Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A benzines, automatás verzió után a dízel Toyota Yaris tette tiszteletét szerkesztőségünknél. Azt már tudjuk, hogy a szerethető, tágas kisautó jó kvalitásokkal rendelkezik, de vajon a dízelmotorral is hozza a várakozásokat?

Halk zajok szűrődnek ki innen - galériaAz első meglepetés akkor ért, amikor a hózáporos péntek délelőttön a Toyota fedett garázsában átvettem a makulátlan állapotú tesztautót. Ugyanis nyitott ablak mellett indítottam el a motort, így pedig még meghökkentőbb volt az a dízelhez képest nyugodt, csendes járás, amit tapasztaltam. Később persze a hangerőmérőnk is igazolta fülem szubjektív benyomását: ha kicsivel is, de a maga 47,3 dB-es alapjárati értékével a dízel Yaris olyan autókat hagy maga mögött, mint például a nemrégiben tesztelt, harmincmilliós BMW 640d.

Dinamikus, de a magasabb fordulatszámokat kedveli.

Dízelmotorral gyorsabb - galériaA visszafogott viselkedés nem csak alapjáraton érhető tetten: az 1,4 literes, 90 lóerős dízelmotor mindvégig kulturáltan teszi dolgát az egészen minőségi anyagokból építkező, jó összeszerelésű, tágas kisautóban. A kellemes hangszín mellett papíron a dinamika és a fogyasztáselőny is a kis öngyulladós mellett szól. Ezt a valóságban is készpénzre váltja a Yaris: 2000-től még nagyobb tempónál is kellően gazdag tartalékkal rendelkezik, így még ha nem is sikerült vele teljesíteni a gyári 10,8 másodperces 0-100-as értéket, a műszerünk által rögzített gyorsulási és rugalmassági értékek is egy kompetens, jól motorizált kiskocsit sugallnak.

Nem sokat, de az ígértnél többet fogyasztott.Erőből egyedül 2000 fordulat/perc alatt lehet hiány, ahol érezhetően még csak kezdi felépítgetni a turbó a nyomást. Ez fokozottabban érvényes az 1500-as régióban, de nagyobb tempónál még a Toyota fokozatajánlója is visszaváltást követel. Nem csak a hosszú hatodik miatt érdemes 90 km/h-nál ötödikben autózni: a kis dízel észrevételeink szerint 1900-as fordulat környékén igazán hatékony. Sajnos normakörünkön így sem sikerült vele teljesíteni a gyár által megadott, meglehetősen impozáns 3,9 literes átlagot. A végül 4,7 literesre adódó minimum étvágy sem rossz eredmény, sőt, ha hozzávesszük, hogy két-három decilitert a téli gumi miatt le is lehet vonni, akkor már elérjük a konkurensek átlagát – ráadásul a nehezebb, rövidebb hatodikkal rendelkező, ugyanezen motorral ellátott Corolla jobb körülmények között szintén 4,6 literrel beérte nálunk.

A dízelbe szívesebben belülünk - ráadásul ő a racionálisabb választás is.

Ez pedig azt jelenti, hogy a korábban tesztelt benzines Yarisnál a CVT váltó pozitív hatását leszámítva átlagosan körülbelül két literrel mérsékeltebb az öngyulladós étvágya, vagyis az 1,33 literes szívó benzineshez képesti 500 ezres dízelfelár már 60.000 kilométer alatt megtérülhet, ráadásul úgy, hogy közben dinamikusabb autót használunk.

A féket leszámítva könnyű dolga van a sofőrnek.Apropó, dinamika: a Yaris kellemesen kiegyensúlyozott kormányával könnyű az autót terelgetni és a hatfokozatú kézi váltó működtetése sem okoz nehézséget: egészen addig precízen és könnyen kijöhetünk vele, amíg nem kezdjük erőltetni a nagyon gyors váltást, olyankor ugyanis némely fokozatok között akadásra hajlamos. Bár a futómű kissé feszes az általa nyújtott kényelemhez mérten, legalább hangolása kellemes. Nagy kritikát – főleg női szemmel – egyedül a fék kaphat, amelyet tényleg komolyabb izomerővel lehet csak igazán bőségesen kimérni; sokszor a kevésbé határozott taposásra alig adott választ a rendszer. Mivel az előző tesztautónál a jelenséget nem tapasztaltuk, könnyen lehet, hogy ez egyedi hiba – mindenesetre a fékteljesítménnyel nincs gond, de az autón gondolkodók mindenképpen próbálják ki előtte, hogy megfelel-e nekik az adagolhatóság.

Ügyes autó, reális áron.

Árban éppen középen - galériaAnnál is inkább, mert bár a Yaris térkihasználása, minőségi összeszerelése és kifinomultsága meggyőző, rengeteg konkurens van a szegmensben. Közöttük a Yaris a maga normaszinten 4,25 millió forintos (viszonylag szerény felszereltséggel) árával a középvonalat képviseli, igaz, jó képességei kiváló ár/érték aránnyal ruházzák fel. A papíron nála jóval lassabb, egyébként megegyező teljesítményű Kia Rio szintén a 4,2 milliós ársávban van hasonló felszereltséggel, míg a költségesebb alternatívákat a Volkswagen Polo (4,53 M) és a Citroën C3 e-HDI (4,56) jelenti. A skála másik végét a Chevrolet Aveo foglalja el, amelyért jobb felszereltséggel és kulturálatlan, ám nagyon takarékos, 95 lóerős, 1,3 literes dízelmotorral 3,94 milliót kér a forgalmazó.

Néhány szóban

A Yaris dízelmotorral is megmaradt annak, aminek megismertük: egy jó összeszerelésű, kulturált, remek térkihasználású kisautónak. A fokozott hatékonyság és dinamizmus miatt érdemes az 1,4 literes dízelmotor mellett dönteni, sőt, az ínyencek a remek központi rendszert se hagyják ki a választásból.

Előnyök: Kulturált, erős motor; Jó összeszerelés, korrekt anyagok; Praktikus utastér; Könnyű kezelhetőség és vezethetőség; Értékarányos ár

Hátrányok: Kissé diszharmonikus futómű; Alul kissé élettelen dízelmotor; Nagyobb tempónál lehetne halkabb

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 

Kommentek