2017. Szeptember 22., Péntek

Frissitve:04:03:48

Kia Picanto 1.25 GT Line teszt - Farkasbőrbe bújtatott bárány

Nyomtatás

Pontosan hat évvel ezelőtt nyílt lehetőségünk a Kia Picanto akkoriban új, második generációjának tesztelésére, mostanra pedig már túl vagyunk a vadonatúj, immár harmadik generációs Picanto első tesztjén. Az aktuális Picanto a márciusi Genfi Autószalonon mutatkozott be a nagyközönség előtt, és nekünk első ízben rögtön a csúcsváltozatot volt szerencsénk vallatóra fogni. Lássuk, miben is hozott újat a Kia legkisebb modelljének harmadik szériája!

Mind a képeken, mind pedig a valóságban egyértelmű és erőteljes modernizálást vehetünk észre: a Kia már-már agresszív formaterve mellett a LED-es elemek is hozzájárulnak a még vagányabb megjelenéshez. A csúcsmodellhez ráadásul nem csak elöl, hanem hátul is LED-es lámpatestek járnak, amelyek gondoskodnak a modern idők látványáról. Emellett belül a méretek is gyarapodtak valamelyest, így a Hyundai i10 mellett a Picanto az egyik legtágasabb kisautó a piacon. A formaterv a márka koreai és frankfurti központjainak közös munkája, az apróság pedig a Kia sportos, GT Line névre keresztelt csomagjával is elérhető, ami nem csak a külsőt, hanem a belsőt is látványosabbá varázsolja. Tesztautónk épp ilyen formában érkezett szerkesztőségünkhöz.

A GT Line csomaggal a koreai törp többet mutat annál, mint amire valóban képes, vagyis alapvetően egy farkasbőrbe bújtatott bárányról beszélhetünk: a sportos felszereltséggel a kisautó körben mélyre húzott kötényeket illetve elöl-hátul sportos kialakítású lökhárítókat kap. A hátsó lökhárító alul diffúzorbetétben végződik, ami nagy(obb) teljesítményt sejtet, akárcsak a hangsúlyos, jobb oldalt kivezetett dupla kipufogócső. Az összképet számos sportos, vörös betét tetézi, amelyek különösen fehér külső szín esetén hangsúlyosak, továbbá a csomaghoz jár egy nagyon szép 16 colos könnyűfém kerékszett is peres, 195/45 méretű abroncsokkal, amelyek a megjelenést bár abszolút fokozzák, de a rugózási komfortnak nagyon nem tesznek jót.

A dinamikus Picanto GT Line-ról ránézésre azt gondolnánk, hogy legalább 120 lóerő lapul motorházteteje alatt, de nem így van: erősebb motor a GT Line-hoz sincs, ami azt jelenti, hogy alapesetben egy 1-literes, 67 lóerős 3-hengeres, vagy felárért egy 84 lovas 1,25-literes négyhengeres szívó benzines egység ‘repítheti’. Esetünkben utóbbi gondoskodott a mérges megjelenésű kisautó mozgatásáról,  elegendő, de persze korántsem sportos menetteljesítményeket szavatolva, de erről kicsit később. A GT Line szint az utastérben is visszaköszön: vörös-fekete műbőr kárpitozású üléseket kapunk a csúcsszinten, amik egy városi miniben (is) nagyon ütősen festenek, a speciális kárpitozáshoz pedig magas alapfelszereltség dukál, a napfénytetőt leszámítva gyakorlatilag minden széria, a navigációs rendszertől kezdve a fűthető üléseken-kormánykeréken keresztül egészen az automata klímáig vagy a tolatókameráig. Régen ennyi extráról a miniautóknál álmodni sem lehetett.

A harmadik generációs Picanto újításaira visszatérve, a modell tengelytávja 15 mm-rel hosszabb a korábbinál (2385 helyett 2400 mm), az első túlnyúlás rövidebb, a hátsó pedig hosszabb, mint volt. A választható karosszériaszínek palettája új árnyalatokkal bővült, összesen 10 féle fényezés rendelhető, míg a keréktárcsák esetében 14, 15 és 16 colos méretek között lehet választani. A megnövelt tengelytáv ellenére a karosszéria nem hosszabb (3595 mm), és nem is szélesebb (1595 mm) a korábbinál, ami a nagyon kis fordulókörrel kiegészítve továbbra is kiváló manőverezhetőséget biztosít a nagyvárosok szűk utcáiban.

Belül a lebegő hatású központi kijelző viszi el a ‘showt’, amely az összes modern kapcsolódási formát támogatja az okostelefonok képernyőjének tükrözéséig bezárólag. Emellett praktikus rekeszeket, nagyobb teret, kényelmesebb üléseket és egyszerű kezelhetőséget találunk belül – a csomagtér például több, mint 25 százalékkal nőtt, így a korábbi 200 helyett immár 255 liternyi helyet kínál. Ez persze csodát nem tesz, de a miniautók között egészen jó értéknek számít, sőt, megközelíti a kisautó kategória belépő szintjét (Suzuki Swift: 265 l). A személyre szabási lehetőségeket is fokozta a Kia, hiszen az alapáron járó fekete vagy szürke utastér mellett a vásárlók felárért ötféle színes betéteket tartalmazó csomagból válogathatnak. Az anyagminőség az összeszereléshez hasonlóan korrekt, semmi nem zörög, a vezetési pozíció pedig annak ellenére szinte mindenki számára könnyen megtalálható, hogy a jó fogású kormány csupán magasságban állítható. A helykínálat kedvezőbb, mint gondolnánk: 3,6 méteres hossz ide vagy oda, az ügyes helykihasználásnak köszönhetően egymás mögött két 180 cm magas utas gond nélkül elfér, s a fej- illetve válltér kimondottan tágas 4 személynek.

A miniautó mozgatásáról, amint azt már fentebb is említettük, egy egyliteres háromhengeres, valamint egy 1,25-ös négyhengeres szívómotor gondoskodhat 67 ill. 84 lóerővel, 95 ill. 122 Nm nyomatékkal. Értelemszerűen előbbi adja a modell 2,77 millió forintos beszállóját, melynél az ötfokozatú kézi váltóval jól dolgozva 14,5 másodperces 0-100-as sprintet kapunk, a 161 km/h-s végsebesség és az akár 4,4 l/100 km-es vegyes fogyasztás lehetősége mellett. Mind a menetteljesítmények, mind pedig a kulturáltság tekintetében jobb választás a négyhengeres, amely kereken 200 ezres pluszért vihető el. A gyárilag megadott 12 másodperces, ám a valóságban, általunk mérve alig több, mint 11 szekundumos gyorsulás és a 173 km/h-s végsebesség rögtön jobban hangzik, a fogyasztás pedig mindössze 2 decit emelkedik esetében, igaz, a 4,6 literes vegyes értéket jobb elfelejteni, a valóság vegyes, de visszafogott használat esetén bő egy literrel többet mutat.

A Picanto persze 84 lóerővel sem sportos, de a jól kapcsolható ötfokozatú váltóval minden helyzetben hozza az elvárható menetdinamikát (azért azt nem, amit a hangsúlyosan sportos külső ígér), egyedül autópályán érződik, hogy nem nagy tempókhoz tervezték a pici autót, ahol a szélérzékenység is feltűnő és a fogyasztás szintén megugrik - tény, hogy a Picanto elsődleges ‘vadászterületét’ a nagyvárosok képezik. Az új generációnál egyébként a zajszigetelésen és a futóművön is csiszoltak a fejlesztők. Az apróság merevebb is lett, illetve a kormányzást és a futóművet is átalakították, így nagyobb biztonságot is jobb vezethetőséget ígérnek a koreaiak – sőt, ezentúl automatikus vészférendszer is elérhető, méghozzá bármilyen felszereltségi szinten, mindössze 100 ezer forintért. A vezethetőséggel tényleg nincs baj, de a futómű a peres 16 colos kerekekkel sajnos betonkemény, minden úthibán kellemetlenül pattog a kis koreai, ami egy városi autó esetében nagyon nem praktikus.

Emiatt hiába néz ki jól, mindenkit lebeszélnénk a sportos GT Line felszereltségről, inkább érjék be egy egyszerűbb Picantóval, kis(ebb) kerekekkel, ráadásul így pénzben is sokat spórolhatnak. És hogy mennyi az annyi? A listaáron 2,77 milliós beszálló modell (akció most nincs) hagyományosan puritán felszereltségű, de a 400 ezres Exclusive csomaggal a lényeget megkapjuk az elektromos ablakok, a távirányítós központi zár, a Bluetooth-os rádió, valamint a manuális klíma személyében. Így az alapmotorral 3,17, az 1,25 literessel pedig 3,37 milliónál vagyunk, ami nem hangzik rosszul, de 3,5 millióért már a szuper és jóval nagyobb, nagyautósabb Riót is megkaphatjuk hasonló felszereltséggel és ugyan így motorizálva, mi pedig mindenképp inkább a Rio mellett döntenénk - vagy éppenséggel az új Suzuki Swift mellett.

Finomabb felszereltségi szintek közül rögtön kettőt is kapunk: a második EX szint önmagában 850 ezres ugrás az alapárról, de mindent megad, amit a 400 ezres csomag, sőt, sokkal többet is: automata klímát, térdlégzsákot, LED-es nappali menetfényt, tolatóradart, bőrkormányt, elektromosan behajtható külső tükröket, hat hangszórót, könnyűfém keréktárcsát és még néhány apróságot - ezzel listaáron még bőven négy millió alatt jól járhatunk. A tesztelt GT Line a középső felszereltséghez képest további 550 ezer forintot követel, amivel még az 1.0-ás motorral is négymillió felett leszünk (4,17 egészen pontosan), viszont cserébe sokat kapunk. A bő félmilliós felárba ugyanis a külső kiegészítők mellett még belefért a kulcsnélküli rendszer, a LED-es hátsó lámpa, a fűthető ülések és kormány, a tempomat, a bőrhatású üléskárpit és a sötétített üvegek opciója is, méghozzá a 7 colos, igazán okos központi navigációs rendszerrel együtt, ami önmagában 250 ezer forintos tétel a többi verzió esetében.

Jól hangzik, de a kemény futómű - és/vagy a peres 16 colos kerekek - miatt a GT Line szerintünk városban egyszerűen túl sok kompromisszumot követel. Vagyis véleményünk szerint ha mindenképp Picanto, akkor inkább egy szerényebb változat, de a 3,5 milliós kategóriában, vagy attól felfelé még inkább az új Rio, mint a Picanto, már ha nem gond, hogy előbbi jóval nagyobb - kívül-belül.

Néhány szóban

A Kia miniautóját alaposan áttervezték a koreai fejlesztők, a munkájuk gyümölcse pedig kívül-belül tetten érhető: a továbbra is egészen agresszív vonalvezetésű Picanto szuperül néz ki és egyszerre modern, az utastér pedig kétségtelenül sokkal szebb és igényesebb lett. A nagyon picike (3,6x1,6 méteres) külső méretek meglepően tágas utasteret rejtenek, de az autónak minden porcikáján érződik, hogy a nagyvárosokba született. Az alapverziókat melegen ajánljuk azoknak, akik egy picike városi autót keresnek, de a GT Line kivitel hiába nagyon dögös, egyszerűen túl keményen rugózik, főként a szép 16 colos kerekeknek köszönhetően, amiken peres gumik feszülnek. Sokan jobban járhatnak az új Rióval, de tény, hogy ha városi minire van szükség, akkor a Picanto a nyerő.

Előnyök: Kívül kicsi, miközben belül egész nagy; Remek manőverezhetőség szűk helyeken; Élvezetes vezethetőség; Dögös megjelenés; Igényes és szép utastér; Magasabb kategóriákat idéző felszereltségek; Hívogató belépő ár (2,77 millió forint, de sajnos klíma nélkül)

Hátrányok: A dögös GT Line külsőhöz jó lenne egy mérgesebb motor; A 16 colos peres abroncsokkal nagyon kemény futómű; Magasabb szinteken nagyon megugró ár

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark