Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Így lapít a Velar, amikor a légrugók le vannak engedve (beszállási magasság)

A Range Rover neve immár 50 éve egyet jelent a kőkemény luxusterepjárókkal, amit a jelenlegi kínálatban a 'klasszikus', a Sport és az Evoque modellek után a britek legfrissebb büszkesége, a Velar is bizonyít. Bár esetében a fejlesztés során a divatfaktor jóval fontosabb szempont volt a dagonyázási képességeknél, a terepjárási tehetséget így sem sikerült 'kigyomlálniuk' a tervezőknek a szemet gyönyörködtető autóból, főként akkor, ha a tisztelt tulajdonos nem rest megrendelni a karosszériát szükség esetén gólyalábakra állítani képes légrugózást.

A Velar minden terepen megállja a helyét – galériaEgy biztos: ritkán találkozhatunk olyan autóval, amivel a világ bármely híres operaháza előtt büszkén szállhatunk ki akár frakkban/estélyiben (a légrugózás 'beszállási magasság' funkciója ráadásul lejjebb engedi az autót, hogy könnyebben talajt fogjunk), és ami mindemellett árát leszámítva semmilyen kompromisszumot nem igényel, hiszen tágas, kényelmes, tejben-vajban füröszti utasait, meglepően dinamikus, ráadásul nem igazán ismer akadályt. Az első tesztautó néhány hónappal a hazai bemutató után végre elért szerkesztőségünkhöz, mégpedig igencsak hívogató konfigurációban: a modellhez leginkább passzoló 300 lóerős V6-os dízelmotorral és a kezdeti, limitált First Edition felszereltséggel, ami garancia a temérdek luxusra.

A tesztautó fotózásakor esett a hó – erre a képre kattintva szebb képeket találnak a menetpróba galériájában

Finom külső részletek - Range Rover Velar galériaÉs sajnos az ijesztően magas árra is. Most kapaszkodjanak: a tesztautó listaáron bő 37 millió (!) forintba került, ami még akkor is óriási összeg, ha figyelembe vesszük, hogy a hazai Jaguar-Land Rover szalonokban rendszerint egészen jó kedvezményeket lehet kialkudni. Még szerencse, hogy a Velar-klubba listaáron 'már' egy hajszállal 20 millió forint alatt megváltható a belépő, ami alig több, mint a tesztautó árának a fele, viszont utóbbi esetben persze a fényűző, csodaszép konfigurációjú mesejárgány számos funkciójáról, extrájáról, így például emelhető légrugózásáról, vagy magabiztos menetteljesítményeiről (illetve teljesen felesleges, rázós rugózást eredményező 22 colos kerekeiről) is le kell mondani. De ne fussunk még ennyire előre!

A típusnév a Range Rover gyökereihez nyúl visszaÉrdemes megemlíteni, hogy honnan is ered a Velar elnevezés. A '60-as években nem volt olyan egyszerű elrejteni egy-egy prototípust a kíváncsi szemek elől, mint ma (igaz, az internet sem volt, ahol azonnal közkézzé válnak a kémfotók - a szerk.): a zavaró matricázás és a különböző egyedi karosszériák akkoriban még nem voltak divatban. A Land Rover éppen ezért úgy döntött, hogy egy egész céget alapít annak érdekében, hogy a fejlesztés/tesztelés alatt álló Range Rover ne bukjon le. Ezt hívták Velarnak, ami latinul azt jelenti: elbújni, elbújtatni – néhány példány különben mind a mai napig működőképes ezekből a különlegességekből.

Sok pénzért minden földi jóval felszerelhetőEgészen a Range Rover születéséig nyúlt tehát vissza a márka, hogy nevet válasszon a Velarnak, ez pedig nem véletlen, hiszen az egyre növekvő SUV szegmensben hatalmas sikerekre számítanak a gyáriak. Csak hazánkban 40%-kal nőttek a prémium SUV-k eladásai az elmúlt egy évben, amiből egyébként a Velar Jaguar-testvére, az F-Pace is jócskán kivette részét, megduplázva a márka eladásait. Az új Range Rovertől tehát okkal várnak sokat az angolok, ráadásul a modell az Evoque és a Sport közé beékelődve szinte minden szempontból az arany középutat jelentheti.

A Jaguar F-Pace alapjaira épül a Velar - F-Pace galéria

A Velar tehát közös platformra épül a Jaguar F-Pace-szel, amelyet a 2874 mm-es tengelytáv és a 4803 mm-es hossz is megerősít. A dinamikus formaterv szemből ismerős lehet a többi Range-től, legfeljebb az új hűtőrács hoz változatosságot. Hátulról viszont az elnyújtott lámpatestnek köszönhetően azonnal beazonosítható a modell, amely a Range Rover család összes jellegzetes megoldását megkapta, kezdve a folytonos övvonaltól, a lebegő hatást keltő tetőn át egészen az első szélvédő dőlésszögéig, ami úgy van 'beállítva', hogy az ablak vonalának továbbhúzása éppen metssze az első tengely vonalát.

Bővelkedik átgondolt részletekbenMindeközben olyan modern megoldások jelentek meg, mint például a rejtett kilincsek, amik eddig legfeljebb sportautók esetében voltak megszokottak. A tervezésnél figyeltek a légellenállás csökkentésére is a gyáriak, az így kapott 0,3-as cw-érték kiválónak számít a kategóriában. Emellett az alumínium széleskörű használatával a tömeget is sikerült alacsonyan tartani, igaz, tesztautónk üresen így is alulról súrolta a két tonnát.

Hátul nem óriási, de kényelmes a VelarBelül a méretek tekintetében nem lehet panaszunk: a négy felnőtt számára bőven kényelmes tér mellett (pótkerék esetén) papíron 558 liternyi csomagnak is jut hely. Elöl ugyan alaposan körbeölel minket az autó, de ettől legfeljebb optikailag csökken a tér, valójában minden irányban bőven elegendő a hely. Hátul akár négyzónás klíma, elektromosan állítható üléstámlák és 190 centiig elegendő hely fogad. A lábtér ugyan nem táncparkettnyi, de így is elegendő, az ülések pedig kiválóan vannak formázva, így teljesen kényelmes itt ücsörögni.

A műszercsoport (is) szabadon konfigurálhatóA luxus, és ezzel párhuzamosan a nemes bőrrel bevont felületek magas aránya magától értetődő egy Range Rover esetében, viszont ezúttal a digitalizáció terén is újabb lépést tettek előre a tervezők. A 10 colos, állítható dőlésszögű központi kijelző már önmagában is figyelemre méltó, de ehhez jön még az egy szinttel lejjebb elhelyezett, szintén érintős megjelenítő és a rengeteg funkcióval rendelkező digitális műszerfal, illetve a különböző érintőkapcsolók, amelyek fényes fekete képernyőn színes megvilágítással kelnek életre. Az összképet a HUD teszi teljessé, így ezzel együtt nem kevesebb, mint négy méretes kijelzőt bámulhatunk, állítgathatunk.

Nagyon tetszetős a többfunkciós alsó kezelő-kijelzőA kormányra is adaptív gombok kerültek: mindig azt a funkciót mutatják, amelyek aktívak, és bár a legtöbbjük úgy tűnik, hogy csak érintőgomb, valójában meg is lehet nyomni őket. A középkonzol alsó képernyője megér egy külön misét: a klíma mellett a menetprogramokat, illetve az ülések hűtését-fűtését és masszázsfunkcióit is innen vezérelhetjük, a két kerek kapcsoló pedig mindig a képernyőn aktuálisan megjelenő funkciókhoz igazodik. Akár a rádió és a telefon beállításai is megjeleníthetőek itt, de a hangerő állítására és a klíma kezelésére néhány dedikált kapcsoló is található. Látványnak nem utolsó a megoldás, érződik rajta a prémium és a jövő, ám a konzol leolvashatósága nem mindig jó, és az ujjlenyomatokat is gyűjti. Összességében a rengeteg funkció miatt kissé bonyolult a Velar kezelhetősége, de idővel megszokható, a rendszer pedig intuitív.

A csomagtér mérete is bőven elégA felszereltségek tekintetében a modell a márka legkorszerűbb extráit vonultatja fel, így például az egészen ügyesen dolgozó teljes vezetési segédrendszer csomag mellett kérhetünk egyebek mellett 1600 W-os, 23 hangszórós Meridian audiorendszert, vagy (a már fentebb említett) légrugózást is, amely akár 25,1 centiméteresre növelheti a hasmagasságot. Természetesen modern vezetést támogató és biztonsági asszisztensekből sincs hiány, és végre a már említett head-up kijelző minősége is sokat javult.

Bezáráskor szépen elsüllyednek a kilincsekA légrugós futóművel, valamint az igényes, elektronikusan vezérelt differenciálművekkel ellátott összkerékhajtással a Velar terepképességei is méltóak lesznek a márkanévhez. Beszédes tény, hogy a légrugózás a merülési mélységet is 600-ról 650 mm-re növeli. Azért csak hogy helyre tegyük a dolgokat: a valódi terepjárónak született, légrugós új Land Rover Discovery akár 900 mm-es vízen is át képes kelni. A 28,9 fokos első és a 29,5 fokos hátsó terepszög szintén ígéretes.

Terepre, Velar! – még korábban, a hazai menetpróbán megvizsgáltuk a Velar terepképességeit is

Divatautó ide vagy oda, terepen (is) kiváló a VelarA teszthét során az autó 37 millió forintos árára való tekintettel elmaradt a dagonyázás, ám a terepjáróképességeket tavaly szeptemberben, a Hungaroring off-road pályáján már próbára tettük: a Velart persze nem a Defenderrel kell összehasonlítani, de bőven képes olyan dolgokra terepen, amelyeket a tulajdonosok valószínűleg sohasem fognak kihasználni – az All-Terrain rendszernek köszönhetően rengeteg különböző menetprogrammal rendelkező összkerékhajtás rendszer különben a piac egyik legfejlettebb megoldása.

Listaáron közel 20 millió forinttól válthatunk ide belépőt...A motortérben az új, Ingenium motorcsaládból származó kétliteres, 4-hengeres benzines turbómotor jelenti a beszállót, 250 lóerős (365 Nm) teljesítménnyel, amely 6,7 másodperc alatt képes álló helyzetből 100 km/h-ra gyorsítani a Velart. Az egység a modell egyik indulómotorja az árak tekintetében is, az alapváltozatba listaáron 19,9 milliótól ülhetünk be. Ugyanezen erőforrás izmosabb változata 300 lóerőt és 400 Nm nyomatékot kínál, köszönhetően az új kettős megfúvású turbófeltöltőnek. Ez esetben már 5,9 másodperc alatt meglehet a 0-100-as sprint, mindezt széria nyolcfokozatú bolygóműves automataváltóval és igényes összkerékhajtási rendszerrel.

Finom részletekből nincs hiány - galériaA hasonló méretű dízel társ 180 lóerős, de kérhetünk kétturbós, szekvenciálisan töltött 240 lóerős variánst is, amely 500 Nm nyomatékkal kínál optimális meghajtást – esetében 5,8 l/100 km-es vegyes fogyasztásra és 7,3 másodperces gyorsulási értékre számíthatunk. A szerényebb motor sem kelt csalódást, igaz, a 8,9 másodperces 0-100 km/h-s sprint nem éppen kiemelkedő a húszmilliós szegmensben, de cserébe az 5,4 literes vegyes étvágy és a kínálat legjobb alapára (19,8 millió forint) igyekszik kárpótolni – mi azért gyakorlatilag azonos áron inkább a 250 lóerős benzinest választanánk.

Kijelző kijelző hátán - mindent személyre szabhatunkFeljebb lépve, a V6-os motorok világában találhatunk egy 300 lóerős háromliteres dízelmotort és egy szintén háromliteres, kompresszoros benzinest 380 lóerős teljesítménnyel. Előbbi 700 Nm nyomatékával emelkedik ki, utóbbinál pedig az 5,7 másodperces 0-100-as sprint és a 250 km/h-ban limitált végsebesség a beszédes tények. A 6 hengert és a temérdek lóerőt/Nm-t viszont alaposan meg kell fizetni: a 300 lóerős dízel listaáron 23,35 millió forinttól, a 380 lovas benzines pedig 23,75 milliótól startol, és akkor még hol vannak az extrák – a felső határ 'majd 40 millió forintra rúghat, ami egy közepes méretű SUV esetében azért túlzás, még akkor is, ha Range Rover logók díszelegnek rajta...

First Edition, azaz méregdrága és full extrásA teszthétre a V6-os dízelt kaptuk meg, a már említett First Edition csúcsfelszereltséggel. A 3-literes, 300 lóerős erőgép garantáltan a kínálat legnépszerűbb tagja lesz, mégpedig nem véletlenül: minden helyzetben elegendő erővel és nyomatékkal rendelkezik az egység, legyen szó közúti, vagy akár terepes körülményekről. A 8-fokozatú ZF váltóval tökéletes párost alkot a kimondottan szép orgánumú egység, és a kulturáltság tekintetében is dicséretes a mérnökök munkája.

A V6-os dízel mindenre elég - ez az ideális Velar motorA 700 Nm-es csúcsnyomatékkal gyakorlatilag mindent legyűr erőből a V6-os, amelynek dinamikáját kiválóan jelzi a mérésünk szerint is 7 másodpercen belüli (papíron 6,5 másodperces) 0-100 km/h-s sprintidő és a 240 km/h feletti végsebesség – tudása bármilyen helyzetben több, mint elég. És a fogyasztás? A Velar normakörünkön megelégedett 6,8 liternyi gázolajjal 100 kilométerre vetítve, ami korrekt eredmény. Ezt főként 5,5 l/100 km körüli országúti fogyasztásának köszönheti, de a városban és autópályán mutatott 8,5 liter körüli értékek is jónak számítanak.

Szépek a 22 colos kerekek, de drágák és ráznakA két tonnás Range kormányzása egészen pontos, de nem meglepő módon sok visszajelzéssel azért nem szolgált. A futómű egyszerre tud – pontosabban fogalmazva épeszű méretű kerekekkel tudna – komfortos és sportos is lenni: kanyarban alig dől az autó, míg az úthibákat szépen simítja ki maga a futómű, bár ügyes munkáját pillanatok alatt agyonvágták a tesztautó peres gumikkal szerelt 22 colos óriáskerekei, amiket mi messziről elkerülnénk – igaz, kétségtelenül remekül néznek ki.

Mi inkább egy Discoveryt vennénk, olcsóbbanAz árakat nagyrészt már fentebb kielemeztük, úgyhogy nem ismételnénk magunkat. Röviden összefoglalva a Range Rover Velar méregdrága, a kínálat listaáron 20-tól közel 40 millió forintig terjed listaáron. Divatosabb, menőbb alternatíva nem igazán létezik, de aki mondjuk olcsóbban szeretne hasonló autóban ülni, annak házon belül ott van az azonos alapokon nyugvó, hasonlóan jó Jaguar F-Pace, ami listaáron 13 millió forinttól indul, de bő 20 millióból már egy kiválóan felszerelt V6-os dízel Land Rover Discoverybe is beülhetünk, ami sokkal nagyobb és terepen verhetetlen – mi utóbbi mellett döntenénk, igaz, nem a 'menőségi faktor' által vezérelve.

Hiába drága, sokakat meg fog hódítani a VelarA britek újdonsága összességében páratlan stílusára és kiegyensúlyozottan kiváló produktumára való tekintettel vonzó ajánlat lehet az árérzékenységet hírből sem ismerő, egyediségre vágyó autóvásárlók számára, prémium szabadidőmodellből ugyanis rengeteg van a piacon, a Velarhoz fogható azonban egy sincs. Mi viszont biztosan nem adnánk oda még egy (felszereltségben) jóval szerényebb, 21-22 milliós V6-os dízel Discoveryt sem a 37 milliós Velarért...

Néhány szóban

A Range Rover egy ravasz lépéssel és ügyes 'méretválasztással' gyakorlatilag egyetlen modellel állított konkurenst az ellenlábasok több típusának is, és bár a gyönyörű, rendkívül különleges és divatos Velar mindent akar, mégsem bukik bele ebbe a britek újdonsága. Az egyedi megjelenéshez szupermodern utastér társul, ami négy fő igényeit tökéletes kényelemmel képes kiszolgálni. Talán egyedül a 22 colos kerekekkel együtt már zavaróan kemény futóművet hozhatjuk fel komolyabb negatívumként, de ezt racionális kerékválasztással könnyű orvosolni. A legfájóbb pont a nagyon magas árcédula, de hát a Land Rovernél is tudják, hogy nem kell mindenkinek Velarral járnia...

Előnyök: Kívül-belül kiemelkedő egyediség a kategóriában, a formaterv lenyűgöző, a beltér pedig formabontó; A Velar egyszerre divatos és praktikus; Okos multimédiás rendszer; Szép hangú, egészen kulturált és bivalyerős 300 lóerős, V6-os dízelmotor; Hiába divatautó, mégis komoly tudással bír terepen; A magas árat leszámítva nincs komolyabb hiányossága

Hátrányok: Túl feszesre hangolt légrugós futómű (bár kisebb kerekekkel kényelmesebb lenne); Nagyon elrugaszkodott árazás; Divat ide vagy oda, praktikumban, méretben és terepképességekben azért messze áll mondjuk egy közel ilyen jól kivitelezett, de sokkal olcsóbb Land Rover Discoverytől

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 

Kommentek