Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Behunyom a szemem, lassított tempóban peregnek előttem a másodpercek, miközben a pulzusom gyorsul, s minden szekundum elteltével egyre több adrenalin ömlik a vérembe. Bal lábammal a féket, a jobbal a gázt nyomom tövig mély, fortyogó kipufogóhang kíséretében. Nincs más dolgom, csak leugrok a fékről és elszabadulnak a paripák, a Dunlop abroncsai mélyen belemarnak az aszfaltba: megkezdődik a vágta.

18-as sportcipőket húztak rá - galériaIntenzív és mélyen ható élménysor fut végig rajtam, amiben gyakorlatilag minden ott rejlik, aminek lennie kell: gyorsulás, amely a remek oldaltartással bíró sportülésbe szorít, hang, amely tökéletes aláfestést nyújt a sebesség fokozásához és temérdek apró figyelmesség. A fordulatszámmérő néhány szempillantás alatt a vörös zónáig kúszik, én pedig bal lábammal a padlót tiprom, miközben ugyanúgy hiába nyúlok a két ülés közé, a Clio R.S. ugyanis önmaga váltogatja a fokozatokat. Menny és pokol gyors egymásutánja ez, hiszen a meseszép üvegpalota egy pillanat alatt válik semmissé. Hiába a temérdek remek inger, ha egy apró homokszem kerül a fogaskerekek közé és teszi tönkre a kiválóan működő szerkezetet.

Az, amit nyers vezetési élményen értünk, nem más, mint a gépiesség és a fejlődő technika harmonikus egyvelege – egy nehezen fenntartható egyensúly, amely bizony a legkisebb eltérés hatására is kibillenve vezet a csalódáshoz. A gépészkedés élményét azonban manapság kezdik kivenni a sofőr kezéből még a tradicionális sportautók gyártói is, persze nem céltalanul.

Hiszen az oly remek PDK nélkül a legújabb 911 sem lenne kerek egész, s a szuperautók java is a kézi váltónál sebesebb gyorsulást biztosító automata szerkezettel készül. Egy olyan pirula ez, amit lassan, de biztosan és az előnyöket megértve kezdenek lenyelni a rajongók is.

A megosztó automataváltó - galériaA folyamat azonban annyira begyűrűzni látszik, hogy az eddig még érinthetetlennek tűnő sportkompaktok mezőnye, valamint az egy szinttel lentebb tanyázó forró kisautók csoportja is magáénak tudhatja. Az már közel sem meglepő, hogy a Volkswagen Golf GTI vagy a testvér Seat Leon Cupra R kínálatában ott szerepel a gyors kapcsolásokat lehetővé tevő DSG, azonban a Clio RS (helyesen R.S. – azaz Renault Sport) mindeddig keményvonalasként szívómotorral és kézi váltóval érintette meg a dinamikus modellek után áhítozó közönség szívét.

Ezúttal azonban más a helyzet, a kis kategóriában egyedüliként kizárólag automatával érhető el a turbómotoros sport Clio, amely épp emiatt egy egészen más, de végigondolva teljesen érthető irányt próbál képviselni. A korábbi, nyers generációkkal ellentétben egyszerűen a trendeknek megfelelve állította össze legfrissebb sportgépét a Renault, amely más szempontból ugyan, de parádésra sikerült.

A szívómotor leváltása 100 %-osan érthető a Renault részéről, hiszen az emissziós normákat a többiekhez hasonlóan a franciák is csupán feltöltött erőforrással képesek elérni, ráadásul a Nissannal közös, 1618 köbcentis négyhengeres magától értetődő módon kúszott be a kifejezetten tetszetős ötajtós modell motorházteteje alá.

Mona GP kiadásban érkezett - galériaA sokak szerint szentségtörésnek minősülő kizárólagos automataváltó érkezése viszont meglepő volt a teljes autós média számára, ellenben bizonyos szempontból érthető és megérthető lépés a franciáktól, akik a sportos, 120 lovas GT modellt is csak az EDC névre keresztelt, duplakuplungos váltóval árusítják. Könnyen lehet, hogy az egyébként hangulatos rajtautomatika és a duplakuplungosok folyamatos nyomatékáramlást biztosító tulajdonsága nélkül nem fért volna be a 0-100-as sprint 7 szekundum alá, ráadásul bizonyos tekintetben az EDC még hangulatot is tud barkácsolni, némiképp feledtetve a kézi váltó hiányát. Sport és RS módban markáns gázfröccsökkel kapcsolgat vissza, míg a kormány mögé elhelyezett, méretes váltófülek sokak számára elérhető közelségbe hozzák az autóversenyzők vagy épp a Forma-1 pilóták világának egy darabkáját.

Amennyiben pedig képesek vagyunk az autó ezen elemétől elvonatkoztatni, igazán élménydús magra bukkanhatunk. A Cup futóművel felvértezett, Monaco GP csomagos Clio RS ugyanis fenomenális élményt tud nyújtani, bizonyítva a benne rejlő potenciált.

Versenyautókat idéz a váltófül - galériaA 7 másodpercen belüli 0-100-as sprint már önmagában is tekintélyt parancsoló szám, nemrégiben még az egy kategóriával nagyobb sportkompaktoknak is becsületére vált volna a 6,7 szekundumos gyorsulás, ami mellé valóban élvezetes hangaláfestést produkál a 200 lóerős turbómotor, valamint a jól megkonstruált kipufogórendszer párosa. Mély bugyborékolás alul, kíméletlen süvítés felül – a hatás garantált, sőt, a gáz elvételével ropogás-durrogás csal még szélesebb mosolyt a vezető arcára. A turbómotor karaktere más, mint a fent kinyíló, szívó kétliteresé volt, hiszen ezúttal szinte a pincétől (1750 1/perc) rendelkezésre áll a nyomaték, de 6000 fölé már nem érdemes forgatni, hiszen a következő fokozatba kapcsolva hatékonyabb a gyorsulás. A teljesítmény és a kis tömeg párosa nagy tempónál érződik igazán, hiszen még autópályán is vehemensen indul meg a kis francia a gázpedál lenyomásának hatására.

A legörömtelibb azonban minden kétséget kizáróan a Cup futómű. A Clio bázisverziója sem szégyenkezhet a kanyarokban, ahogy a GT-vel is kiválóakat fordultunk, az RS azonban mennyei kanyartempót enged, úgy, hogy közben a komfortról sem kell lemondanunk. Persze keményebb és feszesebb egy átlagmodellnél a legvérmesebb Clio, de a hétköznapi használatban sem zavaró a futómű sportossága, s az utastérben sem zörögtek a műanyagok kárpitok a sok rázkódástól.

A kanyarokban pedig egyenesen elképesztően kapaszkodik a franciák büszkesége, míg a hátsót leginkább a gáz elvételével vihetjük táncba. A mókához azonban nélkülözhetetlen az R.S. gomb használata, amely elsőre Sport módba vált, majd hosszabb nyomás hatására a menetstabilizátort és kipörgésgátlót kiiktatva az RS üzemmódba jutunk.

Az utastér divatos de ergonomikus is - galériaA betonbiztos, de akarattal játékos futómű mellé határozott nyomáspontú fék és kissé plasztikus, de közvetlen és pontos kormánymű jár, amelyet a 200 lóerő nyomán érdemes két kézzel markolni. A kisautóhoz mérten nagy teljesítmény az elekromos differenciázással kombinálva kiváló menettulajdonságokkal ruházza fel a modellt a kanyarból kifelé jövet. Egyedül a váltó az, ami miatt fekete pöttyöt érdemel a fehér élménygép: az automata üzemmódot a 2200 feletti váltások miatt mindenképpen érdemes elfelejteni, ennek megfelelően a váltókart vagy a füleket pöckölve lehet leginkább hatékonyan közlekedni a Renault jelenleg legkisebb sportmodelljével. Becsületére legyen, hogy az élményfaktor kihasználása nélkül egészen baráti étvágyra bírható a hatgangos váltóval társított turbómotor, ugyanis országúton 6 liter körül abrakol, míg városban 8-8,5 litert, autópályán ugyancsak 8 litert gurít le a torkán – a benne rejlő potenciált kihasználva persze nem nehéz túllendülni a 10 literes étvágyon, azonban túlzó fogyasztásra ilyenkor sem kell számítani.

A Renault mindemellé meglehetősen hangulatos csomagot állított össze. A 205. sorszámú Monaco GP olyan figyelmes részletekkel csábít, mint a kormányra vart középállás jel, az utastérben felbukkanó RS feliratok és a külső látványelemek. A gyöngyház fehér fényezés és a hozzá társított fekete kiegészítők, valamint a lámpában is végigfutó fehér betétek sportos, mégis komoly összképet generálnak. Persze a műszerfalról nem maradhatott ki az R.S. monitor sem, amely a többi Renault Sport modellhez hasonlóan temérdek, és egyébként nem haszontalan (olajhőfok) információt képes megjeleníteni az autóról, legyen szó a kuplungok hőmérsékletéről vagy az éppen leadott nyomatékról.

A Renault Sport felirat váltásjelző is egyben - galériaA Clio RS 7 millió forinttól hozható el, amit sokkal már nem fokozhatunk: a bőrt, az ülésfűtést és a navigációs rendszert megrendelve, valamint a tolatókamerát és a kötelező Cup csomagot bepipálva épp 8 millió fölé billen az ár, azonban józan válogatással 7,5 millió alatt marad az összeg. Az Opel már nem árusítja a Corsa OPC-t, amely csupán a drágább Nürbugring csomaggal veheti fel a versenyt a franciák újdonságával.

Azonban a 180 lóerős Ford Fiesta ST rendelkezésre áll, méghozzá sok-sok élményt garantálva, kézi váltóval nagyjából egymillióval olcsóbban kelletve magát. Persze nem véletlen a differencia, hiszen a Ford portékája nem tartalmazza a költséges automataváltót. A Volkswagen még nem értékesíti a vélhetően drágább és gyorsabb Polo R-t, ám addig is a friss GTI immár kézi és automataváltóval is hamarosan borsot törhet majd a Clio orra alá. Ezzel szemben a csupán 170 lóerővel felvértezett Alfo Romeo MiTo QV jóval gyengébb képességei ellenére is majd’ 7 milliós áron vásárolható meg.

Amennyiben mindenképpen a kisautók mezőnyéből kell sportverziót választani, jelen pillanatban a Clio RS az egyik legjobb választás, mindehhez persze az automata módban nem éppen takarékosan dolgozó automata váltóval kell megbékélni, különben pedig a Fiesta ST sem rossz választás, ahogy a 6,5 millió alatt maradó, civilizáltabb Peugeot 208 GTi és annak 200 lóereje is okos döntés lehet. Azonban a 7 milliós összegért már ugyancsak 200 lóerős, de nagyobb méretű modell is akad, méghozzá a Kia Pro C’eed GT személyében.

Néhány szóban

A Renault ismét nem nyúlt mellé az RS modellel, azonban a Clio sportverziója ma már kissé más irányt követ, hiszen más irányt kénytelen követni. A megváltozott recept szerint is ízletes lett a franciák főztje, hiszen a Cup csomag kötelező bepipálásával egy kanyarban piszok gyors, remek hangulatú autót kapunk. Visszadurrogó kipufogó, rajtprogram, és számtalan hangulatos apróság teszi teljessé az összképet. Az ár ugyan magas, de az érte kapott érték mindenképpen arányos az összeggel. Egyedül az automataváltót sajnáljuk, kézi szerkezettel olcsóbb és még élvezetesebb lenne a végeredmény.

Előnyök: Dögös megjelenés; Hangulatos; Brutálisan gyors futómű; Jó anyagminőség; Erős, mégsem túl torkos turbómotor; Jó ár/érték arány

Hátrányok: Hátul lehetne nagyobb a fejtér; Csak automatával érhető el; Itt-ott nem tökéletes összeszerelési minőség; Automata üzemmódban nem hatékony váltó

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 

Kommentek