedes CLS, BMW 6 Gran Coupe), vagy a luxus-zászlóshajók (BMW 7, Mercedes S, Audi A8) táborát erősíti-e. Valójában valahol a kettő között van, bár vezetési élményben a többségnek fityiszt mutat – még dízelmotorral is.

Ha már az élmény szó előkerült: mint tudjuk, a kormány mögötti mosolygás forrása többtényezős. Fontos szerepet játszik a hajtáslánc, az erő, annak leadása, de még a hang és vibrációs élmény terén is, de legalább ennyire lényeges a kormányzás és a futómű is. Utóbbi esetén nem panaszkodhatunk. Igaz, mindkét ízben kizárólag az állítható légrugós futóművet sikerült faggatnunk (alapból hagyományosabb, acélrugós kivitel jár, felár ellenében állítható lengéscsillapítással), viszont komolyabb kritikával őt biztosan nem illethetjük.

Törökország, Bulgária és Románia több helyen kátyús útjain sem jött zavarba a 19 collos kerekekkel kapó hosszútávfutó, korábban pedig az is egyértelműen kiderült, hogy az autópálya keresztbordái a 20 collos, úthenger-szélességű téli gumiabroncsok ellenére sem tudták kihozni sodrából a finom, igényes futóművet, hiszen az üresen is közel kéttonnás autó sztoikus nyugalomban suhant az ’Autobahn’-on, mégpedig sebességtől függetlenül.

Ilyenkor egyébként a stabilitás és a légellenállás jegyében 25 mm-rel csökkenthetjük a hasmagasságot, ami a sportosabb fordulóknál is jól jön. Versenypályán azért jól érezhető a karosszéria enyhébb mértékű dőlése, de az Istanbul Park versenypálya tartós igénybevételével is jól birkózott meg a Panamera, amely már önmagában nagy szó egy luxusautónak, ráadásul a gyorsaság is a helyén volt – csak a hajtáslánc miatt éreztük idegennek a túlzott tépelődést. A valamivel több, mint egymillió forintos légrugózás mellett szól az is, hogy 30 km/h alatt 20 mm-rel megemelhetjük a viszonylag alacsonyan ülő karosszériát, így pedig az agresszívabb fekvőrendőrök és mélygarázs-lejárók sem okoznak gondot, igaz, a légrugók várható élettartama hosszabb távon ennél nagyobb költségeket jósol.

Ha már kényelem, nem lehet elmenni a hátsó sor mellett sem. A kétméteres magassághoz is elegendő fej- és lábteret biztosító helykínálat csak a kezdet: a remek ülések hosszú távon is élménnyé varázsolják az itt történő terpeszkedést. Pedig ez csak a kezdet, mivel a négyüléses modell hátsó sorához elektromosan állítható, gerinctámaszos, fűthető-hűthető székeket is kérhetünk, külön klímazónákkal, akár beépített hűtőszekrénnyel, elhúzható sötétítő rolókkal és az első ülések fejtámláiba épített szórakoztató rendszerrel. Igaz, ezért a csomagért bőrkárpitozással már 6 millió forint feletti összeget hagyhatunk a kasszánál.

Mi történik, ha padlóig nyomjuk a gázpedált? Mennyire hatékony a legétvágytalanabb Porsche? A következő oldalon kiderül!



Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark