2017. Június 24., Szombat

Frissitve:11:02:08

Legfrissebb:

Két kis dudás, két csárdában – Kia Rio és Suzuki Swift összehasonlító teszt

Nyomtatás

Az egyik négy alatt, a másik négy felett jár, tekintsük akár a tesztre fogott példányok árát, akár hosszukat, mégis egy kasztba tartoznak, mi több, hasonlóan egyszerű, klasszikus 1,25 liter körüli szívó benzinessel igyekeznek hódítani. Tökéletes alap az összehasonlításra, amiből kiderül, mi az, ami igazán számít egy kisautónál, és mi az, amivel megnyerhető a vásárló szíve – az új Kia Rio és a még frissebb Suzuki Swift járt szerkesztőségünk garázsában.

 

A kisautózás törvényszerűen magával vonzza az árérzékenységet, tehát az érvek és ellenérvek táborának élén egyértelműen az árszabás áll, ami a bevezetővel ellentétben természetesen hasonló a két modellnél. Noha valóban, a nyúzásra fogott konkrét példányok egyike 4 millió Ft felett, a másik pedig alatta van, fontos megjegyezni már így előre, hogy hasonlóan, Autó Pult normaszintre szerelve már mindketten beférnek a négymilliós határ alá. Innentől pedig már az egyedi kedvezmények döntenek. Teszteltünk már ebben az ár- és méretszegmensben temérdek típust, azonban ezúttal célzottan a legújabb, dögös, ám elérhető árú verziókat vallathattuk.

Ma már a kisautók kategóriája is legalább olyan zsúfolt, mint a legfontosabbnak tekinthető kompakt mezőny, s korrektségre is hasonlóan nagy arányban bukkanunk a kicsik között. Természetesen itt is elitnek tekinthető a Volkswagen Polo és az Opel Corsa, vagy épp japán földről a Toyota Yaris meg a Mazda2, azonban az árérzékeny vásárlókat egy koreai modell vagy a hazánkban oly népszerű Suzuki könnyebben meg tudja szólítani. Az új Swift, annak ellenére, hogy már nem itthon készül, továbbra is nagy szenzáció Magyarországon, a Kia Rio pedig alapos megújulásával, vonzó küllemével és a gyártó által biztosított 7 év garanciával hívja fel magára a figyelmet.

Noha tesztalanyaink egyazon kasztba tartoznak, motorikusan és sok egyéb szempontból hasonlóak, a különbözőségeik mégis mély szakadékot eredményeznek, amelyet nehéz volna beszántani. Kezdjük azzal, hogy bár a Kia az új Rio személyében egy nagyon is korrekt ajánlattal állt elő, a Swift sokkal érdekesebb és izgalmasabb téma.

A japánok ugyanis a lehető leginkább családbarát méretek helyett maradtak a kisautó kaptafánál és ultrakönnyű, felszereltségtől függően 840-890 kilós össztömeget munkáltak ki. Ez az érték már önmagában is hihetetlen, azonban a több mint két mázsával nehezebb Rióval összevetve a differencia számos szempont vizsgálatakor feltűnik, legyen az dinamizmus, viselkedés vagy épp étvágy.

Ráadásul, akinek kicsit vastagabb a pénztárcája, az kérhet egy szolidabb hibrid csomagot is a Swifthez, ami ugyancsak különlegességnek mondható. Az mindkettejükre igaz, hogy igény esetén a kis szívók még kisebb, ám erősebb háromhengeres turbóval is helyettesíthetőek, ezúttal azonban ténylegesen az egyszerű és költséghatékonyan karbantartható benzinesekre voltunk kíváncsiak. A Suzuki a már jól ismert, 1242 köbcentis, 90 lóerős négyhengeressel állt a startvonalhoz, még a Kiánál ugyancsak régi ismerős, az 1268 köbcentis, 84 lovas erőforrás lapult a motortérben. Ehhez jön mindkét esetben egy közepes felszereltség, és kész is a remek induló pakk – no de mivel nyújt többet az egyik, mint a másik?

Ha látványra akarunk gyúrni, akkor az alapverziók mindkét esetben felejtősek, a látványosabb, LED-es menetfényekkel operáló, nagyméretű könnyűfém felnivel és pár aprósággal feldobott kiadásokat a csúcsszinten kapjuk csak meg. Persze nem kell megijedni, a képek is tanúskodnak arról, hogy egyik tesztalanyainknak sincs szégyellnivalója.

A Kia amolyan morcosan dögös küllemet kapott, míg a Swiftet az elődre hasonlító, mégis sokkal organikusabb vonalak határozzák meg. Ha a legérdekesebb pontokat kell megjelölni, úgy a Suzukinál az oszlophoz költöztetett kilincset és a kiemelkedő, jellegzetes hűtőmaszkot említeném meg, míg a Kiánál a mokány front és hagyományosabb sziluett érdemel szót. A teszik/nem tetszik kérdést mindenki meccselje le önmagával, az azonban tény, hogy a méretbeli különbségek már első pillantásra felfedezhetőek, természetesen a nagyobb Rio javára.

Ezek a differenciák leginkább az utastérben mutatkoznak meg – a Rio nem csak hosszát tekintve múlja felül a Swiftet több mint 20 centivel, de a tengelytávolság adatcsatáját is ő nyeri. Mindezek tükrében nem meglepő, hogy csomagtér tekintetében 325 és 265 liter áll egymással szemben, amelyek közül a Kia tudhatja magáénak a nagyobb mérőszámot és úgy általánosságban, az utastér méreteit illetően is egyértelműen a koreai a tágasabb. Hiába nőtt a Swift csomagtartója közel harmadával, még így is a kategória legkisebb értékét mutatja itt fel - sok család számára ez pedig már azonnali válóokot jelent. A Rio sokkal inkább tűnik igazán ötszemélyes autónak, miközben a Swiftben hátul széltében már szűkösebbnek hat. Elöl egyébként egyik modellben sem panaszkodhatunk a helykínálat miatt, hátul pedig nagyjából 180 centi a felső határ, a Rio esetében bőségesebb lábtérrel.

A felhasznált anyagokat illetően a Suzuki és a Kia esetében a keményebb, de jó minőségű matériák a jellemzőek. A sok-sok fekete műanyag okozta komorságot a Kia tervezői sötétszürke, méretes műszerfali betéttel, a Suzuki szakemberei a műszerfalon végigfutó pettyes textúrájú, az ajtókon sima felületű fehér elemekkel próbálták oldani.

Noha az ergonómiát egyik tesztalanyunk esetében sem érheti szó, tény, hogy a Kia áttekinthetőbb formákkal operál, míg a Suzuki izgalmasabb részleteket vonultat fel a műszerfalon. Az alacsony árnak persze megvannak az árnyoldalai, ami például a dobozhangú, torz basszusú hangrendszerekben mutatkozik meg, illetve érdekes, hogy mindkét autóban elég harmatosnak bizonyult a manuális klímaberendezés teljesítménye. A Kiánál a borzalmas műanyag gömb váltógomb és a rücskös műanyag kormány érdemel még némi szemöldökráncolást, de tény, hogy ennyiért bizony ezt el kell vállalnunk. Az utasterek versenyét tehát tágasságával és hasonló színvonalával a Rio nyeri, még annak ellenére is, hogy a Swift valamivel izgalmasabb tud lenni.

A hajtásláncokat és a vezethetőséget illetően diagnosztizálhatjuk a hasonló lökettérfogat, áttételezés és teljesítmény ellenére talán a legnagyobb különbséget. Ehhez persze kell a Suzuki kisebb mérete és pillekönnyű tömege is, de összességében egyértelműen a japán viszi a pálmát. A Kia 1,25 literes, 84 lovas benzinese egy korrekt, de unalmas négyhengeres erőforrás, ami tudja, amit tudnia kell, de semmi többet. Pörögni, teperni nem szeret, ilyenkor nagyobb étvágyával igyekszik is a tudtunkra adni, hogy visszafogottabb tempót kíván. Nem bántva, józanul hajtva 5,5 liter körül tartható az átlag, azonban nagy forgalomban, illetve autópályán már nem tudunk 6 liter/100km alá menni. A Rio kis benzineséhez egyébként jól kapcsolható ötgangos kézi váltó társul, azonban ennek ellenére a vezetés élményét az unalmas motor és az érzéketlen kormányzás teljesen megöli. Futóműben ugyan korrekt a koreai, hiszen a komfort mellett feszességével a kanyarokban is jó, de ez nem elég a Suzuki legyűréséhez.

A Swift hajtása ugyanis egészen más karakter, sokkal lelkesebb, vidámabb, élvezi a pörgést – szerethetőbb, nincs ennél jobb szó rá. A 90 lóerő mellett a kis tömeg borzasztóan jó hatással van a kis ötajtós japánra, amelynek dinamizmusa a Suzuki szokásos pesszimista adatait meghazudtoló: a 11,9 szekundumos gyárilag megadott 0-100 ellenében a Swift méréseink szerint 9,7 másodperc alatt ér fel százra, ami nagyjából 2,5 másodperccel kevesebb, mint a Kia Rio adata.

És a Swift mindezt úgy tudja produkálni, hogy fogyasztásban is kedvezőbb, hiszen még erőteljesen hajszolva sem kúszik 6 liter fölé az átlag. Normál viszonyok között autópályán 5,5 litert eszik a japán, városban és országúton pedig simán 5 liter alatt tartható az étvágya. Ugyanígy kormányzásban, futóműben is a Swift a nyerő még a siralmasan tapadó Bridgestone Ecopia abroncsok ellenére is. Egyedül a váltó akadósabb picit, mint a Rióban, de a komplett csomag, a vezethetőség és az érzés terén utcahossznyi előnyt autózik ki a Swift.

Így pedig belátható: a két kisautó a temérdek hasonlósága ellenére teljesen más réteget céloz meg. A Kia Rio méreteivel, főleg a belső tágasságával már a kompaktokat súrolja alulról, miközben a Swift megmaradt klasszikus kisautónak, a szó minden értelmében.

A Rio leginkább mindennapi eminensnek képzelhető el, amely hozza a tőle elvárhatót, miközben kedvezően kiszolgálja a teljes család igényeit, de annál se többet, se kevesebbet. Ezzel ellentétben a Swift magában rejt egy kis csibészséget, huncutságot, valahogy sokkal élénkebbnek és vidámabbnak hat. Aki tehát nem a száraz tények alapján választ autót, és a helykínálatot mellékesnek tartja, annak inkább utóbbi javasolt, míg a Kia Rio az adott összegért nyújtott praktikum, tér tekintetében viszi a pálmát.

A Suzuki jelen pillanatban 3,88 milliótól méri az új Swiftet, ami teljesíti az Autó Pult normafelszreltségi kritériumait, azonban tény, hogy a tesztelt modell az ülésfűtéssel, alufelnivel, érintőképernyős rendszerrel már a nagyobb (GL+) szintet képviseli, metállal 4,3 milliós áron.

Ez persze listaár, amiből nem meghirdetett módon még okosan lehet alkudozni, sőt, annyira fáradozni sem kell: a legtöbb szalon már megjelenéskor 7-800 ezer forintos kedvezménnyel üdvözöl minket. Ezzel szemben a Rio 3,45 millió Ft-tól indul, miközben a normaszintre szerelt példányt 3,75 millióért hozhatjuk el, ráadásul a tesztelt példány sem érte el a 4 milliós határt.

Aki tehát korrekt, egyszerű kisautót keres, annak a tágas, 7 év garis Rio jó választás lehet 4 millió alatt, miközben a vidám társukat kutató, de tér terén kompromisszumokra hajlandó vásárlók számára az életvidámabb, lelkesebb Swiftet ajánljuk. Különösebb igények esetén persze mindkét modell tovább extrázható a ma már rendelkezésre álló biztonsági és kényelmi asszisztensekkel, azonban így már mindenképp a 4 milliós határ fölé kerülünk. Ennél sokkal korrektebb ajánlatot egyébként a konkurencia háza táján sem találunk.

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark