Peugeot 5008 (2017) menetpróba - Egy szinttel feljebb

Nyomtatás

A Peugeot malmai mostanában igazán gyorsan őrölnek. A 308-assal megkezdett sikereket SUV fronton kívánja folytatni a márka, melynek hatására a 3008 után az 5008 is szakított a hagyományokkal és forradalmi SUV köntösben újult meg a tavalyi Párizsi Autószalonon. Úgy tűnik, az egyterűknek leáldozott a crossover/SUV modellek javára: ezt bizonyítja a Peugeot 5008 új generációja, amely továbbra is hét üléssel, ám a megszokott dobozos helyett terepes kialakítással érkezett piacra. Az 5008-at máris kipróbálhattuk, a hazai forgalmazás pedig még június végén megkezdődik, bár az első tesztautók csak nyár végén, vagy ősszel érkeznek meg a magyarországi márkakereskedésekbe.

Elődjét simán le is tagadhatná, annyit változott: az új Peugeot 5008 pozícionálásban és megjelenésben is magasabbra céloz: SUV lábakra állt, a látványos külső-belső formákat pedig kimondottan fejlett extrákkal értékeli még feljebb. A moduláris EMP2 platform leghosszabb változatára (tengelytáv: 2840 mm) épülő típus elődjénél 11 centiméterrel hosszabb (immár 464 cm hosszú). Talán ennél is fontosabb, hogy az új alapok alaposan hozzájárultak a tömeg lefaragásához: hiába nőtt meg, elődjénél változattól függően kb. 1 mázsával könnyebb az újdonság. A 23 centiméteres hasmagasság a szögletes, határozott formákkal együtt már-már egészen terepjárós összhatást biztosít, amit tovább erősítenek bennünk a fényezetlen műanyag kerékjárati ív borítások és küszöbborítások.

A kerekded első generációhoz képest igazán újnak hatnak az éles formák, amelyekbe apró gyémántként vegyülnek az opcionális LED-es fényszórók. A határozottabb, izmosabb felépítés sokkal jobban megdobogtatja majd a férfi vásárlók szívét – az erősítésre pedig szükség is lesz az időközben alaposan telítődött crossover/SUV szegmensben. Egyedül azt sajnáljuk, hogy hátul megmaradt a 3008-ból ismert egyszerű csatolt lengőkaros felfüggesztés, ami miatt rossz úton kanyarodva elugrál és kissé bizonytalan, valamint - főleg a nagyobb kerekekkel kombinálva - a kellemesnél feszesebb az autó hátulja. Cserébe viszont a csatolt lengőkaros futómű helytakarékos megoldás, ami egy praktikus családi autó esetében nagyon fontos szempont.

Belül a már említett növekedésnek persze meglett az eredménye: az előddel összehasonlítva elöl néhány centivel nőtt a szélesség, a második üléssorban 60 mm-rel nagyobb a lábtér, és leghátul is egészen elfogadható a ‘helyhelyzet’ (persze ilyenkor szinte zéró, 200 liter alatti csomagtér mellett), itt például a fejtér 20 mm-rel lett tágasabb, annak ellenére, hogy az autó összességében nem lett magasabb, maradt 164 cm. Nagyobb fejtér ide vagy oda, azért nem árt vigyázni az opcionális panorámatetővel, az ugyanis értékes centiket fűrészel le a 2-3. sor fejteréből. Az autóban különben akár 3,2 méter hosszú tárgyakat is elhelyezhetünk az anyósülés ledöntésének köszönhetően, ami opcionális tétel.

A növekmény a lábtér mellett leginkább a csomagtérben érhető tetten, ahol öt üléssel - vagyis a padló alá hajtogatott 6-7. üléssel - 100 liternyivel több, összesen 780 liternyi csomag kaphat helyett, az ülések lehajtásával pedig 1,94 köbméterrel hozhatjuk ki a maximumot (az előd maximum 1,76 köbmétert volt képes felmutatni). A praktikum ezzel nem ért véget: a középső sorban három különálló ülést találhatunk kivétel nélkül Isofix rögzítőpontokkal ellátva, így ide akár 3 (kompaktabb) gyerekülés beszerelése sem jelent problémát. A középső sor üléseit egyenként lehet hosszirányban állítani, a háttámla dőlésszöge pedig mind a hét ülésnél állítható. Apropó, hét ülés: a jelenleg az összes 5008-hoz ajándékba adott 6-7. ülést teljesen el lehet tüntetni a csomagtér padlója alá, ha pedig szükségünk lenne a padló alatti ‘rekeszre’, akkor egyenként ki is vehetjük a pótszékeket, amelyek egyenként mindössze 11 kilót nyomnak.

Ám mindez csak a mérleg egyik nyelve. A puszta méreteken felül az avantgárd belső kialakítás kimondottan meggyőzőnek hat. A belső tér teljes egészében a kistestvért, vagyis a 3008-at idézi, középpontban a megjelenítőkkel. A felszereltségek terén a márka legfejlettebb rendszereit kínálja az 5008, így például a vezetési segédrendszerek teljes arzenálja is elérhető hozzá; garantáltan sokak kedvence lesz például a már említett hatalmas tetőablak, amely ráadásul nyitható is. A Peugeot i-Cockpit névre hallgató műszercsoport-együttesének második generációja, ami az új 3008-ban debütált, itt is megtalálható. A hangzatos név egy 12,3 colos központi kijelzőt takar, amelyet a vezető az igényeinek megfelelően ötféle nézet szerint szabhat kedvére – szériában. Az új megjelenítő szebb felbontást és folyékonyabb mozgásokat ígér, miközben átláthatóbban tárja elénk az információkat. A láthatóság az alacsonyabbra szerelt, alul-felül lapított karimájú, még kisebb kormánykerék jelenlétével fokozódott.

A rendszerhez a második, Active felszereltségi szinttől felfelé jár egy 8-colos központi érintőképernyő is; ez alatt hat darab zongorabillentyűt mintázó kapcsolót találunk, melyekkel a rendszer főbb funkciót érhetjük el igazán stílusos formában, alább pedig a klíma és a hifi legszükségesebb vezérlőinek is jutott hely. Továbbá lehetőség van az autó személyre szabható rendszereinek egyéni ízlés alapján történő összehangolására, így az akár AGR minősítésű, opcionális masszázsüléseket is hangulatunknak megfelelően dolgoztathatjuk.

A csúcstechnika a további opcióknál sem marad el: a továbbfejlesztett vezetési segédrendszerek arzenálja mellett 360 fokos kamerarendszert, vezeték nélküli mobiltöltőt, online 3D-s navigációt, Android Auto és Apple CarPlay funkciót, valamint kulcsnélküli rendszerrel láblendítéses, elektromos csomagtérajtó-nyitást is kaphatunk felár ellenében. Az audiorendszerről a neves francia Focal audiocég gondoskodik – a feláras rendszer 10 hangszórót, egy mélynyomót és egy 12-csatornás erősítőt foglal magában. Az összteljesítmény 515 Watt, amelyhez kristálytiszta hangzást ígérnek a mérnökök.

A motortérben nincs újdonság, feltéve, ha ismerjük a Peugeot 3008 kistestvér három-, és négyhengeres turbómotorokból álló kínálatát. Kezdjük a felsorolást a benzinesekkel: a belépőt a feltöltött, háromhengeres 1,2-es benzines jelenti, amelynek 130 lóerős teljesítményét hatfokozatú kézi váltó vagy szintén hatgangos bolygóműves Aisin automata továbbíthatja az első kerekek irányába. A méret csalóka: a feltöltéssel kitermelt 230 Nm elegendő a flott autózáshoz, különösen, hogy üresen csupán bő 1,3 tonnát kell mozgania. Így nem meglepő a 10,4-10,9 másodperces 0-100 im/h-s sprintidő sem. A kis 3-hengeres felett a jól ismert 1.6 THP turbómotor csücsül 165 lóerővel, 240 Nm nyomatékkal és kizárólag automatával, amivel a modell 9,2 másodperces gyorsulásra képes.

Dízelfronton gazdagabb a választék: az 1.6 BlueHDi 100 és 120 lóerővel elérhető – előbbi 254 Nm nyomatékkal és ötfokozatú kézi váltóval nyit lefelé, utóbbi pedig hatos kézi vagy automata egységgel kínál 300 Nm-t. Az alap HDI motor gyorsulási adata soványnak tűnhet (13,6 s), ám a 120 lóerős egység a kövér nyomatéknak köszönhetően a 11,4-11,9 másodperces gyári adatra érzésre simán rácáfol; a rövid meneptróba tapasztalatai alapján ideális motorizáltságot jelent az autóhoz, de ezt majd a későbbi teszt alkalmával alaposan megvizsgáljuk. Az ‘egyhatos’ öngyulladósok vegyes fogyasztása magáért beszél: verziótól függően csupán 4,1-4,3 l/100 km. A 2.0 BlueHDI emeli a tétet: kézi váltóval 150, míg automatával 180 lóerőt (GT verzió) továbbít az első kerekekhez, s mindehhez 370 illetve 400 Nm nyomaték csatlakozik. A vegyes fogyasztás előbbinél 4,6, utóbbinál pedig 4,8 literre adódik 100 kilométeren.

Egyelőre az összes verzió elöl hajt. A terepes szükségleteket a 2008-hoz hasonlóan egy speciális csomag igyekszik kielégíteni (280/150 ezer forint a felszereltségi szint függvényében), amely többcélú abroncsokat, lejtmenetvezérlőt és különböző természeti viszonyoknak megfelelően állítható menetstabilizálót tartalmaz. Ezúttal is megerősíthetjük, hogy összkerékhajtásra csak igazán szélsőséges körülmények között van szükség Magyarországon: a csupán elöl ‘kaparó’, ám ‘Grip Controllal’ ellátott 5008 nehezebb körülmények között is ügyesen viselkedik. A tisztességes, 23 cm-es hasmagasság persze nem teszi terepjáróvá, de ezt valószínűleg senki sem várja tőle – a tulajdonosok pedig ilyen mértékű megpróbáltatások elé vélhetően úgysem fogják állítani a típust.

A Peugeot újdonsága összességében kétségtelenül nagyon jól sikerült, úgyhogy már csak az a nagy kérdés, hogy mennyiért lehet megvásárolni az 5008-at. Nos, a típus belépője listaáron 6,6 millió forintnál kezdődik (a listaár 7,2 millió és az összes modellre 600 ezer forintos kedvezmény értendő), amiért már 130 lóerőt, 230 Nm nyomatékot és a legfontosabb tételeket megkapjuk. Ezek közé például 17 colos kerekek, manuális klíma, 12,3 colos műszercsoport, tempomat és USB-s, Bluetooth-os rádió is tartozik, sőt, amint azt már fentebb említettük, az összes 5008-hoz szériában jár most a 300 ezer forint értékű plusz két hátsó ülés. A 130 lovas benzines alapmotorból 150 ezer forint ellenében ugorhatunk át a 100 lóerős, 570 ezerért pedig a 120 lóerős dízelbe.

A második, Active nevű felszereltségi szint az alapmodellnél jóval nagyobb érdeklődésre tarthat számot. Esetében már belekóstolhatunk a segédrendszerek világába a sávelhagyásra és fáradtságra figyelmeztetővel, továbbá automata klímát, esőérzékelőt, automatikusan sötétedő belső tükröt, valamint 8 colos multimédiás érintőkijelzőt is kapunk, a tolatóradarról, a táblafelismerőről és a 17-es könnyűfém felnikről nem is beszélve. Így akciósan a beszálló 1,2-es benzines 7,19 millió forintot kóstál.

Automataváltót egészen kedvező áron, 450 ezer forintért kérhetünk hozzá. Innen további 528 ezerért ugorhatunk át a 165 lóerős 1.6 THP erőforrásba. A 120 lóerős automata dízel is hasonló áron van (plusz 42 ezer ft), és nála a kézi váltós 150 lóerős kétliteres öngyulladós 90 ezerrel drágább. Innen még bőven van feljebb, hiszen az Allure, GT Line és GT szintekkel szép lassan elérhetünk az akciósan is 11,15 milliótól elérhető 180 lovas GT csúcsmodellhez, amely árat az extrákkal persze még feljebb lehet srófolni.

Első találkozásunk összességében jól sikerült az új Peugeot 5008-cal, hamarosan pedig egy részeletes teszt keretében vizsgáljuk meg az egyszerre divatos, modern és praktikus, nem mellesleg pedig korrekt ár/érték arányú családi autó tulajdonságait.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark