Az áruszállítás végletei – Volkswagen Crafter 2.0 TDI 4MOTION (2017) teszt

Nyomtatás

A Volkswagen Crafter új generációja erőteljesen nyit a jövő felé: felülre szerelt tolatókamerájával segíti az utánfutóval történő tolatást, ha akadályba ütköznénk, magától lefékez, sőt, bizonyos fokig a kormányzás feladatát is átveszi tőlünk. Az összkerékhajtású, mindennel felszerelt tesztautó persze csak az egyik véglet. De mi a másik?

A haszongépjárművek sokszínűségének kínálata nem ismer határokat, különösen, ha európai gyártóról van szó. Az új Crafter valószínűleg új csúcsot teremt ebben, amelyet jól mutat a paletta árterjedelme is: a nettó 5,76 millió forintos beszállótól kezdve a mindennel felszerelt, behemót, 8-fokozatú automata váltós nettó 17,45 milliós csúcsmodellig. Jól látják: a mindentudó Crafter árából egy egész kis flottát vehetünk, persze nagy lemondásokkal. Ha csak a kétliteres dízelmotoros hajtásláncot, valamint a különböző hosszúságokat és magasságokat variáljuk, 21-féle változatban vehetjük meg a Volkswagen nagy haszongépjárművét, és akkor még a platós és egyéb felépítményekről nem is beszéltünk a 3,5-5,5 tonnás teherbírás mátrixában, összesen közel 100-féle változatot létrehozva.

Ezentúl pedig kicsit még többet böngészhetjük a különböző gyártók adatlapjait a tökéletes választást keresve, ugyanis a korábbi, második generációval ellentétben az újdonság teljesen szakított a Mercedes-Benzzel, így abszolút külön fejlesztésként, lengyelországi gyártással száll harcba a vásárlók kegyeiért.

Tesztautónk méretben köztes, hajtáslánc tekintetében pedig meglehetősen különleges pozíciót vesz fel. A 3,64 méteres tengelytáv 3,45 méteres rakteret enged meg (ez, vagyis az L3H2 megjelölésű verzió vélhetően az egyik legnépszerűbb változat), alatta pedig Haldex kuplungos összkerékhajtás dolgozik, amely szükség esetén a teljesítmény 60 százalékát tudja a hátsó kerekekhez küldeni – alapból pedig a teljes erő az első tengelyre érkezik. Ez pedig 177 lóerő és 410 Nm, amelyet rögtön két turbó présel ki a kétliteres, négyhengeres dízelmotorból. De ne szaladjunk ennyire előre!

A Crafter belső tere ugyanis megér egy misét. Illetve kezdjük inkább kívül, igaz, itt a hagyományos, gazdagon variálható dobozos felépítés nem enged sok játékot a tervezőknek. Egy kis króm és néhány domborítás azért belefért a baltával faragott, hagyományos Volkswagen arcba, amelyet a ledes fényforrások varázsolnak kifejezővé. Hátul is akad egy kis domborítás, amely két szélén magához öleli a modern lámpákat – és meg is vagyunk. Pontosabban egy fontos tényező akad: a kategória legjobb légellenállási együtthatója (0,33), ami csodát nem tesz, de ekkora homlokfelületnél autópályás hajtásnál literben mérhető differenciát adhat.

Belül hasonlóan rendezett minden, a kemény, rideg anyagok (úgy tűnik, ez a kategória örök szintje) hatalmas tárolókat, rekeszeket és polcokat adnak ki, miközben kellő helyet adnak a funkcionális, egyértelmű kezelhetőségnek. Egyedül a multifunkciós kormánykerék tempomat-vezérlését bonyolították túl a tervezők (mint minden újabb Volkswagen modellnél): a hét gomb kicsit túlzás még akkor is, ha ezúttal adaptív, távolságtartó egységet dirigálhatunk.

A két kartámaszos, hidraulikus rugózású, különösen kényelmes vezetőülés már elsőre figyelemre méltó, igaz, ez opcionális extra, viszont a dolgos hétköznapokban aranyat ér. Szerencsére viszont nem aranyáron van, ami üdítő kivétel, ugyanis a Crafter opciós listáján szereplő tételek nagy többsége egyszerűen kiveri a biztosítékot. Hiába kimondottan ügyesek a vezetési segédrendszerek (még sávon belül kormányozni is képes a modell), a bruttó 1,6 millió forintos csomagfelár irreális, egy Golfban ugyanez pár százezer forintos tétel. De nem kell ennyire modern irányba tartani a brutális árakért: a 600 ezres metálfényezésre nincs magyarázat (a Fordnál ugyanez 108 ezer), mint ahogy a bő egymilliós automata klímára (a manuális is méregdrága opció) vagy az elképesztő 326 ezres multifunkciós bőrkormányra sincs magyarázat. Pedig ennyiért beépített jakuzzi vagy aranyszállal szőtt sünbőr kárpit sem lenne túlzás (egyúttal ezúton elnézést kérve tüskés kis barátainktól).

Miközben az extrák működésébe nem lehet belekötni, a kivitelezésben olykor akadnak problémák. A hatalmas bódé nyiszogásait jól sikerült elűzni, azonban a raktérben lévő fa borítások kivágása hagy némi kívánnivalót, pontosabban ilyen munkáért nálunk technika órán buktattak – általános iskolában. Viszont ezt leszámítva hátul is minden átgondolt, és nagyjából feláras is, a jól elhelyezett rögzítési lehetőségektől kezdve a természetesebb fényű LED-es megvilágításig.

Menet közben igazán meggyőző a Crafter, különösen személyautós vezethetősége okán. A kormányzás a Golfot idézi: pontos, határozott, az oldalszelet is stresszmentesen kompenzálhatjuk vele, ráadásul túl sokat forgatni sem kell, mégis érzésre igazán jól fordul a modell (a méreteihez képest). A hatfokozatú kézi váltó is dicséretet érdemel: könnyen és szépen jár, semmi haszongépjárműves nehézség nincs a kezelésében, ami ritkaság a kategóriában.

A motor is jó partner a közös munkában. Igaz, nem éppen csendes (kiegészítő hangszigetelés felárért elérhető, így ezt nem rójuk fel neki), viszont teljesítménye egyenletesen érkezik. 1500-as fordulattól már egészen izmos (a gyártó ide 410 Nm-t ígér), és folyamatosan, ugrás nélkül erősödik 3600-ig. A 177 lóerős csúcs határozott magabiztosságot kölcsönöz, de azért kezeljük a helyén a dolgokat: a 12,25 másodpercre mért 0-100-as sprint jól mutatja, hogy még üresen sem csekély tömeggel kell megküzdenie a kétliteres erőforrásnak.

A mérleg nem hazudik: a gyári 2200 kilós adat helyett üresen, teli tankkal 2490 kilogramm a tesztautó, amely differenciát csak részben magyarázza a felszereltség. A Volkswagen még így is cseles volt, hiszen a klímaberendezés nem széria (hanem ugyebár méregdrága), ami már önmagában jó pár kilós pluszt jelent. Érdemes ezt a másik oldalról nézni: jól megtermett sofőrrel a hasznos terhelhetőség 900 kilogramm, ami vattacukor-árusításra még jó, de sűrűbb áruval könnyen túlszárnyalható.

Persze erre vannak a rövidebb és könnyebb változatok, a legnagyobb bűnös pedig mégis csak az összkerékhajtás. A 4MOTION színes megoldás, de vele nem változik a modell szabad magassága, amely már csak a nagy tengelytáv miatt sem való terepre. Vizes úton pedig még üresen sem indokolt a fokozott tapadás (a 235-ös kerekek ekkora tömegnél elsőkerékhajtással is bőven jól tapadnak), a néhány cudarabb téli napot pedig ki lehet bírni, hiszen olyankor úgyis dugóban ülnénk más, kevésbé felkészült közlekedők miatt.

Viszont, ha nem kérjük, kapásból megspórolunk nettó 995 ezret, nyerünk viszont 206 kilogrammot, ami egy cseppet sem elhanyagolható. Így nézve már nem is súlyosabb a konkurenseknél a Crafter, ráadásul a 4MOTION mellőzése a gyári adatok szerint 1,4 litert csökkent a fogyasztáson.

No, nem mintha ezen a téren rosszul teljesítene a modell, sőt, a kategória képviselői számára méretük okán meglehetősen terhes autópályás menetet is gazdagon tartalmazó normakörünkön 8,9 l/100 km-es értékkel örvendeztetett meg minket. Ez pedig csak négy decivel több, mint az elöl hajtó Renault Master adata, vagyis elsőkerékhajtással szinte biztosan a kategória legtakarékosabb modelljével van dolgunk. Ebben a konfigurációban egyébként 130-nál 11,5 litert kortyolt a Crafter, országúton pedig 6,5 literrel érte be.

Árak terén elsőre nincsenek látványos különbségek – a valós differenciát viszont úgyis az ajánlatkérést követő kedvezményes árakkal kapjuk meg. Elsőkerékhajtással, a legszükségesebb opciókkal, a raktér kérdéskörét nyitva hagyva nettó 8,75 millió forinttal számolhatunk a legizmosabb Crafter esetében. A Mercedes Sprinter hasonló számot mutat fel, a Ford Transit, a Hyundai H350 és a Renault Master pedig 7,9-8,2 millió között szóródik. Ha ezt nézzük, akkor jobb tulajdonságai, hatékonysága, modernsége okán a Crafter megéri esetleges felárát – viszont amint jobban elkezdjük felszerelni a modellt, az ésszerűtlen extraárak olyan differenciát hoznak létre, amelyet a típus nem tud kitermelni. Így pedig hiába vannak a kifejezetten modern opciók, árukkal ők saját maguk ellenségei lesznek.

Néhány szóban

A Volkswagen nagyot akart gurítani a Crafter új generációjával, és bizony hatost is dobott – csak nem duplán. A modell – főleg jól felszerelve – a kategória egyik legjobbja lett, személyautós vezethetőségével, takarékosságával, fejlett opcióival mindenkit meggyőz. A személyre szabhatóság hagyományosan bőséges ebben a kategóriában, mindezt pedig az összkerékhajtás jórészt unikális, ám ezzel együtt jóformán felesleges opciójával fokozza a gyártó. A modell árazása a tulajdonságoknak megfelelő: a konkurenseknél 5-10 százalékkal drágább, amely differencia ennek a sokszorosára emelkedik gazdag felszereltség esetén a méregdrága tételek következtében.

Előnyök: Praktikus belső tér opcionálisan különösen kényelmes vezetőüléssel; Rengeteg fejlett extra; Jó váltó; A kategória legjobb kormányzása; Takarékos, egyenletes erőleadású hajtáslánc; A kategóriához mérten jó fordulókör; Összkerékhajtás opciója

Hátrányok: Helyenként elnagyolt kivitelezés; Alaphelyzetben mérsékelt zajcsillapítás; Lassú start-stop rendszer; A legtöbb opció irreálisan drága; Az összkerékhajtás hátrányai: fokozott fogyasztás, lecsökkent terhelhetőség

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark