Mercedes-Benz CLA 200 CDI Shooting Brake teszt - Szépségbe oltott praktikum

Nyomtatás

Képzeljük csak el, milyen lenne egy olyan világ, ahol a szépség és a praktikum mindig kéz a kézben járnak. Nem kellene választanunk a látványos formák, és a hasznos megoldások között – elfelejthetnénk a kellemetlen kompromisszumokat. Jól hangzik ugye? Noha ez az álomvilág sajnos még messze áll a valóságtól, a Mercedes-Benz azért igyekszik némi betekintést nyújtani nekünk a kompromisszummentes életbe, ráadásul mindezt egy Magyarországon készülő modell képében.

Nyilvánvalóan már kitalálták, hogy a tavaly év végén bemutatkozó CLA Shooting Brake-ről van szó, mely a sokak szívét elragadó, azonban helykínálat terén nem éppen bővelkedő négyajtós változat adottságain igyekszik javítani, miközben hozza ugyanazt az ellenállhatatlan stílust. Az A-osztály alapjaira épülő CLA még a mi objektivitásra kiképzett elménkben is mély nyomot hagyott, így igazán kíváncsiak voltunk rá, hogy a nagytestvér CLS Shooting Brake receptje alapján elkészült puttonyos változat mire lesz képes.

Fortuna – és a kollégák elfoglaltsága – pedig úgy hozta, hogy az én zsebemben landolt a 200 CDI jelölésű dízelmotorral szerelt tesztautó slusszkulcsa, így a rengeteg kipróbált csillagos modell után ezúttal végre tollat is ragadhattam, hogy a német gyártó legújabb hazai gyártású típusáról írhassak tesztet. A hosszas bevezető és a személyes kitérő után azonban ideje rátérni a lényegre, hiszen bár már többféle változatban is kipróbálhattuk a CLA-t, a Shooting Brake bizony így is képes volt rengeteg meglepetéssel szolgálni.

A szokások rabjaként ezúttal is kívülről befelé haladva kezdeném az autó boncolgatását, aminek formái bizony megérnek egy misét. Az egyébként rendkívül látványos négyajtós verzió minden pozitívumát örökölte a kombi változat, miközben a sokak szerint néhol kissé túljátszott részletek a puttonynak köszönhetően még harmonikusabbnak láttatják az autót. Az 1,02 millió forintba kerülő AMG Line csomaggal felszerelt hófehér tesztautó a 18 colos keréktárcsákkal és az agresszív lökhárítókkal már-már fenyegetően sportos képet fest – persze mindezt pozitív értelemben.

Persze túlzás lenne azt állítani, hogy a CLA kivétel nélkül mindenkinek tetszik, hiszen ahány ember, annyi ízlés, azonban azt azért meg kell, hogy állapítsam, hogy a teszthét alatt szinte kivétel nélkül mindenkiből elismerő pillantásokat váltott ki a kecsesen lejtő tetőívvel megáldott Shooting Brake. Noha már a formák önmagukban is sokat adnak, az autó igazi különlegessége a részletekben rejlik, hiszen a látványos mintázattal ellátott első hűtőrács, a dinamikát sugárzó oldalsó árnyéktörő vonalak, vagy éppen a szemünket ügyesen átverő ívek az oldalablakok esetében mind-mind rengeteg pluszt adnak az összképhez – nem is beszélve az AMG csomaggal járó nyalánkságokról.

A Shooting Brake változat tehát szinte semmit nem veszített a négyajtós CLA ellenállhatatlanságából, sőt mi több, rengeteg szempontból javított is a csillagosok modelljén. Az élet persze nem fenékig tejfel, így mielőtt rátérnénk a puttonyos Mercedes által nyújtott előnyökre, érdemes említést tenni a negatívumokról is. Szerencsére ezekből nem sokat tudunk felsorakoztatni, sőt, tulajdonképpen mindössze egy ponton beszélhetünk némi romlásról az újdonság esetében, méghozzá a kilátás ügyében.

Már a négyajtós testvér esetében sem volt tökéletes a körpanoráma, a Shooting Brake rendkívül vaskos C-oszlopai és szűk hátsó szélvédője bizony fokozott figyelemre készteti a sofőrt, habár a 180.340 forintos holttérfigyelő rendszer és a kötelező extraként aposztrofálható 125.700 forintos, szép képpel és segédvonalakkal megáldott tolatókamera segítségével könnyebb lehet az életünk a volán mögött. Más negatívummal – már ami a normál verzióban ne lenne jelen – nemigen találkozhatunk a puttonyos verzió esetében, azt leszámítva, hogy esetleg valakinek továbbra is jobban elnyeri a tetszését a négyajtós CLA.

Ideje belesni az utastérbe is, ahol az AMG csomag szintén megteszi a hatását. Szinte bárhová nyúlunk, mindenfelé csak a legfinomabb anyagokkal találkozhatunk, így még a műszerfal tetejét is bőrhatású anyaggal vonták be, de a szálcsiszolt alumínium betétek is igazán jól mutatnak az autóban. Egyedül talán a kezelőszervek környékén és a váltó előtt fellelhető műanyagok törik meg az idilli képet, azonban érintésre ezek is igazán kellemesnek bizonyulnak.

Ergonómia tekintetében szintén nem lehet panasz, ami persze minimum elvárás lehet a márka autóival szemben, noha a COMAND rendszer továbbra sem a legkifinomultabb megoldást jelenti a piacon – és még csak nem is tud magyarul. Tesztautónkban egyébként az 1,18 milliós, minden lehetséges funkciót tartalmazó változat került be, azonban körülbelül 380 ezernyi extra megvásárlásával megkapjuk a központi kijelzőt és egy Garmin navigációs rendszert is, ami szinte ugyanolyan jól működik, mint a Mercedes megoldása.

A fehér kontrasztvarrással ellátott fekete bőrborítás ölelésében az egyik legkellemesebb részlet az alul csapott, oldalt perforált volán, melyet élmény szorongatni, és még a váltáshoz sem kell elengedni, hiszen ahogyan a csillagosoktól megszokhattuk, az automataváltó előválasztója a kormány mögé került. Ez persze elsőre sokakban némi zavart generálhat, hiszen így az ablaktörlő kezelőszervei is a baloldali bajuszkapcsolóra kerültek, ráadásul az indexkar alatt található a kiválóan működő, 344 ezer forintos DISTRONIC Plus adaptív tempomat kezelője is. A kezdeti átkozódások után azonban hamar fordul a kocka, és később már áldással gondolunk a mérnökökre, hiszen kétségkívül igazán kényelmes ez a megoldás.

Miután minden fontos részleten végigszaladtunk, ideje előkapni a mérőszalagot, hiszen a Shooting Brake legnagyobb előnye természetesen a helykínálat terén érhető tetten. Az elöl ülők semmilyen változást nem észlelhetnek, így bár minden irányban jut éppen elegendő hely, a fekete színek és a feláras tetőablak azért összenyomják némileg a teret, amire egyébként is ráférne még néhány centiméter itt-ott. Az igazi változást azonban a hátsó sorban konstatálhatjuk, ahol a megfelelő lábtér mellett eddig szinte csak 175 centiméterig használható fejtér hirtelen akár 185-190 centis magasságig is kényelmessé vált, ami bizony hatalmas előny a kombi javára – még ha a bejutás az alacsonyan húzódó tetőív miatt továbbra sem egy leányálom, és a sötétség is rányomhatja a bélyegét a hátul utazók hangulatára.

A puttonyos változat másik nagy előnye a csomagtartó, amely ugyan továbbra sem nevezhető óriásinak a maga 495 literes értékével, mégis sokkal jobban kihasználható, és jóval praktikusabb, mint a négyajtós verzió esetében. A hátsó üléseket ledöntve ráadásul sík padló mellett kaphatunk 1354 literes rakodóteret. A praktikummal egyébként az utastérben sincs gond, hiszen mindennek elsőre megtalálhatjuk a helyét az autóban: a kormányváltó miatt ráadásul plusz hely szabadul fel a könyöklő előtt is.

Habár az igazi újdonságokon túlvagyunk – már ami a Shooting Brake változatot illeti – természetesen nem maradhat ki a tesztből a hajtáslánc bemutatása sem. Tesztautónkba a 2,15 literes dízelmotor leggyengébb változatát szerelték be Kecskeméten, amely 136 lóerőt és 300 Nm-nyi csúcsnyomatékot biztosít a sofőr számára. Mindez ugyan nem hangzik soknak, hétköznapi használatban mégis elegendőnek bizonyul, még ha egy csillagos modell volánjánál ülve ennél többre is vágyna az ember – főleg az AMG csomag tudatában.

A 9,8 másodperces 0-100-as sprint tudatában nem állunk neki versenyezni a piros lámpánál, ugyanakkor előzéskor és autópályán is képes magabiztos teljesítményre az erőforrás. A visszafogottabb képességeket azonban bemelegedve finom járással és kulturált dallamokkal ellensúlyozza a CLA 200 CDI, nem is beszélve az igazán szimpatikus fogyasztási adatokról. Országúton bizony akár 4,5 liter alatt is eljárhatunk, míg autópályán sem vesz magához többet 5,5 liternél. Városban a start-stop rendszer segít mérsékelni a fogyasztást, így normakörünket bizony képes volt 4,8 literrel teljesíteni a magyar gyártmányú kombi.

A kiváló hajtáslánc gyenge pontját a  728 ezer forintos, hétfokozatú DCT automataváltó jelentheti, mely bár rossznak továbbra sem mondható, a konkurensek megoldásaival összehasonlítva bizony alulmarad. Nagy gázadásra tétova visszaváltásokkal reagál, és előfordul, hogy csak némi gondolkodás után találja el a megfelelő fokozatot, ugyanakkor hétköznapi használatban nem fogjuk túl sűrűn a szánkra venni, ha pedig dinamikusabban szeretnénk közlekedni, érdemes kihasználni a kormány mögött található váltófüleket.

Habár a 136 lóerős dízel és a hétsebességes automata párosa nem sarkall minket száguldozásra, az AMG csomag vérpezsdítő részletei és az autó alatt található sportfutómű nem hagyja nyugodni érzékeinket. A mérnökök ráadásul ügyesen nyúltak hozzá a továbbra is élvezetes autózást nyújtó felfüggesztéshez, hiszen a négyajtós változat első példányainak rendkívül kemény rugózása a hétköznapi használat rovására ment, addig az időközben módosított beállítások révén már a Shooting Brake is ügyesen és kényelmesen lépi át az úthibákat, a sportfutómű dacára. A kormányzás szintén az arany középutat képviseli, hiszen bár pontos és elegendő mértékben közvetlen, a városi manőverek esetén sem kell komoly küzdelmet vívnunk vele.

A kérdés persze már csak az, hogy mindezt mennyiért vihetjük haza. A válasz pedig 17,2 millió forint – már ami a tesztautót illeti. A felháborodás pedig némileg jogos, hiszen bár szinte minden extrával teletömték a négykerekűt, ennyi pénzért már magasabb kategóriák nagyobb teljesítményű változatait is hazavihetjük - végtére is egy kompakt kombiról beszélünk. Mielőtt azonban teljesen lemondanánk a CLA-ról, érdemes végignézni az árlistát, hiszen józan ikszelgetéssel, az AMG csomagot és az automataváltót elhagyva akár már 11,9 millióért is hazavihetjük a Shooting Brake-et, aminek alig több mint 160 ezer forintos felára bizony igencsak jutányosnak mondható. Aki tehát nem ragaszkodik a négyajtós változathoz, annak mindenképpen megéri a puttonyos CLA-t választania.

Az erősebb, 177 lóerős dízel felára egyébként közel 1,2 millió forint, míg a gyengébb, 122 lóerős benzines körülbelül ugyanennyivel olcsóbb, mint az alap dízel. A 156 lovas benzines 400 ezerrel olcsóbb, míg a 211 tagú ménest mozgósító változat már 1,65 millióval drágább, mint az általunk tesztelt öngyulladós.  A tesztautó árából azonban már a 360 lóerős CLA 45 AMG is kijött volna, aminek alapára 16,1 millió. Az árakról pedig azért folytathattam ilyen hosszú értekezést, mert a következő fejezet bizony üresen marad. A puttonyos CLA esetében ugyanis hiába keresünk, nemigen találhatunk konkurenseket, hiszen egyrészt egyik prémiumgyártó sem készít kompakt alapokon kombit, másrészt pedig a Shooting Brake nem is nevezhető valódi puttonyosnak.

Mindezek ellenére azért az árakat tekintve érdemes megjegyezni, hogy a jóval komolyabb kiállással, magasabb fokú kvalitásokkal és nagyobb helykínálattal rendelkező C-osztály T-modell bizony mindössze 710 ezer forinttal kerül többe, ami ugyan elsőre nem tűnik kevésnek, a még magasztosabb hangulat és a modernebb részletek láttán fordul a kocka. Mindezek ellenére a CLA Shooting Brake egy kifejezetten látványos és ügyesen kivitelezett modell, mely csekély felárával a négyajtós változat sok nyűgjét képes kijavítani, így minden bizonnyal meg fogja találni a vásárlóközönségét – még a szokásossá vált, kitámasztós motorháztetővel együtt is.

Néhány szóban

A Kecskeméten készülő CLA Shooting Brake megpróbálta azt, amit sokan nem mernek meghúzni, és sikerrel vette az akadályt. A látványos kombi egyszerre tud szemet gyönyörködtető és praktikus lenni, ami igazán nagy szó, főleg, hogy alig több mint 160 ezer forinttal kell többet fizetnünk érte, mint a négyajtós változat esetében. Noha igazi arcát akkor mutatja meg a legkisebb csillagos kombi, ha nem fukarkodunk és megrendeljük az igencsak borsos áron kapható extrákat, ugyanakkor józan ésszel ikszelgetve is kiváló példánnyal térhetünk haza – beleértve a gyengébbik dízelmotor által nyújtott teljesítményt is. Összességében tehát igazán büszkék lehetünk hazánk szülöttjére.

Előnyök: Szívdöglesztő megjelenés (objektivitás ide vagy oda); Immár hátul is kellemes helykínálat; Takarékos dízelmotor; Dinamikus, mégis kényelmes futómű; Praktikus és szépen kidolgozott részletek

Hátrányok: Nagyon agresszív árpolitika (alapárak és extrák terén egyaránt); Méltatlan kitámasztós motorháztető; Rossz kilátás hátrafelé; A konkurensekhez képest gyenge automataváltó

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Hozzászólások  

 
+1 #5 Andras79 2015-05-20 11:01
Idézet - SuperVortep7:
Szia,András!
Kérdésedre nem tudom a választ,de a CDI megnevezés nem sokáig marad.Áttérnek a BMW által is használt "d" jelzésre.


Szia SuperVortep7!
Mindenesetre köszi szépen az infót, mert számomra ez is új volt! ;-)
Üdv:
András
Idézet
 
 
+1 #4 SuperVortep7 2015-05-19 17:30
Szia,András!
Kérdésedre nem tudom a választ,de a CDI megnevezés nem sokáig marad.Áttérnek a BMW által is használt "d" jelzésre.
Idézet
 
 
#3 Andras79 2015-05-19 10:58
Mostmár kezdem nagyon nem érteni a Daimler (alias Mercedes) nomenklatúráját ! :-((
Mivel egy ideje, konkrétan az Euro6-os dízeleik megjelenésével elkezdtek "BlueTEC"-ezni, de ennél az autónál meg visszatéretek a jó öreg "CDI" megnevezésre!
Tudja valaki, hogy miért?!
Idézet
 
 
+1 #2 2015-05-18 13:15
Én is ezt akartam írni.... a "szép" szó jutna utoljára eszembe erről az autóról
Idézet
 
 
+1 #1 SuperVortep7 2015-05-17 13:43
Ahányszor látom ezt a kocsit hátulról,mindig a "Black Metal"-os arcfestések jutnak az eszembe.Számomra ez az autó nem szép,de karakteres.
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark