2017. Január 20., Péntek

Frissitve:01:22:46

BMW X5 xDrive40e (2016) teszt - Nem csak a spórolásról szól

Nyomtatás

Az autózás világában a spórolás és a hatékonyság erősen relatív kifejezések. A vételártól, a fogyasztáson át a fenntartási költségekig rengeteg szempontot vizsgálhatunk, és persze mindez kategóriánként eltérő elbírálás alá esik. Persze naivan azt gondolhatnánk, hogy 20 millión túl ez már nem lényeges kérdés, pedig attól, hogy valaki megfizeti a luxust, még nem biztos, hogy „pazarolni” is szeretne – többek között nekik született meg a BMW X5 xDrive40e.

A prémiumkategóriában az eladott autók nagyobb része dízel, amit bár meg lehet próbálni különböző érvekkel megmagyarázni, legtöbben valószínűleg mégis a kedvezőbb fogyasztást említenék első helyen – és a modern, turbós benzinesek világában más előnyét nem is nagyon tudjuk kiemelni az öngyulladósoknak. Hamarosan azonban beköszönt egy új kor, ahol a dízeleket elfelejthetjük, és helyettük környezetbarát, kulturált és villámgyors elektromos autók szelik majd az utakat. Az átalakulás pedig a szemünk előtt zajlik, aminek egyik jeles képviselője a BMW.

A bajorok immár igencsak széles alternatív hajtásláncokat felvonultató palettával rendelkeznek, elég csak az i3-ra és az i8-ra gondolnunk, de nyártól iPerformance néven immár négy „átlagos” modelljüket is bemutatták konnektorról tölthető hibrid hajtáslánccal. A 330e már bizonyított tesztünkön, és a 225xe Active Tourer is hamarosan terítékre kerül, és ott van még a 740e, de ezúttal a legnagyobb elektromotorral szerelt BMW-t „szedjük darabokra”. A zöld rendszámos X5 elsőre talán a környezetbarát autózás megcsúfolásának tűnhet, de ahogyan a bevezetésben is céloztam rá, a gazdagabb rétegek sem szeretnek feltétlenül pazarolni – a modern technológiákkal járó figyelmet viszont annál inkább kedvelik.

A külső tekintetében ezúttal a legérdekesebb pont talán a zöld rendszám. Itthon sajnos elég kétes megítélés alá esik a BMW hatalmas, közel 4,9 méteres SUV-ja, ami egyfajta „tehénen a gatya” effektust váltott ki sokakból a zöld rendszámot illetően – legalábbis annál, aki tisztában volt annak jelentésével, ugyanis meglepően sokan nincsenek tisztában vele, hogy mit is jelent az egyedi megjelölés. A bajorok óriásán egyébként ezen kívül csupán néhány részlet árulkodik arról, hogy pontosan mivel is állunk szemben.

Részletes elemzésbe ezúttal nem mennék bele, de kétség kívül impozáns látványt nyújt a méretes SUV, amely a típusjelzések melletti e és eDrive jelöléseken kívül kizárólag a bal kerékjárati ív mögötti elektromos töltőnyílás alapján ismerszik meg. Hiába képes viszonylag sokat kizárólag elektromosan haladni, a hatalmas kipufogócsövek nem maradtak el, és a lökhárítókon illetve a kerékjárati ívek mögött található hűtőnyílásoknak is mind-mind megvan a maga funkciója – nem csak díszből kerültek az autóra.

Egyedül talán a speciális, 19 colos EfficientDynamics keréktárcsák utalnak rá, hogy a tulajdonos számára a spórolás sem utolsó szempont – noha ezek sem járnak alapból az autóhoz. Ha a méretek és a marcona formák nem parancsolnának elég tiszteletet, a kiválóan működő, látványos grafikával megáldott, adaptív LED-es fényszórók biztosan megteszik a hatásukat. Összességében tehát a konnektoros X5 nem sokban tér el normál benzines és dízel testvéreitől, és a BMW-nél pontosan ezt szerették volna elérni, hiszen külföldön ez a kategória sem a nagyzolásról szól, és a tulajdonosok nagy része nem szeretne feleslegesen kitűnni a tömegből – egy ilyen autónál ugyanis bőven elég feltűnő a hangtalan siklás.

Az utastérben még szemfülesebbnek kell lennünk, hogy felfedezzük a turpisságot: ha beszállásnál nem vesszük észre az eDrive feliratú küszöböket, akkor csupán a váltó melletti elektromos üzemmód-kapcsoló, a pohártartók rolójának jelzése illetve a műszerfali digitális kijelzőn rövid időre megjelenő eDrive felirat árulhatja el az autót. Ezen a ponton a 330e után az X5 is érdemel némi dorgálást, ugyanis az akkumulátor töltöttségi szintjéről nehéz pontos információkat kicsikarni, csupán a fedélzeti számítógép megfelelő állásában láthatjuk azt, pedig lett volna bőven hely a műszerfal méretes megjelenítőjén egy folyamatosan jelen lévő, százalékos jelzésre – az öt részre osztott kis akkumulátor ugyanis nem éppen pontos, ráadásul csak Comfort módban van mindig előttünk.

Az X5 által képviselt minőség egyébként lenyűgöző: a rengeteg irányban elektromosan állítható, fűthető és szellőztethető komfortülések elképesztően kényelmesek, és a legfinomabb bőrrel vannak bevonva – igaz, a világos huzat nagyon csúnyán képes elszíneződik, ahogyan az a képeken is látszik. Az összeszerelési minőség is példás, egy nyikkanást sem hallottunk útközben – ez persze nagyban köszönhető a kemény műanyagok teljes hiányának. Még a műszerfal is bőrrel van bevonva, és bár a zongoralakk helyett mi inkább egy szép fabetétet választottunk volna, így is jól mutat az X5. Nem árt persze azt sem megemlíteni, hogy egy közel harmincmilliós autóval állunk szembe, így tulajdonképpen elvárható ez a luxus.

A helykínálat szintén nagyvonalú, elöl és hátul egyaránt óriási a tér, és a második sorban ülőknek is jár ülésfűtés és kétzónás klíma. Az utazás elképesztően pihentető tud lenni az X5-ben, amit többek között a bent ülőket körülvevő síri csendnek is köszönhetünk – ez pedig még akkor is igaz, ha jár a benzinmotor. Természetesen van más alternatíva is, hiszen az 1,3 millió forintos Bang&Olufsen hangrendszert aktiválva a műszerfal tetején méltóságteljesen emelkedik ki egy hangsugárzó, ami 15 másik társával karöltve kényezteti csúcsminőségben füleinket. Az iDrive rendszerről ezúttal nem zengenék ódákat, legyen elég annyi, hogy továbbra is az egyik, ha nem a legjobban kezelhető és működő autó multimédiás rendszer – az X5-höz ráadásul alapáron jár a legjobb, Professional szintű változat.

Az elektromos rendszernek a körülbelül 200 kilogrammos plusz súly mellett csupán a csomagtér tekintetében van hátránya. Az 40e jellegzetes, két részben nyíló csomagtérajtaja mögött ugyanis egy átlagos X5-nél 150 literrel kevesebb helyet találunk. Persze az így rendelkezésre álló 500 literes űr is elegendő lehet, főleg, hogy plafonig tudunk pakolni, de a hátsó ülések síkba döntésével máris 1,72 köbméternyi teret kapunk – ez pedig már mindenre elég kell, hogy legyen. Mindez természetesen a padlóba rejtett akkumulátornak köszönhető, de azért a töltő is befért még a padló alá, hogy ne foglalja a helyet a csomagtérben.

Ha kíváncsiak rá, hogyan teljesít az X5 lemezei alatt a hibrid technika, mindenképpen lapozzanak!



Hozzászólások  

 
#1 Andras79 2016-05-06 19:53
Hát ja, és nem mellesleg ez az autó lehet a "szlovákrendszám osok" vágyálma, mivel ennek a "hibridnek" még annyi sincs a regisztrációs adója, mint egy 1 literes motorral rendelkező kisautónak! ;-)
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark