2017. Augusztus 24., Csütörtök

Frissitve:03:00:23

Opel Insignia (2016) menetpróba - Az utolsó igazi Opel?

Nyomtatás

Az Opel háza táján az elmúlt hetekben viharos szelek fújnak: bizonyára mindenki hallott róla, hogy március elején a francia PSA megvásárolta a német márkát az amerikai GM-től, mégpedig igencsak alacsony áron, aminek oka az Opel veszteséges működése volt a GM érában. Sokan megijedtek a hír hallatán, ám tudni érdemes, hogy a PSA vezetősége az elmúlt években csodát tett a konszernnel, és ha az Opelt is hasonlóan jó érzékkel fogja irányítani Carlos Tavares és csapata, akkor valószínűsíthető, hogy a villámosok erős évek elébe néznek. Mi szorítunk értük, és egyben azért is, hogy a szentgotthárdi motorgyárat ne ‘bántsák’ a franciák.

Eddig szimpatikus a PSA hozzáállása a dolgokhoz: azt nyilatkozta a vezetőség, hogy meg kívánják tartani az Opel márkaértékeit, és mi is reméljük, hogy nem fognak túlzottan beleszólni a fejlesztésekbe, inkább a gazdasági oldalra koncentráljanak. Hiszen az Opelt pont úgy/azért szeretjük, amilyen, vagyis nem lenne jó, ha a franciák a jövőben villámos emblémával ellátott, Opel-bőrbe csomagolt PSA-modelleket ‘sóznának’ ránk. A jelenlegi Opel-kínálat (még?) szerencsére 'eredeti': az aktuálisan kapható modellek az új, immár a PSA-val együtt, ám még az ‘egyesülés’ előtt fejlesztett Crossland X típust leszámítva igazi Opelek, pusztán némi GM-beütéssel. Szerencsére a vadonatúj Insignia debütálását sem bojkottálták a franciák, amit alig néhány hete, a Genfi Autószalonon prezentált az Opel. És amit máris lehetőségünk volt az Opel főhadiszállásának környékén, Frankfurt/Rüsselsheim térségében kipróbálni! Sőt, egy gyors gyárlátogatáshoz is volt szerencsénk Rüsselsheimben, ahol a Zafirával egy soron készül az új Insignia - kizárólag itt, és alig néhány napja.

Tegnap érkeztünk haza a nemzetközi sajtóbemutatóról, ahol rögtön 3 hajtáslánccal volt szerencsénk alaposan próbára tenni az Insigniát, ami tényleg annyira vadonatúj, hogy az általunk hajtott tesztautók konkrétan a menetpróba előtt 1-2 nappal készültek el. Az autó különben már mindkét karosszériaváltozatban (ötajtós Grand Sport és puttonyos Sports Tourer) rendelhető, az első példányok pedig nyár elején érkeznek meg tulajdonosaikhoz. Mivel a sajtóképek alapján már bő három hónapja tudjuk, hogy igencsak dögös az új Insignia, továbbá sejthető volt az elmúlt évek Opeljeiből és a hivatalos tényekből kiindulva, hogy tulajdonságait tekintve jó az autó, ezért a legnagyobb kérdés az ár volt, amitől mi kicsit tartottunk, hiszen az Opel feljebb pozícionálta az új Insigniát: hagyományos középkategóriás helyett inkább ötajtós kupéként definiálja a gyártó az autót, és a plusz presztízs általában áremeléssel jár. Főleg, hogy az Opel neves régi zászlóshajóit, a Kapitän-Admiral-Diplomat triót tekinti az új Insignia egyenes ágú felmenőinek.

Azonban megkaptuk a hivatalos magyar árlistát, és megnyugodhatunk: az Insignia árazása - főként a komoly bevezető akcióval - abszolút a földön jár, hiszen akciósan már 6,5 millió forint alatt beülhetünk az ötajtósba, és a kombi is csupán 200 ezer forinttal drágább, ami a kategóriában nagyon visszafogott felárnak tekinthető. Ne feledjük, ezért a pénzért az ötajtós Grand Sport esetében egy 4,9 méter, a Sports Tourer kombi esetén pedig hajszál híján 5 méter hosszú, modern, stílusos, 140 lóerős 1,5 literes turbós benzinmotorral hajtott autóba ülhetünk be, ami tulajdonságai alapján a középkategóriás prémium-típusokkal is igyekszik felvenni a versenyt, csakhogy náluk jóval nagyobb, és hasonló konfigurációban sokkal olcsóbb.

Van az új Insigniának egy, pontosabban két nagyon szerethető tulajdonsága: az egyik, hogy ízig-vérig Opel maradt - és ezt abszolút jó értelemben írom -, a másik pedig, hogy továbbra sem akar Passat lenni. A frankfurti menetpróba tapasztalatai alapján már elöljáróban ki merem jelenteni, hogy szigorúan objektív szempontok szerint egy Volkswagen Passat jobb autó: a szigorúan vett (belső) mm-ek és literek mellette szólnak, sok szempontból átgondoltabb, és hiába fogyott rengeteget az Insignia, a VW mégis könnyedebb, hajtásláncai jobbak. Azonban a Passat stílusban nem ér fel az Insigniával, s árban hasonló konfigurációban jóval drágább. És innentől kezdve a kategória második legjobb autója sokaknál az első helyre léphet elő. A hab a tortán, hogy az Insignia tele van csúcsmodern extrákkal, belül óriásit nőtt, és még mindig szuper futómű van alatta. Az alapból ötajtós kialakítás pedig praktikus dolog ám, szintén plusz értéket képvisel.

Az újdonságról rengeteget lehetne írni, hiszen az utolsó porcikájáig átalakult, de ha nem bánják, ezúttal csak dióhéjban futnék át a tényeken, hiszen korábbi cikkeinkben már minden fontos információt leírtunk az Insigniáról: az ötajtós Grand Sportról részletesen ide kattintva, a Sports Tourer kombiról ide kattintva, és a frissen bevezetett Exclusive személyre szabási divízióról ide kattintva olvashatnak, sőt, ide kattintva egy teljes összefoglalót találnak a Genfi Autószalonon leleplezett villámosról.

Nézzük, mit érdemes tudni az autóról: a legfontosabb, hogy az Insigniák a nagyobb méretek ellenére sokat fogytak: az ötajtós akár 175 kilóval, a kombi pedig akár 200 kilóval lett könnyebb! A tengelytáv közel 10 centit nőtt, s az ötajtós 490 cm, míg a kombi 499 cm hosszú, mely adatokhoz 186 cm-es szélesség és 146 ill. 150 cm-es magasság társul. Az elöl-hátul 161 centis nyomtávok szintén nőttek, s az újdonságok dinamikus hatást keltenek, amire az agresszív forma még rátesz egy lapáttal. Négyajtós szedán kivitel érkezéséről nem szól a fáma, marad tehát a két karosszériaváltozat. A sajtótájékoztatón az illetékesek külön kihangsúlyozták az autó megváltozott arányait: a rövid első és a hosszú hátsó túlnyúlás olyan hatást kelt, mintha hátsókerékhajtású lenne az Insignia, a sportos összhatást pedig tovább hangsúlyozza az emelkedő övvonal és a ‘cápa’ jellegű orrkialakítás. Az összképet fel lehet dobni egy feláras OPC csomaggal, a kerekek pedig akár 20 colosak is lehetnek (alapból 16-17 colosok járnak).

A csomagtér az ötajtósnál 490-1450 literes, a kombinál pedig 560-1665 literes - utóbbi akár 130 literrel öblösebb az elődnél, és a 40:20:40 arányban előredönthető hátsó üléstámlák lehajtásával a raktér immár több, mint 2 méter hosszú. Az üléspozíció átlagosan 3 cm-rel alacsonyabb, a hátsó fejtér pedig így a teljes magasság csökkenése ellenére néhány mm-rel nagyobb lett, amihez nem csak papíron, de a gyakorlatban is jóval nagyobb hátsó lábtér tartozik. Örömmel jelentjük, végre el lehet férni hátul is az Insigniában! Ha már a számoknál tartunk: a 11,7 méteres fordulókör nem vészes, és más gyártók törpe tankjaival ellentétben az Opel még kellemes méretű, 62 literes üzemanyagtartállyal látja el az összes Insigniát. A legkönnyebb kivitel különben a gyári adatok szerint üresen 1365 kg-ot nyom a mérlegen, s a kombi alig 50 kilóval nehezebb az ötajtósnál. A hasznos terhelhetőség kiváló, a kivitel függvényében 600-680 kg között mozog.

Az autó technikáját tekintve az Opel az új Epsilon 2 (E2) nevű padlólemezre a legbüszkébb, amivel sok súlyt tudtak spórolni a tervezők; a nagy szilárdságú acélok széleskörű alkalmazásával a 'váz' 59 kilóval könnyebb lett, miközben az Insignia még merevebb lett. A futómű elöl minden esetben MacPherson rendszerű, hátul pedig az elsőkerékhajtású változatoknál 4-lengőkaros, míg az összkerekeseknél 5-lengőkaros megoldást alkalmaztak a tervezők. Opcionálisan FlexRide állítható lengéscsillapítás is kérhető az autóhoz, ami az adaptív tempomatot (ACC-t) is befolyásolja, és ami immár egyedileg is konfigurálható. Apropó, összkerékhajtás: az Opel elmondása szerint a kategória legigényesebb és legfejlettebb összkerékhajtása került az Insignia alá; a rendszer különlegessége a hátsó tengelyen a duplakuplungos ‘Twinster’ nevű egység, ami valódi nyomatékvektoros összkerékhajtást tesz lehetővé, és amely a hátsó differenciálművet is helyettesíti.

Ha már az extráknál tartunk, finomságokból bizony nincs hiány: az opcionális, LED-es IntelliLUX fényszórórendszer az autópiac egyik legfejlettebbje (akár 400 méterre képes világítani, s rendkívül intelligens automata reflektorvezérléssel rendelkezik), továbbá megjelent a kínálatban a vetített kijelző (HUD), az indukciós telefontöltés, az új elemekkel kibővített vezetést támogató csomag, a 360 fokos kamera, az újdonságként hotelfoglalással és parkolóhelykereséssel ellátott Opel OnStar rendszer, és persze nem hiányozhatnak a kínálatból a fűthető, hűthető, sőt, masszázsfunkcióval is kibővíthető gerincbarát ‘AGR’ első fotelok. A személyreszabhatóság szintúgy fejlődött az új Opel Exclusive divízió révén: csak az ügyfelek fantáziája és pénztárcája szabhat határt a külső-belső összeállításoknak. Azonban már alapból csinos belül (is) az Insignia, a horizontális műszerfal szuperül néz ki, az anyagokkal és az összeszereléssel minden rendben van, az utastér pedig csendes. És a motorok?

Mindenekelőtt büszkén jelentjük, hogy az Insignia benzines és dízel alapmotorjai Szentgotthárdról érkeznek. A dízel a jól ismert, csendes és egészséges 1.6 CDTI 110 és 136 lóerővel (300 ill. 320 Nm-rel), míg a belépő benzines új motor: az Insigniában egy 1,5 literes turbós, közvetlen befecskendezéses 4-hengerest találunk, két teljesítményszinttel: a gyengébbik 140, az erősebbik 165 lóerős, 250 Nm-es csúcsnyomatékuk megegyezik. A fogyókúrának hála még a 140 lovas is 10 másodpercen belül gyorsítja fel álló helyzetből 100 km/h-ra az autót, s csak 210 km/h-nál fogy ki belőle a szufla. A leggyengébb dízelhez/benzineshez kizárólag 6-fokozatú kézi váltót kérhetünk, a második teljesítményszinten opcionálisan rendelkezésre áll egy 6-fokozatú automataváltó is. Összkerékhajtás ezekben a ‘méretekben’ egyelőre nincs.

A következő szinten feltöltött 2-literesek vannak: a szériában az Aisin 8-fokozatú automatájával és összkerékhajtással ellátott benzines 260 lóerőt (400 Nm) ‘tud’, a gyengébbik 2-literes dízel pedig ugyanekkora csúcsnyomaték mellett továbbra is 170 lóerőt kínál, szériában kézi váltóval érkezik (akár összkerékhajtással) - opcionálisan ez esetben is elérhető a 8-sebességes automata. Dízelben van feljebb: a 2-literes motor 210 lóerővel is kérhető, szériában összkerékhajtással és a ‘nyolcas’ automatával. Zöld rendszámra jogosult ‘konnektoros’ hibridről egyelőre nincs szó, de egy OPC sportmodell szerintünk előbb-utóbb felbukkanhat, már ha azt a franciák is úgy akarják. Az Opel elmondása szerint egyébként az összes Insignia valós körülmények közötti fogyasztása bő 10 %-kal csökkent az előddel összevetve.

A dugókkal, gyors autópályás szakaszokkal és hegyi szerpentinekkel tarkított, ráadásul végig szakadó esőben abszolvált menetpróba alapján utóbbi állítást egyelőre nem tudjuk megerősíteni, azt viszont igen, hogy az Insignia jó autó lett - ráadásul végre hátul is jó benne ülni. Most még csak ötajtósokat volt alkalmunk kipróbálni, amelyek a sebességtől, a körülményektől és a modellváltozattól függetlenül remekül tapadtak, zajszigetelésük kiemelkedő volt, élmény volt őket vezetni, és kényelemben is sokat nyújtottak. A menetpróbán három hajtásláncot lehetett próbára tenni, nekem mindháromhoz volt szerencsém: akadt széria futóműves, fronthajtású 165 lóerős 1.5 Turbo kézi váltóval, szintén kézi váltós és elsőkerekes, de FlexRide futóműves 2-literes 170 lovas dízel, valamint 260 lóerős, persze szintén FlexRide-os (és 20 colos kerekekkel szerelt), '8-as automatás', AWD-s csúcsbenzines.

Egyik hajtásláncról sem tudok rosszat mondani, mindegyik azt hozza, ami elvárható. A kis 'egyötös' turbós benzines szépen mozgatja a nagy autót, már lentről nyomatékos, karaktere inkább nyugodt, mint sportos. Fogyasztása kicsit magasnak tűnt, de bejáratós volt az összes autó, és a körülmények messze álltak az ideálistól - a végső konklúziót a hazai tesztek alapján fogjuk tudni levonni. Meglepő, hogy már a széria futómű mennyire szépen dolgozik, tökéletes kompromisszumot jelent a kényelem és a menetdinamika között. A 2-literes dízel fajtájához képest kulturált és takarékos. A 400 Nm bőven elég az autó dinamikus mozgatásához, de mi a ‘nagy’ dízelt a 8-fokozatú automatával javasoljuk. S milyen a 260 lovas benzines? Eső ide vagy oda, óriásit autóztunk vele, a 260 lóerő mindenre elég, az új AWD rendszer pedig tényleg ügyes; de a motor tudását kihasználva 12-13 litert fogyasztott a szép hangú autó...

Már csak az árazás maradt hátra. A következőkben listaárakat fogok írni, azonban tudni kell, hogy a piaci bevezetéskor az összes Insigniához 1,2 millió (!) forintos hivatalos importőri kedvezmény jár Magyarországon. Felszereltségi szintből négy van: az alapnál 150 ezer forinttal kóstál többet az Edition, a Dynamic további 400 ezer forint ellenében érhető el, a csúcson pedig az Innovation áll 100 ezerrel drágábban - persze az összes szinthez számos extracsomagot illetve különálló opciót kínál az Opel.

És akkor jöjjenek a konkrét számok: a legolcsóbb Insignia Grand Sport (5 ajtóval és 140 lóerős 1.5 Turbo benzinmotorral) listaáron 7,66 millió forintot kóstál, ami ugye azt jelenti, hogy akciósan már 6,46 milliótól be lehet szállni a középkategóriás újdonságba. Ez nagyon jó árnak számít, főleg, hogy az alapfelszereltség távol áll a fapados jelzőtől, meglepően bőséges a felhozatal. De szerintünk azért érdemes plusz 150 ezret kiadni az Edition kivitelért, és további 260 ezret a sok-sok hasznos tételt tartalmazó Edition csomagért. Lényeg a lényeg, akciósan 7 millió forint alatt már egy jól felszerelt Insigniába lehet beülni a 140 lovas benzines erőforrás esetén. A 165 lóerős verzió 300 ezer forinttal kerül többe (mi ezt inkább másra költenénk), itt viszont már kérhető további plusz 500 ezerért automataváltó, igaz, ‘csak’ egy 6-sebességes.

A dízelek nem olcsók: azonos szinten a 110 lóerős ‘egyhatos’ félmillióval drágább az alap benzinesnél, igaz, ezt alacsony fogyasztásával visszatermelheti. Amennyiben 110 helyett 136 lóerőt szeretnénk, plusz 150 ezer forintot kell otthagynunk (mi megtennénk), és itt már van 6-os automata plusz 500 ezerért. A tuti tipp a 170 lovas 2-literes dízel, ami ugyan 450 ezer forinttal többet kóstál a 136 lóerős 1.6 CDTI-nél, viszont megrendelhetjük hozzá a jó kis 8-sebességes Aisin automatát (szintén 500 ezer ellenében), amivel látatlanban is szuper választás. Összkerékhajtás jó drágán, 750 ezer forintért van, itt kizárólag kézi váltóval. Ha ez nem lenne elég, az árlista szerint (csak kombiként) rendelhető egy 210 lóerős, összkerekes, automatás csúcsdízel 11,5 milliótól, a 260 lovas benzinesnél félmillióval drágábban. Szerintünk kicsit felesleges(en drága) összeállítás, de biztosan így is sokan megveszik majd.

És bízunk benne, hogy az Insigniát is, mert ismét stílusos, szerethető autó lett a villámosok büszkesége, ráadásul korrekt áron. Vajon az utolsó igazi Opellel van dolgunk? Nagyon reméljük, hogy nem, de erre minden esélyünk megvan, hiszen a jövőbeli modellek esetében teljesen logikusnak, és ami a franciák számára ennél is fontosabb, gazdaságosnak bizonyulna a PSA-val való szorosabb együttműködés...




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark