Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Szinte túl jók ahhoz, hogy igazak legyenek. Teljes értékű családi autók, közel minden extrával ellátva, ami csak az autóiparban manapság létezik. És ami a legfontosabb, nem csak trendi, de valóban jó, sőt, kimondottan hasznos elektromos rásegítéssel, a zöld rendszám révén pedig különösen cégeknek jelentős kedvezményekkel – hosszú távon akár dízelárban. De melyik a jobb? A konnektoros Kia Optima és a Volkswagen Passat összeméri tudását.

Az időjárás nem kedvezett a két teszthétnekTegnap egész éjjel havazott. Varga József, lokalizációs elnevezése szerint ’szembeszomszéd’ szokása szerint kinézett az ablakon, reggeli kávéját szürcsölgetve. Mindig megtette ezt, mégpedig legtöbbször irigykedéssel, ugyanis vele szemben egy autós újságíró lakott. Megrögződése szerint amúgy a srác semmit nem csinált, csak folyton otthon ült, viszont minden héten újabbnál újabb autókkal furikázhatott, cipelték a hátsóját külföldi utakra, a múltkor pedig volt pofája beállni a ház elé József álomautójával.

Apu fortyogó epéje vagyok,” mondták valami Brad Pitt filmben, amit pár éve, a fia válása után néztek közösen, a helyzetre mégis helytállónak találta az egysorost József – az önkritikával sosem volt baja. Most viszont végre teljes lelki nyugalommal szemlélhette a szemközti havas házat, hiszen egy ugyanolyan fehér céges Passat parkolt előtte, mint az övé, valószínűleg ugyanolyan 150 lovas kétliteres dízellel, mint szinte mindegyik.

Zöld rendszámmal nem tudnak láthatatlanok maradni: különlegesek

Jó reggelt kívánok!” – mondtam akkora mosollyal az arcomon, amekkorát az éjjelbe húzódó munkától kótyagos reggeli ábrázatom még megengedett. József épp takarította a havat autójáról (cégautónak nem épít házat, fejtette ki még korábban a garázzsal kapcsolatban), miközben erősen ráncolta szemöldökeit a Passat tesztautó felé. Nekem királyi dolgom volt, ugyanis az előre beprogramozott elindulási időzítő az akkukból szépen felfűtötte az utasteret, leolvasztotta az ablakokról a havat, így más dolgom nem is volt, minthogy kabátomat ledobva útnak induljak. József ekkor meglátta az első lökhárító különleges, persze LED-es nappali menetfényeit, majd hátulról még éppen leolvasta a GTE feliratot, és fejcsóválva visszafordult saját dízel cégautójához, amely vélhetően addigra sem melegszik be, mire eléri vele munkahelyét...

Abszolút nem olcsók, de hosszú távon annyira nem is drágák, ha ideálisak a körülmények

Behelyettesítés - szedán és kombi isPedig ha József cégénél az illetékesek tudták volna, hogy a konnektoros hibridek a zöld rendszám okán hosszú távon annyira nem is úri murik! Ráadásul választék is van belőlük, prémiumon innen, az ún. üzleti ('business') kategóriában például itt van rögtön két tesztautónk, a Kia Optima PHEV és a Volkswagen Passat GTE, amelyek szoros konkurensek, olyannyira, hogy mindkettő elérhető szedán és kombi karosszériával is – a közös fotózásra ezúttal a koreai versenyző puttonnyal, míg a német lépcsős farral érkezett.

Jól ismerjük mindkét modellt, sőt, szedánként a konnektoros Optima nemrégiben tesztünkön is járt. Néhány hónapon belül viszont érkezik a frissített változat, amely megjelenésében tartogat újdonságokat, illetve kínálata 1,6 literes turbómotorokkal bővül.

A Passat elöl, a Kia oldalt tölt, 2-4 óra alatt - valódi gyorstöltés nem elérhető

Itt kék, ott zöldes - külsőre is különcekMindkét konnektoros modell megjelenése egyedi a modellsorozaton belül, amire kiválóan felhívja a figyelmet a hazai zöld rendszám is. A Passat GTE a sportosabb, dinamikusabb irányvonalat képviseli a mélyebbre húzott, átrajzolt lökhárítóival, hangsúlyosabb kipufogóvégeivel és itt-ott feltűnő GTE felirataival. Okkal, ahogy ezt ,akd később bizonyítja. A konnektoros Optima zárt hűtőrácsával nyújt egyedi képet, összhatását tekintve pedig van olyan sportos, hogy bátran kiállhasson a Passat mellé ebben a tekintetben is.

Kívül az Optima a nagyobb

A Passat jobban kihasználja a teretMéretben a koreai versenyző a nagyobb, igaz, a szedánok esetében bő 9 centiméteres differencia inkább csak a túlnyúlásoknak köszönhető, tengelytávban a két modell között csak 14 mm van. Sokkal fontosabb a térkihasználás kérdése, amiben a Passat teljesít kiegyensúlyozottabban. Miközben kb. 1,8 méter magas felnőtteknek mindkét modell bőven elegendő, felette már elöl és hátul is kezd szűkös lenni a fejtér az Optimában – ilyen tekintetben tehát a Passat bőségesebb, még ha hátul néhány centivel rövidebb is a lábtere.

Az akkuk és a töltők is helyet vesznek elUtóbbiért a csomagtartó tekintetében ellenpontoz a VW, ami a konnektoros hibridek esetében nagyon nem mindegy, ugyanis az akkumulátorok mindkét modellnél innen veszik el az értékes helyet. Az Optima szedánban például csupán 307 literes a tér, így nagyon is ajánlott a 310 ezer forinttal drágább, szép vonalvezetésű kombi mellett dönteni. A Passat padlómagasságban szűkített csomagtartója 402 literes, ráadásul a további helyet foglaló két töltőkábelnek egy külön kis helyet is tudtak szorítani a padlóban a tervezők. Ha kombiként vizsgáljuk az autókat, akkor is a német versenyző puttonya méretesebb, de az Optima alapból 440 literes csomagtere is sok mindenre elég.

Egyértelmű, jó minőségű beltér, kissé túl fekete hangulattal

A felszereltség és a felszerelhetőség tekintetében a két modell hasonlóan áll. A Kia esetében a csomagos rendszerrel kell megbarátkoznunk, pontosabban már alapból szinte mindent megkapunk, csupán egyetlen feláras (700 ezer ft) csomag van, amely ügyes asszisztens rendszereket szolgáltat. A Passat esetében jóval bőségesebb a választék az opciós listán, sőt, a teszthét igazán mostoha körülményei között asszisztensei is jobban vizsgáztak, igaz, listaáron onnan indul a hétköznapi felszereltségű GTE, mint a nagyjából mindennel felszerelt Optima PHEV – ezt a későbbiek tárgyalása esetén is érdemes észben tartani.

A nagy műszerfali betét és a rostélyok feldobják az összképet

Jobban felszerelhető, de drágább is a VWA lehetőségek tekintetében a Passat kicsit előrébb nyúl: felárért állítható futóművet, külön üveglapra vetítő HUD vetített kijelzőt, masszírozós vezetőülést, sőt, akár duplafalú üvegezést is kérhetünk hozzá. Látványos különbség a két tesztautó között a központi rendszer minőségében mutatkozott, méghozzá a Kia javára, de időközben a Volkswagen lecserélte a kontraszt-, szín- és fényerőhiányos egységét egy modernebb darabra.

A belső tekintetében összességében a Passat előrébb van, de messze nem olyan nagy a különbség, ami bármilyen választást eldöntene – különösen a magasabb ár ismeretében, amit cikkünk végén részletezünk. Mindkét modell legnagyobb érdekessége a hajtáslánc, foglalkozzunk inkább azzal!

Hasonló alaphelyzet, merőben más megoldásAz alapfelállás hasonló: egy négyhengeres benzines és egy elektromos motor, amely az első kerekeket hajtja együtt, vagy egymástól függetlenül, továbbá egy-egy 9,8 kWh-s akkucsomag. Minden más viszont különböző: a Kia egy kétliteres szívómotorral, míg a Volkswagen egy 1,4 literes turbós egységgel dolgozik. Az Optima hatfokozatú bolygóműves, a Passat hatfokozatú duplakuplungos váltóra bízza a fokozatcserét, illetve az egyik modell az elektromos hatékonyságra, a másik pedig a nagyobb erőre helyezi a hangsúlyt.

A koreai megoldás szimpatikusabb lehet a várható megbízhatóságot latolgatóknak: az egyszerű szívómotor jól bírja az állandó leállást és beindítást, 154 lóereje és 189 Nm nyomatéka pedig jó kiindulási alapként szolgál. Hozzá 68 lóerőt és 115 Nm nyomatékot csatol az elektromotor, ami nagyjából 40-55 km-en át képes önállóan dolgozni egyetlen feltöltéssel, városi/országúti körülmények között.

Az akkucsomag hasonló, minden más nagyon is különböző

Ezzel szemben a németek a 156 lóerőnek és a 250 Nm-nek hála erőteljesebben állnak a dologhoz, amit tetéz az elektromotor akár 115 lóereje és akár 330 Nm nyomatéka. Kizárólag elektromos mód nincsPapíron a közös eredővel számolva 205 lóerő áll a 218 ellenében és 375 Nm a 400-as ellenében, a különbség valójában mégis jóval nagyobb. Télen kapásból kiütközik a differencia: az Optima nagy hidegben egyszerűen nem rendelkezik tisztán elektromos üzemmóddal. Bármit is állítgassunk, télen bizony beindul a benzinmotor, majd szépen bemelegszik, és így fűti fel a modell az utasteret. Ez egyrészről jó, hiszen a bemelegített benzines kevesebb terhelést kap, plusz nem kell elektromosan fűteni, másrészt viszont a modell nem is képes elektromosan fűteni (ezt sajnos kispórolták belőle a koreaiak), így előfordulhat, hogy teli akkukkal nekiindulva is 8 l/100 km-es fogyasztással teszünk meg egy 15 kilométeres városi menetet – később persze már kihasználhatjuk az elektromos tartalékot, és mindez csak igazán hideg időre vonatkozik, amiben sajnos bőven volt részünk a teszthét alatt.

A Passat ilyen tekintetben más szintet képvisel: utasterét akár előzetesen is befűthetjük a fűtési időzítővel, ha pedig kedvünk tartja, tisztán elektromosan is elautókázhatunk, igaz, ilyenkor drasztikusan csökken az elektromos hatótáv (jó esetben 30 km-re), de még mindig nagyobb mozgásterünk van. Egyébként hasonló(an jó) feltételek mellett kicsit messzebbre tud elektromosan merészkedni a Kia, így a 'nyári hatótáv' tekintetében ott a pont.

Azt teszi, amit akarunk, de télen sokat kivesz az elektromos fűtés

De ez csak a mérleg egyik serpenyője. A másik pedig a teljesítmény. A konnektoros Optima nevéhez hűen optimálisan erős: a 9,3 másodpercre mért 0-100 km/h-s sprintidő mindenre elég, és a nyomatékos elektromos rásegítésnek köszönhetően félgázon is egészen flottul lehetünk úton, mellőzve a felső fordulatszám-tartományban már tolakodó hangú benzines igyekezetét.

Az ígértnél gyorsabban mozognak a mutatókA Passat viszont más ligát képvisel: a nyomatékos turbós erőforrás a potens elektromotor segítségével már szinte alapjárattól repíti az Optimánál mérve 90 kilóval könnyebb karosszériát. De nyomjuk csak meg a középkonzol GTE feliratú gombját, és rögtön megértjük, hogy a hárombetűs mozaikszó nem csupán marketingmaszlag: ilyenkor olyan erők szabadulnak fel, amiket még a katalógusadatok alapján sem várnánk, és aminek eredményeképpen a gyárilag 7,4 másodpercesre ígért 0-100-as sprintet végül mérésünk során 6,6 (!) szekundum alatt letudta tesztautónk. Ebben aktívan közrejátszik a villámgyors hatfokozatú duplakuplungos automataváltó is, aminek lassabb tempónál hagyományosan tétovább működését sem tudjuk most a szemére vetni, hiszen olyankor az elektromotor flottabbul mozgatja a történéseket.

Az opciós tételekkel felvértezve sokkal gyorsabb a Passat

Az Optima futóműve jobban szigeteltA menetteljesítmények tekintetében kategóriányi különbség van tehát a két autó között, menettulajdonságokban viszont már annyira nem. Sportosan hajtva azért a Passat már csak pontosabb kormányzása révén is ügyesebb, amit tetézhetünk, ha megrendeljük az állítható futóművet és az elektronikus(an imitált) első differenciálzárat. Főképp utóbbit nem csak a dinamizmus indokolja: nélküle (például az Optimával) a nagy nyomatékú elektromotorral csúszósabb útfelületen bizony nem olyan könnyű a gyors kikanyarodás – az ívbelső kerék rendre el akar forogni nagyobb gázadásra, amit az elektronika igyekszik kordában tartani, viszont a kigyorsítás így nem hatékony. Bár méréseink szerint a Passat kicsit halkabb nagyobb tempónál, az Optima futóműve jobban szigetelt, így például városi menetben vele csendesebb az élet.

Tisztán elektromos fogyasztás terén az Optima a hatékonyabb, miközben hibridként a két modell hasonló mennyiségű benzint kér. Lemerült akkukkal, hidegben városban és autópályán egyaránt 7-8 l/100 km-es étvággyal számolhatunk (amin nem szabad meglepődni a vezetővel együtt 1,8-1,9 tonnás tömegek ismeretében), de olyan sokat nem is kell töltögetni az akkumulátorokat ahhoz, hogy a hosszabb utazásokat is elintézhessünk 6,5 liter körüli átlagfogyasztással.

Van, akinek még ilyen felárral is racionális döntésSokkal jobb viszont a helyzet, ha rendeltetésszerűen használjuk a modelleket, kihasználva a zöld rendszám előnyeit. Városi/kertvárosi napi ingázásra tökéletesek, ráadásul ingyen parkolhatunk velük a legtöbb hazai városban és sok helyen ingyen tölthetjük őket – vagyis a hagyományos autós költések töredékét fizetjük. És tudják, mit? Ez csak a torta egyik fele. Érdemes fellapozni korábbi cikkünket, amiben bebizonyítottuk, hogy cégre vásárolva hosszú távon milliós előnyöket hozhat hazánkban egy konnektoros hibrid, a vagyonszerzési illetékmentességtől, vagy a regisztrációs adómentességtől kezdve a cégautóadó elkerüléséig. Jelen esetben pusztán utóbbi három tétel együttvéve közel kétmillió forintos előnyt jelent mondjuk a Passat izmosabbik, 190 lóerős dízelével összehasonlítva, hat éves birtoklással számolva.

Listaáron az Optima sokkal kedvezőbbMég így is jelentős árkülönbség marad, ráadásul a 13 millió forint feletti listaárak sokaknál eleve túl magasak, bár ha azonos felszereltséggel nézzük, nem is olyan nagy a differencia. A csupán 141 lóerős dízel Optimánál például a jóval kulturáltabb konnektoros hibrid kereken három millióval drágább, de ebből az adók kapcsán egyet meg is spórolunk, a maradék kettőt pedig nem annyira lehetetlen leparkolni/leautózni elektromosan. A Passat esetében pedig jóval kisebb a különbség, ha a 190 lóerős öngyulladós alternatívát nézzük, hiszen cégre vásárolva már jóformán csak az adókülönbözet okán nullában lehetünk ideális esetben, vagyis ha a törvények a következő években nem változnak.

Egymás között árban bőven van differencia, amit kiválóan mutatnak közel csúcsra szerelt tesztautóink árai: 14,6 millió áll 18,8 millióval szemben, és megegyező extrázás esetén is 3,8 milliós a differencia a listaárak alapján, ami akkor is milliós nagyságrendű marad, ha beleszámítjuk, hogy a VW-nél tapasztalataink szerint rendszerint nagyobb kedvezményeket tudnak adni, mint a Kiánál, ráadásul a Kia kiváló garanciája továbbra is erős ütőkártya. Ám amint az a fentiekből valószínűleg Önöknek is kiderült, felárára rászolgál az összességében magasabb szintet képviselő Passat GTE.

Néhány szóban

Látszólag közvetlen konkurensek, valójában viszont más-más síkon mozog a Kia Optima PHEV és a Volkswagen Passat GTE. Önmagában szemlélve előbbi egy abszolút kiegyensúlyozott, ideális családi autó, minden jóval felszerelve, jó menettulajdonságokkal, nagyon is szerethető konnektoros hibrid hajtáslánccal – a különleges hajtáslánc drágasága okán viszont csak akkor hozza be felárát, ha életvitelünkhöz jól passzolnak a zöldrendszámos előnyök és az 50 km alatti napi (töltések közötti) ingázás. A Passat GTE pedig rávilágít, hogy a kategórián belül van feljebb: az elektromos hatótávot kivéve szinte minden műsorszámban ügyesebb a Kiánál, ami nagy dolog az Optima kiegyensúlyozottságának ismeretében. Erejével, gyorsaságával a VW még meglepetést is okozott, méltóvá téve magát a sportos hárombetűs utónév viselésére, így aztán objektíven vizsgálva egyértelműen a Passat GTE a jobb autó. De a pluszt busásan meg kell fizetni...

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 

Kommentek